Author |
Topic |
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2006/06/05 : 18:42:17
|
quote: men med kvalitetssänkningen på fonogrammen (CD) ger till slut även vi upp för att ägna tiden åt andra uplevelser.
Ja, usch, själv har jag gått över till knyppling. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2006/06/05 : 20:29:54
|
quote: 2 Det finns ibland en närnmast total brist på respekt för att andra samtals parter i trådar INTE är tekniker/fysik/matematik kunniga. Målare/grisafarmare/rörpulare eller vad det nu kan vara förutsätts kunna fixa svåra tekniska saker. Vissa går t.o.m. så långt att de inte tycker de kan/får uttala sig i vissa frågor! Vilken männoskosyn vittnar det om?
quote: Jag tänker alltid som ni skriver, "hade jag sagt detta om jag stått och pratat med denna person?". Oftast så blir svaret alltid nej, för hade man inte haft den spärren så hade jag nog varit utkastad från detta forum.
Men här förekommer dold form av nedsättande kommentarer och arrogans från vissa medlemmar, som anser sig vara lite bättre än andra.
Mycket bra skrivet Micke Y och StefanL!
|
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
Posted - 2006/06/05 : 20:47:29
|
Ett aber är att en del som håller på med denna hobby tar sig själva på så förbannat stort allvar. Det blir viktigare att ha rätt än att att må braaa med sitt intresse. |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
|
|
jerico
Member
1304 Posts |
Posted - 2006/06/05 : 21:36:24
|
Hur många här har sett en kvark?
Efter att ha läst BOs inlägg funderar jag på om vi ska kalla det vi sysslar med för HiFi över huvudtaget. Han har ju rätt men på nått höger även fel... Hur säger man det på ett snält sätt?
Han har rätt iom att det från början handlade om att frambringa KÄNSLAN av att vara DÄR!!! Men samtidigt fel då vi vill höra alla nyanser i det vi lyssnar på. Då gärna med en pressition som är helt absurd...
Så den stora frågan är om vi inte är lite "offline" allesammans lite till mans . Men det kan jag bjuda på då jag trivs bäst i min sköna stol mellan mina högisar men en bit framför.
Som någon skrev så vill man gärna ha bevis för varför det fungerar eller inte... Det var någon annan som sa nått om religion (kommer inte ihåg vem nu sorry) men när bad ni en religös person bevisa att gud finns?
HiFi har nog lika många betydelser som det finns ljud intreserade personer.
För mig är det iaf att det ska låta rent och klart men framförallt naturligt. Sedan att det är kul att bygga lite eller att mixtra och se om det blir bättre/sämre är inte fel det heller. Vissa saker fattar man inte att det gör skilnad men vad gör det?
Men huvudsaken är väll iaf att man trivs med hur det låter hemma? Samt att man har kul!
Jag kan iof tycka att det är lite kul att läsa inlägg från de som tutar ut sina åsikter åt alla håll och kanter som en "sanning" men man får ju sålla lite i vad man tror på. Alla har ju en egen åsikt om saker. Vissa vill höras mer än andra och så har det ju alltid varit. Från barn i sandlådan till gubbar/gummor på hemmet. Varför? Ingen aning... Så vi ska nog vara glada över att det är ett text baserat forum och inte en "sy junta" med (är vi 4K medlemmar?) en massa personer i samma rum som ska prata med varandra. Nu kan man ju "blunda" för vissa inlägg som är trista. Det är väll bara det att påhopp inte är kul hur de än ter sig.
Hmmmm kom inte på nått sätt att säga det här utan att röra till allt. Men inga onda avsikter med nått av det. Bara det att jag är virrig idag.
Som avslutning så kan jag säga det att alla har en plats här på HF hoppas jag och att alla kan respektera saker som är. Alla åsikter behövs då det skulle bli vansinigt trist annars. Tänk om alla satt på likadana anlägningar och lyssnade på samma skivor... Då skulle inte detta vara ett diskutionsforum utan mer en klubb för inbördes beundran vilket skulle vara tråkigare än som det är nu.
