HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Utgångssteg för CD, rör?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rokk
Member

181 Posts

Posted - 2006/05/31 :  07:45:24  Show Profile Send rokk a Private Message
Nu är det såhär att jag blev lite inspirerad av tidigare trådar om rör i CDs och sist men inte minst läst bernts http://www.hififorum.nu/artiklar/Bernt_tweakar/Del%202/rormodd/index.htm ... Har inte lekt så mycket med rör alls, därför undrar jag nu om det finns något vettigt ställe att läsa lite på så man får lite större koll vad man håller på med innan med dyker hals över huvud in i rörens och den stackars CD-spelarens värld...

Detta är mest ett projekt för att se vad som är möjligt och lära mig nånting, sen om det låter bra så blir jag Väldigt Glad!
CD-spelaren som ska kopplas in till utgångsteget är en NAD C542, med en BB PCM1732 vill jag minnas.

Vad ska man tänka på, förutom att vara försiktig, när man ger sig in på detta? Finns det några lämpliga designs/scheman där ute?

Edited by - rokk on 2006/05/31 07:52:05

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2006/05/31 :  09:30:28  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Hej,

Jag rekommenderar, eftersom du inte byggt med rör förr, att du inte ger dig in i CD-spelaren, utan bygger ett separat aktivt linjesteg på ett stooort chassi istället.

Detta för att det är ont om utrymme i CD-spelaren (svårt att komma åt och få plats med komponenterna) och rörens nätdel och diverse kablar kan mycket lätt inducera brum i diverse kretsar.

Sen kan du ju alltid koppla förbi CD-spelarens utgångssteg och dra korta kablar ut ur den, till linjesteget.

Här finns mycket info: http://www.audioasylum.com/forums/tubediy/bbs.html
Klicka på FAQ eller Search uppe i menyn.


Lycka till!
/Ronnie


heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

rokk
Member

181 Posts

Posted - 2006/05/31 :  11:16:11  Show Profile Send rokk a Private Message
Jo, till en början ska rörsteget byggas löst på utsidan med dragning från CDns DAC. Senare kanske steget byggs in i spelaren, men det är ett framtida projekt.

Tackar för länken, ska läsas senare idag.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/05/31 :  14:30:53  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Lite läsning till: http://www.fortunecity.com/rivendell/xentar/1179/theory/vasfda/vasfda.html

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

rokk
Member

181 Posts

Posted - 2006/05/31 :  15:42:37  Show Profile Send rokk a Private Message
Jo, hittade faktiskt den länken under mina 2 dagar frenetiska sökande efter något tydligt och på min nivå av rör/dac -kunnande. Läste igenom en del men jag känner att det inte ligger riktigt på min nivå alltid.

Gör det något om jag plågar er med lite antagligen ut-tjatade frågor som jag inte hittar svar på?

Edited by - rokk on 2006/05/31 17:25:10
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/05/31 :  17:03:38  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Fråga på, annars får du inga svar...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

rokk
Member

181 Posts

Posted - 2006/05/31 :  17:36:33  Show Profile Send rokk a Private Message
Läste en sak aldelles nyss.

"As noted before, the timeslicing or Delta Sigma DAC doesn’t really need any analogue stage in order to provide enough voltage output. However, due to it’s ill conceived modus operandi we require lowpass filtering and (if we insist on being boring and conservative) a balanced to SE converter in case of most high performance devices."

PCM1732 är en sådan, inte sant? :)
Med andra ord så skulle inte ett rörsteg ge så mycket, iofs så är det ett kul projekt i vilket fall.
Vad för kondingar etc kan sättas mellan DACen och utgångarna isåfall, om jag nu vill jämföra rörsteget och köra 'direkt'.
Om nu det går att köra 'direkt', vad skulle skillnaden bli mot det utgångsteg med opamp som sitter där nu?

Nu är inte PCM1732 världens bästa DAC direkt, men den gör sitt jobb och HDCD stödet är ett plus för mig.

Lite funderingar jag hade, :)

Edited by - rokk on 2006/05/31 17:40:53
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/06/01 :  05:45:18  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det står specifikt om PCM1732 under punkt 3 på Thorsten Loesh sida.

En lustig sak är att fastän det finns filtrering i vissa D/A-omvandlare så ska en del konstruktörer nödvändigtvis lägga in filtrering efteråt också och på så sätt förstöra också den sista gnuttan välljud som klarat sig ut genom första filtret.

Det kan vara värt i ditt fall att koppla på sig direkt på utgångarna. En konding av bästa möjliga sort i serie bara rekommenderar Loesh. Jag skulle prova en papper/olja-konding eller Mundorf MCap Supreme eller något liknande.

Om du skulle ge dig på att bygga utgångssteget nederst så kan i ditt fall alla komponenter utom ett motstånd före gallret rationaliseras bort. Den kopplingen låter väldigt neutralt och klart. Jag har byggt två såna utgångsteg, en gång i en Arcam Alpha och den andra i en Pioneer.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

rokk
Member

181 Posts

Posted - 2006/06/01 :  10:32:35  Show Profile Send rokk a Private Message
Ska se vad jag hittar på gällande steget, börjar med det när jag får hem alla grejer till det... det är ingen brådska.

Gällande kondingen på utången, vad för värden talar vi om för bästa funktion?
Såg 2st några 0,47uF på sidan.

Tack för alla svar på mina frågor.
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2006/06/01 :  12:38:13  Show Profile Send Lord a Private Message
Appropå filter , jag vet inte hur det blir med PCM1732 men i mitt fall med PCM1702 så provade jag att köra utan filter. Men jag fick brus som syndes tydligt vid mätning och hördes. Så jag la in ett lågpassfiltr på 500-600Khz och då blev det "tyst" det var tydligen digitla rester som letade sig ut.
Och med ett filter så pass högt upp så ger det inte någon nämnvärd dämpning under 20kHz . Men kan man klara sig utan så är det bättre.

Är det nödvändigt med en kondensator efter DAC:en ? eller är det mycke offset på analogutgången?

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/06/01 :  15:05:36  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det brukar vara 2,5 volt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

rokk
Member

181 Posts

Posted - 2006/06/01 :  18:20:29  Show Profile Send rokk a Private Message
Tänkte snarare på faradvärdet, kan kanske prova med några mindre värden antar jag.. :)
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/06/02 :  00:11:35  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
En mikro räcker

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

rokk
Member

181 Posts

Posted - 2006/06/03 :  01:36:41  Show Profile Send rokk a Private Message
Sådär, såfort min lurstärkare är klar ska det fipplas och jämföras! :)
Tack för all hjälp bernt och ni andra.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000