HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Arcam cd eller dvd, vilken ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2006/05/28 :  18:24:00  Show Profile Send Kero a Private Message
Hallåj !

Längesen jag gjorde en tråd på hififorum men nu måste jag få lite tips och råd, hoppas jag kan få det här.

Jag ska ha en cd eller dvd spelare att matcha min svarta Arcam AVR-300. Jag har redan en dvd spelare så jag måste inte nödvändigtvis ha en dvd utan skulle gärna kunna ha en ren cd spelare oxå. OM jag däremot hittar en Arcam dvd så skadar det s.a.s inte, den är säkert bättre än min nuvarande hursomhelst.

Så, vilken Arcam modell skulle du/ni vilja tipsa om, vilken är det bästa begat köpet ?
Eller är det så att dom blivit så mycket bättre för varje generation att t.e.x den nuvarande minsta cd:n är det bästa köpet ?

Jag skulle gärna vilja veta vad ni tycker det är för skillnad i ljudkvalitet/karaktär mellan Diva och FMJ serien ?

Jag har bara ett krav så här länge och det är att den ska vara svart och ha den nyare designen, alltså går äldre Alpha serien bort.



MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2006/05/30 :  11:29:25  Show Profile Send MartinN a Private Message
Hej, jag skulle själv i första hand köpa Arcam CD-spelare!
I mitt tycke är Arcam experter på bra CD-spelare och visst
gör de också bra DVD:n, men i mitt tycke på tok för dyra
DVD:n jämfört med CD-spelare. Om man väljer CD får man mera
välljud för pengarna, det blir billigare än med DVD. DVD:n
blir omoderna på säg 6 månader ....

Har jämfört CD92 (som jag köpte själv) med CD23 och CD33. Jag valde
CD92 för den gav i mitt tycke större ljudbild än 23 och 33 men hade
ungefär samma klangkaraktär. Alltså, CD23 och 33 ger mera punktformiga ljudkällor när 92 är litet mera diffus. Därför tycker jag att 92 är närmare levande musik än 23 och 33.

Mvh
Martin
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2006/05/31 :  06:49:52  Show Profile Send Kero a Private Message
Äntligen ett svar med lite konkreta erfarenheter. Började tro att det inte finns nån som äger en Arcam cd i Sverige som har jämfört den med något annat. ( Har postat på ett annat forum oxå )

Väldigt intressant att höra dina åsikter, låter vettigt och förstärker väl bara det intryck jag så smått börjat få.
Har du någon aning om hur 92:an står sig mot nya 192 och 73 ?
Jag har även hittat en beg 72:a, tror du den kan vara nåt, blir ju billig om inte annat ?

Just det här punktformiga du nämner är något jag skulle vilja komma åt. Nu med AVR-300:an och min Philips DVD-963SA känns ljudbilden lite för diffus, är beredd på att det inte kan bli hur bra som helst men jag tror min Philips dvd är lite för varm och trevlig för 300:an, blir ingen riktigt bra kombination. Tror jag har lite mer och klämma ut med byte till en lite bättre cd spelare. Och även om du upplevde 92 som mindre punktformig än 23 och 33 så är bör den väl vara bättre än Philipsen på det ialla fall, som är okej men dock en några år gammal dvd/sacd/cd spelare för 6000:-.
Tänker dock inte satsa några jätte summor, skulle ju trappa ner i.o.m bytet till 300:an.
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2006/05/31 :  07:50:20  Show Profile Send MartinN a Private Message
Problemet är att hitta en säljare som säljer Arcam
begagnat för vettigt pris. Här i Finland har jag sett
CD33 och 23 begagnade och billiga, det säljs ganska
mycket Arcam här.

Mitt nästa tips - köp Musical Fidelity X-DACv3 till
Philipsen och åtnjut HighEnd ljud både från CD och
DVD ! Jag själv äger nu två X-DACv3, men ingen
Arcam mera. Borde gå att hitta som nya för 7kkr.

Martin
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/05/31 :  07:52:40  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Jag skulle gärna vilja veta vad som skulle göra DVDn omodern på 6 månader. Jag tror inte teknikskiftet kommer riktigt så fort!

Jag skulle komma med ett så tråkigt råd som att det kanske inte är ett självklart val. Det är väl kanske därför du frågar också. DVD-spelaren har sina fördelar men även den säkerliggen har ett långsammare (känns som sirap)interface jämfört med en CD-spelare innan musiken kommer. Mitt tips är att testa hemma, dels om du tycker ljudskillnaden är stor, dels om du kan stå ut med segheten innan tonerna kommer.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/05/31 :  07:57:02  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
MartinN,

Javisst kan man nyttja DVD som ren transport även om man då fortfarande har segheten kvar..

Hur är det med Arcamstärkaren.. har den optisk ingång/inbyggd DAC? Isåfall kanske man skall testa att bara köra optiskt och se om man för en riktigt billig peng får upp ljudkvalitén. Phillips som transport är ofta ingen dålig lösning "sägs det på stan".

