Author |
Topic |
LeoArietis
Member
1953 Posts |
Posted - 2006/05/13 : 11:21:48
|
Hajfi's inlägg tycker jag var mycket bra! Tekniksprången sker inte så ofta som man tror.
Många kanske vill jämföra med datavärlden eller tex med platt-TV där utvecklingen och prispressen är mycket snabb just nu. Högtalare (och i ännu lägre grad förstärkare) har inte utvecklats speciellt mycket de senaste 5 åren.
Martin.M synpunkt om hur mycket pengar folk har liggandes till spontana hifi-köp är också förnuftig. Några tusenlappar klarar de flesta av men kommer vi över 10 krymper skaran och över 15-20-tusen är vi i ett segment där många har råd att köpa nytt.
Jag vet att många "hifi-svensons", dvs inte vanliga svensons men den vanlige snubben som är lagom intresserad av hifi inte känner till begagnatmarknaden ( http://www.hifimagasinet.com ) utan kanske väljer att kolla på blocket.se och där finns mycket färre kvalitetsprodukter inom hifi, så följaktligen väljer de att köpa nytt. Dessa personer har också en högre tröskel för att handla begagnat.
|
Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125 |
|
|
Stickan
Member
1725 Posts |
Posted - 2006/05/13 : 12:20:47
|
Handlar man nytt för 10-20000kr har man garanti på grejorna...beg för samma pengar vill nog köparen lyssna på, oftast går ju ej detta. Se`n finns ju alltid vissa risker med transporten.... om se`n gammalt låter bättre än nytt eller tvärtom diskuterar väl di lärde fortfarande. |
Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö. |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2006/05/13 : 12:39:43
|
Hej Mayro!
Det finns en annan sida av saken också. Det du kallar "välkända med hög nyprislapp" är i några fall prylar som hanterats genom kanaler där inte ett enda par/enhet sålts i närheten av rekommenderat pris.
Detta vet kanske inte alla som handlar och de tror att de gör en god affär och förväntar sig att kunna sälja prylen för ett "normalt" beg-pris och inte förlora så mycket alternativt inget alls.
I praktiken vet dock de flesta hur det ligger till och begagnatpriset hamnar låååångt under vad man hade trott. Vilket ger den situation som du beskriver.
. |
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
|
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2006/05/13 : 13:57:03
|
Kina-invasionen har nog också en del i förklaringen tror jag, om det nu är så att det har blivit svårare att sälja begagnade kvalitetsgrejor. Många, fler än man tror, går nog på det ytliga, som kan bedömmas utan provlyssning.
Folk vill ha många kilon, många watt, silverglans och metallfjärr. Detta kan man få för X kronor från Kina-märke, medan samma X-kronor bara räcker till en begagnad, på ytan, lika "bra" pryl av välkänt märke. Då väljer nog folk många gånger Kina-prylen eftersom den helt enkelt är oanvänd...
|
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
|
|
vemsom
Member
6618 Posts |
Posted - 2006/05/13 : 14:07:44
|
Eller så gör folk som (nästan) samtliga av de du tog upp. Köper nytt eller på sin höjd demoex. |
// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - - // Min "läggning" |
|
|
StefanL
Member
1020 Posts |
Posted - 2006/05/13 : 15:25:33
|
Tror Hi Fi Consult är inne på rätt spår. |
Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet |
|
|
jeppe72
Member
1492 Posts |
Posted - 2006/05/13 : 16:03:11
|
Det mesta har väl redan sagts och jag tror det mesta stämmer bra, i kombination och eller var för sig. Hur som helst är det sant, tror jag, att det spelar roll vem som säljer och då menar jag inte att köpare tycker mer eller mindre om säljare utan endast att man som köpare (jag till exempel) vill komma undan med en så låg kostnad som bara möjligt. Därför väntar vi och kollar hur annonseringen utvecklas. Sänks priset så väntar vi lite till och vi är inte särskilt rädda för att gå miste om produkten eftersom det verkar finnas ett så stort utbud av nästan likvärdiga ersättare och finns det inte så kommer det väl snart. Det är sällan, åtminstone jag, har ett brådskande behov av att lägga ut 10000-20000kr. Det är ändå så pass mycket pengar att jag, med min ekonomi, tar det lugnt och metodiskt (nåja).
