HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 SACD på väg tillbaka?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/06/01 :  09:41:12  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Det finns inga tekniska hinder för att producera en cd-skiva med fantastiska resultat. Det verkar dock på det hela taget som om det läggs rätt mycket kompression på just cd-skivor vilket gör att andra digitala format, och tom LP uppfattas som överlägsna. CD-skivorna anpassas alltså för att passa i radiospelningssyfte och i billigare anläggningar. Det finns säkert exempel på CD-skivor som låter sämre i en högpresterande anläggning än genom en midd-fi.

Jag tycker musikbranchen borde sluta dynamikkomprimera inspelningarna och återgå till de nära 10db högre upplösning som det generellt var på 80-talet. Men jag är nog inte en tillräckligt stor målgrupp ;-) för att påverka. Komprimeringen görs ju inte på alla format.. just CD verkar vara "massans" media och man låter således de andra formaten vara.

Jag fick tillfälle att lyssna på två inspelningar gjorda av Nacksving i Göteborg, en bearbetad och en mer orörd kopia. Det var som natt och dag. Allt var bättre ju mindre de gjort. Det erkändes öppet att musikindustrin ställer kravet på komprimmering eftersom det lyfter medelnivån. En skiva som inte har det låter alltså lägre och mindre attraktiv vid radiospelningar - deras stora marknadsföringsplats - "alla andra gör det och då måste även vi".

Detta gör att jag tycker Hifi Consults råd är rätt. Det finns inga skäl till att en rätt konstruerad CD-spelare skall producera ett välljud klart i klass med andra format. Samtidigt är det ju så att det tyvärr existerar inspelningar som medvetet är gjorda tekniskt sämre (det anser jag att man måste kalla dynamikbegränsade inspelningar) på formatet CD vilket gör att man får bättre välljud från SACD/DVD-Audio från samma inspelningstillfälle. En svår ekvation att ge råd i då tillgången till de formaten är relativt litet.

Hur mycket är ett litet antal bättre fonogram värda för att rekommendera en kundgrupp en specifik teknisk lösning? Jag vet inte..särskillt som jag inte tror på en stor nysatsning på dem då kundunderlaget är förhållandevis litet.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/06/01 :  09:50:50  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Det finns inga tekniska hinder för att producera en cd-skiva med fantastiska resultat. Det verkar dock på det hela taget som om det läggs rätt mycket kompression på just cd-skivor vilket gör att andra digitala format, och tom LP uppfattas som överlägsna. CD-skivorna anpassas alltså för att passa i radiospelningssyfte och i billigare anläggningar. Det finns säkert exempel på CD-skivor som låter sämre i en högpresterande anläggning än genom en midd-fi.

Jag tycker musikbranchen borde sluta dynamikkomprimera inspelningarna och återgå till de nära 10db högre upplösning som det generellt var på 80-talet. Men jag är nog inte en tillräckligt stor målgrupp ;-) för att påverka. Komprimeringen görs ju inte på alla format.. just CD verkar vara "massans" media och man låter således de andra formaten vara.


Mycket bra skrivet av kaffekoppen och jag håller helt med. Jag kan uppleva att vissa skivor låter bättre på "sämre" eller snarare mindre upplösta anläggningar än på "bättre"/mer högupplösta.

Detta blir ett problem eftersom man då kan få sämre och sämre ljud ur favoritskivorna desto mer man uppgraderar. Bättre elektronik och högtalare är ofta också mer avslöjande och analytiska.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/06/01 :  09:55:10  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Nu är ju detta OffT:
Det finns ju en "automatisk" anledning till att LP inte är lika komprimerat förutom målgruppen.
Komprimerar man för att höja medelnivån blir graveringen kraftigare och avståndet mellan spåren ökar för att de inte ska slå ihop. Detta medför reducerad speltid vilket betyder att det inte skulle få plats särskilt mycket om man gav LP'n samma behandling som motsvarande cd...

Vad gäller SACD och DVD-A finns det ju däremot inte någon begränsning för att komprimera men eftersom målgruppen i princip enbart består av audiofiler så blir det väl lite svårt att sälja om man förstör ljudet lika mycket som på cd-utgåvan.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2006/06/01 :  10:02:01  Show Profile Send MartinN a Private Message
Om ett högupplösande format tog över såsom SACD, HD-DVD eller
BluRay så finns det inga garantier för att dessa skivor inte
släpps som sönderkomprimerade för att låta tufft, och så att
radiostationerna får färdigkomprimerad musik.

