Min dator är en Macintosh Power Book. Har inte hittat något annat mätprogram för mac. Jag är helt oerfaren av akustikmätningar men det verkar så vitt jag kan förstå vara ett bra program.
Känner någon till något annat bättre/billigare så hojta till!
Vad behöver jag mer för utrustning?
Och hur går jag till väga vid själva mätningen?
Finns det några schabloner?
Jag har hört att man använder en mick som matas med 48volt. Men hur får jag den signalen in i datorn?
Via ett ljudkort med firewire precis som när man spelar in livemusik?
Kan jag använda en vanlig kondensatormick (överhängsmick)?
Billigare eller bättre vet jag inget om, men följande flora är de mätprogram för Mac som jag för dagen känner till (hoppas länkarna fungerar fortfarande)(som jag förstått det skall de fungera för Mac) En del är gratis, en del är INTE gratis:
En sinustongenerator (sine wave generator) kan vara smidigare än ett svep. Då kan man i godan ro prova vilka frekvenser som ger upphov till resonanser. Det borde finnas programvara som löser det.
Ja, till Tombstone hör ett program som heter Tone. Det genererar en olika typer av toner, däribland sinustoner vars frekvens och nivå kan justeras steglöst.
Använd en separat mikrofon som kan placeras på olika ställen i rummet. Helst rundtagande. Frekvenskurvan är inte så hemskt viktig, eftersom pucklarna normalt är 10-25 dB.
Har du en mick och ett mätprogram för Mac är det bättre än en tongenerator.