HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur respekterar vi andras hifilyssnande
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/06/11 :  19:51:16  Show Profile Send f95toli a Private Message
Pac: Det där är i huvudak en myt (det är dessutom en myt som tyvärr stöds av en del idéhistoriker som inte vet vad de talar om).

Det är naturligtvis sant att forskningen går framåt men det ligger också i sakernas natur att nya teorier och måste kunna förklara de fenomen där gamla teorier fungerade väl. Man kan ju ex. använda allmän relativitetsteori om man vill beräkna en bolls bana när man kastar den, men Newtons ekvationer fungerar lika bra och ger samma resultat i det här fallet. De experiment som gjordes för att testa Newtons ekvationer när de publicerades är lika giltiga idag som de var då.

Ny forskning går ut på att kunna förklara de fenomen där existerande teorier INTE fungerar, det handlar hela tiden om att "utvidga" kunskap snarare än att ersätta den.

Så visst, kunskap är inte "absolut" men vi har god koll på när existerande teorier eftersom de stämmer med experiment och vi kan vara rätt säkra på att inga nya teorier kommer visa att existerande kunskap är "fel", bara ofullständig. Vad jag vet så finns det inget fall där en experimentellt veriferad teori visat sig vara felaktig under de senare 300-400 åren.

Det finns mycket vi inte vet, men det finns också väldigt mycket vi KAN förklara och dit hör så gott som all "vardagsfysik". Så länge man inte försöker spela skivor inne i ett svart hål så kan man nog vara rätt säker på att existerande teorier räcker rätt väl för att förklara all hifi-relaterad fysik.

Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/06/11 :  19:54:51  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
quote:
Inte för att jag vet om Lynn’s text hjälper till att förtydliga det på nåt sätt, men vad jag vill säga med allt detta är att jag inte kan förstå på vilken grund jag skulle kunna ifrågasätta någon annans upplevelser.

Jag känner alltid en stark nyfikenhet och längtan efter vetskap. Dessvärre finns det massor med fenomen som jag inte alls kan förklara och med åren har jag sakta (och motvilligt, kan jag erkänna) accepterat att alla upplevda fenomen faktiskt inte behöver förklaras.

Bara att instämma

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/06/11 :  20:23:30  Show Profile Send f95toli a Private Message
Ohmega: Jag håller med. Men jag tror du skulle bli förvånad över hur sällan det är "formella" kunskaper som avgör hur duktig en experimentell forskare/ingenjör är. En väldigt stor det kommer från praktiskt erfarenhet och "se-och-lära" från de man jobbar med (vilket är vad en doktorandutbildning går ut på).
Böcker är viktiga men kunskaper av typen "det bästa limmet vid låga temperaturer är ett ryskt lim som kallas BF-6, finns att köpa på apotek i Moskva" hittar man sällan i böcker.

Tyvärr är nyutexaminerade ingenjörer oftast rent usla på mer "praktiska" problem, helt enkelt eftersom man inte hinner med det i utbildningen.
Man behöver alltid en kombination av "formell" och "praktisk" kunskap.
Go to Top of Page

balrog
Member

391 Posts

Posted - 2006/06/16 :  19:38:58  Show Profile  Visit balrog's Homepage Send balrog a Private Message
Jag vill slå ett slag för det här forumet och de som äger/modererar det.Jag deltar väl inte så mycket i diskutioner dels för att jag känner att jag inte kan tillföra så mycket....men jag tycker att jag har lärt mig massor genom att läsa och fråga ibland...och framför allt fått mod att göra egna d.i.y projekt.

Kanske lite "fegt" att hålla sig i bakgrunden och inte kasta sig ut i hetluften men alla kan inte vara lika.

Men hur som helst tack för ett jättebra forum!

http://balrog.true.ws/
hemsidan !!
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2006/06/17 :  21:56:28  Show Profile Send to_apeiron a Private Message

Foerst ett par synpunkter:

Moderatorer behoevs--och ni foertjaenar ett stort erkaennande foer ett arbete som saekert frestar paa ibland

Det allra baesta med detta forum jaemfoert med maanga andra (jag tittar ofta in paa studioforum, ibland paa eufonia, daa och daa pa faktiskt--och paa senare tid mycket ofta paa headfi.org)aer enligt min mening:

ATT DET OFTA--TILL OCH MED MITT I KONTROVERSER--HAENDER ATT FOLK HAER STOEDER OCH HJAELPER VARANDRA GENOM ATT UTBYTA SURT VUNNA ERFARENHETER

saerskilt tydligt tycker jag detta fungerat saa paa senare tid paa vinylforum, och det verkar vara saa paa goerdetsjaelvaarnas underavdelning ocksaa naer man tittar in daer...

Sedan 2 psykologiska iakttagelser:

naagon naemner traeffande att upptagenheten med prylarna/anlaeggningen riskerar att skymma sjaelva musiken--som man kunde tycka borde vara huvudsaken....

Vilka andra psykologiska profiler/egenheter kunde vi jaemfoera oss med daer?? Jag tror att det kliniska uttrycket--som helst inte boer missuppfattas nu aer: Analitet! Folk som aer upptagna eller fastnat i den anala fasen blir laett trosvissa, envisa som fan och snaala....

Foer det andra: Ett av maenniskans vanligaste saett att klara konflikter aer att PROJICERA sina problem paa andra! Daerav detta oavbrutna hackande paa folket paa Faktiskt, som kommer fram saa fort det hettar till hos oss

Jag aer saa troett pa det--det aer saa oerhoert foerutsaegbart!

