| Author |
Topic  |
|
|
bmwpower
Starting Member
38 Posts |
Posted - 2002/11/09 : 23:02:13
|
Varfaör har mitt delningsfilter pajat limmet och plasten på spolen har smällt och kortslutits. Samt har även mellanregistret lämmnat in det är så på både hö,vä. Det började med att jag märkte att dom blev mycket varma men det skulle dom bli sa hk scandinavia. Jag har även märkt att en bas ligger på 12,6ohm och en på 11.8 ohm det tycker jag är lite stor skillnad.Nån som vet om man kan byta ut delar i filtret för bättre ljud. En sak till ska lådorna verkligen vara så tomma bara en svart matta i botten sen tomt. Jag har glömt hur dämpull påverka ljudet gör det lådan större eller mindre och bli det torrare ljud eller All hjälp önskas |
|
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2002/11/10 : 00:06:44
|
har du lirat högt eller? nån snubbe här i Ume körde djupbasskivor på en fest och då rök alla elementen (utom diskanter) i hans kappa 90...dyr fest
fram med kappa-produktbladet då:
- enligt sprängskissen så bakom diskanten är det tomt...
- bakom mellanregistret sitter det tjock skumgummi såndär...ja...hur säger man...äggkartongsformad , sen är det en vägg och bakom den sitter det vit "nånting" ull kanske(?)
- i baslådan sitter det "platt" grått skumgummi runt om...
på basreflexrörets baksida sitter det nån sorts väldigt tät svart nät
har du köpt dina beggade lr? det verkar ju saknas grejjer?
och så till sist, hur högt spelade du att det smälte? |
 |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20863 Posts |
Posted - 2002/11/10 : 02:15:15
|
| Det har förekommit "grå" import av dom olika Kappa modellerna som finns. Om jag inte minns fel så var det anställda på Infinity som "sålde" vid sidan om. Har du köpt dom nya eller begade ? |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
 |
|
|
bmwpower
Starting Member
38 Posts |
Posted - 2002/11/10 : 17:14:42
|
jag köpte dom av ågrens hifi som sålt dom nya dom hade bara varit hos en kund och sen tillbaka. det blöir nog hårda bullar i morgon har ingen dämpning alls i basdelen mer än en platta i botten och den är helt slät och är fast klistard. Uppe i mellanregistret är det bara lite vit ull. Jag spelade inte så högt ca 90db med andra ord kl 11 dom har drivits med nad 208or och sherburn steg så det har varit ren effekt. det är ingen som har en bil på genomskärning som vill maoila den till mig på lennie.karlsson@telia.com Löddningana på filtre är också dåliga på det ena går det ihop vid ett mostsånd men på den andra så är det riktigt Nu är jag riktigt förbannad . Sen ser jag att den ena basen är inte är limmad som dom andra den skulle ner ca 2-3mm i upphängningen innan den limmades    |
 |
|
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2002/11/10 : 17:51:48
|
bild kommer ikväll, både på genomskärningen och på delningsfiltret...! bilden är på kappa 80, men jag kan inte tänka mig att 90 skulle ha mindre dämpning...
jag antar att Ågrens hifi kommer ha ågren imorgon ? har du betalt fullt pris, typ ja...15000 eller tom. 18000? då är det fan i mig polisanmälan som gäller... |
Edited by - yalpa on 2002/11/10 17:54:42 |
 |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20863 Posts |
Posted - 2002/11/10 : 18:09:24
|
Det låter som dom har spelats isönder en gång innan. Men dom tål ganska rejält med effekt. O om du bara har spelat ca 90 db då har du ju bara hystat in nån watt. Jag hoppas det löser sig |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
 |
|
|
bmwpower
Starting Member
38 Posts |
Posted - 2002/11/14 : 11:44:53
|
Jag har nu diskuterat detta med dom men dom är som virre pannor dom skylle på infinity att det är dom som missat. Sture på hk säger att dom varit öppnade här i sverige. men nu får jag dämpmatta och allt fixat |
 |
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
Posted - 2002/11/14 : 12:14:25
|
Låter som dom vart och reparerats där man plockat ut allt för att kunna jobba, sen tappat/glömt bort dämpnings materialet. Man kan ju gissa att felet upstod hos den förra ägaren därför han övergav dom. Låter som kvaliten på Infinity inte är vad den vart. |
Driver forumet faktiskt.se |
 |
|
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2002/11/14 : 12:37:05
|
jag kopierar in det jag skrev på dvd-forum:
men det där får de ju inte komma undan med!
Du måste nu omedelbart ta kontakt med någon som har Kappa 90, eller med Infinity själva och få skillnaderna bekräftade. Sen är det polisanmälan som gäller, inget snack om saken! De får ju för fan inte sälja saker som inte motsvarar standardkraven. Du ska inte bara få ersättning för att högtalaren är åt helvete, utan även för sveda och värk, för att du har stått ut med ett ljud som är sämre än vad du betalt för!
Jag ska även höra med en polare som är infinity säljare här i Umeå och höra vad han tycker om saken, och vilka krav på ersättning du rimligen bör ställa nu i efterhand.
|
 |
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
Posted - 2002/11/14 : 13:00:42
|
Yalpa bor inte du i Ungern?  |
Driver forumet faktiskt.se |
 |
|
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2002/11/14 : 14:43:08
|
hehe, nej, men jag är ungrare...kör lite kolonisering här i norr... |
 |
|
|
Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts |
Posted - 2002/11/19 : 13:51:50
|
quote: Originally posted by bmwpower
Varfaör har mitt delningsfilter pajat limmet och plasten på spolen har smällt och kortslutits. Samt har även mellanregistret lämmnat in det är så på både hö,vä. Det började med att jag märkte att dom blev mycket varma men det skulle dom bli sa hk scandinavia. Jag har även märkt att en bas ligger på 12,6ohm och en på 11.8 ohm det tycker jag är lite stor skillnad.Nån som vet om man kan byta ut delar i filtret för bättre ljud. En sak till ska lådorna verkligen vara så tomma bara en svart matta i botten sen tomt. Jag har glömt hur dämpull påverka ljudet gör det lådan större eller mindre och bli det torrare ljud eller All hjälp önskas
Hej bmwpower
Du har blivit lurad, mina kappa 90 är mycket väl dämpade. Jag kan givetvis även spela högre än dina 90 db utan problem. Din affär måste givetvis kompensera dig,kontakta även Infinity och informera dem om vad som hänt. Mvh Kenth
   |
 |
|
| |
Topic  |
|