HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 LCD fusket
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/06/06 :  10:26:19  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Jag såg på nyheterna i går och där berättade man att det faktiskt på går och har på gått sedan länge ett fusk inom LCD försäljningen.
De berättade att det finns A B och C klass på tvskärmana precic som jag misstänkte så försöker man lura på folk skräp utan att berätta det för folk.
De säljer ut dem till reapriser och ändå känar de pengar på skräpet som de har köpt billigt av fabriken.

Någon mer som såg på nyheterna i går

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/06/06 :  10:39:55  Show Profile Send matte76 a Private Message
Gör som jag, vänta ett par tre år till med köp av platt skärm. Priserna blir mer humana och tekniken utvecklas. Så är det iofs alltid när man väntar, men fortfarande tycker jag att priserna är för höga och tekniken för dålig.

Min 28-tums "tjock-tv" widescreen Philips med Pixel Plus 2 (6.000 kr) har fortfarande bättre bild än alla platta under 30.000 åtminstone.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/06/06 :  10:41:16  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Man får vad man betalar för.
Nu vet vi i alla fall vad vi ska fråga.
"Är detta en klass A, B eller C-skärm?"

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2006/06/06 :  11:09:45  Show Profile Send Neville a Private Message
Tack för tipset, ska fråga nästa gång.
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2006/06/06 :  11:43:49  Show Profile Send arcam a Private Message
matte 76, tycker likadant, har själv en 28" Philips för 6000:-
,fem år gammal, ej widescreen. Den har bättre bild än dom
flesta platt-tv.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2006/06/06 :  12:25:33  Show Profile Send svejk a Private Message
Det är samma visa med tjocktelevision apparaterna. Min Samsung 32a har pajat 3 gånger på drygt 2 år. Reparationsgubben som var här senaste gången talade om att de stora kedjorna pressar ner priserna och får dom att sätta i billigare komponenter, mao B o C modeller. Då kan dom även få till en annan model och köra "lägsta pris garanti" ofarligt eftersom dom är ensamma om den modellen.

I mitt blåsex ryker en högspänningstransistor 2 har gått, Den nyligen isatta kommer att paja igen. Garantin hade gått ut med 2 veckor vid första raset. Så nästa gång är det bara att kasta skiten på tippen. Få se om jag kan uppbåda lite ilska och gå in och dumpa dyngan på Elgiganten.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/06/06 :  13:08:45  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Det där med A B C kvaliteten beror på att vid framställningen så blir det många LCD skärmar som inte blir bra vid produktionen för att den är komplicerad och svår.
Synd att ovetande får betala det svinnet.
Som sagt titta på nyheterna så kanske de förklarar bättre.

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/06/06 :  13:25:52  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Det här var ingen nyhet för mig men det är såklart bra att det tas upp i ett större nyhetsmedium så att den större massan blir medveten.

Fenomenet är egentligen inte särskilt konstigt, det fungerar likadant med andra varor som exempelvis porslin och kläder.
Sekunda varor säljs till lägre priser.

Om detta inte skulle ske skulle ett större antal paneler behöva kasseras och priset på de kvarvarande perfekta exemplaren stiga.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/06/06 :  14:15:15  Show Profile Send gcs a Private Message
Man vill ju gärna veta av säljaren vad man köper. Det här liknar ju rena hästhandlar fasonerna. Jag funderade tidigare på att köpa en "platt"screen men tyckte inte att det ännu var tillräckligt bra så det blev en tjock 16:9 från Philips som fortfarande har en kanonbild. Det är ju trist att man som kund så ofta känner sig lurad när man gjort upp affären. Det gäller i.a.f. OnOff, Expert och liknande.
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/06/06 :  15:35:43  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Tacka vet jag SONY WEGA CRT. Där vet man vad man får.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/06/06 :  18:02:21  Show Profile Send Vox a Private Message
Hifi-klubben säljer enligt dem själva endast klass A.

Någon som ställt frågan på någon "stormarknad" vilken klass det är på skärmen? Skulle vara kul att höra vad de svarar.


"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/06/06 :  18:08:25  Show Profile Send Vox a Private Message
matte76:
Tekniken kommer ständigt att utvecklas, vilket medför att det alltid kommer att komma "bättre" och billigare produkter.

Jämför med datorer. Det är alltid fel läge att köpa en dator. För i samma stund som du bär ut den från affären kommer det en ny modell med bättre prestanda till lägre pris.

Kan det vara så att du resonerar som du gör för att hålla borta "uppgraderingsdjävuln"?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2006/06/06 :  18:55:47  Show Profile Send knoxville a Private Message
quote:
Tacka vet jag SONY WEGA CRT. Där vet man vad man får.


WEGA crt-rören har ju inbyggda konvergensfel. Färgerna synkar inte varandra utan ligger lite bredvid varandra. Det syns extra tydligt på tecknat. Jag hade en FX65 ett par månader där dessa fel fanns plus massa annat strul med sne bild mm. Sony erkände att det var konstruktionsfel helt enkelt och erbjöd mig en fx66! (same shit different name) eller pengarna tillbaka. Jag tog pengarna och gick till holländarna istället.

