HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur respekterar vi andras hifilyssnande
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/06/03 :  00:16:08  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message

Dom åren jag tillbringat på detta forum har fått mig att inse att hifi inte enbart innebär High fidelity,eller god ljudåtergivning.
De finns något mer!

När man börjar snacka om något inom hifi,det kan ex,vis vara kablar,högtalare,förstärkare eller något annat som berör ämnet.
Då väcks en massa känslor inom oss som är berörda i inom hobbyn.

Varför har då folk så olika smak och tycke inom samma intresse?
Det beror självklart på att varje individ uppfattar saker och ting på olika sätt.
En liknesle skulle kunna vara att vi alla ser en partner (man eller kvinna) på olika sätt,dvs en del tycker att en man/kvinna har ett fördelaktikt utseende och andra inte,och vise versa!
Det som nu är på tapeten för min egen del(och som jag fått nog utav) är varför olika personer inte kan acceptera människan som hon är!
Vi tycker olika inom om allt i princip.
Bilar,politik,färger,mat,årstider,jobb, m,m m,m m,m.
Varför kan vi då inte acceptera våra olika smak och tycken inom hifi
Reda bråk om inget har bara blivit för mycket!
Det är en hobby vi håller på med å inget annat.
Trots allt är HF det forumet som ger mig mest inom hifi och det är därför jag reagerar så starkt som jag gör.
Som mod på ett antal andra forum så vill jag ni ska veta att linjen är hårfin från att stänga av en medlemm eller inte.
Man vill INTE ta konflikter i onödan.
Mods är föresten vanliga heltidsarbetare dödliga personer som ägnar sin fritid till att hålla ordning och reda på ett forum med flera tusen medlemmar som skriver.

Jag ber därför om att var och en som är medlemm här på HF i fortsättningen tar sitt eget ansvar och ser till att modderering inte behövs då även våra mods är intresserade av hifi och inte modderering.
NU! Så är väl kanske semester i antågande?
Ville bara säga detta!!!

Reel/

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,

Edited by - reeltoreel on 2006/06/06 00:06:13

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2006/06/03 :  09:15:26  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Hej,
Jag förstår att ditt inlägg är en vädjan om frid i diskussionerna, jag vet inte exakt vilka, men jag kan tänka mig att det handlar om tekniska detaljer som har väldigt lite med en hel anläggnings totala resultat att göra.

Jag kommer att tänka på en stor skillnad, nej två, nej ett antal stora skillnader mellan vår hobby och de andra hobbies och preferenser du listar upp här. Skillnader som gör HiFi till en så lämplig hobby för kontroverser:

* Vi har ett självklart identifierbart ideal att uppnå.
* Vi misslyckas katastrofalt i 99% av fallen.
* Vi har oftast ingen förebild som verkligen kommit riktigt nära idealet.
* I de fall då en förebild finns har han oftast lagt ut en förmögenhet på hobbyn

Dessa faktorer gör den HiFi-intresserade lite koko, alternativt gör så att de lite koko dras till HiFi-hobbyn.

Jämför med den bilintresserade:
* Det går ofta ganska lätt att hitta eller bygga en drömbil (särskilt eftersom man kan ändra sitt ideal under processen, och t.o.m. välja det utifrån ekonomiska resurser!).
* Väldigt många får goda resultat jämfört med sitt "töjbara" ideal.
* Väldigt många har goda förebilder som redan lyckats.

Övningsuppgift för er som saknar skolan:
a) Lista 100 sätt på vilka den HiFi-intresserade distraherar sig från att tänka på resultatet från sin anläggning (med ovanstående faktorer i åtanke)! Exempel: att lyssna på "HiFi-skivor" ist. för musik, att använda anläggningen endast i nödfall, att klaga på andras anläggningar, att kalla svagheter för styrkor, att aldrig nämna resultatet utan bara tekniken o.s.v.

b) Kom på ytterligare hemska skillnader mellan HiFi och andra hobbies

Jag brukar tänka på det som att alla i hela universum kan känna igen ljudet av riktiga musikinstrument och live-musik, men ingen vet vad den perfekta bilen har för egenskaper.
Man kan gilla sin obekväma muskelbil bättre än en bensinsnål komfortabel, men det vore lite knas att säga att den ena uppfyller idealet BIL bättre.

