HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 "Spectacularly remastered!"
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2006/06/16 :  22:48:49  Show Profile Send to_apeiron a Private Message
Staar det paa baksidan av Dylans Blonde on Blonde--SACD hybrid

det aer nog det skickligaste ljudhantverk jag naagonsin hoert--laater oerhoert bra i alla format!!

Saa nu undrar jag: Var det verkligen saa bra i original paa LP:n? Fanns allt det daer verkligen daer daa? Vid tiden foer denna fantastiskt poetiska och musikaliskt vackra platta var visserligen Dylan saa etablerad att han kunde raekna med bra studiomusiker--naagot han sedan fortsatt med...

(Har The Band och Mark Knopfler naagon annan gaang naatt lika hoegt som i spelningarna med Dylan?)

Men aendaa: Aer detta ljudarkeologi i den hoegre skolan eller har man lagt paa naagra kanaler??? Naagon som vet?

AAterkommer med flera SACD-fraagor i denna traad i morgon...

Som till exempel om det aer vanligt att ljudkillar aer typ hoerselskadade....?

Zory
Polen

freann
Member

863 Posts

Posted - 2006/06/17 :  11:29:45  Show Profile Send freann a Private Message
Det finns några i industrin som kan göra riktigt bra ommastringsjobb. Rolling Stones- och Dylan-mastringarna för SACD-utgåvorna håller mycket hög klass. "Hemligheten" med dessa mastringsjobb är att man paradoxalt nog gjort ändrat lite som möjligt av originalinspelningen. Samt att man lagt ner enorm tid och möda på att hitta de faktiska masterbanden för varje enskild tagning. Det är nämligen många bandkakor som är märkta "Master", men bara en som är av första generation...
Den som i min mening gör de konsekvent bästa mastringsjobben är Steve Hoffman. Hans filosof är att hitta rätt band, ändra så lite som möjligt och arbeta helt analogt. Inga datorer... Länk till Hoffman site med ett mycket aktivt musikforum där många höjdare håller till - producenter som studiofolk: http://www.stevehoffman.tv/
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2006/06/17 :  12:36:23  Show Profile Send to_apeiron a Private Message
Ovaerderligt inlaegg--tack!

det haer med hoerselskador--det laag inget nedvaerderande i min fraaga paa naagot saett--men aer det saa att man laett faar det naer man fungerar med lurar och ljud i oeronen hela dagen?

Ibland forekommer det saa oeverraskande "fel" att man laett fraagar sig om dom som gjort det oever huvud taget lyssnat!

Zory
Polen
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/06/17 :  12:50:14  Show Profile Send gcs a Private Message
De flesta av oss har någon defekt på hörseln. Om det nu är så att man t.ex. inte hör frekvenser upp till 20KHz utan bara upp till 12KHz så gör det ingenting. Det viktiga är ju att man hör en den riktig balansen i musiken. Jag vet musiktekniker som gör strålande inspelningar trots att dom är uppe i sina år. Det handlar också mycket om rutin och sedan har man idag också hjälpmedel som visar rimligheten i det man hör.
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2006/06/17 :  13:01:37  Show Profile Send to_apeiron a Private Message
Saa bra som i fallet Dylan kan det kanske inte alltid bli.

Det aer OK!

Paa baksidan av Neil Youngs After the Goldrush--likaledes remastrad, till vanlig CD-- staar det en harang om att man naturligtvis haallit sig saa naera originalet som moejligt--och att det med dagens hoega upploesning leder till att vissa
'imperfections' paa originalbanden daerfoer hoers nu.

Det kan man leva med, tycker jag. Jag gillar principen mycket: Idag, vid en viss tidpunkt i historien, har vi just den haer tekniken--och anvaender den saa gott det gaar med respekt foer originalet--artefakten med dess intentioner saa gott vi kan foerstaa dem.

Okaensliga, brutala "foerbaettringar" aer katastrof--naer man stoppar in gaardagens konstprodukter i dagens estetiska ideal. Daa faar vi foerbaettrad soul och rock och pop--med tung-gung bas som aer gjord foer att avlyssnas i oeverstora basbumlingar paa klubbar siom aer rent haelsofarliag i ljudhaenseende.