Men vill tacka er som driver det här för att ni står ut med oss som spenderar en massa tid på att läsa vad som skrivs. Förstår att det kan vara motigt ibland men ni gör ett bra jobb tycker jag. |
Mitt system
Mera SVAVEL till folket! Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari? |
|
|
kaffekoppen
Semesterfirare
1415 Posts |
Posted - 2006/06/05 : 23:13:08
|
Jag tror att ju yngre man är desto mindre erfarenhet har man av Hifi, inte för att man är mindre kunnig, utan för att man helt enkelt matas med råmaterial som är så förvanskat att man inte kan återskapa musiken naturtroget. Det är faktiskt så illa att ju bättre anläggning man har, ju mer kommer man upptäcka saken :-(
|
Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas! Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
|
|
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2006/06/06 : 00:07:52
|
Jag respekterar dom sista inläggen i denna topic,men inser samtidigt att rubriken blev helt fel,så därför ändrade jag den. |
"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer- controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout, |
|
|
johmi
Member
215 Posts |
Posted - 2006/06/06 : 09:48:33
|
Jag känner igen symptomen från många andra forum. Där har man inte vågat/orkat ta tag idet från moderatorernas sida. Detta har resulterat i att många ämnen spårar ur och jag själv och många andra har lämnat forumen. Jag hoppas verkligen inte att detta kommer ske här, eftersom jag trivs bra här även om jag kanske inte skriver så mycket. Semesterinitativet från moderatorerna är riktigt bra samtidigt som att alla borde fundera en gång extra på vad de skriver så att vi i fortsättningen slipper fler urspårade trådar.
MVH Mikael
|
Densen/Music Hall/Primare NP5 + Hegel HD11/Rega RP3 SE/Dynaudio |
|
|
Dimitri
Member
1050 Posts |
Posted - 2006/06/06 : 10:47:28
|
Nyckelordet är respekt. Hur visa respekt? Att hovsamt hålla med eller att ärligt anmäla en avvikande uppfattning? Förutsatt förstås att man verkligen har en avvikande uppfattning och inte bara käbblar emot. Att vara ärlig är att visa respekt imho. Att inte posta i en tråd när man inte håller med flertalet postare, vilket jag inte gör längre, är faktiskt motsatsen till respekt. Det är att inte ha tilltro till andras kapacitet att debattera, förlåt, samtala. |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2006/06/06 : 10:51:29
|
Johmi, vi tar i det. HiFiForum kommer inte att gå den vägen. För att vi skall kunna ta i problemet utan att HiFiForum "slocknar" behöver vi medlemmarnas stöd. Vi har fått många PM och mail under de senaste månaderna. Av dem och av vad som skrivits i denna tråden att döma så känns det som att det stödet finns.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2006/06/06 : 10:52:39
|
Ett problem som jag ser det är att istället för att man diskuterar utifrån hur man upplever saker så säger "man" efter ett tag i en tråd att så här är det. Eftersom vi uppfattar och upplever saker olika så finns det inte alltid bara en sanning. En subjektivist måste förstå att vad dom upplever och "TOLKAR" kan vara olika saker. En objektivist måste förstå att alla inte kanske skriver perfekt rätt vetenskapligt om sina upplevelser. Man måste också vara på det klara med att varje anläggnings placering och skick är individuellt så tvärsäkra uttalanden är inte bra ifrån något läger. Större nyfikenhet är aldrig fel innan man börjar prata med stora bokstäver. |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2006/06/06 : 11:08:25
|
quote: Nyckelordet är respekt. Hur visa respekt? Att hovsamt hålla med eller att ärligt anmäla en avvikande uppfattning? Förutsatt förstås att man verkligen har en avvikande uppfattning och inte bara käbblar emot. Att vara ärlig är att visa respekt imho. Att inte posta i en tråd när man inte håller med flertalet postare, vilket jag inte gör längre, är faktiskt motsatsen till respekt. Det är att inte ha tilltro till andras kapacitet att debattera, förlåt, samtala.
Dimitri, du har helt rätt. Men det handlar också om hur man "anmäler sin avvikande uppfattning". Kan man inte göra det utan att gå på personangrepp, diskutera diskussionen, ... så har man inte argumenten och borde låtit bli att skriva.