Det finns dock undantag för den här trådens samlade regler och det är vissa extra attraktiva apparater. Ett exempel, tror jag, är Accuphase lagom gamla grejjer. Inte för dyra och inte för gamla = väldigt attraktiva. Kanske vissa prylar från Krell också kan hamna i den kategorin. Kanske ett fint KSA-100 för 10000kr, vad vet jag!? |
Retro låter fint. |
|
|
Slupen
Medlem, HiFi Norr
261 Posts |
Posted - 2006/05/13 : 16:40:52
|
Jag har motsatta upplevelser av hifimarknaden.
Har aldrig haft något problem att sälja mina prylar men däremot är det ett stort motstånd när man försöker göra ett köp.
Bristfälliga svar på frågor, svårt att få tag på folk och en allmän ovilja att sälja. Har även råkat ut för folk som ångrar sig när jag i princip står i dörren och ska handla.
Däremot ska sägas att med en ordentlig annons, med inte bara subjektiva intryck, en vettig bild och förklaringar för de som kan vara spekulanter men inte känner till produkten gör att försäljningen går smidigt.
Sen om man ska sälja kvalitetsprodukter kan man inte använda ordet "Superbilligt" oavsett om det är det eller inte, det rimmar illa för okunniga.
Marknaden saknar lite tåga! helt enkelt. |
Lite HIFI om dagen är bra för magen! |
|
|
j0akim
Member
1387 Posts |
Posted - 2006/05/14 : 00:11:35
|
Även jag har motsatta erfarenheter. Det stora felet som syns i annonser på begagnatmarknaden är tex trasiga länkar, annonser utan pris, annonser utan bilder m.m. jag har fått _ALLT_ sålt som jag satt ut annons på. Om produkten inte säljs så får man helt enkelt läsa av marknaden och anpassa pris efter dagsläget. Eller kanske vänta ut sommaren till hösten kommer då säsongen börjar igen.
|
Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP
Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod Mitt galleri |
|
|
LeoArietis
Member
1953 Posts |
Posted - 2006/05/14 : 11:43:14
|
Hi Fi Consult skriver:
quote: Hej Mayro!
Det finns en annan sida av saken också. Det du kallar "välkända med hög nyprislapp" är i några fall prylar som hanterats genom kanaler där inte ett enda par/enhet sålts i närheten av rekommenderat pris.
Detta vet kanske inte alla som handlar och de tror att de gör en god affär och förväntar sig att kunna sälja prylen för ett "normalt" beg-pris och inte förlora så mycket alternativt inget alls.
I praktiken vet dock de flesta hur det ligger till och begagnatpriset hamnar låååångt under vad man hade trott. Vilket ger den situation som du beskriver.
Ovanstående är något som jag har "råkat ut för" som begagnatköpare och det känns väldigt surt som köpare när det händer. Jag misstänker att det här är betydligt vanligare än de flesta inser. |
Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125 |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2006/05/14 : 16:47:12
|
Nytt är roligare, men beg ger möjlighet att köpa betydligt bättre till samma peng. Problemet ligger delvis i att när man har tillgång till pengar finns inte rätt pryl på beg-marknaden alternativt fel färg. Omvänt kan ev köpare på en given produkt inte ha rätt peng när varan bjuds ut därav den ibland långa tiden vissa saker "ligger ute". Det handlar om timing, faller alla parametrar på rätt plats samtidigt, dvs köpare med sparade kontanter letar efter produkt X i svart finnish- säljare sätter ut produkt X i just svart=affären kan vara klar innom en timme, detta är en utopi som faktiskt ibland inträffar. Det är nog lättare att anonsera som köpare om en viss produkt önskas. |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
|
|
jeppe72
Member
1492 Posts |
Posted - 2006/05/14 : 17:10:21
|
Adagio: absolut! |
Retro låter fint. |
|
|
Muse
Member
1232 Posts |
Posted - 2006/05/14 : 18:37:41
|
Jag tror att många väntar ut "sur-degarna"(trög-sålda produkter)för att få ett bättre pris. |
Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort) |
|
|
filkingian
Member
716 Posts |
Posted - 2006/05/14 : 19:32:43
|
Jag tycker att det är många som hellre köper nytt på avbetalning/räntefritt hellre än att köpa begagnat. |
This space intentionally left blank.™ |
|
|
DVDHUSET
Member
75 Posts |
Posted - 2006/05/15 : 09:04:08
|
Vi får ofta förfrågningar av kunder som vill uppgradera. De frågar, - Hur mycket kan man få för den här...