Martin
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/06/01 :  10:29:37  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
I en övergångsperiod levererades faktiskt radioutgåvor till stationerna men det blev väl enklast att bara ha en utgåva. Det var billigast och folk protesterade inte.

Jag tror inte SACD har en framtid utan kommer ersättas med andra format. Faktum är att det hade varit bättre om de släppt specialreleaser (oförstörda) utgåvor tom till en något högre kostnad än tagit fram formatet. Med tanke på mängden SACD släpp hade det nog blivit billigare för konsumenten och enklare för branchen.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/06/01 :  11:42:40  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Ja, CD är bra nog ur upplösningssynpunkt, även om lite högre samplingsfrekvens tillåter flackare filter. CD-skivans problem tycker jag är slitstyrkan. Hellre en skiva där datalagret har polykarbonat på båda sidor.

Utan kopieringsskydd och (ofta) tvång på skärmnavigering, hade DVD-A varit gott nog. SACD och DSD känns som en omväg till bra ljud.

Snart är SD-minneskort så billiga att musik i cd-kvalitet kan lagras på dem lika gärna som på skiva. Inget jitter eller avläsningsfel, hållbarare än skivor och smidigare.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

kenneth.friberg
Starting Member

28 Posts

Posted - 2006/06/01 :  17:13:32  Show Profile Send kenneth.friberg a Private Message
Deutsche Grammophone (DG) har tidigare gett ut flera SACD skivor. Både nyinspelningar och återutgivningar av gamla inspelningar. Tidigt förra hösten "bestämde" Universal som DG tillhör att sluta med SACD. Vilket jag tyckte var mycket tråkigt.

DG är ett skivbolag med mycket intressanta artister och framförallt så sitter de på en skatt av gamla inspelningar. Nu visar det sig lyckligtvis så att i september ska Esa-Pekka Salonen/LAPO ge ut en ny skiva på DG i SACD format. Kul! Hoppas Universal och DG tar upp SACD igen!

KennethF
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/06/01 :  18:23:09  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message
När jag besökte Universal och pratade med en medarbetare, fick jag upplysningen att kvantiteterna på klassisk musik ofta är bara några hundra exemplar, sällan tusental.
På min kommentar, att göra en inspelning av ett symfoniskt verk, med 50 till hundra medarbetare för att sedan sälja mindre än tusen ex måste vara ekonomiskt självmord. Svaret blev " korrekt uppfattat".

Nätförsäljningen skulle möjligen kunna rädda situationen, men copyrightbolagen är långt efter i föståelsen för marknadens utveckling. Frågan är om dom hinner ikapp innan det är för sent.

Kaffekoppen har lysande beskrivit, behovet av hög genomsnittsnivå, för att tillmötesgå den breda gruppen av lyssnare och radiostationernas önskan om dynamikbegränsning.

Vid något tillfälle har opinionsbildare (läs redaktörer) påpekat att våra CD haft låg nivå. När jag replikerat att maxnivån ligger på "nollan" men inte är överstyrd, har de oftast inte förstått sambandet utan önskat högre genomsnittsnivå, men med bibehållen dynamik, som då ofta kommenterats positivt!

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

TNT
Member

204 Posts

Posted - 2006/06/01 :  23:00:51  Show Profile Send TNT a Private Message
Hifi konsul n skrev:

"I sak så känns behovet av DVD-A eller SACD ganska litet. (om vi pratar 2-kanal) En bra CD-spelare tillsammans med en bra inspelning räcker för att man skall få svårt att höra skillnaden, dvs formatet i sig gör inget välljud."

Asså - hör man inte en ansenlig skillnad mellan CD och SACD så har man ju knäck i lurarna ;-)

/

Jag postar, alltså finns jag
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/06/01 :  23:39:00  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
TNT - hur många högkvalitativa CD-inspelningar har du hört?

Jag håller nog med Hifi consult i den här frågan

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2006/06/02 :  00:07:20  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

I en perfekt värld vill jag ha perfekta inspelningar i SACD eller DVD-A, spelade på välgjorda spelare och med perfekt (stort) antal utgivningar och inköpta för perfekt (lågt) pris.