Och foerbaettrad Barry White laater--foerdjaevligt!

Zory
Polen

Edited by - to_apeiron on 2006/06/17 13:02:06
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2006/06/17 :  18:55:01  Show Profile Send to_apeiron a Private Message
Naagra SACD-skivor med synpunkter
OBS moderatorer: Detta aerINTE skivtips nu, utan ett inlaegg avsett att stimulera till tankeutbyte roerande sjaelva formatet som saadant:

LANG LANG Live at Carnegie Hall

Ren'ee Fleming sjunger Haendel (hon har knallroed klaenning paa framsidan--ljudklapp till audiofiler? lanserad lagom till jul?)

Dessa baada aer naera nog eller helt perfekta!
Den foersta daerfoer att haen aer en stor solist--tekniskt helt enastaaende--som dessutom verkar begripa vad det aer han spelar! (om det kunde man skriva en hel del--NB en kines som begriper Liszt!)Annars innehaaller plattan en del saant daer lite foer laettlyssnat klassiskt--men han faar det att bli mindre banalt...

den andra daerfoer att i vissa enstaka fall kan stora artister inspirera varandra oemsesidigt! Upplysningstidens orkester e jaemt bra (jaemfoer den mycket begaavade Beethoven-filmen som solister ur orkestern medverkar i, i aer det Eroican?)Fleming aer inte lika hoegt upp paa min lista normalt sett som Cecilia Bartoli--men haer aer hon helt glansfull! Dessutom aer repertoaren bra och inte saa himla utnoett!

Dessa baada aer vad jag foerstaar tekniskt fullaendade

Aendaa aer det beraettigat att fraaga: Blir det egentligen baettre foer att det aer fler kanaler? Eller aer det den extrema upploesningen i kombination med lyhoerda, intelligenta inspelare?

Sedan ett tekniskt mirakel: Stefaeri haer paa forum tipsade under skivtips: Mercury Living Presence--3 kanaler fram Berlioz Den fantastiska symfonin

Obegripligt att saa gammalt material kan laata saahaer--priset inget att gnaella oever heller--dom har laatit tillverka nya tonhuvuden och moddat bandarna foer att graeva fram allt paa masterbanden!

Sjaelv gillar jag inte tolkningen alls--vaersta symfan bulleribum, pompoest och utan naagon egentlig foerstaaelse, tycker jag, foer denne geniale daare som inte kan laata bli att experimentera med typ VAELDIG orkester.

Men varfoer tre kanaler? Raakade de ha 3 mickar?
Alltsaa inget konstnaerligt saerdeles--men vael tekniskt

Saa ett exempel paa motsatsen: Konstnaerlig fullaendning--teknisk totalfoervirring! Jag taenker paa Prazak-kvartettens insp av Beeth.straakkv, nu framme vid de sena--och saerskilt daa vol.7 med Grosse Fuge som alternativsats till (er det nu)op. 130

200 aar senare heter det "alternative takes" i jazzvaerlden!

Prazakkvartetten aer vael den mest intressanta kv. i vaara dagar paa aatminstone Beeth--jag vet knappt naagra andra tidigare insp. som aer baettre av denna magiska musik utom klassikern bland klassiker: Quartetto Italiano! (Saa laangt det gick att komma paa LP pa 60-talet? Magiskt! AAterutgaavan pa CD i serien Philips DUO aer mycket bra den med--men naagot fattas aendaa...)

Men i SACD i multikanal blir aatminstone jag helt sjoesjuk--var i allsindar staar instrumenten??? Om det aer naagot som klassisk stereo aer bra paa saa aer det vael att i rummet aaterskapa t ex en straakkvartett! Men visst, man kan ju spela av i SACD 2-kanaligt--ordningen aer aaterstaelld och njutningen fullaendad!

Saa till sist totalhaveri tekniskt--som sabbar alla upplevelser! (jag eger saekert 100 Naxos coh tycker fr f a att de aer mycket bra pa att spela in saadant som ingen annan spelar in oever huvud taget! dessutom brukar deras inspelningsteknik vara rak och bra--inga konstigheter:klart och bra ljud i bra lokaler!)