Apropå de andra idealen och preferenserna du skrev om, reeltoreel:
Politik skulle kunna ha objektiva ideal, men vad rör det den unge nazisten som bara vill skrämmas? Det finns olika politiksmaker.
Man kan ha sin favoritfärg, men få tror på allvar att det finns en idealisk färg. Samma gäller mat och årstider. Jobb har massa variabler och ideal, och kategoriseras under samma hobbytyp som politik.

En anläggning som är kass på att göra så det låter som på riktigt kommer inte nära HiFi-idealet, sen spelar det ingen roll om det är för mycket bas, diskant eller typ av distortion den har.
Det går att få till underbart ljud, men det dyker inte upp genom att finslipa någon enstaka teknisk detalj, och absolut inte genom att sitta och diskutera/gräla om tekniska detaljer.

Mitt tips till HiFi-intresserade är: Fokusera på resultatet (även om det kan verka skrämmande).

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house

Edited by - Ronnie_Ericsson on 2006/06/03 09:22:15
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2006/06/03 :  11:14:34  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Det här är en viktig diskussion som jag känner att HiFiForum måste ta ordentlig ställning i.

Ronnie, reeltoreels inlägg handlar inte om att lägga fram ytterligare argument för en speciell HiFi-ideologi. Snarare tvärt om.

reeltoreels inlägg handlar om hur vi skall förhålla oss till varandra och har inte något att göra med vad man tycker.

Vi har funnits i fyra år och det är länge för ett fora som vill att alla åsiktsinriktningar skall få komma till tals. Enda anledningen till att vi kunnat fungera så länge är att medlemmarna respekterat varandras åsikter i mer eller mindre god utsträckning samt att vi som modererar/sköter forat har haft kraft och ork att ta de svåra diskussionerna som det innebär när någon spårar ur och skiter i respekten.

Det finns ett litet antal medlemmar som vi får ha sådana diskussioner med "om och om igen" eftersom de antingen inte håller med om reglerna vi har för att tillse att vi respekterar varandra eller glömmer av sig med jämna mellanrum. Det tär på våra krafter.

Samtidigt som krafterna tryter hos oss så ökar polariseringen mellan åsiktsinriktningarna bland HiFi-entusiasterna. Språkbruket hårdnar och respekten mellan människor minskar.

Det finns en liknelse till hur man förhåller sig till varandra i en diskussion. Den handlar om kaniner och krokodiler.

- En kanin har stora öron, liten mun och är allmännt mjuk och gosig.
- En krokodil har stor käft, knappt några öron alls och ett hårt pansar till hud.

Tja, det säger väl sig självt hur de agerar i en diskussion. En kanin lyssnar medans krokodilen öppnar sin käft och bara öser på utan att lyssna på vad de andra säger. Han bryr sig heller inte om hur de andra reagerar på det som sägs för han har sitt tjocka pansar, inget biter på honom. Han saknar empati...

Tar man ett steg tillbaks och tittar på vad som hänt hos oss de senaste månaderna så syns det tydligt hur empatibristen breder ut sig; språket hårdnar, man gräver "skyttegravar", man bildar gäng av likasinnade, man börjar häckla andra och gängen "jagar" varandra genom trådarna.

För oss moderatorer och admins som skall tillse att vi är justa mot varandra blir empatibristen jobbig att hantera. Det kräver att vi står för våra regler och att vi inte viker oss oavsett vilket av gängen som beter sig illa.

Vi tycker inte om utvecklingen så för att stävja dessa dumheter har vi under de senaste veckorna börjat moderera stringentare samt infört "semester"-begreppet. "Semester" är en avstängning på en månads tid och vill medlemmen som fått semester komma in igen så krävs det att han/hon skickar ett mail till oss.

