HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Osäker i fråga om pcm1702
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

balrog
Member

391 Posts

Posted - 2006/05/23 :  15:38:14  Show Profile  Visit balrog's Homepage Send balrog a Private Message
Skall försöka mig på en "rör-mod" på min cd spelare men är lite osäker på vissa saker.Det sitter två BB pcm 1702 dacar i den.Vad jag fråmst är osäker på om de används till var sin kanal??

http://balrog.true.ws/
hemsidan !!

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2006/05/23 :  16:05:57  Show Profile Send Lord a Private Message
Det är med all säkerhet så , Vad är det för spelare ??

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

balrog
Member

391 Posts

Posted - 2006/05/23 :  18:57:05  Show Profile  Visit balrog's Homepage Send balrog a Private Message
Det är en Denon 1450.....garatin gick ut i våras

http://balrog.true.ws/
hemsidan !!
Go to Top of Page

rovis
Member

274 Posts

Posted - 2006/05/23 :  21:10:00  Show Profile Send rovis a Private Message
Denons modell 1450/1550 har något som kallas "alpha processing" som lär gå ut på att bitströmmen avkodas av två separata enheter vars utdata jämförs och jämkas samman på något sätt.

Vet inget om detaljerna eller implementationen, men skulle det inte kunna tänkas vara relaterat till det? Brukar man ha mono-DAC:ar på så pass billiga spelare? Borde de inte göra lite reklam för det isf?
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2006/05/23 :  21:21:27  Show Profile Send jonasz a Private Message
PCM 1702 är en suverän dac. Det sitter med all säkerhet en dac per kanal i din spelare. Finns nog moddningspotential i din spelare.

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

balrog
Member

391 Posts

Posted - 2006/05/24 :  04:34:04  Show Profile  Visit balrog's Homepage Send balrog a Private Message
quote:
Denons modell 1450/1550 har något som kallas "alpha processing" som lär gå ut på att bitströmmen avkodas av två separata enheter vars utdata jämförs och jämkas samman på något sätt.



Ja det är det jag är lite rädd för.....

http://balrog.true.ws/
hemsidan !!
Go to Top of Page

Michael
Member

110 Posts

Posted - 2006/05/24 :  13:05:38  Show Profile Send Michael a Private Message
Då PCM1702 är en mono DAC så brukar det sitta minst två i en CD spelare, ty dom flesta (alla!) CD-spelare har stereo ljud (har inte hört talas om någon mono CD).

"alpha processing" är en marknadsföringsterm från Denon. Vad det igentligen är för något på teknisk nivå kan säkert skilja sig åt från årsmodell till årsmodell. Det som jag kommer ihåg från flera år sedan, så är det deras interpoleringsfilter som gör om från 16 bit till 20 eller 24 bit och samtidigt ökar samplingsfrekvensen med t.ex. 8x.

Det är rätt så vanligt att PCM1702 förekommer i dubbla antalet (två per kanal, fyra för stereo). Då brukar den ena per kanal inverteras och efteråt så sitter det en diff-förstärkare. Eller så körs dom två signalerna (inverterad och icke inverterad) ut i en balancerad utgång (plus och minus).

//Michael
Go to Top of Page

balrog
Member

391 Posts

Posted - 2006/05/24 :  15:26:27  Show Profile  Visit balrog's Homepage Send balrog a Private Message
quote:
Då PCM1702 är en mono DAC så brukar det sitta minst två i en CD spelare, ty dom flesta (alla!) CD-spelare har stereo ljud (har inte hört talas om någon mono CD).


He he det var så nybörjar "aktikt" så du tröttnade

Jag satt och läste på databladet för 1702 i går där stod det ju klart och tydligt att de användes i par...

Men hur som helst då har jag ju fått reda på att det är en för resp. kanal i alla fall.

Tack för svaren!


http://balrog.true.ws/
hemsidan !!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.46 sekunder. Snitz Forums 2000