HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Är ingen intresserad av varför det blir skillnad?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 8

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2006/05/02 :  11:38:01  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hej!

Det är inte ovanligt att man kan läsa inlägg om prylar (vi kan kalla det för tweak) som påstås ge stora skillnader och "lyft" i ljudkvalitet.

De som brukar förespråka dylika manicker (kan vara i stort sett vad som helst) verkar för mig väldigt sällan bry sig om varför den skillnad de upplever är verklig eller inte. Bara att de tycker sig veta, eller känner sig säkra på sin sak, brukar framhållas benhårt.

Ofta kan man då få läsa om "helt nya dimensioner hos ljudet", att det "blev så mycket bättre", o.likn. Körer av liknande instämmare brukar instämma, och sedan framtsår budkapet i det närmaste som ett faktum, att det verkligen förhåller sig på det viset. Mer oanande läsare kan då fås att tro att den fysiska verkligheten är funtad si eller så.

Det ligger då mycket nära att blindtestförespråkare ger sig in i matchen och börjar ifrågasätta påståendena, varvid ordtjafset rejält brukar ta skruv.


Kan det vara så att vi "stereoapparatlyssnare" är funtade på olika vis rent tankemässigt? Somliga verkar vara mer intresserade av att veta varför något ter sig som det upplevs, medan det för andra bara räcker att konstatera att det för dem "blir skillnad" och nöjer sig med det. Förstår ni vad jag menar?

Min tanke är att vi som lyssnare bör respektera varandras tankesätt och ha förståelse för att vi tänker på olika vis, och därmed borde kunna förstå att bägge synsätten borde kunna samexistera. T.ex. borde ett påstående kunna kritiseras utan att för den sakens skull ses som ett påhopp på någons upplevelser. Likaväl skulle en ett motpåstående till något en blindtestlyssnare kommit fram till kunna få framföras. Bara man som jag ser det i alla fall, kan på åtminstone något logiskt motiverbart resonameng kunna framföra sina synpunkter/åsikter. T.ex. att bara säga "du har fel" räcker inte. Exempelvis; "jag tycker iinte riktigt lika som du, för att..." är mer gynnsamt för då kan man upprätthålla en så konstruktiv dialog som möjligt. Om det nu lyckas...


Jag själv tänker väldigt mycket att jag vill veta varför en viss sak låter si eller så. För mig är det en helt naturlig inställning. Jag vet dock inte var jag fått den ifrån. Jag har väldigt svårt för att acceptera att något låter si eller så, utan att veta varför. När man börjar nysta i något som "låter si eller så", så tycker jag att man i princip alltid kan hitta en teknisk förklaring till det. Inga "mystiska fenomen" alltså.


Se detta som ett inlägg till en trevlig samtalsdiskussion.


Hälsningar Johan Lindroos

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2006/05/02 :  11:50:47  Show Profile Send rolandm a Private Message
Hej

Jag förstår vad du menar, men ett problem är att det inte alltid går att ge ett svar på frågan "varför". Om det hörs en skillnad, fast det inte finns en teknisk förklaring, så delas diskussionerna automatiskt i två läger och käbblet är igång. Jag tror inte vi har upptäckt och förklarat allting i världen, inte ens inom hi-fi, och jag tror inte heller det är möjligt att göra detta helt och fullt. Utvecklingen går ju framåt och nånstans upptäckts att ju mer vi vet, desto mer upptäcker vi att det finns ännu mer att veta som vi inte vet.

Personligen är jag inte intresserad av "varför", hörs det en skillnad så hörs det en skillnad och då är det gott så. Jag tror det handlar om hur tekniskt intresserad man är, alla musiklyssnare är inte tekniskt intresserade. :) Jag bryr mig inte om vad som rent tekniskt finns i mina hi-fi lådor, jag vill bara att det ska låta bra och gör det det så är jag nöjd.