Då brukar jag svara 1 miljon!!! Kunden.. -Hahaha, en miljon??? Ja det får du säkert om den som köper måste ha just det ex:et vid just den dagen vid just den tidpunkten... Men vill du få iväg ditt ex inom vettig tid? Ha ett pris som är rätt o sälj vid rätt tillfälle...
Året har 12 månader och de som är i branchen vet vilka månader som är en nedgång. Vissa månader och tidpunkter är kapitalvaror svårsålda. Marknaden är trög... (Det är då man funderar på att sadla om & konkurrera med stadens 15 Pizzerior som finns på 12000 invånare i tätorten!!! Helt sjukt!)
Man kan säker få ut mer av en begagnad produkt vid rätt tillfälle.. Men då måste man ha is i magen och invänta..för det tar tid.
Därför är det bättre att ha ett attraktivt pris direkt och få ett avslut inom en överskådlig tid.
Tid kostar också pengar! Nu är det tur att Hifi ofta har ett högre andrahandsvärde än Hemmabio osv...men dock!
Ha ett attraktivt pris samt sälj vid rätt tillfälle.
|
En parasit överlever inte utan sin värd. |
|
|
uncle buck
Member
105 Posts |
Posted - 2006/05/15 : 09:45:30
|
När man köper nytt så är ju en stor del av priset du betalar moms. För alla oss som har ljud som verksamhet i firman så får vi ju tillbaka momsen men om man köper beg av en privatperson så är det ingen moms i priset. Värt o tänka på, speciellt i Sverige med så hög moms. |
|
|
kaffekoppen
Semesterfirare
1415 Posts |
Posted - 2006/05/15 : 10:49:10
|
Jag köper hellre av någon som inte byter utrustning som andra byter kalsonger. Det "känns" tryggare. Personer som haft utrustningen en längre tid har ofta ett mer resonligt pris på sina prylar och inte pris som skapats likt det Hifi Consult beskriver. |
Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas! Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
|
|
|
Nitram
Medlem i AÖ
1171 Posts |
Posted - 2006/05/15 : 14:41:45
|
Delvis kanske det beror på att det är svårt att köpa beggat på räntefri avbetalning?
Nog vanligt förekommande... |
Min anläggning När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla? |
|
|
Daniel
Member
634 Posts |
Posted - 2006/05/15 : 14:52:20
|
Det är ändå ganska lustigt att det är svårt att sälja en så gott som ny produkt med garanti, manualer och allt annat för priser som ligger något över 50% av butikpris. Om man sätter ut en annons med ett pris så får man direkt ett antal skambud från personer som anser det vara rimligt att bjuda en tredjedel av butikspris för en sådan produkt.
Men å andra sidan så behöver man ju inte sälja till lägstbjudande. |
|
|
filikoster
Member
692 Posts |
Posted - 2006/05/15 : 15:50:40
|
Jag har också nästan bara positiva erfarenheter av att sälja och köpa begat. Mest via hifimagasinet.com. Det går som sagt i vågor. Iband tar det månader att få iväg saker ibland bokstavligt talat en eftermiddag från att man lägger ut annons tills en köpare har hämtat grejerna.
Det tål att upprepas igen: SÄTT RÄTT PRIS FRÅN BÖRJAN. Att gå ut med överpris dödar snabbt hela affären. Ibland kan det säkert vara svårt att veta rätt prisläge för saker, särskilt dyra prylar. Om någon säljer högtalare som kostat 150000 kr för ett par år sedan är det svårt att på förhand veta kanske om denne skall sätta ut dem för 100000 kr eller 40000 kr. |
Never trust someone who claims to be God. |
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2006/05/15 : 15:59:25
|
Garanti gäller endast, om inget annat överenskommits, mellan butiken och första köparen. Så köper någon en begagnad vara med garantitid kvar är det inte säkert att den säljande butiken godtar ett ev garantiärende.
|
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
kebarb
Member
240 Posts |
Posted - 2006/05/15 : 17:41:03
|
Hela beg. grejen är märklig och kan farligt snabbt utvecklas till en hobby på sidan av HiFi.
