Author |
Topic |
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2006/04/28 : 14:49:35
|
Jag skrev samma fråga i ett annat forum och fick en intressant diskussion så därför provar jag samma sak här och ser om det kommer fram något nytt.
Ja, vad är det för mening? Är det lättare att bära hem dem från affären eller varför är det så populärt med stativare jämfört med tex en golvhögtalare med "likadana" element och samma fotavtryck?
Är det viktigt att kunna vifta med händerna kring högtalarnas stativ? Är det känslan/utseendet av att ha lite mer luft under högtalarna? Som jag ser det så tar de ju lika mycket plats oavsett för ingen seriös hifimänniska har dem ju i bokhyllan ändå. I don't get it!
Frågan är alltså främst tänkt ur en konsuments perspektiv. Varför en konsument kan tänkas välja en stativare framför en golvhögtalare men det går även bra att resonera kring tekniska aspekter om det stödjer resonemanget. |
|
Mc Square
Member
3723 Posts |
Posted - 2006/04/28 : 14:56:50
|
En anledning,kan vara barn i hushållet tex... Man kanske tycker man har för litet rum för ett par golvare... Eller helt enkelt för att man fallit för stativare,tidigare i livet...
Jag kör golvare,men hade gärna testat hur ett par stativare hade låtit i mitt rum. |
Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt... -->Mitt system EoJeud - A better snack!
"220 volt för att det kittlar så skönt" |
|
|
knoxville
Member
484 Posts |
Posted - 2006/04/28 : 15:06:21
|
Stativare försvinner bättre i ljudbilden så att säga. Lådorna blir ofta lite styvare pga den mindre volymen, vilket i sin tur leder till mindre lådfärgningar i ljudet.
Jag tycker personligen att alla register, utom basen, är bättre på en bra stativare. Ljudbilden är också ofta bättre, med ett riktigt bra djup, som likvärdiga golvare har svårt att ge.
Dock får man aldrig den där fysiska känslan av musiken som ett par bra golvare kan förmedla. Det är här subwoofern kommer in i bilden
/Erik |
TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
|
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2006/04/28 : 15:06:37
|
quote: En anledning,kan vara barn i hushållet tex... Man kanske tycker man har för litet rum för ett par golvare...
Hur tänker du då? Tar ett par stativare mer plats än ett par golvare med samma fotavtryck (ledande fråga, jag vet)? Och vad blir skillnaden för barnen? Kan inte ett par stativare vara lättare att välta tex från sitt stativ än ett par golvare? |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2006/04/28 : 15:12:20
|
Knoxville: Jag är skeptisk till sådana generella ljudskillnader mellan stativare och golvare. Som att det skulle vara någon fysisk lag som gör att stativare har ett eget ljud generellt. De kan ju tvärtemot vara extremt lika i uppbyggnad och utformining bara det att istället för ett stativ så går lådan ända ner till golvet, kanske med en sandfylld avdelning. Vad som skiljer stativare från golvare ljudmässigt är ju så beroende av så många små faktorer med stor variation att det är svårt att säga något generellt tycker jag. Jag skulle inte våga mig på det iaf. |
|
|
Apinator
Member
311 Posts |
Posted - 2006/04/28 : 15:13:01
|
Knoxville: Håller fullständigt med dej om detta!
Marens: Jag tror inte att det handlar om fotavtrycket utan snarare om hur djupt och hur mycket bas de spelar. Ofta spelar ju golvare lite djupare och det kan ju vara svårt att få till i små rum! Givetvis också svårt i stora rum.
Är ju själv frälst vid stativ högtalare, men då jag får tillgång till större rumär jag ju givetvis inte främmande för att byta till golvare.
MVH Dan |
"Vägarna till toppen av berget är många, men väl där är utsikten densamma" Kinesiskt ordspråk. "Stativhögtalarfetischist" |
|
|
Apinator
Member
311 Posts |
Posted - 2006/04/28 : 15:14:58
|
Marens: Jag har lyssnat på ett flertal högtalare både stativare och golvare som ingått i samma serie och i nära nog alla fallen föredragit stativaren av de anledningar som knoxville anger. Mycket möjligt att det inte är en fysisk lag men det stämmer i en del fall!