Bästa hälsningar
R

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2006/05/02 :  12:07:48  Show Profile Send nin a Private Message
Nej, dom är inte intresserade av veta det eftersom det inte finns några vetenskapliga belägg varför det låter så och framförallt, ingen är intresserad av kolla om det verkligen låter så heller.


/Mattias
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/05/02 :  12:34:56  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Vi vill gärna veta. Absolut. Men tekniska förklaringar på varför vi omöjligt kan höra det vi hör blir liksom komiska. En karta, hur välritad och övertygande den än ser ut är värdelös om den inte stämmer med den upplevda verkligheten.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2006/05/02 :  12:39:40  Show Profile Send Piggen a Private Message
Klart att man är intresserad av varför det låter bättre! Särskilt om det är något som verkar lite mysko... som något konstigt tweak.
Jag tror, kalla det fördom, att det är ett typiskt ingenjörsmässigt drag att fråga sig varför. Det räcker inte att det fungerar. Man måste också veta varför det fungerar.

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2006/05/02 :  12:39:51  Show Profile Send StefanL a Private Message
Hör jag en skillnad så är jag ganska nöjd med det. Finns det någon lektyr på angivna produkten om varför eller hur, så brukar jag läsa det med.

Men eftersom det är jag som skall ha produkten och lägga mina egna pengar på den/det, så låter jag alltid mina öron avgöra mitt val om det är prisvärt eller ej.


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2006/05/02 :  12:58:12  Show Profile Send rolandm a Private Message
nin: "Nej, dom är inte intresserade av veta det eftersom det inte finns några vetenskapliga belägg varför det låter så och framförallt, ingen är intresserad av kolla om det verkligen låter så heller."

Jag känner inte igen mig i den beskrivningen alls, för huruvida det finns eller inte finns vetenskapliga belägg för skillnaden jag hör saknar helt relevans för mitt tekniska ointresse. Jag är helt enkelt inte tillräckligt tekniskt intresserad för att ta reda på huruvida det finns eller inte finns vetenskapligt belägg för det mina öron säger mig. :)

Jag tror att det fortfarande finns mycket oklart i verkligheten, allt är inte förklarat än och bara för att vi idag inte kan förklara alla fenomen innebär inte det automatiskt att de inte finns. Det kan mycket väl bli så i framtiden att dessa fenomen kan förklaras, det kan även bli så i framtiden att det vi idag tror på och uppfattar som verklighet och vetenskapligt belagt, kommer att förändras i framtiden. Utvecklingen går framåt, vetenskapen går framåt och allt förfinas hela tiden. Nya teorier ersätter de gamla och så vidare. Därför är det min uppfattning att en öppenhet i den fråga vore ett positivt förhållningssätt.

Med all respekt för de som tycker annorlunda, givetvis.

(rör)Värme
R

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2006/05/02 :  12:59:40  Show Profile Send Stormen a Private Message
Håller med knoppen om att detta är svårt att bedömma. Det är svårt att veta vad referensen är.
En del använder sig av koncertsalar och kyrkor som sina lyssningsrum. Sen har man anläggningen hemma att försöka återreproducera materialet.
En mycket kär vän till mig var lärare i -improvisation i orgelspel, och hade mycket intressanta formuleringar om hur han upplevde återskapningen av musikrummet när han lyssnade på en anläggning.

Man kan trimma en moppe med massa tweaks o få den att gå som en raket. Men en 1000cc kommer iallafall att ligga i omkörningsfilen
Svalander skrev ett bra tillägg åt den här debatten på sin sida angående distorsionsmätningar mellan paralellkopplade slutsteg. Detta var inte mätbart för några år sedan. Men idag en del av intrimningen.