På det här viset vill vi visa ännu tydligare vad det är som gäller hos oss på HiFiForum. Hos oss är det respekt för individen som gäller. Det är tydligt att det inte funkar för alla, det finns individer som inte kan eller vill respektera andra. HiFiForum är inte till för dem. De får söka sig någon annanstans.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/06/03 :  13:46:43  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Alla ggr som jag har varit ute på reportage o plåtat så har jag tänkt en stilla tanke på ämnet

Jag har varit o besökt folk ur alla samhällsgrupper , lyssnat o plåtat allt från snordyr High End till jättebilliga DIY prylar. Från kabelgalningar till LTS (vet ej om dom är medlemar) förespråkare.

Givetvis har det dykt frågor vid dessa besök vad värden anser om dom som tycker tvärtemot. Det har då aldrig varit hårda ord eller idiotförklaringar utan det har mest varit att är "Nisse" nöjd med med sina Ino eller om "pelle" är nöjd med sina 50K Kr kablar då är ju allt frid o fröjd

IRL så har jag aldrig upplevt tvånget eller kravet att bevisa att jag har rätt utan man har respekterat varandra till 110 % utan det handlar enbart om nöjet att spela/lyssna på musik

Varför är det då så ?

Jag är/var väldigt aktiv inom forumsvärden när det handlar om reptiler. Samma bråk förekommer även där även om det handlar om levande djur. På dessa forum är jag en benhård "LTS:are" (inget ont menat) som ratar "kabelförespråkarna" (inget ont menat där heller)
Medicinskfakta , Labundersökningar slår allt där för det gäller som ett 100%:igt bevis på att så är det !

Men så fungerar inte ljudåtergivning. Här handlar det om känslor , ens egen uppfattningsförmåga och en egna referenser. (min egen uppfattning) Tar man reportagen igen så har INGEN anläggning låtit illa och alla har gett mig gåshud. Men INGEN har heller haft allt som jag vill att en anlägning ska kunna prestera men jag har njutit ändå.

Om bara folk kunde respektera vad andra tycker så hade saker o ting nog lugnat ner sig.

Mina 5 öre

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2006/06/03 :  15:59:47  Show Profile Send FBK a Private Message
Pac skrev:
quote:
Ronnie, reeltoreels inlägg handlar inte om att lägga fram ytterligare argument för en speciell HiFi-ideologi. Snarare tvärt om.

reeltoreels inlägg handlar om hur vi skall förhålla oss till varandra och har inte något att göra med vad man tycker.

Vi har funnits i fyra år och det är länge för ett fora som vill att alla åsiktsinriktningar skall få komma till tals. Enda anledningen till att vi kunnat fungera så länge är att medlemmarna respekterat varandras åsikter i mer eller mindre god utsträckning samt att vi som modererar/sköter forat har haft kraft och ork att ta de svåra diskussionerna som det innebär när någon spårar ur och skiter i respekten.

Det finns ett litet antal medlemmar som vi får ha sådana diskussioner med "om och om igen" eftersom de antingen inte håller med om reglerna vi har för att tillse att vi respekterar varandra eller glömmer av sig med jämna mellanrum. Det tär på våra krafter.

Samtidigt som krafterna tryter hos oss så ökar polariseringen mellan åsiktsinriktningarna bland HiFi-entusiasterna. Språkbruket hårdnar och respekten mellan människor minskar.

Det finns en liknelse till hur man förhåller sig till varandra i en diskussion. Den handlar om kaniner och krokodiler.

- En kanin har stora öron, liten mun och är allmännt mjuk och gosig.
- En krokodil har stor käft, knappt några öron alls och ett hårt pansar till hud.

Tja, det säger väl sig självt hur de agerar i en diskussion. En kanin lyssnar medans krokodilen öppnar sin käft och bara öser på utan att lyssna på vad de andra säger. Han bryr sig heller inte om hur de andra reagerar på det som sägs för han har sitt tjocka pansar, inget biter på honom. Han saknar empati...

Tar man ett steg tillbaks och tittar på vad som hänt hos oss de senaste månaderna så syns det tydligt hur empatibristen breder ut sig; språket hårdnar, man gräver "skyttegravar", man bildar gäng av likasinnade, man börjar häckla andra och gängen "jagar" varandra genom trådarna.