Resultatet av att ha blivit otrevligt bemött med ett antal sarkastiska/häcklande uttalanden i ett antal diskussioner är att man inte skriver alls. Det vill säga, men delar inte med sig av sina kunskaper och erfarenheter. Därmed har intoleransen och "krokodilerna" tystat allt och alla som inte håller med dem. Så skall vi inte ha det hos oss. HiFiForum.nu är för bra för att möta det ödet.
Självklart skall man "anmäla en avvikande åsikt" om man har en och delta i diskussionerna. Men att "slåss för en "sak"" och "gå till attack"? Nej, då får man söka sig någon annanstans.
Harry, detta handlar om hur man personligen tar till sig vad andra säger så det är mycket mer personligt än att kunna delas in i "subjektivist/objektivist". Men, jag håller helt med dig i att det handlar om hur man bemöter varandra. Du har rätt i att vi får anstränga oss och läsa det som skrivs på ett så välmenande sätt som det går.
Ed fyllde på angående Harry:up's inlägg |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Muse
Member
1232 Posts |
Posted - 2006/06/06 : 11:23:33
|
Bråken uppstår ju oftast när oppositionen ska lämna sitt i trådarna.
Om nu en tråd handlar om tex Shatki-stenar så kan väl dom som inte tror på det hålla sig utanför? Man behöver ju inte skriva något nedsättande eller häcklande bara för att man tycker att saken är nonsens?
Jag personligen skriver inte ett skvatt i dom trådarna som inte tilltalar mig, enkelt eller hur?
Om vissa tycker att en kabel för 199:- gör underverk likväl som vissa tycker att en kabel för 19900:- gör underverk så måste man ändå få tycka det?
Tycker att det är olustigt att vissa tycks stå över alla andra, det skapar bara irritation och osämja. |
Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort) |
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2006/06/06 : 11:42:55
|
quote: Om nu en tråd handlar om tex Shatki-stenar så kan väl dom som inte tror på det hålla sig utanför? Man behöver ju inte skriva något nedsättande eller häcklande bara för att man tycker att saken är nonsens?
Jag personligen skriver inte ett skvatt i dom trådarna som inte tilltalar mig, enkelt eller hur?
Lite så tänker jag oxå.
M |
|
|
kaffekoppen
Semesterfirare
1415 Posts |
Posted - 2006/06/06 : 11:43:12
|
Detta är alltså en "repris" på tråden "visa hövlighet i diskussionerna" som ligger högt upp. Rekommenderar alla som inte läst den, att iallafall skumma igenom den.
Förövrigt håller jag med både Pac och Dimitri.
Man skall kunna visa en avvikande åsikt på ett informativt och välvilligt sätt. Det finns inget självändamål att klanka ner på någon eller ett synsätt. Det är beklämmande att se när det sker.
Om man gör det skall man bemötas med samma respekt tillbaka, och inte få i halsen at man är mätnisse, bara går efter vetenskaplighet, går någon intresseförenings ärenden eller inte har ett öppet sinne. Värst av allt är väl att det ofta utgås från att man är elak...
Nu vill jag nyansera bilden lite och faktiskt påtala att de senaste trådarna med nornmmalt infekterade ämnen faktiskt varit både intressanta och sakliga - kort sagt kul att läsa.
Fortfarande hamnar vi OT en del - men trådar där man som Pac skriver "blivit häcklad" är inte så vanliga. Jag blev ganska hårt ansatt och ofta missförstådd i början. Det fanns mycket misstänksamhet - och det förvånade mig. Det gäller att man ser till saken och inte funderar över personen. Sak och person är skillda saker. Man kan ha olika åsikt/syn på saker utan att man måste tycka illa om personen som framför dem. Iallafall om man pratar om ett ämne som Hifi.
Tack för ordet.
|
Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas! Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
|
Edited by - kaffekoppen on 2006/06/06 11:57:08 |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2006/06/06 : 11:46:33
|
quote: Tycker att det är olustigt att vissa tycks stå över alla andra...
Ja, det är rejält arrogant.
|
|
|
|
staffann
Member
691 Posts |
Posted - 2006/06/06 : 12:32:22
|
quote: Om nu en tråd handlar om tex Shatki-stenar så kan väl dom som inte tror på det hålla sig utanför? Man behöver ju inte skriva något nedsättande eller häcklande bara för att man tycker att saken är nonsens?
