HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nålfiltsmatta=mindre reflektion?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/06/12 :  19:23:59  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Skulle vilja lägga in en matta i mitt lyssningsrum. När jag ändå gör det, så varför inte fylla hela golvet!!! (Min sambo jobbar och pluggar på annan ort i 6mån...)

Jag tror att en svart nålfiltsmatta skulle bli det billigaste alternativet. Och snyggaste

Den är väl ca 3mm tjock och inte speciellt fluffig.

Men blir det bra? Eller är den mattan för kompakt och tunn för att släcka ut reflexer i golvet?

Golvet i lägenheten som hamnar under mattan är ett plastgolv.

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/06/12 :  19:49:50  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Tjockare är ju bättre, men sedan exakt hur mycket mindre absorberande en dito nålfiltsmatta är jämfört med ett säg 20 mm tjockt alternativ blir ju bara en gissning, det lär vara en hel del.

Är mattan i syfte att just förbättra golvreflexen? Då skulle jag inte snåla och köpa en så tjock matta som möjligt, annars är ju risken överhängande att det är en bortkastad investering.. bortkastade investeringar är dyra ting även om du betalade mindre för prylen i fråga!!!

/Jonas

Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/06/12 :  21:09:03  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Syftet är att få ett mera dämpat rum. Jag har inte flyttat in än (20 juni), så nu är det fyra kala betongväggar där.

Anledningen till att jag är lite sugen på att snåla är att jag förmodligen får rulla ihop den om 6mån när jag blir sambo igen .
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/06/12 :  22:47:05  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Så tunn matta gör inte mycket skillnad förrän i den allra högsta diskanten.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/06/13 :  01:01:45  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Hur tjock bör den vara för att vara till någon ljudmässig nytta då?
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/06/13 :  11:52:19  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Matta som täcker hela golvet och gör riktig nytta är dyr. Räkna med 550-800:-/kvadratmeter.

Många köper istället IKEAS fiffiga röda stora runda tjocka gosiga matta PS:
http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?topcategoryId=15594&catalogId=10103&storeId=2&productId=47099&langId=-11&chosenPartNumber=62757663

Nu är den ju inte den slutgiltiga lösningen eftersom då behöver, precis som du skriver, hela golvet täckas in. Den kan dock användas till att dämpa första golvreflexen.

Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2006/06/13 :  18:46:02  Show Profile Send MatsT a Private Message
Om det är golvreflexen som är problemet är väl en heltäckningsmatta knappast den ideala lösningen, det fungerar mycket bättre med en rejäl kudde fylld med dämpmaterial som placeras strategiskt på golvet. Kudden tar man bort när man inte lyssnar.

Stora mattor eller för den delen heltäckningsmattor gör dock mycket för efterklangen i rummet eftersom den stora ytan gör att det blir många studsar per tidsenhet och därmed rätt stor dämpning.

Skall man generalisera så gäller att fluffigare matta fungerar bättre än tunn men en tunn matta är mycket bättre än ingen matta.
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/06/13 :  22:51:36  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Bra tips... skall testa det MatsT. Jag har nog fuskat och ställt vardagsrumsbordet så att det tar bort reflexen... funkar för mig

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/06/13 :  23:09:31  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Vill man bara täcka golvet med matta, så finns helteckningsmattor på SILVAN tex för 69:-/m2 - Blir en ganska stor matta för 1000:- (4m x 3.5m)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/06/14 :  01:48:30  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Jag tänkte golvreflexen. Men det är ju bra att minska efterklangstiden också. En stor matta kanske kan kompensera för en luftig gles möblering!?

Ska kolla Silvan.

Slog runt på stan idag. Hittade bara mattor för 350-650:-/m2

69:- låter bättre
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/06/14 :  09:21:13  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
En matta för 69:- borde vara bättre än ingen matta alls.

Sökte på faktiskt.se för att se om det fanns en läsvärd tråd där occh hittade:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=11737&highlight=matta

Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/06/15 :  02:22:22  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Tack Kaffekoppen!

Nu har jag beställt en färgkarta med 26 provbitar av den riktiga tjockisen "Symphony" från www.egecarpet.com
Provbitarna är 13x22cm. Bara det blir ju en matta på 65x110cm
Snålvattnet rinner

Edited by - Bunkert on 2006/06/15 02:26:06
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/06/15 :  08:39:26  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Bunkert,
om alla dina polare gör likadant har du din matta och företaget går i KK ;-)

Faktum är, precis som jag tror jag skrev i tråden, att deras höga pris torde ha något att göra med provbitarna. Se körs alltså ut med UPS... en mattbit på 12x22cm...

Kundservice eller absurdum?

Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/06/15 :  13:35:49  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
KK! Nja. Företaget erbjuder denna tjänst i 51 länder. Det blir många provbitar det...

Man har två alternativ om man vill få hem prover av heltäckande mattor. Antingen enstaka bitar/färger a 40x60cm eller en karta med alla färger av serien man är ute efter. Dessa bitar är 13x22cm.
Serien "Symphony" har 26 färger.

www.egecarpet.com / Products / Carpet selector / Välj "wall-to-wall carpets / Klicka på "Show Results" / Klicka på önskad matta / Välj "40x60 cm large sample" eller
"Swatch of all shades, 13x22 cm" / Fyll i adressuppgifter / Klart

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000