HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Kan man bygga ett eget strömfilter?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/05/19 :  10:12:31  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Nordost Thor och Isotek är väl ungefär samma pryl,
förutom att Thor har Nordost internkablage....

Kan man inte göra sig ett eget litet "reningsverk",baserat på några etablerade nätfilter som tex Isotek?

Frågan har funnits länge i mina tankar,men den kom fram först nu.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/05/19 :  10:21:52  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Jag googlade detta igår. Tänkte med söka lite information. De jag hittade byggde med färdiga filter och inga lösa komponenter.

I bildskärmar och annat brukar småfilter kunna hittas. Dessa gissar jag dock endast fungerar. Tror inte bildskärmstillverkarare kostar på skärmar (av billig sort iaf) något bättre filter. Ibland inte ens det utan bara ferritringar. Men slaktar man några skärmar så har man snabbt ett tjugotal ferriter och två tre filter. Billigt blir det om inget annat. Kanske värt att testa?

Någor mer avancerat vore dock roligare. Jag kommer leta vidare. Prioriterar inte detta bygger nu precis. Men senare. Skiljetrafo har jag redan. De gör susen om något.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2006/05/19 :  15:33:01  Show Profile Send freann a Private Message
Nordost Thor använder Isotekts låda samt ett ingångsfilter. I övrigt finns inga likheter.

Det finns kilovis med info på nätet om nätfilter. Om du på ett smidigt sätt vill bygga ett eget har Elfa färdiga moduler. Om dessa kan anses vara av tillräcklig kvalité för hifibruka får du själv bedöma.

Jag har pysslat och kopplat rätt mycket med närfilter. Det är en svår konst. Det är per definition ett delningsfilter som på olika sätt kommer att samverka med nätdelarna i de komponenter som du kopplar den till. Man får resonanser helt enkelt, precis som i högtalare. Det som på ytan ser enkelt ut...
Behöver jag tillägga att 230V är dödligt..?
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8506 Posts

Posted - 2006/05/19 :  16:02:26  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Jag har pysslat och kopplat rätt mycket med närfilter. Det är en svår konst

Jag tänkte bygga mig en störskyddsrtafo modell mindre (200VA) till CD,filter och eq.Har velat fram och till baka om jag ska ha filter i lådan,har ni något lämpligt schema,vet att LC audio hade ett förr,men kan ej hitta det nu.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/05/19 :  19:13:53  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Någor mer avancerat vore dock roligare.
Jag har lekt med tanken att bygga en transformatorkopplad transistorförstärkare. I den bygger jag in en tongenerator och sen ställer jag volymen på 230V utspänning. Med den skulle jag då driva lämplig apparat.

Då är man ju inte låst till 50Hz heller, man kan ju köra vilken frekvens som helst. I flygplan kör de 400Hz t.ex, då får man ju ner vikten på utgångstrafon. Sen kan man ställa in lämplig nätfrekvens för rätt sound.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Goffe
Member

409 Posts

Posted - 2006/05/19 :  19:45:03  Show Profile Send Goffe a Private Message
LC-Audio´s nätfilter.
http://www.audiofilo.com/esp/lcaudio/images/netdia.gif
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/05/19 :  19:50:46  Show Profile Send esl a Private Message
Jag jobbade på ett båtvarv på 80 talet där vi byggde militärbåtar bla.
Kom då i kontakt med sk "roterande omformare".
Det var en motor/generator som satt på samma axel.
Man matade elmotorn som satte generatorn i rotation och som gav den frekvens/spänning som man ville ha.

Om ni läser formlerna för induktion och hur transformatorer fungerar så vet ni att en högre frekvens kan transformeras på en mycket mindre kärna, vilket sparar vikt och ökar prestanda.

Vill man spara vikt (flygplan ex vis) så vill man inte använda 50 Hz utan gärna högre frekvens.
Så en standard som finns inom flyg samt militär mm är att använda 400hz istället
Idag använder man transistorer som Bernt nämnde men jag har alltid varit lockad av just roterande omformare!
MEKANIK!

Jagade sådana under 90 talet genom bla FMV och olika radarfabrikanter bla: Furuno, Decca, Ericsson, Raytheon mfl.
Till slut fick jag tag i en fin liten 400Hz generator med trefas ut.