Saa till 500-aarsminnet av Tallis foedelse samlar man ihop alla de baesta London har av saangare och koerer, hyr en stoerre kyrka och staeller upp alla i oeppen fyrkant som man sa i lumpen...

Tallis Spem in Alium paa SACD--skivan gaar inte att lyssna paa alls--haelften minst av alla roester i det hoega registret aer gravt distorderade--det laater foerdjaevligt! Oeverstyrning? Taskiga maetinstrument? Vanliga misstag och inkompetens?

Det obegripliga aer att man praanglar ut skiten och liksom hoppas att ingen merker naagot...

Vore mycket glad foer olika infallsvinklar paa dessa saker--saerskilt tekniskt!

Sjaelv e jag hopploes paa flera kanaler--sub aer det vaersta jag vet...

Naer jag lyssnar intensivt fattar jag aldrig vad de 2 bakkanalerna aer till foer...

Men upploesningen aer julafton hela tiden!

Zory
Polen

Edited by - to_apeiron on 2006/06/17 19:04:03
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/06/17 :  20:43:47  Show Profile Send gcs a Private Message
Sedan ett tekniskt mirakel: Stefaeri haer paa forum tipsade under skivtips: Mercury Living Presence--3 kanaler fram Berlioz Den fantastiska symfonin
Obegripligt att saa gammalt material kan laata saahaer--priset inget att gnaella oever heller--dom har laatit tillverka nya tonhuvuden och moddat bandarna foer att graeva fram allt paa masterbanden!
Sjaelv gillar jag inte tolkningen alls--vaersta symfan bulleribum, pompoest och utan naagon egentlig foerstaaelse, tycker jag, foer denne geniale daare som inte kan laata bli att experimentera med typ VAELDIG orkester.
Men varfoer tre kanaler? Raakade de ha 3 mickar?
Alltsaa inget konstnaerligt saerdeles--men vael tekniskt

Menar du den inspelningen där Paul Paray är dirigent? Du säger att man låtit tillverka nya tonhuvuden.... ja sådant kan man köpa till vissa gamla maskiner och i det här fallet har man använt en trekanalare från Ampex. Det var nog det enda som fanns att tillgå på den tiden i slutet av 50-talet då inspelningen är gjord. Musiktekniker C.R. Fine var en av de bästa som fanns då under hela 50-talet och en bit in på 60-talet då han tyvärr avled i cancer. Anledningen till att han använde sig av tre mikrofoner var helt enkelt det att det ännu inte fanns stora ljudbord för stereo. Fine var duktig på att placera de få mikrofonerna han använde på just det rätta stället och dessutom rätt i höjdled. Han utvecklade den tekniken i slutet av 40-talet under den monofona tiden då han kunde spela in en hel symfoniorkester med bändande resultat med endadast en mikrofon. Mikrofonen han använde var en Neumann/Telefunken U47. Om vi nu går tillbaka till stereoinspelningarna från andra halvan av 50-talet så begränsas ljudkvaliteten av bandmaterialet och även bandspelartekniken. Ingen av dessa gamla stereoinspelningarna har ett frekvensomfång på 20-20KHz och kan alltså inte jämföras med dagens inspelningsteknik. Anledningen till att man använde tre kanaler berodde på att man ville fylla igen hålet i mitten som annars kunde uppstå med två mikrofoner. Sedan har jag hört en annan förklaring och det var att man använde ljudet från mittmikrofonen när man graverade en monoskiva vilket då var det vanliga. Den här förklaringen tror jag själv kanske inte så mycket på men man måste ju ändå medge att många gamla monoinspelningar med klassiskmusik låter lite fattigt.
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2006/06/17 :  21:29:45  Show Profile Send to_apeiron a Private Message

GCS:

Jag uppskattar vaeldigt mycket dina kunniga, intressanta synpunkter paa dessa saker. Vaeldigt intressant att faa det hela belyst av ett proffs!
haelsn
stefan

