Author |
Topic |
JE Jr
Member
52 Posts |
Posted - 2006/01/06 : 13:08:47
|
Nej, jag vet att det oftast inte är så mycket HiFi med datorljud, men iallafall så vill jag uppgradera från det inbyggda kortet som låter illa rent ut sagt.
Det räcker om det är 2-kanals, men alla moderna kort är ju femtielva.9 kanalers...
Så vad har ni testat som låter OK? |
Någon mer än jag som använder Roydhögtalare?? |
|
poppop
Member
460 Posts |
Posted - 2006/01/06 : 13:53:35
|
Har precis köpt ett ESI Juli@ ! Rekommenderas... |
Mono är underskattat! |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2006/01/06 : 15:01:40
|
Kör med SB Audigy 4 och det låter bra. Låter som en hygglig mellanklass CD-spelare. (Är nyfiken på X-fi serien.) |
|
|
Slupen
Medlem, HiFi Norr
261 Posts |
Posted - 2006/01/06 : 16:17:11
|
Ta och lyssna på M-audiophile 24 2kanals kort.
Vanligt pci kort med en RCA ingång och en RCA utgång med guldplätterade kontakter. Svårt att hitta i vanliga datorbutiker så jag var tvungen att köpa det hos min lokala instrumenthandlare, men det låter inte sämre för det. Håller väldigt hög klass på musiken, särskilt stereoeffekterna, men räkna inte med något äkta highend för det. |
Lite HIFI om dagen är bra för magen! |
|
|
Baltazar
Member
887 Posts |
Posted - 2006/01/06 : 16:51:11
|
Om du har inbyggda dacar i förstärkaren eller kanske separat dac kan du ju kika närmare på Trust 514dx.
Den har en optisk utgång och en ingång En koaxial digital utgång och en koax-ingång samt vanliga analoga utgångar(ej RCA).
Kostar blott 275pix på webhallen. Det var ett otroligt lyft att låta min reciever sköta d/a-omvandligen istf mitt SB audigy det ersatte.
Mvh |
|
|
|
regner
Member
899 Posts |
Posted - 2006/01/06 : 17:04:07
|
alltså, ljudkort låter över lag inget vidare, i varje fall inte analogt. Man har ju en satans massa interna störningar i datorn som sunkar ner ljuder och det kombinerat med halvtaskiga komponenter. Bra analogt ljud hittar man först på de VÄLDIGT dyra korten. Jag har själv ett m-audio delta 410 (ett välljudande kort i 3000kr klassen) studiokort och analogt är den inte mycket att hurra för. Kan tänka mig att den spelar jämt med de flesta cdspelare runt 4000-5000kr. Som transport funkar den bättre man får ändå nätt o jämt pisk av min 15år gammla Krell transport (otweakad då). Jag kör merdparten av musiken från htpcn digitalt till dac så uppgradering är ett måste. Men istället för att lägga multum på ett nytt bättre ljudkort (som säkerligen inte presterar nämvärt mycket bättre digitalt) så ska det här kortet tweakas. Ny klocka, extern nätdel och byte av några komponenter är planerat.
Så mitt tips är, något billigt beggat studiokort som du tweakar med ny klocka och kör digitalt till en schysst dac. |
|
|
Hinken74
Member
1102 Posts |
Posted - 2006/01/06 : 19:48:03
|
Esi gör bra kort. Men det är inte high-end. |
Mvh/Henrik --------------------------------------------------------------------------------------------------- Mitt system: Von Schveikert db99, Audio aero capitole Prestige SACD SE Octave V70 samt strömrenare från Agile
|
|
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
|
Hasse
Member
831 Posts |
Posted - 2006/01/06 : 22:17:29
|
ESI Juli@ riktigt bra kort. slår min marantz cd-60 Överlägset! enda nackdel är att det har lite svag ut signal om man använder kortet som försteg |
Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg. |
|
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2006/01/07 : 20:20:09
|
Jag har ännu inte sett någon anledning att byta ut mitt RME Digi96PAD, John Atkinson på Stereophile verkar också använda sitt fortfarande. Det känns rätt tillfredställande att för dryga 5 år sedan satsat på ett kort som fortfarande hänger med hyfsat. Till våren planerar jag att skaffa ny stationär dator, och ska följa tråden med intresse. Kanske jag flyttar över kortet till att börja med. För den som ska köpa nytt nu känns väl inte så hett med ett 5 år gammalt kort även om det är bra. |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
|
|
oliver
Member
714 Posts |
Posted - 2006/01/08 : 18:13:39
|
High Fidelity gjorde en test för några nummer sedan, kommer inte ihåg vad kortet hette men dom modifierade lite och placerade kortet i en egen låda. Dom var om inte lyriska men väldigt imponerad över ljudkvaliteten samt dom tekniska specarna som slog allt dom förut sett. Så med lite arbete så skulle jag nog tro att ljudkort till datorn från en tillverkare för studiobruk inte är att förakta,dessutom är de inte så dyra med tanke på prestanda. |
Skeptiker |
Edited by - oliver on 2006/01/08 18:15:39 |
|
|
malkavian
Semesterfirare
22 Posts |
Posted - 2006/01/08 : 19:40:15
|
Har just köpt ny burk, och i den sitter ett SB X-FI Audio..Mycket prylar och inställningar..Tycker själv det låter utmärkt ihop med mina Logitech..För att vara dator..Men det finns ju begränsningar såklart... |
|
|
JE Jr
Member
52 Posts |
Posted - 2006/01/11 : 17:29:09
|
Oj så många tips det kom!