MVH Dan |
"Vägarna till toppen av berget är många, men väl där är utsikten densamma" Kinesiskt ordspråk. "Stativhögtalarfetischist" |
|
|
ulfsan
Member
921 Posts |
Posted - 2006/04/28 : 15:20:20
|
quote: Tar ett par stativare mer plats än ett par golvare med samma fotavtryck
Nu är fotavtrycken oftast inte samma för golvaren som "motsvarar" stativaren. T ex har jag högtalare ur förra JMLab Utopia-serien. Motsvarigheten till mina stativare MiniUtopia skulle vara golvaren MezzoUtopia och den tar nog upp uppskattningsvis minst 10 cm mer i bredd och (vad värre är) 15 cm mer i djupled. En Mezzo skulle säkerligen också behöva stå nästan halvmetern längre in i rummet (kräver mer avstånd till bakväggen). Skulle alltså inte gå att möblera med sådana i mitt vardagsrum....
/ Ulf |
Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem |
|
|
Mc Square
Member
3723 Posts |
Posted - 2006/04/28 : 15:24:44
|
Har en polare i Sthlm som kör stativare bara för att han inte vill att barnen ska pilla på vare sig kontakter eller membran. Och de flesta rejäla stativare har väl minst lika rejäla stativ...?Alltså stabila,menar jag. |
Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt... -->Mitt system EoJeud - A better snack!
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2006/04/28 : 15:27:52
|
Pris? |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
|
|
knoxville
Member
484 Posts |
Posted - 2006/04/28 : 15:45:47
|
Alpinator: Kul att någon upplever samma sak
Marens: Ja, men det som bygger från baseelementet och nedåt, på en golvare, blir ju stora ytor som lättare sätts i svängning. Därav blir det mer lådljud på en golvare. Det är helt enkelt lättare att bygga en bra och stabil stativare än en bra och stabil golvare. Det krävs väldigt mycket stagning på en golvare för att uppnå samma stabilitet styrka som en stativare får automatiskt genom sina kompakta mått.
Jag skriver bara vad jag tror, tycker och erfarit. Det är ingen lag. Dock har jag lyssnat på en jäkla massa högtalare och det har varit ett återkommande mönster att stativarna haft bättre ljudbild och mindre lådfärgningar.
Självklart finns det undantag.
/Erik
edit: meningsbyggnad |
TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
|
Edited by - knoxville on 2006/04/28 15:50:44 |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2006/04/28 : 15:55:58
|
Mc Square skrev:
quote: Har en polare i Sthlm som kör stativare bara för att han inte vill att barnen ska pilla på vare sig kontakter eller membran.
Det där med kontakterna var ett bra argument tycker jag. De sitter ju oftast längst ner på golvare exponerat för individer med begränsad räckvidd på höjden.
ohmega skrev: Pris?
Ja det kan ju vara en faktor. Jag har tänkt på det där och när det gäller högtalare som betingar ett högre pris så borde det spela mindre roll därför att de högre logistikkostnader och materialkostnader som ett par golvare medför till viss del kommer att ha mindre betydelse för det totala priset på högtalarna. Då kan golvaren prismässigt konkurrera med en stativare + stativ.
Ulfsan skrev:
quote: Nu är fotavtrycken oftast inte samma för golvaren som "motsvarar" stativaren...
Ja så är det ju ofta. Frågan är om det främst beror på efterfrågan på stativare eller rent tekniska aspekter, om det främst beror på det förstnämnda så är vi tillbaks på min grundläggande frågeställning. Varför vill man ha stativare.
Det är ju ganska vanligt med stora "klumpiga" stativare med stor lådvolym vars storlek kan jmföras med golvares. Vad är syftet med dessa tex? |
|
|
Mc Square
Member
3723 Posts |
Posted - 2006/04/28 : 15:56:18
|
quote: Det krävs väldigt mycket stagning på en golvare
Det har jag! |
|
|
knoxville
Member
484 Posts |
Posted - 2006/04/28 : 16:04:45
|
Good for you
Sedan tror jag utseendet kan vara en viktig faktor. WAF-faktorn på ett par stativare är betydligt högre än för ett par feta golvare (enligt mina erfarenheter iaf )
/Erik |
|
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2006/04/28 : 16:07:01
|
Vad är waf-faktorn för ett par smala golvare då jämfört med ett par feta stativare?
Sedan angående basåtergivning. Det är ju inget som avgör att just golvaren ska ha mer kapabel bas än stativaren egentligen. |
|
|
Archelon
Member
86 Posts |
Posted - 2006/04/28 : 16:20:34
|
lådvolymen ? |
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2006/04/28 : 16:21:12
|
marens : Jo..men ett visst samband finns det ju mellan lådvolym å undre gränsfrekvens.. |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2006/04/28 : 16:25:09
|
ohmega: Ja, men inte nödvändigtvis mellan stativare/govlare och lådvolym.
