HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 gruppköp DAC?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/08/20 :  02:59:52  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Ingen skillnad alls?

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2006/08/20 :  10:13:51  Show Profile Send Resonans a Private Message
Precis, Kaffekoppen!
Jag trodde att det skulle vara en uppenbar skillnad - men icke.

Kanske tänker jag fel. Jag trodde att dacen var den kritiska delen, att det är denna som skiljer en bra från en dålig cd-spelare.

Är det någon av er andra som provat dacen ännu?

Jag börjar misstänka att vi gått på en bluff.
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2006/08/21 :  13:42:18  Show Profile Send Sundström a Private Message
Jag jämför med min Advantage 1s.

Dacen är mer detaljerad än min cd. Det låter kallt hifiljud liknande Primareljudet (Jag har haft ett Primare-slutsteg). Min cd låter rundare/varmare. Jag tycker inte dacen låter dåligt. Det låter inte high end, men inte heller plastig billig cd-spelare. Kanske skulle bättre kondensatorer behövas...jag har inte kommit dit i min självutbildning än.

Jag håller med tidigare inlägg om att nedre basen har en lite väl kraftig höjning.

Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2006/08/21 :  20:09:19  Show Profile Send Bardis a Private Message
Till min Pioneer PDS06 blev det ett klart lyft. Rummet i inspelningen blev tydligare.

Provade att Wimafiera den. Även på utgångskondingarna. Blev mer luft i musiken.
Innan wimafieringen lät den nästan fet!?

Kanske DACen är känslig på kablar?? Vad använder ni?
De kablar som följde med åkte väck fortast möjligt.

Som utgångskablar använde jag silver i bomull.

Digitalkabeln är ELFAs http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&dok=5336.htm?_55_906_58

Internt användes en smidigare kabel: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=182295.htm?_55_943_04

Modda allt som går att modda!

Edited by - Bardis on 2006/08/21 20:11:15
Go to Top of Page

Harlock
Member

114 Posts

Posted - 2006/08/22 :  13:29:43  Show Profile Send Harlock a Private Message
Jag gör mig redo att sätta ihop mitt kit nu men funderar på om det inte vore smidigt
att eleminera försteget genom att sätta en vippströmställare för att välja mellan
två digitala coax-ingångar och sedan en volymkontroll på den analoga utgången.
Är detta både enkelt och möjligt?

Tips på bra delar runt 0-500kr emottages annars gärna(vippa och pot).

Edit:
Efter att ha rotat runt lite är jag inne på en Thel CP601, en ALPS Blue Velvet alt. en ALPS RK40312 Black.
Vippa/ingångsväljare letar jag fortfarande.

Edited by - Harlock on 2006/08/22 14:19:26
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/08/27 :  15:03:22  Show Profile Send f95toli a Private Message
Igår kom jag äntligen till skott att bygga ihop någonting. DACen har nu spelat sedan igår och jag måste säga att det låter rätt bra

Dock så matar jag den för tillfället direkt från en 12V bula (reglerad men ändå) så bättre strömförsörjning står på tur. Jag kommer nog behålla "bulan" men jag ska stoppa in ett några kondensatorer samt kanske ett pi-filter. Jag hör visserligen inget "hum" nu men det kan ju alltid bli bättre, om inte pga den psykologiska effekten

Jag har "parallellkopplat" den med min vanliga CD så jag kan A/B lyssna genom att helt enkelt välja en annan ingång på försteget.
Det är ingen jätteskillnad mot att använda DACen i CDn vilket i sig är lite intressant eftersom min Xindak SACD-2 har ett lite "exotiskt" rörbaserat utgångssteg, man skulle kunna tro att de skulle skilja sig åt en del men icke. DACen har kanske ett lite "torrare" ljud men det är ingen jättestor skillnad och vilken man föredrar är nog mest en smaksak.

En fördel är dock att DACen har en lite lägre utgångsnivå vilket gör att jag öka volymen på försteget lite mer, i mitt fall är det en fördel då volykontrollen är lite väl känslig då jag använder CDn direkt.

Jag måste säga att jag hittils är rätt nöjd.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/08/27 :  16:30:00  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Intressant jämförelse, Xindak SACD-2 är en av mina favoriter ljudmässigt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/08/27 :  19:57:01  Show Profile Send Manga X a Private Message
Jag har idag lekt med både en Theta DS Pro Basic IIIa samt en Benchmark DAC1.
Det är nyanser som skiljer. På vissa inspelningar (ganska många faktiskt) så har jag svårt att höra skillnad mellan min Denon 2900 (DVD/DVD-A/CD/SACD-spelare) och dessa "superdacar".

På annat material är skillnaden rimligt stor!
Med klart mer renhet i presentationen och kraft att ge alla register rättvisa.



Mvh Magnus Erikssoon
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2006/08/27 :  21:30:19  Show Profile Send Resonans a Private Message
Manga X, jag håller med dig. Det är finlir blandat med lite placebo som spelar in här tror jag. Men jag har fortfarande inte smält att jag inte kunde höra någon skillnad mellan en Centrum-DVD och dacen vi gruppköpt.
Tänk om jag hör dåligt...
Hemska tanke
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/08/28 :  08:24:27  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Hur mycket ström drar Monica dacen??


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

meet_matt
Member

106 Posts

Posted - 2006/12/31 :  10:38:05  Show Profile Send meet_matt a Private Message
Sådär ett halvår efter beställning har jag fått ihop min Monica, husköp renovering mm har kommit mellan men igår tog jag mej tid.

Jag har mer gått över till vinyl eftersom min Cambridge DVD gjorde att jag blev riktigt lyssningstrött med sitt kalla och osvängande(!) ljud. Satte ihop Monica med lite skräpkablar och matar den med seriekopplade 1,5V batterier. Det blev STOR skillnad. Ljudet blev varmare och kom "upp" en nivå. Kan således rekomendera denna (och kanske andra) DAC till er som ev kör med DVD.

Är det några som har moddat något? beskriv gärna moddningen här eller i en egen tråd!
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2006/12/31 :  11:29:45  Show Profile Send Resonans a Private Message
Jag har testat att driva DACen med vanlig nätadapter och med blyackumulator. Jag hör ingen direkt skillnad faktiskt, vilket är bra. (Skönt att slippa ladda hela tiden)
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2006/12/31 :  12:27:38  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag har haft igång min monica dac för ett tag sedan (men inte just nu då jag saknar digitalutgång på cd) och det fanns skillnad på drivning i nätdrift och i batteridrift. http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54166&whichpage=1&SearchTerms=eoJeud

I nätläget var det mer driv medan det var en mjukare ljudåtergivning i batteriläget men illa lät det inte. Den är wimafierad och jag funderar på att byta ut utgångskondingarna men får vänta med det då andra projekt går före.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000