HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ultradrive pro dcx 2496
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2006/06/12 :  20:22:34  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Så har man då en hel sommar på sig att fundera över nästa uppgradering, som kommer att bestå av slutsteg (som behandlats i tråden om QSC-steg. Tack alla) samt till detta tillhörande aktiva delningsfilter, då det nya steget skall ta hand om dom lägre registren.
Jag har sedan ett bra tag varit inne på Behringers Ultradrive, vilket den lokale handlaren varmt rekomenderar. MEN så läser jag i en av trådarna på forumet att den brusar i diskanten.
Jag vill med detta fråga om era erfarenheter om denna enhet och om ni kan rekomendera något annat istället, om den inte är till belåtenhet. Tacksam för all input.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2006/06/13 :  07:40:45  Show Profile Send U1 a Private Message
Jag kan rekomendera Behringern men visst susar och brusar det i diskanten (det är inte så mycket som det låter på folks beskrivningar). Man får inte glömma priset på den.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/06/13 :  09:07:30  Show Profile Send gcs a Private Message
Frågan är väl om dBx eller BSS brusar mindre. Jag är själv inte så säker på det. Lägger man öronen mot diskantelementen så brusar väl allt, och har man sen horndiskanter så hörs bruset ännu tydligare. Jämför man data för Behringer med andra tillverkare så är det inte någon skillnad.
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2006/06/15 :  21:54:14  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Tack för synpunkterna. Men jag trodde att fler hade erfarenheter av ultradriven.

Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2006/06/15 :  23:16:21  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Min köptes in till bra pris, men jag har fortfarande inte kommit mig för att koppla in den.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8652 Posts

Posted - 2006/06/16 :  16:37:52  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Jag har bara hunnit lyssna med hörlurar ännu Pioneer DV 668 Roland M-1000 (digital mixer) DEQ2496 - DCX2496.Det jag kan säga är att jag tycker det är lite "hårt"ljud,inte det här mjuka som man kan få med rör.
Bruset som nämns tycker inte jag är något problem,det gäller att man ligger på max nivå utan dist.Har framtida planer på att byta ut Ic utgångssteget mot kondingar istallet,de säger det ska ge ett behagligare ljud.Men det är i framtiden det.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/06/17 :  13:43:36  Show Profile Send gcs a Private Message
Min köptes in till bra pris, men jag har fortfarande inte kommit mig för att koppla in den.
Jo det är just det att Ultradriven är så pass avancerad att man orkar nästan inte ta tag i installationen. Men när man väl har gjort det så ska man nog inte mer röra inställningarna för då kan man lätt komma ut på hal is. Men innan man börjar med att justera lysningkurvan elektroniskt i sitt rum så bör man först av allt fixa till rummet fysiskt så långt det är möjligt. En sak som är viktig att komma ihåg när man justerar lyssningen elektroniskt. Det är att man inte får göra allt för stora justeringar för då ökar risken att det kommer att låta konstigt typ pressat och färgat. Det här är min alldeles egna insikt.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8652 Posts

Posted - 2006/06/17 :  20:41:34  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Ska tillägga att jag kör den fullregister utan några effekter av något slag igenom en Lo-fi först.från -80 talet,kanske den som är boven i dramat.

Learning by burning..
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2006/06/18 :  19:01:40  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
quote:
Jo det är just det att Ultradriven är så pass avancerad att man orkar nästan inte ta tag i installationen. Men när man väl har gjort det så ska man nog inte mer röra inställningarna för då kan man lätt komma ut på hal is
.
Gäller detta även om man bara skall köra den som delningsfilter?

quote:
Bruset som nämns tycker inte jag är något problem,det gäller att man ligger på max nivå utan dist.
.
Hur löser man detta? Volymkontrollen finns ju i förförstärkaren, som ligger före delningsfiltret.

//Förvirrad

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8652 Posts

Posted - 2006/06/18 :  19:16:25  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Hur löser man detta? Volymkontrollen finns ju i förförstärkaren, som ligger före delningsfiltret

Kör du analogt i dcx:en?Försök hålla så hög signal in o ut så möjligt utan dist,gula led:en på mätarna.Går ju att justera in/ut nivå i dcx:en,då minimerar du bruset.
Har man snärjt in sig med effekterna,så går det att nollställa den som den var från början,tänk även på att det går att ansluta den till datorn och styra den därifrån.Enklare.

Learning by burning..
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/06/18 :  23:34:47  Show Profile Send gcs a Private Message
Nu är ju inte jag någon expert på det här men vad jag förstår så måste det bli så här. Beroende på vad du har för känslighet på dina diskantelement så kommer du ändå att kunna höra ett brus från dina högtalare. När man går in med en signal från förförstärkaren in i DCX2496. Då måste man se till att man sänker den interna nivån i DCX:en, före den första EQ:n så att man inte överstyr EQ:n när/om man vill göra en justering av kurvan. Sedan måste man också tänka på att man eventuellt också måste sänka nivån lite i varje passband om man skulle behöva göra en ytterligare justering i nästföljande EQ. Alla dom här sakerna gör att det kan bli svårt att optimera signalnivån om man vill få bort bruset. Man måste nog ställa in alla nivåer och EQ:n med tanke på sin normala lyssningsnivå och när man går över den, då är risken stor för överstyrning någonstans i filtret.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8652 Posts

Posted - 2006/06/18 :  23:43:37  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Jo,men jag menar om man bara ska använda den som delningsfilter.Går ju även att höjja sänka varje kanal oxå.

Learning by burning..
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/06/19 :  00:29:38  Show Profile Send gcs a Private Message
Jo,men jag menar om man bara ska använda den som delningsfilter.Går ju även att höjja sänka varje kanal oxå.

Jo det är ju klart men då kan man ju lika gärna köpa något av Behringer´s analoga filter som dessutom är mycket billigare. Jag har själv två sådana analoga filter. Jag har också en DSP1124P till mina två subwoofers. Visst brusar det också om det analoga filtret i diskanten men jag har ju horndiskanter och då hörs ju allt sådant. Jag kollade lite brusdata på 2296 kontra CX2310 analogfiltret. Det visade sig till min stora förvåning att det var upp till 5dB bättre S/N på analogfiltret.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000