Jag tänkte uppgradera lite nu när jag ska flytta till studentkorridor, men det blev så att jag skaffade en bärbar dator istället, pga smidigheten, men det där med välljud ur en bärbar vette fasen hur det ska gå till... |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
|
Örjan
Member
98 Posts |
Posted - 2006/01/12 : 08:48:05
|
Jag köpte nyligen ett Behringer FCA 202 som är en ganska ny enhet. Det är en 2-kanals firewire som till skillnad från många andra ljudkort har separata d/a och a/d-omvandlare 24/192, från Crystal om jag minns rätt. Dessutom en klockfrekvens som ger möjlighet att uppgradera med LC-audio XO3. Själva enheten ger 24/96. Med nättrafo till de som använder PC, utan för Mac. Firewirekablar och enklare programvara ingår. Allt detta för 895 kr hos Musikbörsen. Jag har bara prövat den rakt ut från en bärbar Ibook. Detlåter behagligt och välupplöst men inte i klass med min uppgraderade CD-spelare. Hörlursutgång finns också. Det skulle vara intressant att pröva uppgradering med klocka och utgångskretsar. Örjan |
Mac Mini,Chord Mojo, Edison Triod, Transcriptor Saturn (vinyl) Snell EIII och EIV |
|
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2006/01/12 : 10:29:18
|
quote: men det där med välljud ur en bärbar vette fasen hur det ska gå till...
Det är inte svårt alls, antingen så skaffar du ett "Type II Cardbus interface" = PC card, eller så FW-boxar som är att rekommendera över USB lösningar. Vill du har riktig valfrihet så kan du skaffa ett PCI-chassi från ex. Magma där du kan stoppa in PCI-kort och fortfarande vara portabel. Du skrev inte vad för bärbar du skafade, men något av ovanstående borde fungera.
Såg jag någon budget? |
J. Ullberg |
|
|
JE Jr
Member
52 Posts |
Posted - 2006/01/15 : 15:06:11
|
Jasså, så det kanske går att ordna iallfall då!
Nä, firewire har jag inte...
Ett PC card kanske vore nåt då, eller finns det fler stand-aloneboxar typ Behringer, fast med USB?
Budget: Helst under 1000:- anars är det nog bättre att jag satsar på en uppgradering av CD-spelaren tror jag.
En till grej, jag vill helst ha mic.in på kortet, för det blir en del pratandes på Skype, och att köra två olika ljudkort idatorn blir väl lite struligt, eller? |
Edited by - JE Jr on 2006/01/15 15:08:21 |
|
|
Matrixen
Member
807 Posts |
Posted - 2006/01/15 : 17:52:45
|
Känner någon till en lösning med Digital balancerad utgång? Gärna något ljudkort i separat USB ansluten låda.. |
|
|
unclezoid
Member
64 Posts |
Posted - 2006/03/23 : 09:24:36
|
Hej,
Jag ska skaffa nytt ljudkort nu men vet inte vad jag ska köpa för något? Jag har H/K 670 integrerad förstärkare och har tidigare även ägt en Marantz cd 17 mkII KI. Det kommer kanske bli svårt att finna ett ljudkort som kan komma upp i samma nivå som cd-spelaren rent ljudmässigt. Men tänkte ändå höra ifall någon här kan tipsa om hur jag kan göra för att komma i närheten?
1. Finns det ljudkort som har liknande ljud som Marantz produkter, d.v.s med en varm, mjuk och nästintill analog ljudbild? (Detta är ett krav jag har då jag finner det mesta av dagens "hifi-ljud" alldeles för klinisk, ren och därmed "stel".
2. Störningar från datorn. Är det bättre att köra ljudkortet digitalt och då kanske t.o.m. också köpa en DAC att koppla till min H/K 670?
Mvh |
|
|
j0akim
Member
1387 Posts |
Posted - 2006/03/23 : 16:12:47
|
jag själv har precis köpt ett ESI juli@. detta funkar och låter riktigt bra. några störningar från datorn hör jag ej. brusnivån är även den minimal. |
Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP
Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod Mitt galleri |
|
|
Kevin Mitnick
Member
570 Posts |
|
Hasse
Member
831 Posts |
Posted - 2006/03/23 : 18:47:02
|
ESI Juli@. mycket bra! |
Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg. |
|
|
Gemeni
Member
1162 Posts |
Posted - 2006/03/23 : 19:14:30
|
Jag såg att det var nåra som hadde funderingar på Creative (Sound blaster)kort, styr undan. Jag har inte hört något kort från dem som låter bra. Använd något kort från M-audiophile i stället. Om man använder extern DAC så går det att få "bra" ljud från en dator, fullt i klass med en bättre CD spelare (8-10000 kr klassen). Har själv bygt några datorer med M-audiophile och extern DAC och är nöjd med ljudet från dessa.
|
Musik låter bäst på vinyl och i stereo
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2006/03/23 : 19:26:11
|
Tänk också på att uppspelningsprogrammen kan låta olika. Jag kör med M-Audio Revolution 7.1 och med Windows Mediaplayer låter det S-K-I-T. Med J-River Mediacenter låter det dock bra, för J-River stöder ljudmöjligheterna på kortet. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
j0akim
Member
1387 Posts |
Posted - 2006/03/23 : 20:34:48
|
bästa program för uppspelning är enligt mig Foobar:
http://www.foobar2000.org/
gratis. samt har oändligt mycket möjligheter.
|
Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP
Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod Mitt galleri |
|
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
|
Topic |
|