HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Forumets åsikter om exklusiva kondingar i PSU
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/05/20 :  19:46:40  Show Profile Send Kmj a Private Message
Jag har fortafarande lite svårt att förstå mig på hur just kondensatorer i nätdelar kan påverka det slutgiltiga resultatet på ljudet.

Vid Klass-D verkar det kunna påverka, men hur är det (enligt er) i övriga applikationer? Inte i signalled nu utan i andra syften.

Självklart har jag en baktanke med detta, för nån vecka sedan så fick jag ett blank kretskort för Peter Daniels DAC som bara tigger om att få lite prylar ditsatta. Peter säljer komponenterna som kits men man kan tydligen köpa komponent för komponent som man vill. De dyrare komponenterna är just de kondingarna av märket BlackGate på 1000uF i nätdelen och 1000uF:are har jag mängder av. Visst, det är inte svårare än att testa men det är ju kul att höra åsikter med.

.....where the music comes to die.

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/05/20 :  20:01:57  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Ska du bygga en DAC?
Då vill jag oxå vara med!

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/05/20 :  20:07:40  Show Profile Send Kmj a Private Message
haha, ja du. Är du intresserad av samma så har du lite att läsa här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=46368&SearchTerms=peter,daniel

kitet kostar nog runt 170$

Själv har jag redan en grym DAC men den är ju inte DIY så det måste åtgärdas :)

.....where the music comes to die.

Edited by - Kmj on 2006/05/20 20:09:29
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8506 Posts

Posted - 2006/05/20 :  20:09:56  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Har läst att BlackGate ska vara lite översktattade,har tyvärr ingen egen erfarenhet av dom,däremot tycker jag mig kunna höra skillnad om man
bypassar med en eller flera kondingar av mindre capasistans e.x 1uf,100nf.I både nät del + kopplingskondingar.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/05/20 :  20:12:43  Show Profile Send Kmj a Private Message
Bypass har jag inget emot men det du läst om BG har jag med gjort. Jag köper hellre en konding för några kronor och Bypassar :)

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/05/20 :  20:26:48  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
BG är både uppskattade och lite överskattade. Uppskattade i den meningen att de håller väldigt bra specifikationer och är tillverkade under rigorös kontroll. Tål stryk och kan om man använder dem rätt tillföra rätt mycket för välljudet. Överskattade i den mån att de kostar hur mycket slantar som hellst om man vill ha "nätdels-värden". Samt att endel förväntar sig 7:de himlen för att de gödslar sin byggen med dem. Dels att produktionen har varit nerläggningshotad flera ggr och dragit upp priset på kvarvarande (dock i produktion igen). Jag har inte den erfarenheten av dem. Och använder dem mer som "krydda" på lämpliga ställen där det kan krävas en bra specad lyt.

Och är det någon som förordar en liten wima parallellt över alla vanliga lytar i en nätdel så är det jag. Tillför i 9 fall av 10 lika mycket välljud.

http://www.acoustic-dimension.com/blackgate/bgtech.htm Lite om konstruktion osv.

Mvh,
M

Edited by - rannagarden on 2006/05/20 22:12:18
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/05/20 :  20:27:36  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Grejt!
Har kikat efter nån schysst diy-DAC sen jag sålde min Benchmark...

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2006/05/23 :  11:56:30  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Finns säkert andra åsikter, men personligen tror jag mer på att bygga den "perfekta" kondingen av flera billiga
av olika typ än att betala massor för en snobbig komponent man ändå inte kan vara helt säker på.
Har läst någonstans att ett förhållande ca 1/100 mellan stor och liten konding brukar funka fint.
Med 10.000uF i en nätdel borde alltså lilla kondingen vara 10uF. Jag skulle dessutom lägga till
en polypropylenare eller något annat lite finare på 100-200nF parallellt med elektrolyterna.
Stora kondingar lagrar stora energier, men deras inre motstånd (ESR?) brukar också vara stort.
Att backa upp dem med mindre kondingar hjälper till att hålla spänningen stabil även vid snabba
transienter i ljudet. Jag har inte lyssnat på skillnaden men kör samma 1/100-koncept på
avkopplingskondingar. Hellre många billiga än få dyra kondingar!

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/05/23 :  12:00:05  Show Profile Send Kmj a Private Message
Perfekt. Det verkar vara många som stödjer min helt ogrundade magkänsla. Sånt gillar vi

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/05/23 :  12:52:44  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ett alternativ till Black Gate kan vara Sanyo OS-CON. Det här tycker jag inte är så enkelt precis, ibland hör man skillnad och ibland inte. Att bypassa med folie är en bra idé i vilket fall. För min del tar jag hellre bra kvalitet än ofantliga mängder kapacitans.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2006/05/23 :  16:53:55  Show Profile Send time a Private Message
Håller med Bernt, vid stor förstärkning verkar det bli större skillnad men det kan vara inbillning. Vid Oscon och BG tycker jag man ska lyssna noga innan man rutinmässigt bypassar, inte helt säkert att det blir bättre

Lämnat forumet
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/05/24 :  15:56:06  Show Profile Send esl a Private Message
ytmonterade keramiska kondensatorer kan med fördel placeras allra närmast förbrukaren. En "känd" högtalartillverkare hade 1/10 av varje värde blev ca 10 st kondingar totalt i parallell. Alla av folietyp.
Numera kör dom bara ca tre st antagligen beroende på kostnad.
/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.

Edited by - esl on 2006/05/24 17:28:15
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000