| Author |
Topic  |
|
|
Loco 1
Member

170 Posts |
Posted - 2002/11/18 : 18:13:27
|
När jag sitter i soffan så är basen väldigt svag men när jag ställer mig upp eller lutar mig åt sidan så är basen precis som den ska vara. Hur kan jag fixa detta, ska jag sätta upp något dämpande material på väggarna?? Provade att vinkla högtalarna, men det hjälpte inte.
mvh erik |
|
|
n/a
deleted

63 Posts |
Posted - 2002/11/18 : 18:54:38
|
Grattis kompis Vet int vad du har för högtalare osv,, men jag hamnade i din sits och "fick sitta på Värmeåtervinningsaggregatet ( vilket ord ) för bra bas.
Flytta och åter flytta /vinkla och åter vinkla men det hlälper men det kan få absurba geometriska slutresultat ( = låg WAF )
Men vad gör det om hundra år och en ny "kärring". |
CD/Vinyl debatten på 80-talet gav inget!! |
 |
|
|
n/a
deleted

63 Posts |
Posted - 2002/11/18 : 18:56:23
|
Fort är inte alltid rätt TRYCKFELSNISSE skyller åtminstonde jag på |
 |
|
|
Loco 1
Member

170 Posts |
Posted - 2002/11/18 : 19:04:01
|
Vad beror detta på?
mvh erik |
 |
|
|
n/a
deleted

63 Posts |
Posted - 2002/11/18 : 19:07:39
|
| Utsläckning / stående vågor..nu kommer alla intel.. svar från när och fjärran. |
 |
|
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2002/11/18 : 19:17:27
|
Hejsan!
Testa att vrida stereon 90 grader, dvs lyssna på den på andra längden i rummet. Testa lyssna på diagonalen.
Alla rum kan inte se ut som på "drömbilderna"....tyvärr! ;-)
// Pär Engelholm |
 |
|
|
jajon
Ej medlem längre

415 Posts |
Posted - 2002/11/18 : 19:18:24
|
quote: Originally posted by Loco 1
När jag sitter i soffan så är basen väldigt svag men när jag ställer mig upp eller lutar mig åt sidan så är basen precis som den ska vara. Hur kan jag fixa detta, ska jag sätta upp något dämpande material på väggarna?? Provade att vinkla högtalarna, men det hjälpte inte.
mvh erik
Akustik är ett kapitel för sig, och det finns sällan någon generell lösning eftersom alla rum är olika (mått och möblemang). Det bästa är att flytta runt grejerna :-) Det går att räkna på saken, men det ger oftast ett svar som är praktiskt omöjligt i möblemanget.
Sätt dig ner och titta på din anläggning och ditt rum, på vilka andra ställen är det möjligt att ställa grejerna utan att hamna på en dålig WAF-nivå? När du hittat på nåt bra möblerar du om och lyssnar om det blir bättre. Sen fortsätter du så tills du är nöjd :-)
Att sätta upp saker på väggarna kan ge betydligt sämre utslag på WAF-mätaren, ommöblering kan du säkert motivera med nån snygg lögn ;) |
 |
 |
|
|
Loco 1
Member

170 Posts |
Posted - 2002/11/18 : 19:26:47
|
Jag har alldeles för litet rum för att kunna flytta runt, bor hemma och det finns verkligen inget annat sätt att placera grejerna än som de står nu, det ända jag kan göra är nog att vrida på högtalarna, lite synd . Aja, får väl trixa vidare och se vad som händer...
mvh erik |
 |
|
|
jajon
Ej medlem längre

415 Posts |
Posted - 2002/11/18 : 19:36:51
|
quote: Originally posted by Loco 1
Jag har alldeles för litet rum för att kunna flytta runt, bor hemma och det finns verkligen inget annat sätt att placera grejerna än som de står nu, det ända jag kan göra är nog att vrida på högtalarna, lite synd . Aja, får väl trixa vidare och se vad som händer...
mvh erik
Posta gärna en bild / ritning över ditt rum om du vill ha mer hjälp! |
 |
 |
|
|
Loco 1
Member

170 Posts |
Posted - 2002/11/18 : 19:47:38
|
Måste fara iväg nu, men jag kanske slänger in en bild imorgon!
mvh erik |
 |
|
|
Brosk
Member

426 Posts |
Posted - 2002/11/19 : 00:47:36
|
| Den klassiska lösningen, som jag ioförsig inte testat men som borde funka, är att placera basen i lyssningspositionen och sedan krypa runt längs väggarna och lyssna. Där basen låter bäst ska den stå. |
 |
|
|
Loco 1
Member

170 Posts |
Posted - 2002/11/19 : 11:33:37
|
quote: Den klassiska lösningen, som jag ioförsig inte testat men som borde funka, är att placera basen i lyssningspositionen och sedan krypa runt längs väggarna och lyssna. Där basen låter bäst ska den stå.
Jag har ingen sub bas utan jag snackar om basen från mina stativare.
mvh erik |
 |
|
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2002/11/19 : 11:40:15
|
| Flytta högtalarna närmare bakre vägg. Tyvärr är det ofrånkomligen så att basnivån är svagast mitt i rummet och starkast vid väggarna. |
 |
|
|
Loco 1
Member

170 Posts |
Posted - 2002/11/19 : 11:54:58
|
De står typ 2dm från väggen nu.....=(
mvh erik |
 |
|