HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Slutat röka
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

rovis
Member

274 Posts

Posted - 2006/05/08 :  23:33:47  Show Profile Send rovis a Private Message
(Är det här en drogtråd? Det borde det vara enligt de flesta rimliga definitioner. =) Men jag chansar!)

Tog mitt sista (?) bloss vid 23:30 i fredags. Har således gått ungfär 72h. Nikotintuggummina gör en enorm skillnad, faktiskt. Men jag mår likväl förbannat konstigt i huvudet. Känns som att jag sakta är på väg mot galenskap.

Enligt de flesta tabeller och guider är jag inte ens en "riktig rökare". Jag har rökt i mindre än 10 år och röker mindre än två paket om dagen. Och så brukar jag inte röka första ciggen förrän jag varit vaken mer än en halvtimme. Detta till trots har cigaretter varit en del av nästan allt jag gjort de senaste sex åren. Det finns nästan inga situationer i min vardag som inte är förknippade med rökning.

Frukostkaffe = cigg
Gå till universitetet = cigg
Föreläsningspaus = cigg
Gå hem = cigg
Sätta på en skiva -> cigg
Äta lite -> cigg
Ta en promenad = 2 x cigg

Allting, hela tiden. Inga extrema mängder förvisso. Jag ligger för det mesta på runt 15 om dagen, även om det då och då är uppe i runt 30 i längre perioder, mest på sommrarna när man är ute hela tiden.

Att inte röka är som att gå och hålla andan. I varje situation där jag vanligtvis tänder en cigg är det en aktiv handling att inte göra det.


Jag vet inte om jag känner att min lukt förbättrats så som den ska göra efter ett par dygn, men det kan ju vara kopplat till att den inte var så kass innan. Men alla rökare överallt, det är så gott att gå förbi och sniffa in den ljuva doften av glödande tobak. Mums, mums.



To be continued...

Edited by - rovis on 2006/05/08 23:34:55

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2006/05/08 :  23:54:09  Show Profile Send jerico a Private Message
Det är svårt som fasen att sluta röka. Har försökt lääääääänge nu men det blir att man tar en ibland. Mitt stora problem är att jag har svårt att se mig rökfri... Om man kan skapa en bild av sig utan cigg ska det vara lättare.

Men det är ju så att sluta är inte svårt... Att inte börja igen är värre!!!

Men jag hoppas att det går bra för dig. Det är bara det att mat börjar smaka så mycket bättre efter ett par dagar utan ciggen. Ett hett tips är att ge sig ut och cyckla när suget kommer. När pulsen stiger så minskar suget har jag märkt.

LYCKA TILL!

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/05/08 :  23:56:20  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Lycka till.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Sesam
Member

133 Posts

Posted - 2006/05/09 :  07:13:30  Show Profile Send Sesam a Private Message
Enkelt: Du skall klara av det eftersom du har fría valet!

Edited by - Sesam on 2006/05/09 07:13:51
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/05/09 :  09:13:43  Show Profile Send mace a Private Message
Efter sex år doftar det forfarande gott
Men jag blir inte sugen på att börja för det

quote:
Enkelt: Du skall klara av det eftersom du har fría valet!

Fria valet....nikotinberoende mm. mm....fritt då

Smak & doft förbättringen vet jag inte vart den tog vägen ??

LYCKA TILL

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2006/05/09 :  09:52:06  Show Profile Send KingX a Private Message
lycka till med att sluta!

Det går juh fast som du beskriver det är inte lätt inte. jag fick ta det näst bästa alternativet ärligt talat och gå från röka till att snusa och därifrån slutat helt. Det var betlydgt enkalre tycket jag att säga helt nej från snusen än från rökandet...
men nu har man varit snusfri o rökfri sen nyår utan större problem faktiskt.. 2 första veckorna var grymma men sedan gick det bara galant hela tiden typ =)


//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\
Go to Top of Page

rovis
Member

274 Posts

Posted - 2006/05/09 :  12:18:02  Show Profile Send rovis a Private Message
Tack för uppmuntran. Även denna dag har hittills gått bra. Jag sover mycket bättre av någon anledning. Det började redan i fredags. Om jag inte kan röka känns det liksom att det är lika bra att gå och lägga sig. Så nu har jag varit i säng vid midnatt varje kväll och vaknat utvilad i rimlig tid också. Annars brukar jag för det mesta hållas vaken av en inre oro och rastlöshet, eller vad man ska kalla det, och vara vaken fram på småtimmarna utan någon särskild anledning.