Edited by - Stormen on 2006/05/02 13:03:20
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2006/05/02 :  13:10:51  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag tror nästan alla vill veta men tyvärr är det ju så att vi har väldigt olika bakgrund med väldigt olika förståelse för t.ex. matematik. Förklaringar med en massa formler gör bara att det hela obegripligt för den stora massan och då återstår bara tyckande. Sedan finns det personer här som verkar ha brist på respekt för detta och kräver svar som de inte kan ge och sedan är circusen igång.

Jag tror att du Knoppen och jag tillsammans med ett ganska stort gäng till skulle kunna hjälpa till genom att "översätta" matematiken/fysiken till svenska och därmed få en bredare grupp att förstå mer.

Inte att förglömma att många inte har resurser/tillgång till mätningar/byggande/konstruktioner som behövs i vissa fall. Här måste dom som har det generöst försöka bidra med fakta. Vissa gör det andra inte.

Vi moderatorer vill gärna höja kunskapsnivån men vi har bara så mycket tid. Skulle vi slippa ta i en del onödigheter skulle vi kunna ägna den till t.ex. detta.

Mitt lilla bidrag genom "Kokboken" är ju bara del allra första nivån, kanske är det någon som skulle vilja skriva något liknande i ett annat ämne???

Vi ser också ibland att medlemmar inte vill/orkar söka svar utan vill få allt serverat vilket ju inte är så kul heller. Hur många gånger har vi alla gemensamt svarat på frågor som typ "varför är ljudbilden sned" eller "vad kan jag göra åt mitt rum".

Svaren finns om man söker dom men forumet måste generöst tillåta alla olika kunskapsnivåer att få finnas utan ryggsäckar som ingen orkar bära.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2006/05/02 :  13:20:08  Show Profile Send crion a Private Message
Jag omvärderar kontinuerligt mina egna/köpta tweaks som har en fysisk bakgrundsteori. Jag skulle dock inte kunna sätta in nåt anläggningen som mäter bättre men "låter" sämre, i dem fallen kanske mätmetoden inte är tillräckligt bra. Jag väger in mätningar när jag lyssnar för att se om jag kan höra anomaliteterna. Men örat har högsta prioritet.

När det gäller mer "extrema/för mig oförståeliga" tweaks så skulle jag kunna tänka mig att testa dem för kuls skull, för att se om det övh. hörs någon skillnad men gör inget aktivt för att driva en sådan testning.

Edited by - crion on 2006/05/02 13:24:22
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/05/02 :  13:23:09  Show Profile Send marens a Private Message
Jag är intresserad av varför något skulle göra skillnad som en del i en rimlighetsbedömning av det man upplever eller funderar på att testa.

Vi kan ta ett exempel. Mjukglass på CD-skivan. Vi har nog alla den grundläggande kunskapen som behövs för att kunna bedöma att ljudet rimligtvis inte blir bättre av att sätta mjukglass på CD-skivan. Därför kan man anta att det inte ens är värt att prova, inte minst för att CD-spelaren kan gå sönder. Om någon mot förmodan skulle prova detta tweak och uppleva en förbättring verkar det rimligt att anta att den skillnaden inte är verklig, varför skulle det bli bättre ljud av det? Det är orimligt.

I detta läget kan man ju antingen bestämma sig för att man inte behöver undersöka saken närmare, det verkar omotiverat och är inte intressant, eller om man själv upplever en skillnad man inte kan förklara och tror trots detta att det är skillnad på riktigt så kan man göra ett blindtest. Hör man ingen skillnad då så kan man ju fråga sig ifall det inte är bättre att testa något annat som iaf har en sportslig chans att förbättra ljudet.