För oss moderatorer och admins som skall tillse att vi är justa mot varandra blir empatibristen jobbig att hantera. Det kräver att vi står för våra regler och att vi inte viker oss oavsett vilket av gängen som beter sig illa.

Vi tycker inte om utvecklingen så för att stävja dessa dumheter har vi under de senaste veckorna börjat moderera stringentare samt infört "semester"-begreppet. "Semester" är en avstängning på en månads tid och vill medlemmen som fått semester komma in igen så krävs det att han/hon skickar ett mail till oss.

På det här viset vill vi visa ännu tydligare vad det är som gäller hos oss på HiFiForum. Hos oss är det respekt för individen som gäller. Det är tydligt att det inte funkar för alla, det finns individer som inte kan eller vill respektera andra. HiFiForum är inte till för dem. De får söka sig någon annanstans.

Utmärkt och glädjande att läsa detta Pac!

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2006/06/03 :  17:43:30  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Johan, LTS är inte inblandade i detta.

Det är medlemmarna på HiFiForum som skapar fenomenet.

Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2006/06/03 :  18:00:23  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Kan någon förklara vad/vem LTS är? Jag hänger inte med....

Moderatorerna gör ett jättejobb. Jag kan förstå att de ställs inför svåra bedömningar, om vad som är påhopp och vad som bara är en stark åsikt. Gränsen är i vissa fall hårfin, och ibland kan man efter man skrivit något tycka att det inte lät riktigt bra. För hårt utan att det är illa menat.
Samtidigt är det i ett sådant här forum viktigt att ha hyfsat högt til tak, så allas åsikter kan föras fram. Som sagts tidigare, finns det en del tydliga polariseringar, som måste få språka fritt.
vinyl-cd
rör-transistor
kablagediskussionen
engelsk-amerikanskt sound
PA-prylas berättigande inom Hifi
etc, etc.

Som reeltoreel skriver är ju smaken som baken, och tills att den absoluta anläggningen och tillika inspelningen skapats, kommer vi att tycka olika om vad som låter bäst på vägen dit.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2006/06/03 :  18:04:20  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Att skriva LTS är egentligen fel att göra (Sorry grabbar)
Det var brist på namn som gjorde att jag skrev så för synsättet är många ggr likt när det kommer till kabel/pryldiskutioner

My Bad o jag hoppas jag inte har gjort nån pissed off nu !

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2006/06/03 :  18:06:48  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Kan någon förklara vad/vem LTS är? Jag hänger inte med

Ljudtekniska sällskapet

Dom ser vissa saker i våran hobby från en annan vinkel.

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2006/06/03 :  18:51:02  Show Profile Send lennartj a Private Message
Får jag försynt nämna att jag är medlem i LTS sedan 35 år, och att det nog bland LTS medlemmar finns lika stor spridning av åsikter som bland deltagarna i detta forum. Fast några LTS'are skriver och hörs mer än andra och uttrycker likartade åsikter, vilket kan få utomstående att tro att det råder åsiktsförtryck inom LTS.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/06/03 :  19:07:06  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
lennartj: dina åsikter är säkert hedervärda, men mycket svåra att läsa tyvärr.
tangentbordet?

controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,

Edited by - reeltoreel on 2006/06/03 19:07:34
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/06/03 :  19:16:09  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Försöker mig på en avkodning av lennartjs inlägg ovan:

"Får jag försynt nämna att jag är medlem i LTS sedan 35 år, och att det nog bland LTS medlemmar finns lika stor spridning av åsikter som bland deltagarna i detta forum. Fast några LTS'are skriver och hörs mer än andra och uttrycker likartade åsikter, vilket kan få utomstående att tro att det råder åsiktsförtryck inom LTS."