Det blir bättre än om man gör dito perfekta CD i 16 bitar asså.


mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

TBA
Member

290 Posts

Posted - 2006/06/02 :  07:32:14  Show Profile Send TBA a Private Message
TNT: Håller med om knäck i lurarna. Skillnaden är ganska markant.
Är väl nästan som att säga att det inte är någon skillnad mellan färg och svart/vit TV.

Edited by - TBA on 2006/06/02 07:35:41
Go to Top of Page

peter 1113
Member

65 Posts

Posted - 2006/06/02 :  08:37:35  Show Profile Send peter 1113 a Private Message
Måste verkligen hålla med TNT och TBA.
Tyckte tidigare att skillnaden inte var så stor men efter lite nya komponenter typ nya delningsfilter och silverkablar så anläggningen vart riktigt högupplöst så är skillnaden enorm!!!!!!!!
Ett stort tack till Allen Wright på Vacuumstate.....

Edited by - peter 1113 on 2006/06/02 08:39:03
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/06/02 :  08:48:34  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
hör man inte en ansenlig skillnad mellan CD och SACD så har man ju knäck i lurarna


quote:
Skillnaden är ganska markant.
Är väl nästan som att säga att det inte är någon skillnad mellan färg och svart/vit TV.


quote:
så är skillnaden enorm!!!!!!!!


...och ändå så har SACD inte slagit igenom, cd-skivan är orubbligt fast som det mest etablerade formatet. Beror kanske på att "gemene man" inte bryr sig så mycket om ljudkvaliteten som vi på detta forum gör och kanske även på att cd:n är så etablerad som den är. MYCKET svår att konkurrera med, alla känner till den, många har massor av skivor och de flesta har cd-spelare hemma. Hur många bryr sig tillräckligt om ljudkvaliteten för att köpa dyra SACD-spelare och SACD-skivor? En liten procent av de musikintresserade i vårt land, tyvärr...

Nej, jag tror inte att varken SACD eller DVD-Audio har någon framtid, tyvärr. Då tror jag mer på andra, kommande format som är smidigare att hantera och med ännu bättre ljud etc.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2006/06/02 09:11:21
Go to Top of Page

TBA
Member

290 Posts

Posted - 2006/06/02 :  09:26:22  Show Profile Send TBA a Private Message
Har exakt 72 SACD skivor för närvarande. Det släpps en del som jag vill ha och det finns en hel del redan släppt som jag vill ha och inte har hunnit köpa. Det enda är väl att man får vara väldigt rädd om skivorna då det förmodligen inte går att köpa nya ifall man lyckas ha sönder dem. Ta över i stället för CD tror jag inte SACD gör, men jag nöjer mig med den nivån som är nu. Skulle nog inte ha råd ifall det släppter fler SACD än det gör.
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2006/06/02 :  13:10:36  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Hej!

Om ni vill diskutera saker som handlar om annat än topic kan ni väl öppna en egen tråd boys.

Ingen har ifrågasatt att det är skillnad. Tråden handlar om SACD-formatets vara eller inte vara och hur man skall tolka texten i första inlägg.

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

TBA
Member

290 Posts

Posted - 2006/06/02 :  13:52:37  Show Profile Send TBA a Private Message
Hi Fi Consult:

Så du avråder kunderna från att köpa en Gondul? Själv råder jag mina vänner att köpa en spelare med SACD möjlighet ifall den även spelar CD bra. Jag anser att min Krell spelar CD så bra som allt annat i den prisklassen och att den även spelar SACD är en ren bonus. Men en maskin som bara är bra på SACD är inte intressant då jag har 1500 nåt CD och 72 SACD. Men nu slutar jag vara off-topic.
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2006/06/02 :  16:14:50  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Hej TBA.

Nej, jag avråder inte mina kunder att köpa en Gondul

Läs tråden innan du gör inlägg.

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

TBA
Member

290 Posts

Posted - 2006/06/02 :  16:28:55  Show Profile Send TBA a Private Message

Hi Fi Consult:
quote:
Därav mitt råd till en kund att inte lägga extra pengar i nuläget på en maskin som har SACD-logga utan bättre att hitta en spelare som presterar optimalt för samma pengar.


Tolkade det som att du avrådde från att köpa Gondul.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000