Är man inte ett dugg intresserad av varför någon skulle göra skillnad eller att det verkligen gör hörbar skillnad (i blindtest) hur väljer man då vad man tänker testa? Testar man allt förutsättningslöst? Mjukglass är lika värt att testa som akustikförbättrande åtgärder tex? Eller går man på hörsägen, vad andra tycker gör skillnad. Varför har de i sin tur valt att testa just de prylarna? Hur man än vrider och vänder på det så finns det ju alltid en grundorsak till att något testas. En andledning att misstänka att det gör skillnad. Jag tycker det är intressant att gräva på djupet i dessa anledningar snarare än att lita på tidigare upplevelser av verkligheten vilka kanske mynnar ut i ett enda stort tekniskt missförstånd.
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2006/05/02 :  13:42:19  Show Profile Send Conan a Private Message
Vad man också måste komma ihåg i debatterna är att olika individer kan ha helt olika mål och syfte med sitt hifi-intresse. Säg att en medlem som strävar efter att optimera de tekniska egenskaperna hos anläggnigen genom mätningar, blindtest och ett vetenskapligt resonemang, diskuterar "tweaks" med en medlem som drivs av upptäckarglädje för nya apparater och prylar genom "låter det bra så är det bra" och utan vetenskaplig gallring.

Dessa båda personer har så vitt skilda mål med sitt intresse att man lungt kan utgå ifrån att de kommer att ha olika vägar att nå sina mål också. Det är troligen därför dessa båda hifi-typer endast kortare sträckor finner i sig i att gå sida vid sida under vägen till personligt välljud.

Det blir lite som när Skogsmulle möter Orienteraren, och försöker samsas om hur man bäst fördriver en ledig helg...

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2006/05/02 :  13:48:57  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Marens inlägg belyser mycket tydligt ett viktigt fenomen. Knoppen vill veta varför , alltså gräva efter orsaker till något upplevt. Tyvärr kommer han inte få svar eftersom marens kräver att han först skall bevisa att det han upplever är verkligt och inte bara upplevt. Moment 22 m.a.o.

Marens tillsammans med en del andra ger oss därmed inga svar eftersom bevisen är för krångliga och ointressant att åstakomma för oss vanliga dödliga.

Om man istället tycker att Knoppens fråga verkar intressant så kan man ju istället anta att åtminstone något kan ha hänt och därför försöker man gräva efter svar och kanske finner man även det. Är inte det bättre?

Sedan tycker jag att vi är mer och mer skeptiska till olika saker, tänk bara på den kompakta misstänksamheten till "intelligent chip" som forumet hade.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8444 Posts

Posted - 2006/05/02 :  13:49:13  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Vill gärna veta varför det låter bättre.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/05/02 :  13:58:19  Show Profile Send marens a Private Message
MickeY: Då tror jag du missförstod det jag skrev. Var jag så otydlig att poängen inte gick fram alltså?
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2006/05/02 :  14:01:38  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Tydligen

Sedan finns det ju ganska många trådar på senare tid där olika medlemmar agerat på det sätt som jag beskrev även om det inte var så du menade.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/05/02 :  14:18:18  Show Profile Send marens a Private Message
MickeY: Jag förstår inte hur du får det till att jag skulle kräva av knoppen att han ska bevisa det han upplever i blindtest. Det var inte alls det mitt inlägg handlade om.

Jag har ett ganska stort behov av att göra mig förstådd så därför kan jag inte låta bli att förklara lite mer ingående hur jag menar.

Tekniska förklaringar är alltså en del i en rimlighetsbedömning. Blindtest kan också vara en del i en rimlighetsbedömning om man vill. Det är inget måste, lika lite som tekniska förklaringar är ett måste. Det är information att gå på för att ta reda på vad som är intressant att testa och se om man upplever en skillnad (eller hur rimlig en upplevd skillnad är). Det går även att ta reda på vad man vill testa genom att tex läsa andras subjektiva upplevelser av hur något låter. Min poäng är att någonstans har någon suttit och funderat/resonerat tekniskt kring något och därför bestämt sig för att prova detta. Jag tror det är ovanligt att någon av en händelse råkat koppla in "fel kabel" eller något utan oftast är det teoretiska/tekniska resonemang (som kan vara mer eller mindre avancerade/korrekta) som ligger bakom att någon för första gången provar något.