Köpte då istället en Philips 9527 med pixelplus. Samma bildrör som Loewe och B&O använder sig av (dock sämre toleranser). Grymt bra bild. Dock var pixelplus lite buggigt. Det hade med problem när det var mycket som rörde sig på bilden. Jag tror pix.plus 2 är lite bättre på detta. Dock kunde man stänga av dessa funktioner. Man kunde även välja att köra med 50 eller 100Hz bilduppdatering. Jäkligt smidigt om man tittar mycket på sport, som ofta ser sämre ut på 100Hz.

Nu har jag iofs sålt den där philipsen för drygt ett år sedan, då crt-tv:s tappat i stort sett allt värde iom LCD och plasmans prisfall.

Det var vad jag hade och säga om tvs.

Trevlig sommar.

/Erik

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/06/06 :  19:13:19  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Kan det vara så att du resonerar som du gör för att hålla borta "uppgraderingsdjävuln"?


Ja visst! Nej, seriöst så tycker jag att tekniken fortfarande är för ung (=ej tillräckligt utvecklad etc.) och att vanliga "tjock-tv" fortfarande har bättre bild om man pratar överkomliga prisklasser.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

induce
Member

98 Posts

Posted - 2006/06/06 :  19:17:49  Show Profile  Visit induce's Homepage Send induce a Private Message
Kommer själv att köpa en Panasonic PV60 EFTER fotbolls-VM. Det här med Grade A, B och C på panelerna har jag känt till rätt länge. HiFiKlubben skriver t ex på sin hemsida att alla deras TV-apparater säljs med Grade A-panel.

Och CRT i all ära, svärtan är grym på de apparaterna, men inget går upp emot att se HD-kvalité på en schysst Plasma.

http://hdbits.org/~wiak/s2/snapshot20060314043603.png
Betrakta detta screenshot t ex, som är tagit från en HDTV-sändning av Shrek.

Och som nämnts förut, man får vad man betalar för. Skulle aldrig köpa något för 10k och förvänta mig att det skulle hålla toppkvalité. I längden är det bättre att lägga ut några extra tusingar.
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2006/06/07 :  14:33:38  Show Profile Send KennethS a Private Message
Har själv suttit och funderat på det där med plasma/lcd tv och min far är i språnget till att köpa en. Var intressant att höra detta med A-B-C märkning. Det visste jag själv inte om. Men jag funderar allvarligt på att vänta, har tittat på dom där Pioneer skärmarna för en herrans massa pengar och insåg att dom hade en bra bit kvar till min Loewe Aconda. Fick också rådet att vänta av försäljaren, han tyckte jag skulle få sämre bild om jag bytte till plasma eller lcd, och det är det ju inte värt.

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2006/06/07 :  19:11:39  Show Profile Send snare2 a Private Message
Jag kan nämna iom att jag själv är i branschen, så finns det INGA tillverkare i dag, som tex Sony, Philips, Samsung, LG som märker sina produkter synligt på varken några specar, stämplar eller dylikt, som är till vanliga konsumenter.

Med andra ord så kan det vara svårt för en säljare & köpare att veta om det är en a, b eller c klass på skärmen.
Ringer man till tillverkarna (ÅF-support) så vet de knappt själva om detta..

Sedan är ju disskutionen om att stora märken som tex Samsung, skulle göra en tv med skitkomponenter som skulle tillåtas att säljas är nog bara fantasier, vem vill branda ett toppmärke för att sedan få dålig kritik & ingen som vill forsätta att köpa dess produkter??.

Har man vart i denna sväng några år så blir man tillslut trött på div media, "förståsigpåare" & andra floskler som man brottas med varje dag.

Se bara diskussionen om HDTV, att ALLA produkter som inte var HDTV märkta (HD-Ready) skulle bli svarta!!!= ingen bild..., det är ju så att man tar sig för pannan..., mig veterligen har ALLA HDTV boxar idag även den gamla hederliga scarten från 1976 monterad på baksidan, så att lisa 90år kan koppla HDTV-boxen till sin 26" "glas-tv", så även hon kan se fotboll-vm , HD1 osv, fast som "vanlig" upplösning 576 linjer.

Sedan så håller jag med om att många bildrörs-tv spöar skiten ur många platt-tv i dagsläget, men där får vi också betänka vad det är för slags signal som vi matar våra produkter med idag.

Mvh
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/06/07 :  22:37:54  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Rent skitsnack, jag har själv köpt en Samsung skärm tidigare med kvalitets märkningen Grade B och lämnat tillbaka den för att jag var missnöjd.
Har du inte fattat galoppen
Det handlar inte om skitkomponenter, det handlar om att det är inte så lätt att producera LCD med 100% lyckade varje gång.
Inget ont mot dig personligen bara så du vet.

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668

Edited by - levande on 2006/06/07 22:42:07
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/06/07 :  22:53:09  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Som jag skrev i en annan tråd Som jag tänkte skriva i en annan tråd så skulle dessa apparater bli mycket dyrare om man bara använde sådana paneler som passar i Grade A och kasserade resten.