Det kan ju tex handla om en större stativare vs. en mindre golvare för ungefär samma pris inklusive stativet och ungefär samma lådvolym och basåtergivning. Vad är poängen med stativaren? Varför vill man ha den och inte golvaren?
Vi tänker oss att vi inte väljer mellan befintliga högtalare nu utan att vi har tänkt oss någon. Vi är ute efter en typ av högtalare som vi önskar köpa. I det specifika fallet kan det ju vara så att den ena högtalaren låte bättre än den andra av orsaker som inte behöver ha med högtalartypen att göra, det är därför jag frågar utifrån vad man skulle vilja ha. |
Edited by - marens on 2006/04/28 16:30:00 |
|
|
Hasse
Member
831 Posts |
Posted - 2006/04/28 : 16:27:19
|
fråga inte varför men det finns många bra stativare framförallt i dom lägre prisklasserna. |
Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg. |
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2006/04/28 : 16:33:41
|
Marens: nja...men har du nån gång stött på en golvare på 10-12 liter? |
|
|
hman
Member
159 Posts |
Posted - 2006/04/28 : 16:34:50
|
Varför har man golvare?
En annan aspekt med att sälja golvare kan vara att det är lättare att konstruera ett trevägssystem. Tvåvägssystem är svårare att balansera och kräver dyrare delnings filter om ljudkvaliten ska vara like bra som ett trevägssystem. En annan anledning är att konsumenten uppfattar att denne får mer för pengarna.
När jag har jämfört stativare och golvare vid samma prisklass har jag nästan alltid föredragit stativare. Generellt, håller jag med om att stativarnas låda blir styvare än golvaren. I övrigt anser jag att högtalarlådan ska vara tung och samtidigt vara så resonansfri som möjligt. Membranen ska vara lätta och samtidigt fungera som kolvar. Om dessa kriterier uppfylls blir oftast resultatet bra, ovavsett om högtalaren råkar bli en stativare eller en golvare.
|
Price is what you pay. Value is what you get. Buffett |
Edited by - hman on 2006/04/28 17:52:45 |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2006/04/28 : 16:38:38
|
ohmega: nä. Är det ett önskemål att man vill ha en så pass liten högtalare så är nog en stativare ett bra alternativ av konstruktionsmässiga skäl.
Jag tänkte mera allmänt eftersom många stativare har en 20-30 liter och dessutom kostar en bra peng, varför man vill ha just en sådan. |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2006/04/28 : 16:43:33
|
hman: Tyngden hos högtalaren tycker jag inte avgör i sig. Den behöver en viss tyngd i förhållande till baselementens rörliga massa (gärna en faktor 1000 eller däromkring) och på den punkten har golvare ett övertag generellt sett. Men utöver detta så tror jag det är onödigt att överdriva, därutöver gör man nog bättre i att optimera resonansbeteendet hos själva lådan så långt som möjligt istället. |
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2006/04/28 : 16:48:10
|
Jag tror nog ändå att priset till stor del är avgörande..det beror väl lite i vilken prisklass man rör sig i ...men det kan ju lätt skilja 4000-5000 kr mellan stativar modellen och golvare i en å samma högtalar-serie..sen att man NÅGON ANNANSTANS kan hitta golvare till ett lägre pris spelar ju liksom ingen roll ...Det finns ju ingen självklarhet i att det just skall vara golvare...man slipper förvisso att betala för stativen, men ibland lönar det sig att göra detta ändå |
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2006/04/28 : 17:07:45
|
Ja menar...det kan ju vara så att en butik man tycker är bra...har låt säga fyra "högtalarserier"...En serie är för dyr kanske...en annan serie..nja..de råkar vara alltför tungdrivna...den tredje serien...nja...diskanten låter inget vidare..kvar står du där med serie fyra...och ser att prisskillnaden är stor..stativaren kostar 7000:- medan golvaren kostar 11000:-... |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2006/04/28 : 17:13:07
|
Jag har ett klockrent konkret exempel nu.
B&W DM602S3 kostar på hifiklubben 4700kr + stativ enligt hifiklubben tänkta för 600-serien 1400kr = 6100kr.
B&W DM602.5S3 som endast skiljer mot 602S3 på att lådan fortsätter ner till golvet. Kostar 6000 kr.
Definitiv vinst med golvaren: 100kr + djupare bas. Vinst med stativaren: |
|
|
Topic |
|