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/06/03 :  19:24:43  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Tack Bernt!
Då måste jag säga (eftersom jag startade topic) att jag inte på någotvis har något emot LTS.
Inte på några villkors vis skulle jag ha tanken på att säga emot någons uppfattning om hur ett system ska låta eller hur det ska vara uppbyggt.
Var och en som är intresserad av välljud MÅSTE få ha sin egen uppfattnig och även kunna prata om det offentligt UTAN att för den delen behöva bevisa vad han/hon hör.
Jag har inga förutfattade meningar om medlemmar som är med i lts.

reel/

Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2006/06/03 :  20:33:19  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag har heller inget emot dom om nån nu skulle tro det , jag har inget emot nån faktisk.
Vi är ju alla musikälskare

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

HJ
Member

799 Posts

Posted - 2006/06/03 :  20:57:16  Show Profile Send HJ a Private Message
När jag läste Johans inlägg så känner jag väl igen mig.

Oavsett inställning till hur man skall bygga ett bra system så kan de allra flesta föra en sansad diskussion och ha ett gott utbyte när man träffas öga mot öga. När det som "sägs" förmedlas av ett media som exempelvis telefon finns inte längre den direkta återkopplingen av exempelvis ansiktsuttryck och kroppsspråk som kan nyansera budskapet. När mediet dessutom är mail eller forum-text försvinner även möjligheten att tolka budskapet via tonfall etc. Till viss mån försöker vi avhjälpa det mha smileys men det finns ju endast en begränsad mängd… Som lök på laxen så framgår det inte alltid till vem ett forum-inlägg är riktat utan sprids till ett stort flertal.

I ett forum finns dessutom texten kvar, bevarad för "all" framtid och kan därigenom ihågkommas och ligga till grund för irritation lång tid.

Det har sagt tidigare och tål att upprepas. Det finns en "preview"-funktion på forumet. Använd den och fundera på om du skulle säga det som skrivits om mottagaren finns i samma rum. Då skulle många tråkiga diskussioner kunna undvikas.

Och precis som i verkliga livet är det inte många som står och skriker okvädningsord till varandra så hela bygden hör det men på ett forum verkar det helt ok att skrika så hela världen hör det. Ta privata diskussioner privat så kanske vi kan hålla de offentliga texterna till hifi.

Jag vill också passa på att tacka moderatorerna som allt som oftast gör ett bra jobb även om jag inte alltid förstår en del beslut. Det kan ju bero på att jag inte orkar läsa alla inlägg och ofta struntar i trådar som växer för fort.

Moderering av inlägg måste tyvärr ibland göras och det kan vara en poäng att inte ta bort texten utan endast göra den vit. Det gör att alla kan göra sin tolkning av det skedda och innebär öppenhet. Det skall dock avvägas mot att historiken kan vara en grogrund för irritation mellan medlemmar.

"So here I am once more..."

Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2006/06/04 :  09:42:50  Show Profile Send MatsT a Private Message
Här berörs en av mina käpphästar när det gäller HiFi.

Min erfarenhet är att det finns en mängd smakriktningar inom HiFi och att det är väldigt rimligt att det är så också. Varför skulle det vara enklare att enas om kompromisserna i ljudåtergivning än kompromisserna i andra sammanhang? Det är just kompromisserna det handlar om och i samma ögonblick som vi för fram åsikten att det finns något som är mer rätt än något annat har vi också påstått att kompromissen inte finns.

Jag har inga som helst problem med olika åsikter, alla smakriktningar är tillåtna. LTS framställs ofta som en suspekt organisation och det är synd, deras sökande efter objektiva bedömningsmetoder är hedervärd och intressant. Min egen uppfattning är att de hittills inte lyckats särskilt bra men det gör inte strävan mot målet felaktig. Jag tycker inte att det är ointressant att läsa vad de kommit fram till men jag tycker det är tråkigt när en viss inriktning inom HiFi utmålas som mer "sann" än någon annan. LTS skall inte belastas för detta men det sker ändå ofta eftersom de som har den lite "förenklade" världsbilden (min uppfattning) inte sällan refererar till resultat som LTS kommit fram till.