Zory
Polen
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2006/06/19 :  13:18:10  Show Profile Send freann a Private Message
Läsbart:
http://www.cdmasteringservices.com/dynamicrange.htm
http://www.cdmasteringservices.com/loudnesgraphic.htm
http://www.moultonlabs.com/index.php/more/taming_wild_mastering_levels/P0/
samt
http://www.stevehoffman.tv/dhinterviews/
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2006/06/19 :  13:21:21  Show Profile Send freann a Private Message
Mercury Living Presence med 3 kanaler: var det inte så att dessa inspelningar är gjorda före eller under det att det som vi nu tar för givet som Stereo höll på att utvecklas och standadiseras..? Det var väl inte helt fastlagt att det ver två kanaler som gällde.
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2006/06/19 :  13:28:54  Show Profile Send freann a Private Message
Klippt från: http://www.stevehoffman.tv/dhinterviews/Tape%20Op%20Magazine.htm

"The Beach Boys
Pet Sounds (DCC Gold Disc)

It's a flawed recording. The music tracks were all bumped down to one track of an eight track, and then the voices were added, and there's a lot of distortion and there's a lot of extra bass that they obviously liked. Brian Wilson liked it, they were listening on those Altec monitors. They don't really have that much bass so it sounded just right to them. I tried removing some of it, I tried doing the same thing the Capitol engineers tried to do when they did their CD version of it: Add some top end or add some of this or that... and nothing worked. So then one day I was just playing back the tape, and I thought, "it sounds great just like this. I'm going to do it straight." So I just transferred it straight... the only change I did was I made sure that the levels of each song were matching each other, because a lot of them were mixed at a different time. One song had a level peak at +4 and one had a level peak at -3, so I just made the inherent volume of each of the songs closer together. That's all I had to do, but it took months in order to get there!??It wasn't one of my favorite albums until I started working on it. had that album when I was a kid, and it was in fake stereo and I couldn't really hear anything, and it was just weird. I said, "God, this album isn't very good." But when I finally got to hear the tape I said, "this tape sounds like history being made." And if it's history being made, who am I to change history? So I'm just going to run this thing straight. It's not going to have as much top end as the regular CD, it's going to be hissier because they used No Noise and I would never do that. But mine sounds more musical, and I don't care what anybody says".

"Van Halen
Van Halen (DCC Gold Disc)

That came out great! I heard the regular CD of that... was there bass guitar on there? But on the master tape, it's really nice. It sounds really good. But apparently the tape I used was never used to make anything. It was just the original mixes, and they were immediately copied to a more "easy to cut" version for LP, and that was marked as master. The same old story. But that's what has been used all these years to make everything: to make the CDs, the LPs, the copies for England, all the other countries. So the original master had this nice full sound. It still sounds like Van Halen, but to me it's just more of everything".
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/06/19 :  14:26:16  Show Profile Send gcs a Private Message
Dom första tvåkanalarna för vanliga magnetband började komma i slutet av 1953 och jag tror att det var RCA som var ute först. Jo det var så sant.... tyskarna gjorde faktiskt en heldel tvåkanaliga stereoinspelningar på band under kriget, men det mesta är idag försvunnet. Om vi nu går till 50-talet då RCA och även andra som t.ex. Decca och EMI experimenterade med sina tvåkanaliga stereoinspelningar. Man hade heltklart problem med mittintrycket och då väcktes ett intresse för någon form av mångkanal. Ampex konstruerade då 1956 en trekanalare för 1/2":s band. Ampex hade ju sedan tidigare lite erfarenhet av 2 & 3 kanaler för filmbranschen men då på 35mm magnetfilm. Filmbranschen måste på något sätt möta konkurensen från televisionen då i början av 50-talet. Det blev Cinemacope, Superscope, Vista Vision och andra liknande format. Det blev också stereofoniskt ljud flera år före grammofonbranschen. För att sedan gå vidare kom sedan 8-kanalaren men då på 1":s band och det var också Ampex som var först. Ampex var då världens största bandspelartillverkare. Den första som köpte en 8-kanalare som jag känner till var Atlantic records. Tom Dowd som var tekniker lyckades övertala så att det köptes in en maskin i slutet av 1958. Man viste inte änns hur man skulle använda maskinen har Tom Dowd berättat. Jag vet nu inte riktigt vilken som var den första inspelningen man gjorde med 8-kanaler, men möjligen kan det ha varit Ray Charles What´d I Say som är inspelad i februari 1959.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000