Konsumenterna efterfrågar billigare LCD-TV och får det på de villkor som det finns teknik för nu...
Att det sedan bli liv i luckan beror ju bara på att det råkar finnas en "tydlig" kvalitetsmärkning av panelerna.
Om det hade varit en CRT med billigt bildrör hade ingen klagat utan konstaterat att bilden är sunkig.

Vidare så ligger det något i det här med vilken signal som matas in i apparaten.
En LCD-panel vill ha en digital signal i rätt upplösning och inte analog som är regeln nu.
Jämför med platta skärmar till datorer där man bör använda DVI för bästa resultat samt köra i samma upplösning som panelen (native) annars måste skärmen interpolera med varierande resultat.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2006/06/07 23:07:18
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/06/08 :  00:05:12  Show Profile Send f95toli a Private Message
En fråga angående klasserna: Är det TV-apparaterna som det finns klass A,B och C av, dvs samma modellnummer men olika kvalité eller är det panelerna (dvs modell xyz-123 använder klass B medan modell zyz-123+ använder klass A)

Är det det förstnämnda är det fusk, är det det sistnämnda så är det bara normalt för mikroelektronikindustrin. I princip ALLA produkter där man kan tala om olika "kvalité" säljs på detta sätt.

Ett typexempel är processorer av samma familj men olika klockhastighet. Många gånger tillverkas ALLA processorer i samma fabrik och samma lina, den enda skillnaden mellan en processor specad för ex. 2200 MHz och en specad 2400 MHz är att den sistnämnda gjorde bättre ifrån sig i den slutgiltiga kvalitétskontrollen (där bland annat stabiliteten vid olika hastigheter kontrolleras). På grund av toleranserna vid tillverkningen kommer det att vara en viss spridning och i princip är det bara ren tur om en given processor går att klocka till högsta hastigheten.

Det är för övrigt detta som gör att man ofta kan överklocka processoer rätt rejält. Av och till har dock ex. Intel "låst" klockhastigheten genom att efter slutkontrollen (då man vet vilken hastihet processorn klarar) bränna ett antal säkringar, processorn kontrollerar dessa säkringar och vägrar köra snabbare än angiven hastighet

Så att det finns A,B och C klasser är bara naturligt och så länge en B-klassad produkt är billigare så ser jag inget fel i det.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/06/08 :  00:13:36  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Bra exempel f95toli!

Det är alltså panelerna det är fråga om när det gäller klasserna.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/06/08 :  00:43:52  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Men även om det är panelerna så kvarstår ju grundfrågan...är problemet att samma Fabrikat och Modellbeteckning har tre olika varianter? eller är det så att paneltillverkarna delar upp paneler och sedan säljer lägre klassade till billiga märken men behåller de bättre själva.
Det är stor skillnad på bildprocessorn, dvs. den som räknar om hur en lågupplöst bild borde se ut högupplöst, en fin skärm har en bra sådan en sämre, ja ni förstår. Detta syns...

/en som har en omärkt LE32-R51BX...utan defekter, dock med vissa konverteringsartefakter.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2006/06/08 :  22:00:19  Show Profile Send 10 a Private Message
quote:
Min 28-tums "tjock-tv" widescreen Philips med Pixel Plus 2 (6.000 kr) har fortfarande bättre bild än alla platta under 30.000 åtminstone.

Har du tittat närmre på Panasonics senaste plasmageneration? Svårt imponerande för pengarna kan jag lova! :)
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2006/06/09 :  20:32:43  Show Profile Send snare2 a Private Message
Quote Maglis

"Det är stor skillnad på bildprocessorn, dvs. den som räknar om hur en lågupplöst bild borde se ut högupplöst, en fin skärm har en bra sådan en sämre, ja ni förstår. Detta syns..."

Bra poäng där!
Det beror inte bara på panelerna, utan även bildbehandlingen i resp skärm.

Jag roade mig i dag med att NOGRANT inspektera alla "Klisterlappar" på baksidorna på ca 30 st LCD-tv idag, & jag kan som sagt inte finna ett enda märke som säger vare sig a, b eller c klass på panelerna...., typ då Grade a, b eller c för den delen, kanske jag är blind? :-).

Är en lcd-tv välkonstruerad så spelar det tex inte någon roll om panelen har tex 8Ms eller 16Ms, men det är också ofta ett "viktigt" argument för kunden när de ska köpa en lcd, samma sak gäller ju självklart att om en lcd har en "b" skärm, men har en bra konstruktion, så kan den smiska en "dåligt" gjord "a" skärm.

Mvh
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2006/06/11 :  23:01:46  Show Profile Send Björn N a Private Message

Jag förstår till viss del att många tycker att bildrörstv fortf. är bättre, för det är dem på vanliga tv-sändningar i dagsläget, men när man tittar på dvd tycker iaf jag att lcd och plasma tv är bättre...

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2006/06/12 :  22:42:37  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Det blir ju helt enkelt att välja EISA belönade Plasma eller LCD-skärmar.Men det här med klassningen har även jag vetat om sedan tidigare. Mvh Kristofer
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.8 sekunder. Snitz Forums 2000