Jag tycker att vi skulle få ett mycket tråkigt forum om man bara får svara ja och amen i en tråd. Är det inte de olika erfarenheterna och synpunkterna som gör en tråd intressant? I en tråd om Shakti-stenar tycker jag t.ex. även att man ska tolerera inlägg som säger att det inte finns någon vetenskaplig förklaring till att det skulle bli en förbättring och att man själv inte hört någon, även om det nu är både tekniskt till sin natur (vilket verkar reta en del) _och_ mot majoritetens åsikt. Det under förutsättning att det görs på ett trevligt och ödmjukt sätt.
Att man inte ska skriva nedsättande och häcklande är självklart, oavsett vilka ståndpunkter man har. Men döda inte diskussionen!
Vill däremot stöda moderatorer och tacka för deras arbeta mot missbruk av forumet. |
Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable. Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system |
Edited by - staffann on 2006/06/06 12:37:36 |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2006/06/06 : 12:32:42
|
quote: Detta är alltså en "repris" på tråden "visa hövlighet i diskussionerna" som ligger högt upp. Rekommenderar alla som inte läst den, att iallafall skumma igenom den.
Nej Magnus, du har nog missförstått vad det är som händer. Den tråden har legat där länge och många har läst den. Vi har på senaste månaden haft åtskilliga medlemmar som med berått mod går emot meningen med den tråden. Den hjälper inte. Vi har några medlemmar som skiter i den totalt och någon som använt den för påhopp...
Vi har mot bakrund av det som skett på senaste tiden förändrat vårat sätt att moderera. flexibiliteten mot regelövertramp har blivit mindre och vi har som sagt infört semesterkonceptet.
Så, Nej, det är inte business as usual.
|
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2006/06/06 : 12:52:39
|
quote: Jag tycker att vi skulle få ett mycket tråkigt forum om man bara får svara ja och amen i en tråd. Är det inte de olika erfarenheterna och synpunkterna som gör en tråd intressant? I en tråd om Shakti-stenar tycker jag t.ex. även att man ska tolerera inlägg som säger att det inte finns någon vetenskaplig förklaring till att det skulle bli en förbättring och att man själv inte hört någon, även om det nu är både tekniskt till sin natur (vilket verkar reta en del) _och_ mot majoritetens åsikt. Det under förutsättning att det görs på ett trevligt och ödmjukt sätt.
Att man inte ska skriva nedsättande och häcklande är självklart, oavsett vilka ståndpunkter man har. Men döda inte diskussionen!
Staffann, mycket klokt inlägg! Vi är inte ute efter att döda diskussionen. Varesig genom att låta häcklare agera fritt eller genom att sätta upp andra regler än de vi redan har. De reglerna vi har styr enbart hur vi agerar och bemöter varandra.
Som jag skrev ovan så bör man ha argument om man skall gå in i en tråd. Innan man klickar på "submit reply" bör man fundera på om det man skrivit funkar i en fikamiljö eller om man skulle få "elak blickar" vid fikabordet.
Självklart skall man framföra sina åsikter oavsett om de är avvikande eller inte. Ett likriktat forum är inget att eftersträva! Men, när man gör det så gör det som en "kanin" och inte som en "krokodil". Att lyssna på andra, utvärdera det som sägs och tillägna sig kunskapen istället för att rapa upp något som någon "förståsigpåare" postulerat är något vi alla bör fundera mer på.
Det kan ju tom finnas något att lära om man lyssnar och ställer frågor snarare än "bufflar" på med sitt "pansar".
|
|
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2006/06/06 : 13:55:02
|
quote:
2 Det finns ibland en närnmast total brist på respekt för att andra samtals parter i trådar INTE är tekniker/fysik/matematik kunniga. Målare/grisafarmare/rörpulare eller vad det nu kan vara förutsätts kunna fixa svåra tekniska saker. Vissa går t.o.m. så långt att de inte tycker de kan/får uttala sig i vissa frågor! Vilken männoskosyn vittnar det om? För mig är det något som skapar många kontroverser i trådarna.
