HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 REL Quake till Totem Model 1
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2006/06/02 :  20:33:49  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Antar att det vore otrolig tur ifall någon provat just denna kombo, men man kan ju chansa + att någon kan kanske gissa om det är en missmatch eller om det förmodligen går bra ihop!!??

Jag har nämligen ett par Totem Model 1 Signature och behöver bas stöd, men har inte budget för en riktig Velodyne DD....

Det är denna:
http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=485&menu=1

Tack för input.

Ps. Jag har bestämt träff imorgon bitti kl.10 för ett just pris på ett demo ex i butik. Tänkte ifall någon vill avråda innan affär!!

Artphotography

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2006/06/02 :  21:00:30  Show Profile Send Saro a Private Message
Rel quake är bra. Men inte så bra att jag skulle köra den som sub till ett par stativare av den klassen. Dan du får nog gräva lite djupare ifall du ska få en bra sub som verkligen kompleterar dem på ett bra sätt.
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2006/06/02 :  23:57:19  Show Profile Send Kero a Private Message
Finns en vad jag vet ialla fall här på forumet som testat den kombon, han sålde dock subben.

Jag skulle försöka hitta en begad Totem sub om inte budgeten räcker till en ny. Jag har provat en till Forest och det var verkligen som handen i handsken.
Om du nu ändå vill gå på Rel skulle jag försöka gå upp på Tampede åtminstone eller kanske en beg Strata III.
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2006/06/03 :  00:02:26  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
OK. Även ifall det är ett bra pris är det givetvis meningslöst om den inte hänger med de supersnabba Totem talarna. Kan tänka mig att den isåfall bara "grötar" ihop ljudbilden. Jag åker och lyssnar men ska vara kritisk på plats och inte falla för ett bra pris....

Artphotography
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2006/06/03 :  01:14:56  Show Profile Send Poe a Private Message
Jag tror säkert att Quaken kan funka till Totem. Har själv kört Quake med Dynaudio 52 SE med mycket gott resultat. Som vanligt med subbor är ju dock placering och justering A & O. Vad som är en stor fördel med Quaken är att du kan dela lågt - OCH dela lågt ska du göra. Vredet skall ligga någonstans vid 30Hz eller under. Observera också att Quaken ska kopplas till högnivå, alltså via förstärkarens högtalarterminaler. Annars låter det blä.

Edit: Vad du än gör så kör inte med 'Slam-mode'. Det är till för att impa på polarna på förfesten..

eof
Min anläggning

Edited by - Poe on 2006/06/03 01:16:38
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2006/06/03 :  03:08:59  Show Profile Send Kero a Private Message
Kan tänka mig att det funkar till Audience 52 men Model 1 är ganska mycker snärtigare i sin baskaraktär.
Go to Top of Page

uncle buck
Member

105 Posts

Posted - 2006/06/03 :  07:22:25  Show Profile  Visit uncle buck's Homepage Send uncle buck a Private Message
Åk till Kanada och köp den här så dyra Totem subben.
Var i Kanada för 2 år sen o totem slumpas ju mer eller mindre bort i varenda radioaffär jämfört med priserna här.
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2006/06/03 :  13:45:16  Show Profile Send Kero a Private Message
Går ju och importera. PÅ www.audiogon.com finns säkert en del till salu.

Om du vill ha en Rel sub tycker jag du ska slå till på den här. Samma pengar som en ny Quake men säkert mycket mer "musikalisk" !
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=20073
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/06/03 :  14:35:33  Show Profile Send matte76 a Private Message
Japp köp REL Stampede Dan, den ska vara riktigt musikalisk och det är ju bra med fjärr! Priset är mycket bra också...kanske skulle jag själv hugga den?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2006/06/03 :  14:45:08  Show Profile Send MartinH a Private Message
Ett tips är att ringa Kent på HifiArt, han har tror jag ett par Totem subbar kvar som det nog går att förhandla bra priser på...

Tex 2st dreamcatcher subbar, kan bli ett bra tillskott för Model 1...

Dock tycker jag att Model 1 gör sig bäst med en riktigt bra bas, vet en kille i Norrland som kör Totem Lightning basen,och han ringde o smågrät till Kent när han fick hem sin bas !!

Mvh,Martin
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2006/06/03 :  15:17:41  Show Profile Send stargazer a Private Message
quote:
Antar att det vore otrolig tur ifall någon provat just denna kombo

Men ibland så... JAG har faktiskt provat just REL Quake tillsammans med Model One!