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2006/05/31 :  07:59:40  Show Profile Send MartinN a Private Message
Måste visst rätta mig, om man kör med X-DACv3 så måste man
för DVD-ljud köra PCM vilket resulterar i att man får
tvåkanaligt ljud också från DolbyDigital och DTS. Detta
är OK för mig eftersom jag är stereofantast med CD-ljud
som specialområde men för dig blir ju AVR-300 så att säga
"oanvänd". Kanske kunde du köra optisk Toslink direkt
från Philipsen till AVR-300 digitalingång och sedan köra
digital SPDIF från Philipsen till SPDIF ingång på X-DAC
och naturligtvis koppla X-DAC:en analogt till analoga
ingångar på AVR-300. Å andra sidan har väl AVR-300 rätt
bra D/A omvandlare så jag undrar om en Arcam CD73 eller
192 kunde ge så mycket lyft. Detta måste du nog testa
med hemlån före köp.

Martin

Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2006/05/31 :  14:52:43  Show Profile Send Kero a Private Message
MartinN: Du får gärna tipsa om du vet av nån demo eller beg Arcam cd/dvd till slau i Finland.
Tack för dom andra tipsen men det är inget jag är ute efter. Vill ha en svart Arcam cd eller dvd mycket av estetiska skäl oxå, blir väldigt mycket snyggare. Har trappat ner på anläggningen och ljudbiten är inte superviktig, men vore så klart ändå kul och få en ljudmässig förbätring samtidigt. Men det ska vara en Arcam och den ska vara svart !

kaffekoppen: Just nu så stämmer nog dessa 6 månader ganska bra, inte för att dvd kommer att försvinna men HD-DVD är ju på G och då känns det lite onödigt att satsa så mycket på en dvd nu. Men å andra sidan kan det vara lika dumt att inte göra det för man vet ju ännu inte alls hur det kommer slå, hur länge det tar innan spelarna är vettiga, tills det finns filmer till vettiga priser etc.
En bra dvd spelare kommer ju inte stå oanvänd för det, man har ju kvar sina filmer och kommer nog hyra vanliga dvd filmer i många många år till ännu. Men det är ju smidigare ju färre apparater man behöver ha.

Sen är ju den här segheten som du nämner en stor nackdel med dvd, även att dom verkar vara känsligare för kopieringsskydden på cd skivor. Så en ren cd hade ju varit nice. men en bättre dvd skadar ju inte, jag ser trots allt mycket film, dilemma dilemma !!
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/05/31 :  18:19:19  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Testa med en optisk kabel som jag föreslog mellan DVDn och stärkare. Blir ljudet bättre vet du att du har en bra DAC som du gillar i förstärkaren. Då kan du kanske satsa på en DVD iallafall och låtra stärkaren sköta D/A och således klara dig med en apparat. Jag tror det tar lång tid inna Svensson byter ut sin relativt nyligen köpta DVD för att byta till HD-DVD/Blue Ray även om PS3 kommer till våren. Så länge folk har CRT TV kommer inget genombrott eftersom TV ändå är begränsningen. Det är billigare att köpa en DVD nu och köpa nästa format när det är stabiliserat...

Mina 2 cent...

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2006/05/31 :  19:13:56  Show Profile Send Kero a Private Message
quote:
Jag tror det tar lång tid inna Svensson byter ut sin relativt nyligen köpta DVD för att byta till HD-DVD/Blue Ray

Vad har "Svensson" och göra med när jag hakar på hd-dvd tåget ???
Jag kommer göra det så fort det finns vettiga spelare och filmer börjar rulla in. Har redan HD projektor sen länge så det är dags att den börjar få visa vad den går för.

Jag uppskatta dina försök till att hjälpa mig men åter till ämnet, mera feedback om Arcams dvd och cd spelare, gamla som nya.. det är det jag är ute efter, inget annat.
Go to Top of Page

bom
Member

89 Posts

Posted - 2006/06/01 :  00:48:21  Show Profile  Visit bom's Homepage Send bom a Private Message
I samband med att jag sålde min Arcam CD82 beskrev jag hur jag upplever den jämfört med en del andra CD-spelare och DVD-spelare, bland annat CD72 o CD73 (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=48526)

Kontententan är att mellan en begagnad CD72 och CD73 till samma pris så rekommenderar jag 72:an, men för en liten extraslant så ger CD82 ett stort kliv uppåt (jag misstänker att den helt enkelt blev för bra för att passa in i Arcam:s produktprogram och att det är därför den slutade tillverkas så snabbt).

Å andra sidan har jag fastnat för en extern DA-omvandlare i form av Benchmark DAC-1. Det kanske är något för dig också? Den får ta hand om musiken via koax från DVD:n, och surround-receivern fixar filmljudet via optiskt från DVD:n


Mitt system: H/K DVD 47 -> Benchmark DAC-1 -> Advantage Thor -> B&W 804N
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2006/06/01 :  06:43:28  Show Profile Send Kero a Private Message
Tack för det, mycket intressant att läsa om. Så en ny 73:a är bara en dumt köp enligt dig, en begad 72:a för halva pengen klart bättre.
Har du nån koll på 92:an, är det ännu ett lyft från 82:an ?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000