| Author |
Topic  |
|
|
KC
t f ökenräv

447 Posts |
Posted - 2002/11/19 : 08:48:16
|
Ja, riktigt så har de inte sagt, men ändå...
Det hela handlar om bakåtkompatibilitet med CD. Jag sticker inte under stolen med mitt tycke om att DVD Forums WG är ett gäng giriga gubbar, styrda av pengar och advokater. Jag undrar om det finns en enda musikälskare i detta WG.
Som en del av er vet så började detta senaste formatkrig när DVD Forums WG plötsligt ville slopa den del av specificationen, för nästa generation digitalljud, som handlade om bakåtkompatibilitet med CD. Detta var för många en av grundpelarna i specen. Nåväl, det slopades, Sony och Philips lämnade DVD Forums WG och resten är historia.
Nu har DVD Forum gått ut med en "call for technology proposals" för att bygga ut DVD standarden (inte bara DVD-A standarden!!!) för att stödja DVD/CD hybridskivor!!!
Läs en kort artikel i ämnet här |
|
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2002/11/19 : 10:24:30
|
quote: Originally posted by KC
Ja, riktigt så har de inte sagt, men ändå...
Det hela handlar om bakåtkompatibilitet med CD. Jag sticker inte under stolen med mitt tycke om att DVD Forums WG är ett gäng giriga gubbar, styrda av pengar och advokater. Jag undrar om det finns en enda musikälskare i detta WG.
Som en del av er vet så började detta senaste formatkrig när DVD Forums WG plötsligt ville slopa den del av specificationen, för nästa generation digitalljud, som handlade om bakåtkompatibilitet med CD. Detta var för många en av grundpelarna i specen. Nåväl, det slopades, Sony och Philips lämnade DVD Forums WG och resten är historia.
Nu har DVD Forum gått ut med en "call for technology proposals" för att bygga ut DVD standarden (inte bara DVD-A standarden!!!) för att stödja DVD/CD hybridskivor!!!
Läs en kort artikel i ämnet här
Ja visst är det knepigt inte minst eftersom bakåtkompatibiliteten är A och O för att kunna lansera ett nytt format. MvhKristofer |
 |
|
|
jonny99
Member

433 Posts |
Posted - 2002/11/19 : 13:00:42
|
quote: Ja visst är det knepigt inte minst eftersom bakåtkompatibiliteten är A och O för att kunna lansera ett nytt format. MvhKristofer
Jag kan inte komma på något bakåtkomparatibelt format förutom hybrid cd/sacd skivorna . Lp skivor kan inte spelas med 78varvspickuper, cd passar inte i lp skivspelare, dvd skivor kan inte spelas i vhs bandare ändå är de framgångsrika. SACD är ännu inte och kommer kanske aldrig att bli ett framgångsrikt format. |
 |
|
|
n/a
deleted

552 Posts |
Posted - 2002/11/19 : 13:22:05
|
quote: SACD är ännu inte och kommer kanske aldrig att bli ett framgångsrikt format.
Men just bakåtkompabiliteten kan ju visa sig vara SACD's största framgångsfaktor. SACD är också redan framgångsrikt idag tycker jag eftersom så många prisar den fina ljudkvaliteten. |
Man borde inte sova. |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2002/11/19 : 13:39:47
|
Tack KC för bra info! Det skulle vara bra med DVD-Audio som har CD-lager.
Johan. |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
|
Hatoil
Member

1102 Posts |
Posted - 2002/11/19 : 14:04:44
|
| Vilken underbar ironi. Hade man kunnat enas om detta från början hade vi haft ett format uppbackat av alla. Men det hade väl varit för enkelt. |
Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se |
 |
|
| |
Topic  |
|