HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ny bostad - nya högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hallon
Member

74 Posts

Posted - 2006/06/08 :  10:59:19  Show Profile Send Hallon a Private Message
Jag har ett problem. Idag avnjuter jag min musik ur ett par Dali 6006. Dessa har jag varit toppennöjd med. Men nu är det dags att skiljas.

Vi skall flytta till en större lägenhet dock finns det inte rum för ett par golvare. Vardagsrummet är ganska långsmalt och har en öppen planlösning mot köket. Jag antar att den bästa lösningen är att ha högtalarna riktade längs med rummet från något håll..?
Nu till det stora problemet. Vilka stativhögtalare skall jag välja som jag kan hänga upp. Anledingen till att jag vill hänga dom och inte ställa dom på stativ är dels pga utrymmesbrist på golvet men också för att jag idag har ett vilt litet barn på 1,5 år och i sommar beräknas nummer två komma till världen.

Frågorna lyder:

1. Vilka stativare kan leva upp till mina förväntningar efter att jag har lyssnat på mina Dali 6006? Jag har hellre mindre högtalare och kompliterar med en baslåda än stora stativare. Jag har ingen erfarenhet av baslåda dock. Går den att placera i ett hörn någonstans?

2. Kan det verkligen bli bra att ställa högtalarna på en hylla på väggen? Det känns som man vill kunna rikta dom lite nedåt och att det kanske därför vore bättre att hänga dom från taket på något vis.. Jag vet inte om det finns någon bra lösning för det?

Prisklass: ca 6-7000:-

Micke Y
100.000-klubben

7711 Posts

Posted - 2006/06/08 :  13:08:36  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Det låter som ditt nya system skall synas så lite som möjligt och därmed kommer att sätta stora begränsningar på vad du kan göra. Det betyder att ALLA varianter kommer bli ett nerköp bara pga placeringen. Visserligen finns det modeller som är gjorda för att stå mot vägg men chansen att det blir bra är liten.

Alternativ 1
Om jag vore du och vill behålla ljudkvaliteten skulle jag gå för ett system med hörlurar för HIFI och enklaste radion för bakgrundslyssning.

Alternativ 2
Förhandla hårdare och behåll det du har idag placerad där den ska stå.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2006/06/08 :  13:43:10  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Jag vill inte vara lika kategorisk som Micke Y - det går att få till det även med mindre högtalare som placeras när vägg och en subb, som du efterfrågar Hallon. Fördelen med att ha högtalarna en bit upp från golvet ska heller inte underskattas när man har smått...

Själv kör jag med Totem Dreamcatcher stativare och dito subb och tycker att jag fått till det bra.

Totem Dreamcatcher är en stativhögtalare som fungerar bra även relativt nära väggen. Även om de vinner på att få dem en bit därifrån. Själv har jag mina i en bokhylla med 12-13cm till bakvägg. Jag har dämpat hyllans bakvägg med självhäftande bitumenmattor på baksidan för att få väck så mycket som möjligt av resonanser från den.

Den tillhörande subben ger det där lilla extra för att stativarna inte ska låta ansträngt. Inte enbart i de nedre regionerna utan genom alla register! Subben får dem att släppa loss på något sätt som jag inte kan förklara. Placerar du subben i ett hörn förstärker du basen ytterligare. Huruvida det är bra eller inte kan enbart du avgöra. Själv har jag funnit en placering mellan högtalarna i ett litet hörn som bildas av bokhyllorna. Jag har inte haft några problem med att justera bas och högtalare till varandra, även om det är lätt att få för mycket när grejorna står nära väggen.

Hur det låter i förhållande till dina 6006:or har jag emellertid ingen aning om eftersom jag veterligen aldrig hört dem.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Hallon
Member

74 Posts

Posted - 2006/06/08 :  15:55:36  Show Profile Send Hallon a Private Message
Tack för snabba svar. Jag tänker verkligen inte ge upp helt och gå över till hörlurar.. Jag har väldigt svårt att tro att det inte finns stativare som klarar att vara lite närmre väggen. Kan man dessutom hitta en lösning för att hänga dom så kan man iaf ha dom ett par decimeter ut från väggen. När jag säger hänga så menar jag i vajrar eller liknande. Då slipper man dessutom kontakt med golv/stativ/hylla helt, vilket ju är positivt för ljudbilden.

Mig veterligen så har vi bara två st HiFi-butiker i stan (Växjö) - Görans Hifi (Auio Video) samt HiFi-klubben. Jag tror dock inte någon av dom har verken Totem eller Dito.

Jag skall gå ner till butikerna nu i helgen igen. Dock vill jag ha lite mer kött på benen då biträdena i båda butikerna är ganska "tafatta".

Tips på HiFi-butiker närliggande Växjö uppskattas.
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2006/06/08 :  16:41:02  Show Profile Send ninja a Private Message
Von Schweikert VR 1 kan stå nära väggen (jag hade dom 20-30 cm ifrån väggen):

http://www.vonschweikert.com/vr1.html

Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

Jörgen_G

8011 Posts

Posted - 2006/06/08 :  17:04:15  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Värt att kolla Hallon - har för mig att jag såg von Schweikert VR1 hos Görans i Växjö när jag hade ärende in där måndags...

/Jörgen G

PS
Jag såg definitivt Quadarna som Manga X föreslår. /DS

Edited by - Jörgen_G on 2006/06/08 23:51:59
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/06/08 :  17:04:15  Show Profile Send Manga X a Private Message
Quad 11L eller 12L, kanske piP, Carlsson OA-50...
Ja det finns många bra för dessa pengar!