Jag håller med Jerico om det där med självbilden. Jag identifierar mig som rökare och har på många sätt hängt upp min "image" på det. Det blir väldigt tomt och tråkigt när jag försöker förseställa mig livet utan. Fast igår grillade jag lite och drack ett glas vin med en vän, och det gick faktiskt riktigt bra. =)
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/05/09 :  12:45:47  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Lycka till Arvid!
Tänk på alla skivor du kan köpa för pengarna du sparar på cigg sen!

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/05/09 :  13:23:16  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Jag håller stenhårt på dig, här har du stöd, bort med ciggen.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/05/09 :  13:25:37  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Jo en sak till, sätt upp en belöning för dig själv. Ta det du sparar på ett år och ta hälften och köp något bra, två pack om dan, vad blir det? Hmm, jag gissar på 80 kronor. På ett år blir det ungefär 30k, så då har du 15000 att köpa något annat för. Resa, hifipryl eller något annat. Du gör något som är jäkligt bra för dig som "organism" och din plånbok, ta lite av det du sparar och ge dig själv en fin belöning, det är du värd, när du har lyckats.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2006/05/09 :  13:40:42  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Hej Rovis! Du är vanerökare, inbiten sådan och lika beroende av drogen som en alkoholist på sprit. 10 - 15 om dagen under "lågsäsong" är mycket cigg....

Det är inga bekymmer att sluta röka. Det svåra är att inte börja igen....

Jag har slutat röka två gånger. Första gången hade jag rökt i 12 år. Jag la av tvärt och tyckte livet var toppen så efter 6 månader trodde jag faran var över och tog EN cigarett en festkväll. Kört - direkt....

Nästa ansats ett par år senare var jag bättre förberedd och hade bättre kunskap. (Något som jag ser att du behöver en smula mer av då du berättar.)
2:a gången jag slutade laddade jag i två månader och hade satt ut ett datum i förväg. Medicinska fakta införskaffades som stöd och dessa fakta är ju ganska övertygande...

T ex:

Orsaken att man är orolig och har svårt att sova/somna är att nikotin ger adrenalinutsöndring vilket ökar hjärtfrekvensen, kroppen slappnar helt enkelt inte av. Det är då man blir så less på att ha svårt att somna så man går ut och tar sig en cigg och försöker somna efteråt... Slutar du röka kommer din sömnkvalitet att öka dramatiskt!

Rent fysiskt är man avgiftad på ca 3 dygn. Resten sitter i huvudet/nervsystemet och är det som gör det så oerhört svårt att stå emot. Cigarettrökning är en lika beroendeframkallande drog som heroin!
Själv klättrade jag på väggarna i 2 veckor innan det värsta gav med sig. I det läget är det faktiskt en tröst att kroppen rent fysiskt är avgiftad, det är "bara" beroendet som spökar. Huvudvärk, svullen hjärna (känns det som), rastlöshet, ojämnt humör.... Tröst? det går över men tar ett par veckor. Och sedan gäller regel nummer ett: att inte börja igen...

I Sverige dör ca 10 000 personer av rökning per år. (som direkt orsak)

Som jämförelse:
Av 1000 trafikdödade går det förmodligen 10 gånger fler som är skadade allvarligt. Whiplash, brutna ben, förlamningar och funktionshinder i olika utsträckning och under olika lång tid kan vara en rimlig siffra. (allt från rullstol till 2 månaders sjukskrivning för huvudvärk)

Av 10 000 cigarettdöda finns det också ett antal fler som håller på att dö under de sämsta förutsättningar. Amputerade fötter och ben är ganska vanligt. lungödem (där patienten sakta drunknar) är mycket vanligt hos rökare, cancerrisken är många gånger större (inte bara i lungorna) för att inte tala om den allmänna konditionen och försämrade motståndskraften hos rökare.