Edited by - marens on 2006/05/02 14:21:37
Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2006/05/02 :  14:19:55  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
Även om man inte kan inte kan hitta något tekniskt som gör att man upplever skillnad så kan det ju likväl finnas där, precis som på 1700-talet har vi inte erövrat universum och kan mäta allt. Allt går inte att mäta tror jag helt enkelt. Grottmänniskor förstod säkerligen inte att en blixt är en elektrisk urladdning t.ex. men det gör vi idag, idag förstår vi inte varför varför endel HiFi-tweaks bara funkar... men vänta bara

Stereo Audio
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2006/05/02 :  14:25:51  Show Profile Send Hajfi a Private Message
Själv har jag många olika hobbies och har varken tid eller lust att sätta mig in i alla hur och varför, det finns människor med betydligt bättre kunnande och intresse än jag för att syssla med detta.
Jag är inte fanatisk när det gäller något av mina intressen så om jag postar ett inlägg på sporthoj.com om stötdämparinställning så är det enbart min subjektiva åsikt.
Likadant om jag postar ett inlägg här angående kablar så tar jag för givet att ingen tar det som en absolut sanning utan då testar själv.
Jag litar på min frus och mina öron och om det ändå skulle vara placebo som har hängt i i 20 år så litar jag mer på placebon än vetenskapen

Stereotypen
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2006/05/02 :  14:47:56  Show Profile Send Stormen a Private Message
Placebo är okey, förmodligen en stor del av livet enligt vissa filosofer.
Bara ingen tar allt för mycket betalt för det

Edited by - Stormen on 2006/05/02 14:48:46
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/05/02 :  16:19:24  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Hajfi; "så litar jag mer på placebon än verkligheten"

Stormen: "Placebo är okey..." "bara ingen tar för mycket betalt för det"


Jag är som knoppen! Jag vill veta. Det är intressant och givande att söka förklaringar :-)
Men samtidigt innebär det ju inte att jag får bete mig respektlöst mot de som inte har det behovet - och kräva av dem att söka bevis för min skull. Det är respektklöst.

Knoppen skriver: "Ofta kan man då få läsa om "helt nya dimensioner hos ljudet", att det "blev så mycket bättre", o.likn. Körer av liknande instämmare brukar instämma, och sedan framtsår budkapet i det närmaste som ett faktum, att det verkligen förhåller sig på det viset. Mer oanande läsare kan då fås att tro att den fysiska verkligheten är funtad si eller så." Det är väl nu som det blir problem. Just att saker framställs som självklara fast de verkligen inte är det.

I grund och botten måste man visa respekt för varandra. Glädjas åt någon som är överlycklig över en placeboeffekt - effekten är ju verklig för den som upplever den och således "finns den". Samtidigt måste ju de som är lite tveksamma få utrycka det, särskillt om saker framställs som i Knoppens text ovan. Det är ju inte att vara elak. Desutom kan man ju haft andra, motsatta erfarenheter.

Det viktigaste är att man visar respekt för den människa man tilltalar, vare sig man håller med eller ej. Att ha olika åsikt eller syn på kravet av vetenskaplighet får aldrig vara viktigare än respekten för människan man bemöter. Det är som sagt okej att älska något som kanske är helt orimmligt. Men det kanske inte får framställas som om alla skulle få samma resultat? Man måste vara ödmjuk till sina egna tweaks och inse att det allt finns de som har annan syn. För man fram det som om tweakset är helt omdanande, förändrade allt osv - bara det att vetenskapen inte har kommit tillräckligt långt- då kanske man får vara beredd på kritik. Särskillt om tweakset är riktigt kostsamt.