Låt individen avgöra själv vad som är bra, ge gärna råd och kom med synpunkter men undvik pekpinnar och påhopp så får vi nog en trevlig stämning.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2006/06/04 :  10:00:04  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Som vanligt kommer du med bra synpunkter Mats. En och annan pekpinne får man nog tåla, men påhopp är helt onödiga.

Jag förstärker det du säger till att det skall inte förekomma påhopp på HiFiForum.

Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/06/04 :  11:55:57  Show Profile Send esl a Private Message
AMEN!

Edit: Betyder "låt så ske"
Ber samtidigt om förlåtelse om jag inte har följt ovanstående inlägg.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.

Edited by - esl on 2006/06/04 11:58:06
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2006/06/04 :  12:13:59  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Jag ligger mitt emellan de båda "lägren", jag tycker att tweaks är ungefär det roligaste som finns, särskillt eftersom de ofta är väldigt billiga. Samtidigt är jag naturvetare i själen så jag vill, nästan måste, ha en förklaring till allt.

Att de som har det naturvetenskapliga synsättet är intoleranta är lite mer naturligt tycker jag(inte rätt!!) eftersom fysik m.m. är ganska så exakt och fakta är oemotstridliga.

Däremot förvånar det mig att många av de som förespråkar öppenhet och tolerans kan vara oerhört intolleranta i sitt sätt att diskutera. Fysiska förklaringar blir allt som oftast sågade direkt utan att "subjektivisterna" PROVAR om det kan förhålla sig på det sätt som påstods.
Jag tror också att de som säger att de förespråkar tolerans men gör det på ett intollerant sätt är svårare att komma åt från moderatorernas sida och det är svårare att säga exakt var de gör fel, jag tycker dock att det har förstört många trådar.

mvh Olof/Ola

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2006/06/04 :  12:40:10  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Att de som har det naturvetenskapliga synsättet är intoleranta är lite mer naturligt tycker jag(inte rätt!!) eftersom fysik m.m. är ganska så exakt och fakta är oemotstridliga.

Inte konstigt att det blir bråk ibland faktiskt. Större delen av vårat sammhälle , våran världssyn är ju baserat på matematiken o fysiken.

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2006/06/05 :  13:07:59  Show Profile Send olof a Private Message
quote:

Jag tycker nog att intollerant är ett dåligt val av ord. Att vara tveksam till ett påstående är väl allas rättighet och ibland t.o.m. skyldighet. Det är väl när det börjar närma sig religion som vi kan tala om intollerans. Att bevisbördan liggar hos den som påstår något är väl ganska sunt och då kan ju alla göra sin egen bedömning om hurvida "svaret" är tillfredsställande eller inte.
Jag tycker inte det gör något om man aldrig är överens bara man kan hålla det på en nivå liknande den man skulle göra IRL. En tanke är att vi skippar alla "nicks" och skriver ut våra namn. Avslutningsvis vill jag citera en en belgisk filosof vars namn jag lyckats förtränga. Han sa lite löst översatt "Tvekans boning är den enda rymlig nog för tanken".

quote:
Ja ! Vad är hifi! Egentligen?

Ibland känner jag att vi borde sluta använda denna term då den är så söndertrasad. Eftersom "god" ur en subjektiv synvinkel kan betyda precis vad som helst så blir uttrycket totalt innehållslöst. Den ursprungliga kvantitativa normen som var hifi må ha varit klumpig men samtidigt mycket bättre då den iaf betydde något

Edited by - olof on 2006/06/05 13:32:45
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7711 Posts

Posted - 2006/06/05 :  14:17:02  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag slås av två tankar i ämnet:

1 Jag har varit på många träffar och många har varit hemma hos mig och där har vi ALLTID haft det trevligt och erfarenhetsutbyten funkar perfekt. Varför går det då snett ibland här?