Sparar du pengar ett tag till kan du köpa ett par Sonics Argenta som i mitt tycke slår det mesta!! Dessa kostar 10900 SEK vid Audio Concept i Stockholm.

Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Tomwe
Starting Member

27 Posts

Posted - 2006/06/08 :  22:43:24  Show Profile  Visit Tomwe's Homepage Send Tomwe a Private Message
Kanske dessa skulle passa? Såg dem tidigare idag när jag surfade runt lite på måfå.

Finns här. http://www.standsunique.com/productrange/speaker/avone.htm Hyffsat billiga också.

Is this Lobster dirty enough?
Go to Top of Page

Hallon
Member

74 Posts

Posted - 2006/06/09 :  08:57:20  Show Profile Send Hallon a Private Message
Tack igen för alla svar!
Har en del kandidater att provlyssna nu.
Tomwe: Jag vet inte om jag tycker dom var så vackra.. men dom skall finnas med i bakhuvudet. Huvudsaken är ju att det låter bra.

Eftersom jag har ganska bred musiksmak så vill jag ibland låta högtalarna bjuda på lite mer bas. Därför tar jag gärna emot tips på bra subar som passar till högtalarförslagen nedan.
Go to Top of Page

karlstorck
Member

286 Posts

Posted - 2006/06/09 :  10:22:37  Show Profile Send karlstorck a Private Message
Rauna Tyr produceras väl än. Kanske kan vara nå't?

Edited by - karlstorck on 2006/06/09 10:22:52
Go to Top of Page

Hallon
Member

74 Posts

Posted - 2006/06/12 :  14:32:57  Show Profile Send Hallon a Private Message
Jag han aldrig ner och kolla i helgen. Dock har jag varit i kontakt med HiFi-klubben och hans självklara tips var Dali Ikon 2.

Hur skiljer sig Ikon 2 från Quad 12L som jag ocksÃ¥ har läst väldigt mycket gott om?

Jag tror jag kommer vänta med suben. Känns bättre att köpa ett par ordentliga stativare i stället för att kompromissa och köpa halvbra stativare + halvbra sub bara för att ekonomin säger max 60000:- just nu.
Vad jag har förstått så krävs det att man lägger ganska mycket pengar på suben för att den skall lyckas samarbeta bra med högtalarna. Den kan jag köpa till senare. Då hinner jag lära känna hyresvärden lite bättre också

Edited by - Hallon on 2006/06/12 14:34:21
Go to Top of Page

Hallon
Member

74 Posts

Posted - 2006/06/14 :  13:09:13  Show Profile Send Hallon a Private Message
Jag var och lyssnade på Icon 2 hos HiFi-klubben idag.. Lite svårt då dom inte har något bra lyssningsrum.
"Du kan lyssna på dom här, men dom kommer inte låta så sen".
Lyssningsrummet (butiken) var på tok för stort och högtalarna lät där väldigt ättriga och vassa. Basen försvann helt.
Blir till att låna hem dom sen när jag har flyttat.

I morgon skall jag besöka Görans HiFi.

Riktigt roligt att vara inför ett sådant här köp.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/06/14 :  13:27:59  Show Profile Send matte76 a Private Message
Hallon, går inte din text att fixa? Ganska svår och jobbig att läsa...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Hallon
Member

74 Posts

Posted - 2006/06/14 :  13:46:56  Show Profile Send Hallon a Private Message
Ja, jag funderade också över det.. Beror det på att jag sitter vid en mac? Jag har sett några andra inlägg som också bli sådana.

Jag kör senaste verren av Firefox. Har inte stött på det här problemet tidigare. Någon som vet vad det kan bero på?
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/06/14 :  13:59:26  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Kan bero på vilken teckenkodning du har i webbläsaren, pröva att ändra och se om det blir bättre.
Tror att du ska köra ISO för att det ska fungera och inte Unicode/UTF. Du lär märka i vilket fall om det blir bättre eller inte.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2006/06/14 13:59:55
Go to Top of Page

Hallon
Member

74 Posts

Posted - 2006/06/14 :  15:03:40  Show Profile Send Hallon a Private Message
Jag kör ISO.

En kollega tipsade mig om Dynaudio Audience 42 Fanér.

Kan dom vara något?
Go to Top of Page

Jörgen_G

8011 Posts

Posted - 2006/06/14 :  16:03:50  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Hallon - du kan testa dem också när du är inne hos Görans...

edit: Jag tycker personligen att Quad 12L är bättre för i stort sett samma peng - men det kan säkert var en smaksak.

/Jörgen G

Edited by - Jörgen_G on 2006/06/14 16:21:22
Go to Top of Page

Hallon
Member

74 Posts

Posted - 2006/06/19 :  13:11:42  Show Profile Send Hallon a Private Message
Jag har nu lyssnat på Dynaudio Audience 42. Jag blev riktigt imponerad måste jag säga.

En sak som är säker är dock att jag behöver mer bas. En sub är därför nödvändigt. Den billigaste dom visade mig gick loss på 9.000:-. Han sa att, visst finns det billigare, men dom kan du inte använda till musik.

Jag förstår att det krävs en del av suben för att den skall klara av att hänga med ett par snabba stativare.. Men finns det verkligen inte något billigare alternativ som skulle låta bra med ett par Dynaudio 42?

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000