Under livets gång lever rökare sämre liv, med dålig kondis, dålig sömn, luktar skräp och förbrukar en ohygglig mängd pengar som går upp i rök. De lever också kortare liv rent generellt.

I livets sista del så är de sjukare, har mer ont, ligger på sjukhus och andra vårdinrättningar längre och förbrukar mycket mer medel från det allmänna än en ickerökare rent statistiskt.
(Om du är rökare tror att du betalar din sjukvård med de dyra tobaksskatterna har du fel, de täcker inte 5% av dina framtida sjukvårdskostnader, MER-kostnaden alltså...)

Så nog finns det en del goda skäl att fortsätta hålla upp - livet ut!

Jag har aldrig ångrat mig och efter ett antal år så slutar till och med det där lilla suget efter en god middag.

Lycka till!!!!!!


mvh

.




www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/05/09 :  16:27:52  Show Profile Send Manga X a Private Message
Jag slutade tvärt den 3 oktober 2000.
Beslutet tänktes inte över denna gång men jag fick draghjälp s.a.s.
Inga substitut heller utan bara ett cleant break.

Min svärför diagnosterades just den dagen med "galloperande lungcancer".
Jag fimpade direkt.
Nu var riskerna UPPENBARA och inte bara "teoretiska".
Svärfar dog knappt tre månader senare av sviterna efter cancern.

Innan detta, ännu lyckade, försök hade jag hållit upp som mest i 14 månader.
Jag trodde då attt jag var "hemma" och tänkte att jag borde kunna feströka.
He he he hur dum får man vara!!! Några dagar senare körde man 20 cigg om dan igen!

Mitt sug kan ge sig tillkänna ibland men det räcker att prata med en rökare som kräks jag nästan! Det lucktar så j*vla illa ju!
Vilket är tur för mig.

Efter några veckor hade jag luktsinne som en blodhund igen!
Efter någon månad mådde jag otroligt bra ganska oförklarligt. Orsaken?
Jag sov igen som en stock! Djupt och länge!
Jag hade 2 sommar före rökstoppet somnat bakom ratten i c:a 120km/h.
Jag var alltid utmattat och led av kronisk sömnbrist.
C:a 2 år efter rörslutet kunde jag "kasta" mina astmamediciner!!!
Idag tackar jag min underbara, tyvärr bortgågne, svärfar för mitt liv varje dag!

- Lycka till nu!!!


Mvh Magnus Eriksson

Edited by - Manga X on 2006/05/09 18:08:06
Go to Top of Page

rovis
Member

274 Posts

Posted - 2006/05/09 :  17:32:38  Show Profile Send rovis a Private Message
Det där är tunga saker. Lite för tunga egentligen, nånstans där mina filter börjar verka... =) Jag har ju sett tusen bilder på sjuka lungor och pratat med folk som har KOL etc. Det är för mycket, det går inte riktigt att ta till sig. Inte för mig iaf.

Nu är det en besvärlig situation. Ska kila ner en trappa till nationens festsal, vårlandskap. Möteshandlingar, pläderingar, ekonomisk redovisning. Lite mellanöl. Underbart väder, mycket folk som smiter ut för en cigg då och då. Nyrakad och ekiperad med svala jeans och 70-talsskjorta med feta snibbar. =) Nu skulle det sitta förbannat fint med en kopp kaffe och en cigg. För att inte tala om hur det kommer kännas vid halv åtta när väntan på att sexan ska börja känns oändligt lång och det sitter ett gäng trevliga typer ute på gården och gottar sig med sina rökverk.

Det är ju nu jag behöver mina rökfria exflickvänner. Fast å andra sidan var det verkligen omöjligt att motivera sig när det var någon som gnällde hela tiden, så om de varit här skulle själva projektet aldrig ha påbörjats ändå. hmm, hmm.

Tänker på Maria McKee, sista spåret från första solo plattan. "I will wait here in my bed 'til I run out of cigarettes, flickin' ashes in my coffe an' drinkin' in my sunday dress..."
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2006/05/09 :  17:53:53  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Det får mig att tänka på vad Chandler i Vänner utbrast när de andra pratade om hur skönt det var att vara rökfri: "Smoking is cool, AND YOU KNOW IT!"