2 Det finns ibland en närnmast total brist på respekt för att andra samtals parter i trådar INTE är tekniker/fysik/matematik kunniga. Målare/grisafarmare/rörpulare eller vad det nu kan vara förutsätts kunna fixa svåra tekniska saker. Vissa går t.o.m. så långt att de inte tycker de kan/får uttala sig i vissa frågor! Vilken männoskosyn vittnar det om?
För mig är det något som skapar många kontroverser i trådarna.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2006/06/05 :  14:42:15  Show Profile Send MatsT a Private Message
Tekniker har ofta en övertro på sin egen förmåga att bedöma HiFi-kvaliteter. Min erfarenhet är att om man tar vilken kvinna som helst och sätter henne att kvalitetsbedöma HiFi så är hon i 9 fall av 10 bättre på detta än en ung man med teknikintresse. Det handlar kanske inte så mycket om teknik ändå?

Jag är själv teknikintresserad och tycker att det är intressant att diskutera teknik men ett HiFi-forum bör även innehålla annat, jag tycker också att det är intressant när folk delar med sig av sina erfarenheter.

Vi kan lära av varandra men måste alltid dra våra egna slutsatser.
Go to Top of Page

Pontan
Member

166 Posts

Posted - 2006/06/05 :  15:01:47  Show Profile Send Pontan a Private Message
Vilken kul trad! Vittnar om att det tyvarr sker otaliga overtramp i tradarna men ocksa om att det finns manga som vill ha harmoniska diskussioner med andra intresserade av samma hobby. Lite off topic kanske men vill beromma reeltoreel som tar upp ett kansligt amne.

PS. Jag bor i Australien sa mitt tangentbord ar det definitivt fel pa! ;-)

/Pontus Haglund
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2006/06/05 :  15:22:40  Show Profile Send StefanL a Private Message
Jag tänker alltid som ni skriver, "hade jag sagt detta om jag stått och pratat med denna person?". Oftast så blir svaret alltid nej, för hade man inte haft den spärren så hade jag nog varit utkastad från detta forum.

Men här förekommer dold form av nedsättande kommentarer och arrogans från vissa medlemmar, som anser sig vara lite bättre än andra.

Har man en helt avvikande åsikt, så skall man visst få vädra den, men tänk då först på ifall den åsikten tillför någon form av värde för diskussionen, eller ifall den bara tillför ilska och irritation. Då kan man faktiskt stunta i att skriva ner den.

Så tycker jag.

Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet

Edited by - StefanL on 2006/06/05 15:27:14
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/06/05 :  18:32:34  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message
"Vad är HiFi" var trådens rubrik. Det var väl på 50-talet uttrycket myntades i England. En strävan efter att återge ljud med "hög naturtrohet" (High Fidelity). Det var i en tid då "dokumentation och reproduktion av en akustik händelse" var en utmaning, långt före den trend som råder idag då praktiskt taget allt är "anpassat" före distributionen.
På den tiden gjordes teaterinspelningar där man experimenterade vilt för att skapa "perspektiv- djupledsinformation" och på samma sätt de operainspelningar från tiden har mycket av det sceniska uttrycket, man skapat ett "rörelseintryck" genom att sångare och artister rör sig. Lyssna på inspelningar från Decca och EMI från 50-talet.

Under 70 talet kom halvledartekniken in i produktionsutrusningen och man fokuserade på "närhet" allt skulle vara tydligt och lätt urskiljbart, det löstes genom att använda många mikrofoner och många kanaler på mixers-bandspelare.
Populärmusiken utvecklade detta ytterligare genom att skapa tillsatser som skapade nya ljud och ofta spännande ljud, Dr Moog presenterade din synteziser på Audio Fair, Olympia London 1971, (jag vet jag var där) en ny värld av klanger och möjligheter, av syntetiskt ljud öppnar sig, för att idag total dominera musikutbudet.

Det som från början var High Fidelity, att med hög naturtrohet återge en akustisk händelse, är idag en diskussion om vad den enskilde upplever som mera riktigt av syntetiskt skapad eller manipulerad information. "Marknaden" har med våra mediers hjälp, arbetat för att vänja oss av med att lyssna på den akustiska händelsen. Vi är några procent kvar som fortfarande lyssnar till konstmusik med akustiska instrument i akustisk miljö, men med kvalitetssänkningen på fonogrammen (CD) ger till slut även vi upp för att ägna tiden åt andra uplevelser.

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000