HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ny förstärkare, hjälp!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jos
Member

815 Posts

Posted - 2006/07/04 :  22:36:32  Show Profile Send jos a Private Message
Jag vore tacksam för lite tips!

Idagsläget kör jag HFLS-1 och har funderat på att uppgradera men har inte hittat något inom rimliga prisklasser som låter bättre (ännu(!)), så det får vänta... Leonardo A9.3 är signalkällan. CDn låter helt fantastiskt bra (har även provat den i andra anläggningar) så den kommer inte bytas ut på ett bra tag framöver.
Däremot behöver jag som sagt en ny förstärkare!

Jag vill ha ett neutralt ljud med hög upplösning och transparens. Gärna ordentligt med kraft!

Inte över 15 000 helst och gärna beggat. Något som kostat runt 30k nytt ungefär..

Nån som har ett tips?

Edit: Glömde att säga att jag sålt min Myryad MI120 och att det är den jag uppgraderar! En mycket bra integrerad med otroligt driv och spelglädje. Kostade 11500:- ny.

Edited by - jos on 2006/07/06 00:06:26

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/07/04 :  22:54:24  Show Profile Send Kmj a Private Message
Jag läste på fd prisjakt att Zell skulle göra en av de vassaste integrerade förstärkarna, jag har även för mig att jag såg en begagnad för ett tag sedan, kanske kan vara nått?

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2006/07/05 :  08:16:07  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Cayin 265ai kanske? Finns på nysound.com.
http://www.nysound.com/exec/servlet/CategoryServlet?action=productdetail&itemID=cyn-2026-01003&formID=0

/Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743

Edited by - peter_gbg on 2006/07/05 08:59:21
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2006/07/05 :  23:37:27  Show Profile Send jos a Private Message
Tack för tips!

Cayin känns inte som en rejäl uppgradering. Har inte hört just den iofs men andra.

Zell tillverkas inte längre och det känns lite tvivelaktigt. Den fanns ju bara att köpa ett kort tag.

CDn jag har ligger runt 20.000 i nypris (+/- några lusingar beroende på var man köper den) och den står sig mycket bra i prisklassen jämfört med annat jag lyssnat på. Jag vill ta tillvara den fina signal den ger ordentligt! Dvs, jag är ute efter en rejäl uppgradering från min Myryad!

Gärna något annat än kinesiskt, tips!?

Edited by - jos on 2006/07/05 23:38:09
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/07/05 :  23:59:04  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
En Thor kanske ?
Borde väl ligga i din priklass begagnad.


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2006/07/06 :  00:04:12  Show Profile Send jos a Private Message
Zalve:

Jooo.... Jag har lyssnat på den men är inte riktigt nöjd. Sen har jag fått intryck av att de uppgraderat den till höger och vänster... Typ Advantage Thor, Thor MK2, Bladelius Thor etc. Känns inte helt hundra.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2006/07/06 :  00:25:57  Show Profile Send MartinH a Private Message
men det är inte så mer ovanligt än andra märken på marknaden....

O sen blev det ett namnbyte mitti alltihop,ingen skillnad på produkten annnat än på fronten...

Dock finns det mycket intressant från England i det prisläget !!

/Martin
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2006/07/06 :  01:45:54  Show Profile Send Snoddas a Private Message
quote:
Glömde att säga att jag sålt min Myryad MI120 och att det är den jag uppgraderar! En mycket bra integrerad med otroligt driv och spelglädje. Kostade 11500:- ny.


Varför går du inte upp ett steg i Myryadfamiljen?
Du verkade ju trivas med den mindre modellen.

PS.Har eventuellt en sådan, bättre begagnad, på gång från Tyskland.
Storebroren alltså (Myryad MXI 2150). Får se hur det går.
Sorry för OT:n

"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-

Edited by - Snoddas on 2006/07/06 01:48:25
Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2006/07/06 :  08:07:04  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
En review av Cayin 265ai som kan vara intressant:
http://www.hometheaterhifi.com/volume_11_1/cayin-265ai-integrated-amplifier-3-2004.html

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2006/07/06 :  10:12:02  Show Profile Send jos a Private Message
quote:
En review av Cayin 265ai som kan vara intressant:
http://www.hometheaterhifi.com/volume_11_1/cayin-265ai-integrated-amplifier-3-2004.html


Intressant men som sagt; gärna inte kinesiskt och det ska vara en rejäl uppgradering. Cayinen är billigare än förstärkaren jag hade. Vilket iofs inte behöver betyda att den är sämre men tänk då om jag hittar något lika prisvärt fast i dubbla prisklassen?

