HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Betydelsen av stativ till stativhögtalare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/05/26 :  17:57:17  Show Profile Send matte76 a Private Message
Tänkte höra med de av er som har mer erfarenheter av stativ till stativhögtalare än vad jag har, hur viktigt själva stativet är?

Fick PM av en kille på Minhembioforumet att han hade Solid Tech-stativ innan och ersatte det med ett från VM Acoustics (http://www.hifiklubben.com/SE/Produkter/Tillbehoer/Hoegtalartillbehoer/VM_ACOUSTICS_Stand_Reference__Svart.htm)
och enligt honom så blev ljudet mycket bättre med VM Acoustics än med Solid Tech, det lät "skit" med Solid Tech. Han har Quad 12L.

Så...hur viktigt är egentligen stativet för ljudet? Jag har ju Solid Techs stativ till mina nya Reference 3A Dulcet (ingick i köpet). Även tacksam för tips på bra stativ om det nu blir aktuellt att byta ut Solid Tech-stativet.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2006/05/26 17:58:07

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2006/05/26 :  18:31:48  Show Profile Send kris69 a Private Message
Var det samma höjd på dessa stativ?

Hade själv möjligheten att jämföra ett par olika stativ när jag hade stativare. Det jag slutligen valde var "customer design" som var blyfyllda. Finns både på hifiskåne och hificenter.

Fick bättre stadga i basen och upplevde ett djupare stereoperspektiv.

Som allt annat: trial and error.

Lycka till

" Vi borde prata mera om våra öron"
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2006/05/26 :  19:14:25  Show Profile Send MartinH a Private Message
Mina erfarenheter är att statv gör stor skillnad på ljudet...

Ett stabilt och tungt stativ, eller ett som minimum av vibrationer kan lyfta en högtalare på flera punkter.

Tyvärr ser man en hel delstativ på marknaden som inte ger speciellt bra underrede för högtalarna...

Så testa gärna med ett bättre stativ, du kommer bli förvånad !!

/Martin
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2006/05/26 :  19:19:04  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Det jag läst mig till är att höjden skall vara rätt och att de skall stå stadigt och vara tunga. Märkte skillnad i ljudbilden när jag skruvade fast spikarna under mina staiv så att de inte vikcade fram och tillbaka (dynaudio original-stativ, ca 10 kg stycket)). Tror inte på sådana där designade med massor av metall-rör som kan vibrera och låta.... Så (sand)fyllda, tunga, stabilt plaserade och i rätt höjd, sedan kan jag inte tänka mig att det spelar så stor roll. Men det finns mycket jag verkligen inte kan tänka mig spelar nägon roll som faktiskt påverkar, så....

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/05/26 :  19:34:54  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Rätt höjd, justerade så de är vertikala och står stabilt är det viktigaste.

Det är okej med spikar mot golvet, men jag har fått bäst resultat med mjuka fötter mellan stativ och högtalare (jag vet att andra har andra erfarenheter).

Där det inte riktigt funkar verkar det vara så att högtalaren lyckas exaltera rörelseenergi till stativet som fr egenresonans. Ett sand/blyfyllt stativ har
så låg resonans att en stativare inte får fart p den så lätt..

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Rob
Member

242 Posts

Posted - 2006/05/26 :  19:53:10  Show Profile Send Rob a Private Message
Ett bra stativ är A och O för att för att få ut så mycket välljud som möjligt ur dina stativare... Fyllt !! definitivt...

Sedan kan man laborera med olika fötter, spikes, konor och kuddar mellan stativ/golf och stativ/låda...

Själv har jag deporterat mina mjuka kuddar mellan stativ/låda och bytt ut dem mot BDR konor... Med dessa så blev det ett annan fart och driv i lådorna med ökad renhet, upplösning och större ljudbild... Har SuperSpikes mot golvet idag men skall prova konor där med när möjlighet ges...

Prova och utvärdera själv vad som passar ditt system bäst...

Lycka till...

MVH/Pelle
Go to Top of Page

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2006/05/26 :  20:32:23  Show Profile Send Klingan a Private Message
Rätt höjd är intressant. Olika stativhögtalare i olika tester passar till olika höjder. Alltså att det inte alltid är att diskanten ska vara i öronhöjd. Självfallet får man lyssna sig till vad man uppfattar som rätt. Men det kan ju i sådana fall skilja på säg en 5-10 cm. Står man då med ett för kort eller för långt stativ kan det bli lite lurigt. I alla fall estetiskt.
Här kanske jag drar det till sin spets, men.....

Men å andra sidan är valmöjligheterna av höjden större än med golvare. Mina tex. tycker jag är för låga där jag sitter, tyvärr.
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/05/26 :  22:18:54  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Tillverkaren skall rekommendera höjd!

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2006/05/27 :  01:38:03  Show Profile Send n0p a Private Message
Två snygga stativ som jag har sett är:

* Linn Katan Stand, stativet är byggt med ganska smala ben 4 stycken. Svårt att beskriva hur det ser ut, men de är ganska luftigt och stilrent. Osäker på namnet, men jag tror de är Linn som gjort det.

* Triangle Boomerang Stand, Timbre på Euphonia har ett par.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

Apinator
Member

311 Posts

Posted - 2006/05/27 :  07:04:09  Show Profile Send Apinator a Private Message
Jag har tidigare själv gnällt på de Solid-Tech sativen du har Matte! Jag tyckte att det lät som att de spelade med. Jag själv körde tidigare med Focals original stativ till mina Electra 1007:or, men bytte dessa mot ett par Monitor Audio GS stativ som är fyllda med 18 kg atabites per styck. Och det gjorde en mycket stor skillnad, och då var redan Focal stativen relativt bra faktiskt. Så jag tycker att du ska kolla runt lite på olika statvi och testa själv hemma!