Jag äger, älskar och vårdar ett par Model One Signature sedan nästan två år tillbaka. De är underbara och i sanning kronan i min anläggning. Dock är de rejält kinkiga på matchande elektronik, kablage samt dessutom på placering.

Precis som du hade jag önskan om djupare bas (OBS inte BÄTTRE bas - Den bas som model one har är grymt tajt, snabb och läcker - utan DJUPARE och LÄGRE bas).

Då budgeten min var skral, så chansade jag på en beggad REL Quake. På pappret allt rätt - liten, tajt och snabb. Eller?

Väl hemma packade jag upp, läste manual och började experimentera med placering. Van som man är (från model ettorna...) att trixa med placering provade jag alla upptänkliga varianter i mitt (dedikerade) lyssningsrum. Men NEJ, jag fick det aldrig att fungera helt. Provade också alla inställningar på Quaken, vissa kombinationer bättre än andra, men ingen som fungerade helt.

Så vad var det då som var fel?

Bättre stöd i basen blev det absolut. Förbluffande långt ner i basen med tanke på storleken (Quake är _liten_). Och visst var det rätt OK, inget "floff-floff" direkt. _Ganska_ bra.

Problemet är bara att _ganska_ bra inte är bra nog till Model One Sign. Det måste vara lika tajt, lika snabbt, lika musikaliskt som Ettorna. Och det var Quaken INTE. Den snarare rörde till musiken lite, lite grann men det räckte för att diskvalificera den i min rigg.

OBSERVERA!
Notera att detta var resultat i min rigg, i mitt rum, med mina öron.
Your mileage may vary.

Jag kan inte vara rådgivande, då jag inte vet dina förutsättningar - men jag vet vad jag ska göra. SPARA. Till en Totem Lightning .

Eventuellt kanske en "bättre" sub i samma (eller högre) prisklass som Totem Lightning skulle funka, t.ex. Linn Sizmik. Jag vet inte, har inte provat.
Men jag har definitivt blivit "bränd" på subbar och kommer aldrig att köpa en om jag inte med säkerhet vet att den matchar Model ettorna. Ettorna är mycket krävande även på subwoofers.

Dan, PMa gärna mig om du vill veta mer.

Edited by - stargazer on 2006/06/03 15:19:33
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2006/06/06 :  20:15:06  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
(...har varit iväg ett par dagar, därav ingen respons tidigare)

Tack för tipps!

Jag droppade köpet eftersom jag visste att jag inte kunde testa innan och ingen returrätt då affären upphörde.

Jag har haft mina T 1:or några månader och försökt flera uppställningar med förvånansvärt varierande resultat. I vissa lägen låter de inte alls bra, MEN nu har jag hittat en uppställning som börjar göra dem rättvisa. Nu känns det som att där finns grym potential till "ståpäls" ljud med bra inspelade skivor.
Precis som Stargazer säger så blir man inte annat än förvånad, förundrad samt imponerad över baskvaliteten ur dessa plutt högtalare. Snabba, precisa och bra djup (igen, med tanke på fysiska storleken). Dock så är "vi" förmodligen lika funtade då man alltid letar efter "mer" runt hörnet. Jag vill ha ett än större "fundament" i ljudet och antar att en kvalitets sub "would do the trick".
Är det så enkelt att en Totem Lightning är på något sätt anpassad till model 1:orna? eller det funkar inte så? En sub är en sub och kvaliteten ligger i andra faktorer - dvs inte "matchning"??

Det som känns skönt är att det låter så pass bra redan nu (utan sub alltså) att jag behöver inte ha bråttom utan kunna göra rätt köp direkt efter lite efterforskning samt finfina råd från er

Artphotography
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2006/06/06 :  21:52:28  Show Profile Send MartinH a Private Message
Totem Lightning är överlag en mycket kompetent subbas, men visst kan man nog säga att den är anpassad till Totem högtalare överlag...

Dock är det inte många av deras högtalare som behöver basstöd, så det är stativarna ( förutom Mani-2 ) som kan behöva lite kräm i botten...

Men jag tycker man kan tala om matchning i subbar oxå, för det är ju en högtalare liksom alla andra, och de är ju stora skillnader mellan subbar, så visst kan man behöva matcha mot sina andra högtalare.

/Martin
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/06/07 :  12:19:33  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Du har PM.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000