HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lyssning på vilken ledd?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/05/31 :  20:51:52  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Ny lägenhet.

Jippi!

Vilken ledd tror ni blir bäst att lyssna på?

Lyssningsposition mot balkongen eller mot det andra fönstret?

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/05/31 :  21:14:20  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Lappis!

(Lyssningsposition mot? Lyssningsposition vid eller lyssningsriktning mot!)

Jag tror båda funkar, men det är väl inte fel att låta högtalarna stå relativt smalt på längsta ledden på vardera sidan om balkongdörren och -fönstret, så att det blir längre till sidoväggarna. Då kan man sitta och lyssna i soffans högra ände.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/06/01 :  00:03:34  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Nej, Nyponet!

Jo, ditt förslag är precis vad jag har som favorit just nu.

Får lägga nånting över ena högtalarkabeln så man inte snubblar ut på balkongen.
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/06/01 :  10:33:44  Show Profile Send Buggsson a Private Message
quote:
Får lägga nånting över ena högtalarkabeln så man inte snubblar ut på balkongen.


Datafirmor brukar ha ett gäng olika lister man kan gömma kablarna i, bara kolla på "nätet".

J. Ullberg
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2006/06/01 :  13:13:17  Show Profile Send olof a Private Message
Testa att spela på bredden av rummet(med ryggen mot balkongen så att säga). Dämpa väggen bakom högtalarna kraftigt och ställ dem väldigt nära väggen. Du kan ju även testa att inte ställa stereon på mittaxeln av rummet utan lite asymetriskt för slippa lite rumsproblem.

Alternativet som jag ser det är spela på längden med högtalarna ganska längt från sin bakre vägg(framme vid fönstret kanske) och dig själv ganska när din lyssningsplats bakre vägg
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/06/01 :  14:32:24  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Om det är betongväggar kan det vara önskvärt att det läcker ut lite bas (genom fönster och dörrar). Frågan är om man vill det sker bakom högtalarna eller bakom lyssnaren?

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Ranefjord
Member

422 Posts

Posted - 2006/06/01 :  16:35:53  Show Profile  Visit Ranefjord's Homepage Send Ranefjord a Private Message
Jag hade också provat uppställningen som Olof rekommenderar. Dock hade jag varit försiktig med en totaldämpning. Jag föredrar ett homogent dämpat/diffuserat rum. Högtalarna mot balkongen-lösningen hade jag inte valt. Man måste ju kunna leva i sitt hem också. Ett par högtalare på var sin sida om en balkongdörr går bort av rent praktiska själ.

Snoogens
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/06/01 :  20:33:05  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Leva i sitt hem? Jag förstår inte, förklara är du snäll.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/06/01 :  23:14:03  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Här borde det väl funka bra med högtalare på var sida om balkongdörren då det finns rätt mycket plats på varje sida så det blir ju knappast trångt. Det finns ju (enligt ritning) inte något fönster till höger om balkongdörren och till vänster vill man nog ha 1.5-2 avstånd för att få tillräcklig bredd mellan högtalarna.

Mitt förslag, hylla i hörnet till höger om balkongdörr, eventuellt hörnhylla som går iväg längs höger sidovägg ca 2 m för perfekt diffusering av höger väggreflex.

Vid finlyssning öppna balkongdörren för ökat djup i ljudbilden!

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2006/06/01 :  23:30:29  Show Profile Send olof a Private Message
quote:
Dock hade jag varit försiktig med en totaldämpning.

Nja jo det är ju rätt men för att kunna ställa högtalare en angränsande yta så måste man se till att denna inte reflekterar för mycket. Det är ju trevligt att kunna separera dirktljud från reflektioner. Effekten blir densamma som att ha ett långt avstånd till bakväggen. Visserligen har du kanske en poäng att det leder till att man måste se över hela rummet om man väl börjat i en ände. Men det är ju inget fel med det
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/06/02 :  12:42:15  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Tack för alla tips!

Mycket låter bra!

Rummet är en betonglåda... Min flickvän kommer att vara bota på jobb de första två månaderna efter inflyttning. Så det ska nog diffuseras och absorberas en hel del medans hon är borta... He he...

Man får passa på.

Sen kanske jag nämligen får ploka bort hälften... WAF you know...

quote:
Vid finlyssning öppna balkongdörren för ökat djup i ljudbilden!


Det ligger en väg nedanför (med MÅNGA bilar) tyvärr.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000