Fast som jag nämnde i en annan tråd så existerar det omvända problemet också: Nämligen någon ger en "teknisk" förklaring utan att de egenligen förstått hur något fungerar. Naturligtvis ska alla få uttala sig men använder man "tekniska" argument så tycker jag man får finna sig i att någon i ett svar kommenterar ev. felaktigheter. Sådana svar är ju faktisk inte menade som personangrep men de tenderar att ibland tolkas så. Till skillnad från hifi så finns det ju faktisk "absoluta" rätt och fel när man diskuterar teknik (och i mitt fall fysik).
Lite OT men jag (och de flesta andra som sysslar med naturvetenskap)blir faktiskt lite trött på den attityd som vi ofta möter. Det verkar ibland som om det är fritt fram att tycka vad som helst om naturvetenskap och teknik och alla har "lika mycket rätt", ungefär som om det vore en fråga om politik. Jag säger INTE (och jag vill verkligen betona det) att vi som jobbar med naturvetenskap har någon slags "monopol på sanningen" men jag kan väl tycka att vi förtjänar lite respekt för de kunskaper vi faktisk har. Det är ju dessutom i princip lätt att kontrollera om vi har rätt eller inte eftersom alla källor/kunskap finns fritt tillgängliga. Räkna dock med att det kanske tar några års heltidstudier innan man har tillräckliga bakgrundskunskaper för att kunna förstå alla detaljer om ämnet som diskuteras är komplicerat (vågutbredning i kablar eller vad det nu kan vara).
Ett exempel: Min pappa jobbar som svetsare och jag skulle aldrig komma på tanken att argumentera med honom om det bästa sättet att TIG-svetsa ett rör, säger han att X är bästa sättet så får jag endera helt enkelt tro honom ELLER (om jag nu av någon anledning tror att han har fel och att metod Y är bättre) lära mig tillräckligt om rörsvetsning för att kunna argumentera för det. Nu är väl utbildningen till rörsvetsare på ungefär ett år så det är inget man lär sig genom att läsa en enstaka artikel i en tidning eller en text på någon website.
Nu ska det sägas att debatterna här på hififorum ofast är rätt trevliga, de flesta kan skilja mellan sak och person.
Men vill man se extrema exempel på vad jag menar så är det bara att titta på något amerikanskt forum där det finns anhängare av kreationism. Man ser ex. ibland debatter om jordens ålder där kreationism-anhängare inte säger sig "tro" på kol-14 metoden trots att de inte kan något alls om vare sig kärnfysik eller matematik, de uppenbarligen inte heller intresserade av att lära sig något.
Lyckligtvis blir aldrig debatterna på detta forum så polariserade.
Edit:stavning... |
Edited by - f95toli on 2006/06/06 16:36:02 |
|
|
LeoArietis
Member
1953 Posts |
Posted - 2006/06/06 : 15:33:37
|
f95toli har rätt i att naturvetare både här och där möts av en rent vetenskapsfientlig attityd. Media, underhållningsbranschen och samhällsklimat har säkert bidragit till den tråkiga utvecklingen. |
Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125 |
|
|
Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben
739 Posts |
Posted - 2006/06/10 : 22:37:28
|
När jag läst diskussionen i tråden om guldsäkringar och sedan följt diskussionen i den här tråden, kan jag inte låta bli att tänka på en artikel som min gode vän Lynn Olson skrev för ett antal år sedan. Den beskriver några aspekter av hifi-hobbyn på ett sätt som jag gillar. Jag har ingen avsikt att lägga mig i någon debatt, men känner kanske att artikelns perspektiv kanske kan uppmuntra till någon liten eftertanke...
Artikeln heter ”Illusion Engines” och handlar om hur vi ser på vår hobby och det vi gör med den. Men Lynn’s benägna tillstånd vill jag här återge några avsnitt (i egen översättning) ur artikeln. Den som vill läsa hela artikeln återfinner den på http://www.audiocraftersguild.com/AandE/illusion_engines.htm
”Vad gör egentligen en hifi-anlägging? I grunden är den en illusionsmotor. Jag upprepar det: en hifi-anläggning är egentligen en illusionsmotor, en typ av mekanisk-elektrisk anordning som förleder oss att tro att musikerna på något sätt är närvarande (eller åtminstone i närheten). Om anläggningen misslyckas med det, ja då misslyckas den rejält. Det är precis som när en trollkarl antingen är underhållande eller också inte är det.