MVH Dan

"Vägarna till toppen av berget är många, men väl där är utsikten densamma" Kinesiskt ordspråk.
"Stativhögtalarfetischist"
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/05/27 :  09:07:37  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Man kan göra stativen själv med!

http://user.faktiskt.se/belker/800Pipstativ1.jpg

Notera den smarta lösningen med att fräsa ner utrymme för de något fula fötterna från Sonic Design (http://www.sonicdesign.se/hemsida.html) i topplattan för stativet

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2006/05/27 :  11:30:49  Show Profile Send Mattias a Private Message

Stativ ja kan göra mycket. Man skall läsa vad tillverkaren rekomenderar.



Har man stativare från Sonus faber är det enkelt. En trevlig funktion med denna modell är att man kan justera höjden, vilket gör skillnad i koppling till rummet iaf hos mig. Sen kan man labba lite med koppling mellan stativ och högtalare samt mellan stativ och golv.

/Mattias

Edited by - Mattias on 2006/05/27 11:31:26
Go to Top of Page

Joacim
Member

337 Posts

Posted - 2006/05/27 :  17:11:52  Show Profile Send Joacim a Private Message
Det beror nog alldeles på...
Jag har ex dämpkuddar under mina högtalare och de tar helt bort stativets inverkan på ljudet (vilket var min önskan också...).
Utan dämpkuddar, och högtalarna på spikes eller "fästkludd" mot stativet så har säkerligen stativet mycket större inverkan!?

Boulder, Ayre, Avalon, Cardas and NCA forever!?
Go to Top of Page

kryddstek
Member

144 Posts

Posted - 2006/05/27 :  17:28:55  Show Profile Send kryddstek a Private Message
Man kan laboera mycket med stativen, avkoppling, fyllning, höjd osv.
Läste en intresant sak i den tyska HiFi tidningen Stereoplay, att det är väldigt inviduellt. (som det mesta)
Man kan ha stativen ofyllda eller med sand osv, men man kan få ett mellanting genom att fylla upp med byggskum.
Stativen blir mer stumma men spelar ändå med lite, som kan vara en fördel.

/Tobias J
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/05/27 :  18:25:22  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Kryddstek,

Det kan väl aldrig vara någon fördel om något annat än högtalarelementen alstrar ljud, förutom möjligtvis porten..

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2006/05/27 :  18:39:40  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jag provade några olika stativ till mina Revel och det lät olika varje gång jag bytte stativ. Så stativ har stor betydelse för ljudet (höjd, stabilitet, resonanser osv). MIn erfarenhet är att stativ av metall inte är så lyckat då det ger resonanser/betoningar, slutade med att jag byggde egna stativ av MDF och sand mm.

Edited by - Snutten on 2006/05/27 18:46:05
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2006/05/27 :  19:16:21  Show Profile Send jonasz a Private Message
Själv tycker jag stativen är av största betydelse för små högtalare. Står de på golvet så blir ljudbilden lite låg pluss att basen blir lite bumlig...

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2006/05/28 :  23:27:44  Show Profile Send to_apeiron a Private Message
dakli är innne på något verkligt viktigt:

i själva verket torde det vara så att en tweeter ALDRIG skall vara precis i öronhöjd när man sitter, utan antingen högre (bäst) eller lägre

vid höga ljud reagerar människan ju med en sorts försvar, eftersom dessa ofta har funktionen att varna oss etc

alltså ¨sluter man sig¨ om vassa diskantljud är precis i samma höjd som öronen

--en annan fråga som hör hit: Det finns dyrbara stativ som man liksom kan "fjäderspänna"--någon som provat?

Zory
Polen
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/05/29 :  08:13:21  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Själv tycker jag stativen är av största betydelse för små högtalare. Står de på golvet så blir ljudbilden lite låg pluss att basen blir lite bumlig


jonasz: Du har så rätt så!

to_apeiron: Märkligt, det var första gången jag läst att diskanterna inte ska vara ungefär i öronhöjd, i princip alla högtalartillverkare bygger ju sina högtalare och stativ efter det.

I övrigt tackar jag för alla tips och åsikter i denna tråd. Ska försöka låna hem ett par gedigna stativ framöver och själv lyssna efter skillnader...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2006/05/29 :  09:31:08  Show Profile Send jonasz a Private Message
Personligen gillar jag också när diskanterna sitter 5-10 cm över öronhöjd, tycker helt enkelt det låter naturligare då. Kan säkert variera med vilken konstruktion högtalaren har.

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2006/05/29 :  11:15:28  Show Profile Send plind a Private Message
Håller med. Har tidigare alltid haft diskanten i öronhöjd(ca.90cm.) men har nu hissat upp så att den sitter dryga metern över golvet.
Ett klart lyft iallafall i min lägenhet
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2006/05/29 :  11:28:09  Show Profile Send StefanL a Private Message
plind: intressant! Skall jag prova!


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/05/29 :  11:36:35  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Blir det stor skillnad om man lutar högtalaren uppåt i stället för att höja den? Vad blir det i så fall för skillnad?

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2006/05/29 :  11:55:23  Show Profile Send Snutten a Private Message
Det går bra att vinkla upp högtalaren för att slippa höja stativen, ger liknande effekt. Dessutom påverkar man inte basnivån då. Basen påverkas ju när man höjer/sänker högtalaren.
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2006/05/29 :  17:01:31  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Har sagt det förut, Lecablock är utmärkta stativ. Knappast nån risk att dom ska svänga med. Fula, javisst men titta i hippa klädbutiker å inredningsbutiker vad dom har i skylten jo Lecablock. Så dom har nog kanske en viss WAF-potential oxå.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/05/29 :  20:51:09  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Jag tycker det kan vara riktigt läcker med leca-stativ!

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000