Priser på beg. HiFi styrs som många nämnt av efterfrågan. Jag har flera gånger sett att Primare produkter säljs begagnade för priser i linje med eller HÖGRE än aktuella nypriser.
Vincent å andra sidan får man knappa 50% av nypriset för även om apparaten är bara 6 månader gammal.
Hemmabyggen skall man vara glad om man får 50% av material kostnaden.
Jag tycker det verkar vara armbågarna ut mot skambjudare här, jag är nog en av dom största och törs påstå att i väldigt många fall går det hem. Rätt person, rätt produkt rätt pris rätt plats. Jag tror det var Kotler som skrev det ;-)
Jag blir själv aldrig arg när någon bjuder lågt utan lämnar ett motbud eller avfärdar budet. Men det tjänar inget att bli arg när någon ändå tagit sig tiden att svara på en annons!
KinaFi är ju också något märklig, samma produkt som finns från Kina för 3000:- inkl frakt till dörren kostar 6000:- i sverige. vart lägger man begagnatpriset?
Cantons klassiker RCL säljs många gånger dyrare beg. än direkt importpriset (nya) från tyskland. Och då får man 5 års garanti och frakt till dörren om man köper över nätet!
Om rådande omständigtheter rådde på bilmarknaden hade jag förmodligen åkt en Kinesisk Ferrari. Tills vidare håller jag ut med min Corolla.
|
Edited by - kebarb on 2006/05/15 17:43:17 |
|
|
jeppe72
Member
1492 Posts |
Posted - 2006/05/15 : 20:05:23
|
Härligt inlägg kebarb! Jag håller med. Skambud vet jag inte riktigt vad det är. Är det något man skriver för att avskräcka en köpare? Vill man inte sälja för lägre än ett visst pris kan man ju påpeka det med pok eller något annat passande. Jag har däremot varit med om att bli ifrågasatt på grund av att jag, enligt ifrågasättaren, hade på tok för högt pris. tonen var inte vänlig utan han undrade om jag var dum i huvudet. Det besvarade jag dock inte eftersom jag antog att personen i fråga ville just det och särskilt glad hade den nog blivit om jag varit syrlig eller arg tillbaks. Fånigt beteende tyckte jag men det var allt. |
Retro låter fint. |
|
|
Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3
417 Posts |
Posted - 2006/05/15 : 21:31:09
|
Kan det vara så att köpare no 2 betraktar varan ur "användarnyttasynpunkt" och nedvärderar den image produkten är sagd att besitta i egenskap att tillhöra HighEnd segmentet. Ibland ser man annonser på High Endvaror " 9 månader gammal - nypris 80 000.00 nu 19 500.00 vid snabb affär"!. Varor som är svårt att hitta köpare till trots mycket kraftig prisreduktion. Tyvärr får vi nog acceptera att vissa av produkters virtuella egenskaper, inte finns med när den säljs begagnad.
Jag sålde massor av Quad 33-303 och 405, Dynaco ST 70 och MKIII, en del Revox A77 bandspelare och högtalare från en liten tillverkare på orten. Det är grejor som när de finns på nätet som begagnat ofta betingar samma mängd med pengar som de kostade för 30 - 40 år sen när de såldes som nya. Jag skriver "samma mängd med pengar" de har ju inte behållit värdet men de har gjort nytta i en massa år och det är också värt en del.
Priskalkylen på den kategori av extrema "sällanköpsvaror" innefattar kostnadstäckning för kapital och lagerkostnad, eventuell prisreduktion, om varan inte snabbt hittar sin kund. Det medför att varan har ett verkligt värde som ligger långt under det satta priset och påläggskalkylen gör att butiken knappast kan ge ett "anständigt" inbytespris på produkten. En av mina bekanta i branschen nämnde att "vi har en lageromsättningshastighet på 0.7 på det tunga sortimentet, men det är ändå försvarbart eftersom vi har ett TG på över 40%". En förklaring Lageromsättningshatighet på 0.7 innebär att genomsnittsvaran ligger i lager i nästan ett och ett halvt år och TG = täckningsgraden d.v.s. bruttovinsten är 40% av vad köparen betalar för varan.
Bo Hansson Rauna/Opus3
|
Bo |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Topic |
|