Läste i databladet under "external capacitors": certain values of external capacitance can cause ecessive ringing. This occurs with values between 500pF and 5000pF. För att summera vad som står därefter i databladet är följande. Värden mellan 1uF och 25uF på utgången tar bort denna effekt. Större kondingar har liten effekt på stabiliteten.
Så avsaknaden av kapacitans verkar vara värre än att biffa nätdelen rejält. Inom audio gäller inte alltid "standard" kretslösning o värden.
Man skall kanske lägga några 1000uF både framför o bakom regulatorn?
Jag undrar varför du vill sätta en stor kondensatorbank FRAMFÖR em regulator? Det räcker med att ge den så mycket kapacitans främför att den kan jobba lätt och stabilt.
Bättre är då att lägga lite mer EFTER regulatorn. Kondensatorbanken fungerar då som ett slags batteri vilket ger efterföljande kretsar en jämn och väl filtrerad spänning.
vänta nu....vad är det ni menar med "framför" å "bakom"?
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Efter regulatorn är det mycket, mycket viktigare med bra kvalitet än kvantitet. Jag tycker att folie eller PIO är ett måste efter regulatorn om man vill ha seriöst ljud. Och - när man använder LM317 blir det ca 20 dB lägre brusnivå om man sätter en bra konding på 10-22uF från adjust-benet till jord. (Ser ibland att folk inte sätter den kondingen, då är LM317 knappt bättre än 78XX)
quote:Och - när man använder LM317 blir det ca 20 dB lägre brusnivå om man sätter en bra konding på 10-22uF från adjust-benet till jord.
Det Bernt säger är viktigt.
Denna +- nätdel brukar jag använda.
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
100nF kondensatorerna skall sitta precis intill regulatorn för att hålla induktansen nere. innan 6600uF kondensatorerna kan du ha ett motstånd på ett par ohm för att bli av med de strömmar från dioderna som genererar EMI.
/esl
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel.
Motstånd före har jag funderat på. Skall fixa mindre (fysiskt) kondingar så kan man sätta dom nära stabbarna. Tackar för input.
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)