Respekt för människan måste vara ledordet hur oense man än är!


pss... det går säkert att missförstå mig bara man vill det ;-)




Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

indoles77
Member

87 Posts

Posted - 2006/05/02 :  16:21:59  Show Profile Send indoles77 a Private Message
Jag tycker StefanL hittade huvudet på spiken direkt eller hur man nu skall säga

HiFi handlar om upplevelser, om vi via div. tweaks kan få en förhöjd upplevelse låt vara en reell teknisk eller en placebo-effekt, det spelar egentligen ingen roll!!! Upplever vi en förändring och dessutom värderar den till lika eller mer med vad prylen kostar så köper vi! Så enkelt, eller komplext, är det! Vad mer, som jag tycker glöms bort i sammanhanget är att producenterna känner till detta och de styrs av ekonomiska intressen - dra era egna slutsatser - är det alltid den dyraste bilen som är bäst eller finns det andra värden som styr priset!?!?

Jag har kommit till insikten att utan att ändra ett dugg på min anläggning så upplever jag musiken/ljudet annorlunda nästan varje gång jag lyssnar lite mer seriöst. Vad beror det på? Mitt egna fysiska och mentala tillstånd - är jag avslappnad eller stressad - kommer jag från lugna landet eller är öronen bedövade en bullrig miljö från början - hur länge och på vilken volym lyssnar jag (öronen svullnar lätt vid långa perioder av musiklyssnande även på relativt låga volymer) - etc...

Nåja, jag drev kanske lite off topic där men min poäng är att det är upplevelsen som är viktig - hur vi uppnår den är väldigt individuell och ingen kan/bör kasta omdömen kring sig för den sakens skull....

Min anläggning:
XTZ 99 W2MT
XTZ Class A-100
Pioneer DV-380-S
SAP Cables
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/05/02 :  16:41:17  Show Profile Send CC a Private Message
Precis som Knoppen så vill jag åsso gärna veta varför! Men pga bristande tekniska kunskaper och vettig mätutrustning så kan jag tyvärr inte alltid få veta det... Och det gäller mycket här i livet!

Men mitt mål är att få lyssna på musik på ett tillfredsställande vis... "Det perfekta soundet"! ;-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2006/05/02 :  16:42:02  Show Profile Send nin a Private Message
quote:
Även om man inte kan inte kan hitta något tekniskt som gör att man upplever skillnad så kan det ju likväl finnas där, precis som på 1700-talet har vi inte erövrat universum och kan mäta allt. Allt går inte att mäta tror jag helt enkelt. Grottmänniskor förstod säkerligen inte att en blixt är en elektrisk urladdning t.ex. men det gör vi idag, idag förstår vi inte varför varför endel HiFi-tweaks bara funkar... men vänta bara



Tveksamt. Visst, det finns en möjlighet att man inte kan mäta det man hör, men saken är den att våran musik ligger mellan 10-20 000Hz. HDTV ligger upp till 35 Mhz. Man kan utan problem mäta HDTV (vi har video processorer som göra miljontals beräkningar per sekund med dessa mängder data)m, som är otroligt mycket högre och krävande. Samma sak med läsa av/höra ljud från rymden.

Så för att tro det är fel på mätningarna, då behöver vi ju en anledning att det är det. Då hamnar vi bland blindtester. Om om påvisar att det är skillnad, fast mätningarna inte kan påvisa det, så är det fel på mätningarna. Någon kom med att för flera hundra år sedan var jorden platt enligt forskningen, och detta skulle "bevisa" att mätningar inte alltid stämmer. Saken är dock den att man kunde BEVISA att jorden inte var platt genom att segla runt den. Det samma tycker jag man ska kunna göra med hifi med.

Så inom hifi skulle det alltså betyda att; anser man att mätningarna inte stämmer så behöver man kunna visa skillnaden under kontrollerade former, blindtest för att inte testet ska påverkas av placebo.