Ang Thor: Jaha ok, jag trodde att det fanns minst tre versioner av Thor som inte var helt identiska inuti. Sorry. Tre versioner på lika många år hade verkat märkligt, många andra uppgraderar högst en gång under den tiden.
Men Thor känns ändå inte rätt, gillar den helt enkelt inte. Har läst om Thor som har fel säkringar, som verkar ha mindre kraft än de borde ha, Thor som måste både ha "hemlängtan och vind i ryggen" för att spela fullt ut etc etc.

Myryaden får jag fundera på.....
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2006/07/06 :  10:13:23  Show Profile Send jos a Private Message
Vad tror ni om Krell Kav 300i? Kan det vara ett rejält kliv från Myryaden eller är den för gammal?

Edited by - jos on 2006/07/06 10:13:43
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2006/07/06 :  10:17:53  Show Profile Send jos a Private Message
Ang Cayin igen: Som jag skrev tidigare så vill jag även ha något som har ordentligt med kraft. 40w per kanal är mindre än vad jag haft tidigare. Gärna 150+ w
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2006/07/06 :  10:28:57  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
quote:
Zell tillverkas inte längre och det känns lite tvivelaktigt. Den fanns ju bara att köpa ett kort tag


Zell ZD200 har funnits sedan åteminstone slutet av -90 eller början av 2000-talet. Prisbelönad på asiatiska hifimässor bland mängder av grejer. Har tydligen omstrukturerat företaget och något nytt har jag inte sett dyka upp ännu.

En riktigt bra förstärkare som kan mäta sig med det mesta för pengarna som du vill lägga och lite till...

Har förresten själv använt Zell:en till HFLS utan några som helst problem.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2006/07/06 10:48:02
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2006/07/06 :  13:03:59  Show Profile Send jos a Private Message
Mangew:
Ok, tack för info. Ska kolla! Är det din Zell som ligger ute på Hifimagsinet?
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2006/07/06 :  14:01:57  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
quote:
Är det din Zell som ligger ute på Hifimagsinet?


Nej inte det, funderar på ev. sälja den till hösten för prova rörförstärkare...men tveksam om man hittar något som kan vara någorlunda lika bra för någolunda samma pengar.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

bruce
Member

395 Posts

Posted - 2006/07/07 :  03:24:36  Show Profile Send bruce a Private Message
CROFT integrated!! Är det välljud och en "giant killer" du är efter så blir du inte besviken! 17000:- Eller så kanske min Croft Syntegra som jag har nyss bytat in hos Subasaudio. http://www.eminentaudio.co.uk/Frontier/CrftReviews/Reviews/Neostar.htm
Jag är nu på väg att uppgradera till min tredje Croft förstäkare.
Det är bara att kontakta Hans på Subasaudio.
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2006/07/07 :  13:18:45  Show Profile Send jos a Private Message
quote:
CROFT integrated!! Är det välljud och en "giant killer" du är efter så blir du inte besviken! 17000:- Eller så kanske min Croft Syntegra som jag har nyss bytat in hos Subasaudio. http://www.eminentaudio.co.uk/Frontier/CrftReviews/Reviews/Neostar.htm
Jag är nu på väg att uppgradera till min tredje Croft förstäkare.
Det är bara att kontakta Hans på Subasaudio.



Nope, inte ute efter en "giant killer"

Ok, var kan man lyssna på Croft i Sthlm? Verkar iofs liiiite klent med 30w per kanal i 4ohm, och en 300va traffe är väl ingen "giant" precis...
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/07/08 :  18:47:20  Show Profile Send Vox a Private Message
jos:
Vad sägs om en Thule IA252B? Jag har en till salu. Titta under säljes.


//eric

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2006/07/09 :  11:10:35  Show Profile Send jos a Private Message
Har faktiskt inte lyssnat på Thulen men den kan ju vara intressant då jag gillat dem förrut.

Halva nypriset..?
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/07/09 :  15:30:47  Show Profile Send Vox a Private Message
jos:
Släpper den inte för halva nypriset.........

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000