En finess med att likrikta 400Hz är att nätdelens kondensatorer kan minskas med faktor 8!!
Alltså om jag har 10000 uF så blir rippelströmmen 8ggr mindre om jag matar den med 400Hz vilket motsvarar 80 000uF!

Dessutom har man en MEKANISK axel som överföring mellan nätet och din nätdel. Ganska hög dämpning av nätstörningar... typ en stunds spänningsbortfall så fortsätter ju hela generatorn att snurra en liten stund... beroende på om man har ett svänghjul eller inte. KUL VA?

Om ni bor i GBG kan ni ju få testa den... tyvärr är den inte så stor men den fixar ju försteg och CD spelare osv.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.

Edited by - esl on 2006/05/20 15:00:52
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2006/05/19 :  20:02:56  Show Profile Send freann a Private Message
esl - UNDERBART!!! Finns dylika apparater att få tag på fortfarande?
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2006/05/20 :  10:04:27  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare!

Jag har en 6kva galvanisk avskiljare. Det är egentligen en
3 fas motor som driver en generator. Om någon är intresserad
så är den till salu. Den är 50Hz in och ut

Gamla Deccaradar apparater för sjöfart hade roterande omformare
24V= in och 230V 1000Hz ut


Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/05/20 :  11:13:23  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Imperial, vill du sälja så varför inte sätta in en annons under säljes...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Joav
Member

233 Posts

Posted - 2006/05/20 :  12:58:56  Show Profile Send Joav a Private Message
Skulle inte ett par hypex moduler eller annan d-klass stärkare fungera utmärkt med en tongenerator...
De är ju både billiga och små...
frågan är ju bara hur man räknar ut lasten?

Jag lär mig av att ställa dumma frågor
Gör din Streo glad spela "Riltons vänner" www.riltonsvanner.com
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2006/05/21 :  10:39:36  Show Profile Send Lord a Private Message
Det här skall bli ett DIY nätfilter.
Om det kommer att fungera bra återstår att se, 4st PIO kondingar 1st feritkärna ~65mm 2st högeffekts keramik kondingar .


En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning

Edited by - Lord on 2006/05/21 10:39:53
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/05/22 :  19:19:21  Show Profile Send esl a Private Message
Lord... ETt RC filter också närmast apparat sidan så är du hemma!
/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8506 Posts

Posted - 2006/05/22 :  20:27:09  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Lord:lägg gärna upp ett schema på ditt alster.Vet du någon max ström genom filtret?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2006/05/22 :  23:17:13  Show Profile Send Lord a Private Message
esl: jo då har tänkt stoppa dit det också .
Ryssen: schema .. ta o titta på ett godtyckligt filter på Elfa,
värdena på komponenterna beror på vart filetret skall vara efektivt och hur mycket ström du skall dra igenom det.
Jag hadde tänkt dra ett par ampere igenom det, men eftersom jag lindade spolen med ganska grov tråd så håller det för 10A.

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

atanas
Starting Member

33 Posts

Posted - 2006/05/24 :  20:30:11  Show Profile Send atanas a Private Message
Mr Square,

Jag gick i samma tanker för inte så länge sedan.
Jag bytte snabbt min åsikt då jag tittade lite närmare på kinesiska produkter. Faktum att man kan få en fin produkt som är nästan billigare än bara lösa komonenter samt att den ser snygg ut gjorde att jag bytte kurs.

Tyvärr börjar jag fundera värdet av DIY då man hittar fina produkter till bra pris från Kina [nu kommer det en del att påpeka att man lär sig och att det är roligare att göra det själv m.m. - men vill du ha fint ljud samtidigt någon som ser bra ut, kan ovannämnd faktum inte försummas].

Ett annat exempel är då jag funderade bygga en mer avancerad DAC.
Efter att beräknadat kostnaden för bara lösa komponenter och jämfört det med några DAC:ar med liknande komponenter från Kina började jag fundera.
För du ska dessutom ha PCB, strömförsörjning och chassi, vilket blir svårt att matcha utseendemässigt.

Det var bara en tanke.

Lycka till.

P.S.
Titta på G&W och du kommer förstå vad jag menar. D.S
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2006/05/24 :  21:25:23  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare!

Om man skrotar sin "mickrougn" så sitter det ett filter i den på ingången. Det brukar vara ett separat kretskort.

Om detta görs så glöm inte att ta tillvara på PIO kondingen på ca 1yF

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000