/Mattias

Edited by - nin on 2006/05/02 16:44:34
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2006/05/02 :  17:27:02  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Själv har jag haft en trevlig helg i goda hifivänners lag och spisat musik samt testat lite olika prylar. Vi testade tre olika kablar i tre olika prisskikt (en diy) varav mina var dyrast

Dessutom hade vi tillgång till en tvåkanalsförstärkare för ca 25000kr av känt märke samt en flerkanalsförstärkare för strax under 10000kr. Källan var en dvdspelare också den strax under 10000kr. Jag skriver inte ut märkena för jag vill inte ha en debatt eller syrliga kommentarer från arga återförsäljare.

Det som tydligast gick att höra skillnad på var kablarna men jag vill påpeka att skillnaderna var mycket mycket små till diykabelns fördel. Det skall sägas att det vara bara jag som tyckte mig höra skillnad.

I blindtest med kalibrerade utnivåer så kunde ingen av oss (4 personer) höra den minsta skillnad mellan förstärkarna. Vi spelade olika musik från Queen till Mike Oldfield, Pink Floyd och ABBA. Även lite storbandsjazz samt Frank Zappa spann runt i dvdspelaren.

Jag är minst sagt chockad över detta experiment och när vi sedan lyssnade öppet så fanns där fortfarande inga skillnader. Kan detta ha varit omvänd placebo?? Hela min hifivärldsbild har på ett märkligt sett rubbats och jag måste för att få ro i själen göra om det och har därför bett att få låna hem tvåkanalsförstärkaren att jämföra med det jag har hemma samt med den flerkanalsförstärkare jag lurar på att köpa. Dom som känner mig och har läst mina inlägg så tillhör jag inte kabel/tweaks skeptikerna utan har tyckt mig höra klara skillnader förrut.

Vid hemlånet av förstärkaren tänker jag lyssna i ett par dagar för att sedan byta tillbaka för att se om man sas vänjer sig vid ett visst ljud eller om skillnaderna fortfarande inte tycks finnas.

Detta var en riktigt omtumlande upplevelse för mig och eftersom jag haft hifi som intresse sedan början av 1980-talet så var jag lätt kaxig innan testen men det är jag inte nu kan jag säga...

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2006/05/02 :  17:33:05  Show Profile Send Daniel a Private Message
Även om jag inte har någon teknisk utbildning så hade jag gärnat vilja veta varför det blir skillnad på olika saker. Varför jag hör skillnad på olika kablar och apparatfötter t ex. Jag är inte ute efter ett mätresultat utan en bra förklaring på varför olika konstruktioner låter olika.

En annan intressant spekulation i ämnet är, tänk om man i framtiden lyckas mäta det vi inte kan mäta idag, som många här är inne på. Då undrar jag om samma personer som inte hör skillnad på kablar idag plötsligt skulle göra det. Bara för att det då gick att mäta. Hoppas att man får leva så länge. Nyfikenhet är ju trots allt en mycket viktig ingrediens i framåtskridande.

Annars är jag som många redan sagt helt för oliktänkande och tycker inte att vi behöver sträva efter consensus. Trevliga debatter och diskussioner berikar ju livet. Det är de otrevliga kommentarerna som måste bort, men det verkar hopplöst i det virtuella forumformatet.

Å andra sidan hur många ämnen lyckas behålla samma glöd, retorik, argument och kombattanter i flera år. Det är nästan berömvärt.

Även om jag ofta skulle vilja dela med mig på det här forumet om olika upplevelser man har av olika Tweaks, kablar mm. Så avstår jag hellre än blir påhoppad av olika oliktänkare och hamnar i en försvarsposition, där all kraft går åt till att förklara sig. Lite synd tycker jag och jag veta att det är många fler som inte skriver här på grund av samma anledning. De som är intresserade av olika produkter går ju då miste om en massa erfarenhet och kunskap. Även om denna erfarenhet och kunskap BARA är upplevd och inte uppmätt eller blindtestad. Vad sen människor gör med den informationen är väl upp till dem.

Eller begär jag något orimligt?

representerar www.stylusaudio.se
Go to Top of Page
Page: of 8 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000