Saett att avleda eller leta syndabocker aer begripliga maenskliga beteenden--men de aer aendaa primitiva och moraliskt OACCEPTABLA!

Zory
Polen
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2006/06/17 :  23:49:50  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
to_aperion, ligger mycket i vad du skriver, men en viktig princip vi har här på Hififorum ÄR.... vi diskuterar inte andra forums: inställningar,
policy's och vad som skrives där, av den enkla andledningen av att vad som avhandlas här, det diskuterar vi här.

Vad som sker och diskuteras på andra forum får de som ansvarar för respektive forum ta ansvar för.

Vi gör så gott vi kan för att ha ett trevligt samtalsklimat här på Hififorum, ibland missar vi, men som sagt, vi gör så gott vi kan

Några av de saker jag själv gillar med här forumet är vad du nämner, DIY och Vinylforumet, så mycket kunskap, och viljan av att dela med sig.

Och just det sista, att dela med sig av sina erfarenheter, det är Hififorum's styrka, det är något vi kan tacka alla våra medlemmar för

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2006/06/18 :  01:49:54  Show Profile Send Nicks a Private Message
Hallo boys!

Som jag brukar säga....

I en diskussion brukar det finnas lika många åsikter om SAMMA sak som det finns deltagare...

Skillnaden består i hur man möter olika åsikter.

Jag för min del tillhör gruppen DIY'are. Jag är LÅNGT ifrån ett proffs.

Men vet ni vad? Jag har fantasiskt roligt när jag pysslar.
Är det inte det som driver alla oss nördar som finns här på forumet? Vi har förbannat skoj med det vi sysslar med.

Själv brukar jag hålla en ganska ödmjuk inställning till alla trådar här på forumet.

Det finns en anledning till detta.

Det finns grabbar/tjejer som lagt ned otroligt mycket slantar på sina anläggningar, det finns sådana som jag som inte lagt ned speciellt mycket slantar på sin anläggning.
Vi är ALLA känsliga för direkt okonstruktiv kritik (läs: påhopp) när det gäller våra anläggningar. Detta är inte så konstigt. Vi försöker alla nå vad vi individuellt tycker är ett gudomligt ljud. När man lagt ner både tid och själ i något så är det inte helt lätt att ta emot ett påhopp utan att reagera med en negativ kommentar.

Det man måste inse är att de flesta har UNIKA vägar att komma fram till detta. Det finns INGEN generell sanning.

Det finns en OTROLIG mängd kunskap samlat här på forumet. Det finns en enorm vilja att dela med sig av denna kunskap.

DETTA ÄR HELT ENORMT. Vi måste värna om denna vilja/kunskap.

Det enda sättet att göra detta är att inte hålla på med direkta påhopp.

Det låter som om jag skrivit den ENDA sanningen. Det har jag inte.
Troligtvis kommer vissa tycka att jag har HELT fel. Vissa kommer att hålla med. Det är helt ok. För vad jag skrivit är min åsikt.

Den är unik. Så är varje åsikt, så är detta forum.

Det är detta som gör att jag skriver här.

Hihi. :)
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2006/06/19 :  19:31:05  Show Profile Send to_apeiron a Private Message

Naturligtvis gaar forskningen framaat--kunskapen blir hela tiden stoerre i de avseenden som aer relevanta haer.

Kunskap aer antingen Sann eller Falsk. I det senare fallet utgoer den inte kunskap utan vanfoerstaellning.

--hifi-vaerlden foerutsaetter KUNSKAP I FOELJANDE BEMAERKELSE:
Kunskap aer en noedvaendig men inte tillraecklig betingelse foer framstaellandet av adekvata ljudkomponenter.

Det kraevs vidare en massa annat ocksaa--t ex det vi ibland betecknar som "tyst kunskap" eller "erfarenhet"--eller naer vi saa oenskar eller inte riktigt vet: Som "kaensla!"

Naturligtvis aer den ofta framfoerda motsaettningen mellan KAENSLA och eller KUNSKAP/Fakta rent illusorisk: Det aer och har alltid varit rappakalja att tala om naagon saadan motsaettning!

Kloka och kunniga personer utmaerks av att de delar med sig av det de vet utan att slaa det i huvudet paa folk--de som goer saa faar oftast den respekt de saa vael foertjaenar!

Naagon sorts voerdnad foer de huvud som innehaaller kunskap som saadana--bortsett fraan hur de brukar eller foermedlar denna kunskap: Jag tror det tillhoer det foergaangna!

Auktoritet i vaar tid aer inget man kraever eller insisterar paa sjaelv--det aer naagot man gradvis vinner: Ofta genom att inte vara saa auktoritaer...

VEM ODLAR DENNA SKENBARA MOTSAETTNING MELLAN KAENSLA OCH FAKTA? VARFOER?

VAD AER DET FOER VIDSKEPLIG ELLER INSKRAENKT ANTI-INTELLEKTUALISM SOM FOERNEKAR ATT MAN KAN BESITTA VERKLIG KUNSKAP? T ex om stereoanlaeggningar eller komponenters foerutsaettningar?

Sedan aer det ett viktigt kaeaktaeristiskum foer allt det vi haaller paa med i vaara diskussioner att det till stor del handlar om PRAKTISKA TILLAEMPNINGAR av maanga samtidigt verkande, kunskapsberoende konstruktioner...

Zory
Polen
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000