Author |
Topic |
|
melodier
Starting Member
18 Posts |
Posted - 2006/06/06 : 23:04:52
|
Hej alla ni som brinner för musik och hifi!
Jag har i ca 10 mån ägt ett par Cremona Auditor som jag är mycket nöjd med, någon gång kan jag sakna den riktigt djupa basen men har funderat på en sub, t ex Rel eller Velodyne. Mitt rum är bara 16 m2 och de golvare jag hade tidigare blev alldeles för mycket bas (B&W CM 4). Jag driver högtalarna med en Krell KAV 300iL och en Meridian 588 cd. Allt är ihopsnört med kablage av högrent silver, både högtalare och signalkabel. Låter riktigt bra i mina öron, bra släpp, musikalitet utav bara tusan
Nu fick jag syn på ett par Guarneri Homage till ett hyfsat pris och jag blev lite sugen på om det kan vara idé att uppgradera. Har inte haft tillfälle att lyssna på dessa då de inte är var mans ägo. Enligt tester, vad folk sagt, repotage här på forumet mm ska de vara mycket bra. Har dock betänkligheter i och med att mitt rum är litet och stativen för Guarneri är relativt höga och att jag kommer för nära högtalarna. Nu sitter jag ca 2,30 m från cremonorna och de står 80 cm från bakvägg. Är det någon som har provat Guarneri i ett litet rum eller har något råd? Är de mycket bättre än Cremona Audiotor?
Sen är det förstärkeriet, jag vill inte omedelbart byta förstärkare. Slutsteget i Krellen använder jag dessutom i hemmabion med. Upplever att den spelar mycket bra med cremonerna, kan den funka med Guarneri oxå?
Kan man kombinera en sub med såväl Cremona Auditor som Guarneri Homage och få en bra integrering och resultat?
Tacksam för synpunkter och råd! Calle
|
Min läggning: Sonus Faber Cremona Auditor - Krell KAV300iL - Meridian 588 |
|
Peter J
f.d. Raceman
205 Posts |
Posted - 2006/06/07 : 05:54:36
|
Jag har hört både Guanerien och Cremonan med Krells 400a, Guanerien är bättre på allt men den är trögdriven, det funkar bra med 400a men den mår bara bättre av starkare grejor.... Dessa har jag hört hos Lasses Hifi i Falun och deras rum är omkring 20m2 och man satt ca 2m ifrån dem. |
|
|
Jazz
Member
930 Posts |
Posted - 2006/06/07 : 06:35:19
|
Håller i stort med Raceman! Kan tillägga att Lasses spelar med högtalarna på ena långsidan. Skulle nog inte skada om man kunde sitta lite längre ifrån högtalarna men man får aldrig känslan att dom spelar över huvudet. Hörde Guarneri i Fredags med en liten rörstärkare från Phatos+cd från Rega och det lät helt underbart!!! Lite suspekt kombination som fungerade riktigt bra!!! |
Följ https://www.facebook.com/pages/Lasses-HiFi/178563918858059?fref=ts
|
|
|
melodier
Starting Member
18 Posts |
Posted - 2006/06/07 : 14:27:49
|
Tack för kommentarer!
Det låter riktigt lovande, jag blir sugen
Fler åsikter någon
Calle |
|
|
thli
Member
248 Posts |
|
melodier
Starting Member
18 Posts |
Posted - 2006/06/07 : 21:04:19
|
thli: Tack för trådarna. Har läst den om gamla Guarnerin men inte den nya. Verkar mycket bra
/Calle |
|
|
|
Topic |
|