Om vi funderar på det här sättet så existerar helt enkelt inte ordet ”korrekt”. Det vore som att poängbedöma en dröm eller en inbillning efter en korrekthetsskala. Trots det använder väldigt många bedömare ett antal kroppsrelaterade uttryck (såsom t.ex. ”haksläpp” eller ”hoppa högt”) och ett antal audiofil-godkända testplattor som utger sig för att åstadkomma just detta konststycke.
Även om det kan vara underhållande att se på när de erfarna granskarna på Positive Feedback (tidningen) följer audiofilernas känslor, verkar det som om de hifi-system som påverkar dem mest endast undantagsvis skapar upplevelsen av musikernas närvaro för mig. Baserat på den erfarenheten har jag dragit slutsatsen att olika människor uppskattar olika slags magiska trick. Några gillar cannabis, andra gillar psylocybin, några gillar dry martinis som är skakade i stället för rörda, ytterligare andra gillar Night Train. Och så finns det de som aldrig hänger sig åt någon form av självtillfredsställelse av rädsla för att Guds vrede (eller vetenskapen, välj själv) ska slå ner på dem.
Om man beskriver hifi-anläggningen som en speciell form av illusionsmotor (liksom t.ex. cannabis, psylocybin, etanol, etc.) så finns det en grupp för vilken ordet ”korrekt” verkligen betyder något, nämligen inspelnings- och radioorganisationer med tillgång till professionella musiker. Under de senaste 30 åren har BBCs monitorhögtalare blivit subjektivt bedömda av folk som rört sig mellan kontrollrummet och studion. Den korta promenaden erbjuder en snabb jämförelse med verkligheten. Såväl BBC som andra rundradioorganisationer förser sig med stora grupper professionella musiker och med ingenjörer som kan designa monitorhögtalare av mycket hög kvalitet. Det är anledningen till att jag lägger speciell vikt vid artiklarna av BBCs D.E.L. Shorter som var pionjär när det gäller moderna delningsfilter samt utklingningsmätning och distorsionsmätning med sinussvep som teknik för att jaga rätt på och eliminera subjektiv färgning i högtalare.
Tänk bara på den fantasivärld som omger hifi-tidningars granskare, återförsäljare och konsumenter (jämför ”AKA Top of the Food Chain”). Dessa människor utmanas av tekniken och är inte förmögna att designa sina egna apparater. De är tvungna att närma sig hifi-anläggningen med hjälp av bygg-block. De måste välja sina förstärkare, högtalare, kablar, CD-spelare, kraftkablar och vibrationsdämpare en i taget. De fastnar vanemässigt för endimensionella tal såsom kostnad, watt, THD, frekvenssvar, f3-gränsfrekvens. Eller, om de saknar andra uppslag, i 2-bit universumet för stereofila klass A, B, C eller D –prestanda, eller varför inte i den enkla 1-bit-logiken ”THX-godkänd”.
Det här kan tyckas vara en krass beskrivning av industrin, men den är ”korrekt” så till vida att den stämmer med vilka produkter som säljer bra och vilka som inte gör det. Om en produkt inte har ett erkänt betyg, eller känd logga, kommer de flesta återförsäljare inte att bry sig om den. Så är det bara.
Sammanfattningsvis: ”korrekt” betyder helt enkelt accepterad av marknaden. Att beskriva hifi-anläggningen som bestående av marknadsaccepterade ”burkar”, CD-spelare, förstärkare och högtalare, är att underhålla massmarknadens okunskap. Testdata är enkla att mäta på ”burknivå”, men korrelationen till det ljudliga resultatet är mycket låg. Korrelationen till säljargument riktade till tidningarnas granskare, däremot, är föredömlig.
Det här är den rätta platsen för illusionisten att utföra sina trick.”
Om man nu kan se på HiFi på det här sättet känns det inte orimligt att tänka sig att musiklyssning handlar om upplevelser. Upplevelser är, enligt vad jag kan förstå, personliga.
Inte för att jag vet om Lynn’s text hjälper till att förtydliga det på nåt sätt, men vad jag vill säga med allt detta är att jag inte kan förstå på vilken grund jag skulle kunna ifrågasätta någon annans upplevelser.
