HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Minimalistiskt system med Jordan, Gainclone, DAC?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

trango
Member

360 Posts

Posted - 2006/05/29 :  19:37:55  Show Profile Send trango a Private Message

Under det senaste året har jag byggt på ett komplicerat och seriöst DIY system (Linkwitz Orion) med aktiv delning, klass A försteg, sex slutsteg, massor av kablar och annat som strömmatning i separata lådor. Projeket är snart klart och jag tror att det kommer att låta fantastiskt.

Vad blir då nästa projekt? Jag är grymt sugen på att bygga ett system av motsatt filosofi - mycket enkelt, bestående av högtalare baserade på Jordans JX92S fullrange naturligtvis utan delningfilter. Sen tror jag att det blir en gainclone som slutsteg

http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=54571

och ett försteg i samma låda som slutsteget, kanske en activepot som jag råkar ha delar till.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=49174

Sen började jag fundera om jag kanske också skulle bygga en DAC enligt samma filosofi och då hittade jag denhär

http://www.tnt-audio.com/clinica/convertus_e.html

Någon som har någon synpunkt eller förslag på en annan DAC?


Nästa projekt, PASS F4

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/05/30 :  05:56:19  Show Profile Send ohmega a Private Message
Utan delningsfilter men BSC-krets kanskke kan vara en ide´?...ljudet kanske blir lite tunnt annars?

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Hyskens
Starting Member

22 Posts

Posted - 2006/05/31 :  22:07:27  Show Profile Send Hyskens a Private Message
Trango,
Liknar inte DAC konstruktionen lite DDDAC designen?
Jag har precis bygt en DDDAC med 12 TDA1543 dacar. Jag är
otroligt imponerad av denna design. Du hittar mer info på
www.dddac.de
Go to Top of Page

trango
Member

360 Posts

Posted - 2006/06/01 :  05:13:50  Show Profile Send trango a Private Message
Hyskens, tack för tippset!

Jo faktiskt väldigt lik ser jag!

Vad kul att någon har byggt en sån DAC!

Hmm, det här måste jag fundera på!


Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page

Hyskens
Starting Member

22 Posts

Posted - 2006/06/01 :  22:12:51  Show Profile Send Hyskens a Private Message
Trango,

Erfarenheten så här långt är jätte bra, vi köpte två DAC kort och två USB->I2S moduler. Kittet kom från Dode på en vecka allt var i super fint skick med bra bygg beskrivningar.

Finns en massa hjälp att få på hans sida.

DAC modulen blir rätt varm så vi har kompletterat Dodes design med en stor kylfläns då vart det klart mycket bättre.

Vi har testat att köra med 24 DACAR och det låter otroligt bra. Men i vår standard version kommer vi bara att ha 12 Dacar.

Jag kan varmt rekomendera detta kit. Enkelt att bygga och låter grymt bra.

Lycka till.
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2006/06/01 :  22:39:12  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Jx92s reckommenderas. I MLTL-48 lådan eller Jordans egen transmissionline. Convertus TDA1543 dac'en har jag byggt för flera år sen. Den är dock delvis slaktad nu och körde den aldrig till Jordan men den var bra. Är precis i krokarna att färdigställa en TDA1541 DAC, fick tag i ett selekterat chip. Gainclone är lätt att bygga och många gillar dem. Bästa varinaten jag byggt var batteridriven, men den drev bara mellan och diskant. Till Jx92'orna tycker jag det kan bli lite ljust. Tycke och smak iof. Kör JLH klass-A själv och tycker det funkar bättre.

/Jesper
Go to Top of Page

trango
Member

360 Posts

Posted - 2006/06/02 :  06:39:09  Show Profile Send trango a Private Message

Hyskens, jag tror det blir en DAC enligt ditt förslag - verkar vettig på många sätt. Driver du din dac med batteri eller har du byggt en strömmatning?

Jesper, jag tror det blir en MLTL-48 med triangulärt tvärsnitt - hört mycket gott om den konstruktionen. Har förresten hört fantaskiskt mycket gott om elementet också Jx92. Det finns många olika konstruktioner på nätet - kan hålla en DIY upptagen under lång tid!

JLH är en intressant förstärkare - jag tittade på den men det slutade med att jag beställde några miniAleph/Aleph30 kort i stället. Tänker bygga dom i miniA konfiguration för att driva topparna på mina Orion - men det är ett framtida projekt!

/Fredde

Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page

icewall
Member

242 Posts

Posted - 2006/06/02 :  09:35:04  Show Profile Send icewall a Private Message
Någon som har testat den här designen med Jordan elementet?

http://quadesl.com/tidytl.html

För att citera en kollega vid en hem-pc köp för några år sen, "den ser ju bra ut" Jag är lite nyfiken på att testa bygga den, med en HFTA som driver eventuellt...

- never stop exploring -
Go to Top of Page

Hyskens
Starting Member

22 Posts

Posted - 2006/06/04 :  18:17:12  Show Profile Send Hyskens a Private Message
Trango,

Vi har byggt två DACar, just nu kör jag med mitt labb agg men planerar att köra på batterier. Funkar inte det så har jag två Steps http://www.tangentsoft.net/elec/teps/ moduler, beror lite på hur det kommer att funka rent praktiskt, vet inte om det blir kladdigt med laddningen.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000