HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Tips på god marinad till grillskivan
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/05/11 :  18:53:44  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Hur marinerar ni om ni marinerar?
Önskar lite goda tips på marinad.
Börjar tröttna på den samma hela tiden.
Egna recept är roligast :-)


"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2006/05/12 :  00:56:26  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Denna grabben kan grilla; http://home.discovery.com/fansites/licensetogrill/licensetogrill.html
Ta en titt på hans recept, allt ser jäkligt gott ut i hans program. Vill du ha avsnitt så PM mig, kan inte lämna ut adressen till dem här.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2006/05/12 :  12:37:45  Show Profile Send Melker a Private Message
Nummer ett är att INTE ha olja i marinaden. Det droppar bara ner på glöden och orsakar os och lågor som i sin tur gör att köttet lätt bränns.

Fläskkött brukar jag marinera på följande sätt:

Ta en plastpåse och lägg köttet i.
Häll i cider så att det täcker köttet.
Pressa i en lime.
Finhacka en eller två vitlöksklyftor och släng i. Pressa INTE klyftorna det blir lätt en besk bismak då.
Förslut påsen med så lite luft som möjligt kvar och låt ligga några timmar.

Grilla!

Halmstad

Edited by - Melker on 2006/05/12 12:38:14
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/05/12 :  13:24:17  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
quote:
Häll i cider


Det var något nytt för min del.
Ska provas vid nästa grillning, absolut.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2006/05/12 :  13:39:01  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
När det gäller cidern - någon speciell smak? Söt eller torr?

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2006/05/12 :  13:44:35  Show Profile Send Melker a Private Message
Nä jag brykar bara dyka ner på närmsta affär och köpa en "Folkcider". Äpple är det jag brukar använda. Krönleins blir det ju oftast då jag bor i Halmstad :-)

Det blir helt suveränt om man marinerar fläskfile och grillar den hel. En härlig lite syrlig smak.

Kör helst i klotgrill med hög värme så att köttet får yta och sedan lägger man på locket och grillar på lägre tempratur tills filen har 65-70 grader innertempratur. Stick in en stektermometer och kolla. Jag tror inte att det är en bra ide att låta termometern sitta i hela tiden, min weber-termometer ska i alla fall inte sitta i under själva grillningen.

Ska man grilla kyckling så kan man marinera undertiden frysta fileer tinar. Jag brukar hälla på lite sweetchili sås. Det blir bäst om man grillar fileerna när de fortfarande är frysta i mitten. Då behåller man mycket av vätskan i och de blir inte torra utan saftiga och fina. Den överblivna sweetchilimarinaden kan man med fördel pensla på fileeerna under slutfasen av grillningen eller så kan jag rekomendera :
http://www.santamaria.se/servlet/se.daddy.sm.web.servlets.ProductServlet?a=0&p=p2c&c=2&s=5&id=112

Sweet Pinapple glaze från Santa Maria

Att pensla på då altså. Man kan bygga goda glaze med nästan vilka kryddor som helst och flytande honung och olja.

CajP har ju en fin Hickorysmoke i sortimenet numera och kan man hitta Spicy HP-sås så är de goda också men kanske mera till efter grillningen då.

Oj det blev visst ganska långt inlägg men jag gillar att grilla :-) Jag har redan passerat 10kilos vallen på briketter :-)

Halmstad

Edited by - Melker on 2006/05/12 14:07:09
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2006/05/12 :  13:54:43  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Om det skall bli riktigt gott och för en lite finare köttbit föreslår jag minst ett dygns marinad i Guinness. Kärlek

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2006/05/12 :  14:08:22  Show Profile Send Melker a Private Message
Ja Guinness och Porter funkar ju kanon i grytor så det borde ju bli kanon på grillen också

hmm måste prova.

Halmstad
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/05/12 :  14:13:31  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Nu börjar det vattnas i munnen.
Vi får besök ikväll,men det blir inte kött utan grillspett av div fisk.
Några ideèr om hur man gör goda fiskspett till grillen?

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Frasseman
Member

279 Posts

Posted - 2006/05/12 :  14:27:11  Show Profile Send Frasseman a Private Message
reeltoreel: Både lax och tonfisk fungerar ju alldeles utmärkt med Teriyakisås / marinad... Låt ligga någon timme... Servera med stekt basmatiris...

Tag de antal portioner basmatiris som du behöver och häll i en djup kastrull, tillsätt 1 - 2msk olja, och fräs på tills 15 - 20% av riset fått en ljusbrun ton.
Koka upp vatten vid sidan om, salta och häll vattnet över riset. När du häller skall du vara mkt försiktig (inte med hällandet, men om dina händer mm.) då du blandar varm olja med kokande vatten... På med lock och låt det sjuda på svag värme i 10 - 15 min.



Jag skall själv grilla kycklingklubbor ikväll, har gjort en marinad på följande ingredienser...

1½ - 2 dl grillolja
0,75 - 1 dl tomatpuré
3 - 4 klyftor vitlök, finhackade.
socker, salt, svartpeppar, oregano och div. chilipeppar.. Allt efter smak..

Så här det det ut innan det åker in i kylskåpet....
4st stora kycklingklubbor



Hoppas det går bra..

Mvh
Andreas

Min anläggning

Edited by - Frasseman on 2006/05/12 14:47:46
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/05/12 :  14:40:22  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Tack Frasseman, Ska testa detta ikväll om jag får tag i marinaden hos den lokale handlarn.
Havskatt och hällefile är med bland det som ska grillas "slurp"

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2006/05/12 :  15:13:15  Show Profile Send brewitz a Private Message
Hmm, jag marinerar hellre insidan av mig själv än slösar Guiness på kött. Hedningar!!!
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2006/05/12 :  19:05:05  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Nu ska jag ge er en riktig "dräpar-grill-hemighet". Ta en kvist från valfritt fruktträd, jag brukar köra päronträd. Tälj flisor med täljkniv. Gör 3-4 små foliepåsar med flisorna i. hacka hål i foliet. lägg på glödande kol precis innan du lägger på köttet. Det blir grillat och samtidigt rökt med lätt päronsmak. Mums.

Artphotography
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2006/05/12 :  20:58:39  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Så här gör jag i kväll



Kotlett utan ben, marinerad i vitt vin, vitlök, tabasco och salt.

Det beska hos vitlöken sitter i det gröna, bladanlaget, vilket går att avlägsna, och det blir en mildare "vitlökssmak".

Här ligger det på grillen



Och ett oumbärligt tillbehör, vitlökssmör, ett paket Bregott, åtta-tio vitlöksklyftor, salt och några droppar tabasco


Här sitter en frivillig avsmakare



Gott!

Gottigott.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2006/05/12 :  23:17:50  Show Profile Send EAR a Private Message
Prova detta phillipinska förslag till grishals eller kotletter.
Det blir otroligt gott
En Öl
Två fruksoda(sprite)
1.5 dl socker
2 msk salt
En kapsyl ättika
Soja
En hel krossad vitlök
Låt köttet ligga i över natten.
Grilla och ät

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.54 sekunder. Snitz Forums 2000