Jag känner alltid en stark nyfikenhet och längtan efter vetskap. Dessvärre finns det massor med fenomen som jag inte alls kan förklara och med åren har jag sakta (och motvilligt, kan jag erkänna) accepterat att alla upplevda fenomen faktiskt inte behöver förklaras.
De har sagts många gånger nu, och på olika sätt: ödmjukhet i diskussionerna är viktig!
|
Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
|
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2006/06/11 : 11:32:32
|
Tycker man måste läsa topicen också en eller två gånger innan man skriver i en tråd. Står det " Dina erfarenheter av Shatki?" så skall alltså tyckare som inte har någon erfarenhet helt enkelt hålla sig borta eftersom dom inte har någon erfarenhet. Står det däremot" Hur fungerar Shatki?" eller "Dina åsikter om Shatki?" då kan alla skriva och även förklara att det inte finns något bevis på att dom faktiskt fungerar. |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2006/06/11 : 14:28:08
|
Vilket fantastiskt bra inlägg Lenn Art! |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2006/06/11 : 18:59:03
|
Lenn Art, klockrent!
F95, quote: Fast som jag nämnde i en annan tråd så existerar det omvända problemet också: Nämligen någon ger en "teknisk" förklaring utan att de egenligen förstått hur något fungerar. Naturligtvis ska alla få uttala sig men använder man "tekniska" argument så tycker jag man får finna sig i att någon i ett svar kommenterar ev. felaktigheter.
Absolut, men allt som oftast är inte det som sägs i kommentarerna helt rätt det heller. Och så är cirkusen igång...
Nej, ett bättre sätt att föra fram sina åsikter/kunskaper, från alla håll, skadar inte.
quote: Lite OT men jag (och de flesta andra som sysslar med naturvetenskap)blir faktiskt lite trött på den attityd som vi ofta möter. Det verkar ibland som om det är fritt fram att tycka vad som helst om naturvetenskap och teknik och alla har "lika mycket rätt", ungefär som om det vore en fråga om politik. Jag säger INTE (och jag vill verkligen betona det) att vi som jobbar med naturvetenskap har någon slags "monopol på sanningen" men jag kan väl tycka att vi förtjänar lite respekt för de kunskaper vi faktisk har. Det är ju dessutom i princip lätt att kontrollera om vi har rätt eller inte eftersom alla källor/kunskap finns fritt tillgängliga. Räkna dock med att det kanske tar några års heltidstudier innan man har tillräckliga bakgrundskunskaper för att kunna förstå alla detaljer om ämnet som diskuteras är komplicerat (vågutbredning i kablar eller vad det nu kan vara).
Hehehe, ja vad skall man säga förutom att det du och dina kompisar i forskarkollektivet anser vara fakta idag var sådant som samma forskarkollektiv ansåg vara väldigt suspekt för 100 år sedan. Självklart skall man ha respekt för kunskap, men kunskapen är inte riktigt så "absolut" som du gör gällande. Den kollektiva kunskapen byggs på och förändras så sakterliga.
Ett visst mått av ödmjukhet inför oförklarade fenomen brukar vara ett väldigt bra komplement till kunskap. Det är ödmjukheten och vetgirigheten inför det vi inte kan förklara som är forskningsfronten, det andra kan vi ju redan.
Nåväl, tur att HiFiForum är till för vår hobby och inte ett sådant konstigt forum som du snackade om.
|
|
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2006/06/11 : 19:35:48
|
Hmmm...nja...alltså..själv har jag pluggat på högskolan inom elektroteknik..å jag tycker att det är intressant å viktigt att förstå. Och att man kan arbeta och tänka strukturerat. MEN...jag tänker på min morfar som arbetade många år i en gummifabrik i Värnamo - han hade ingen utbildninging utöver grundskolan...och han var inte sällan den som "fick reda upp" problem när ingenjörerna på företaget gick bet. Slutsatsen jag dra av detta, är att individer med gedigen erfarenhet inom ett område kan vara väldigt kompetenta även om dessa inte använder sig av "formellt korrekta" metoder för att lösa ett problem. |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
|
|
Topic |
|