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/05/09 :  18:42:05  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Nej, rökare luktar illa.

Rovis, lycka till!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2006/05/09 :  23:07:41  Show Profile Send ILLY a Private Message
När jag borstar tänderna på kvällen så brukar jag tänka att jag borde sluta snusa. Jag ser hur tandköttet kryper högre och högre för varje år som går. Att tappa tänderna före trettio års ålder är lite av en mardröm.

Jag har haft uppehåll på allt mellan en vecka och ett halvår. Kan definitivt intyga att det är svårare att inte börja igen än att sluta.

Jag var på god väg att sluta när marknaden helt plötsligt blev fri och ett av mina starkaste argument försvann. Nu finns det snus för 85:-/stocken, för ett halvår sen kostade det minst 200:-.

Men... Det vore onekligen skönt att sova bättre, så man får mer energi på dagarna. Min erfarenhet från de gånger jag tidigare slutat är att man får en drastisk ökning av livskvalitet och initiativförmåga. Kanske inte vore så dumt. Ska ta slut på dosorna i kylen först, sen får vi se vad som händer.

Lycka till!

Militant cyklist.
Go to Top of Page

rovis
Member

274 Posts

Posted - 2006/05/09 :  23:48:35  Show Profile Send rovis a Private Message
Jag fick (!) ett paket cigg av en granne tidigare ikväll. Jag hade faktiskt bett om det ett par veckor tidigare. Har en liten paket-samling och den här var det arabisk text på. Jäkla synd att det är sju cigg kvar bara. Det här blir ett karaktärsprov som heter duga. De ligger en meter bort och ropar efter mig.

Edited by - rovis on 2006/05/09 23:49:21
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2006/05/10 :  00:14:06  Show Profile Send ryst a Private Message
bara att sluta, de där giftpinnarna tog min morfars liv och nu för ca: 3 timmar sen tog de även min mormors.
Vet inte varör jag skriver detta nu är helt knäckt

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2006/05/10 :  09:26:30  Show Profile Send Merkurius a Private Message
ryst: Du har mina kondoleanser Väldigt tråkigt att det ska behöva sluta så...
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2006/05/10 :  10:18:05  Show Profile Send poppen a Private Message
Bra beslut !!

Cigaretter förstör din hälsa, din familj, Din Hi-Fi.

Cigarettrök- fy :n !!!

Lycka till nu

MVH


Poppen

Edited by - poppen on 2006/05/10 10:19:06
Go to Top of Page

Sesam
Member

133 Posts

Posted - 2006/05/10 :  10:57:28  Show Profile Send Sesam a Private Message
Vilken tragedi, oj oj oj. Det är nästan så att man hör ett rop undan sitt eget val. Varför skall man bryr sig över ett medvetet val som någon annan har gjort i syfte att skada sig själv och kollektivet via omvägen? Det är ointressant för mig att du vill sluta. Det som är intressant är varför valde du att skada dig och oss!?

Risk för infall mot politik, avslutar kommenatren här:-)
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/05/10 :  11:00:24  Show Profile Send mace a Private Message
Va !!!!???

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2006/05/10 :  12:13:56  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Var stark!! Allt går om man verkligen vill.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2006/05/10 :  12:36:49  Show Profile Send ILLY a Private Message
ryst:
Beklagar verkligen. Det är fruktansvärt att se sådant på nära håll, jag har också varit där.

Sesam:
Det var nog det mest ignoranta jag någonsin läst på det här forumet.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Sesam
Member

133 Posts

Posted - 2006/05/10 :  13:39:42  Show Profile Send Sesam a Private Message
"Ignoranta"? Det är snarare engagemnag du läste i mina rader! Ignorance är att inte reagera eller interagera. Ser med spänning mot övrigas formuleringar:-)

Lätet "Va" är givet som 1:a hands reaktion som jag vill komma till:-)
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2006/05/10 :  13:58:47  Show Profile Send Ayn a Private Message
Om det är vad du kallar engagemang är du nog lite fel ute, tycker jag.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000