HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Mitt påstående
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/04/28 :  01:07:12  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Mitt påstående....
Om man hör sämmre så är det svårare att få det att låta bättre faktiskt
Jo så här är det, ju högre man spelar desto svårare är det att få det att låta bra (som det är inspelat)........
Varför är det så då, jo för att det skapas ett högre ljudtryck vid högre volymer och då sätts saker i omgivningen i svängning och därmed färgar det ljudet negativt.
Detta är nog ett stort problem som många glömmer bort
Trevlig valborg MVH Levande

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/04/28 :  01:14:48  Show Profile Send CC a Private Message
Ah! Tror du naglade fast spiken där, levande!
Ska ta upp den tanken med min fru som vanligtvis tycker jag spelar onödigt högt!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8491 Posts

Posted - 2006/04/28 :  01:26:34  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Om man hör sämmre så är det svårare att få det att låta bättre faktiskt

Ja,ganska logiskt.

Trevlig valborg på er

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2006/04/28 :  07:39:40  Show Profile Send MatsT a Private Message
Ett vanligt argument särskilt bland yngre men samtidigt rätt tveksamt. Jag ger dig rätt i en detalj, man kan inte justera sådant man inte hör. Däremot är det så att personer med nedsatt hörsel ofta är bättre (!) på att bedöma ljudkvalitet eftersom de berörs av kvaliteten på ett helt annat sätt. Är kvaliteten låg hör de helt enkelt ännu sämre vad som spelas medan den som har bra hörsel kan finna även dåligt ljud njutbart.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8491 Posts

Posted - 2006/04/28 :  09:16:20  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Däremot är det så att personer med nedsatt hörsel ofta är bättre (!) på att bedöma ljudkvalitet

Är det inte så att det går att "träna upp en dålig hörsel?"Ja till en viss gräns då.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2006/04/28 :  09:29:40  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Levande, om du tänker efter så har en person som hör sämre, precis samma upplevelser av verkliga ljud (fast med sämre hörsel) och blir då så att säga med samma referens till uppspelade ljud från högtalare. Det är inte alltid som hörselskadade måste spela starkare. Kan vara precis tvärtom också, att de inte tål starka ljudtryck, t.ex. många som har tinnitus.

Att lyssningsrummet skrammlar är såklart något som måste åtgärdas, oavsett om man haör bra eller dåligt. Det är väldigt störande med skrammel orsakat på grund av ljudtryck, tycker jag.

Möjligtvis de som inte kan höra höga frekvenser, har ingen möjlighet att värdera ljudåtergivningen vid 18 kHz (exempelvis), men de hör ändå inte 18 kHz för "verkliga" ljud. Har bara betydelse för att om de skulle vara någon slags referensperson för att kalibrera en anläggning åt en med "perfekt" hörsel. Då skulle det kunna tänkas bli "fel". Men i praktiken är det väl ingen som törs lita på att en hörselskadad ska kalibrera in en anläggning åt en annan person med perfekt hörsel? (blev nog lite obegripligt detta, fråga igen om jag var otydlig/ beskrev luddigt).

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..

Edited by - Knoppen on 2006/04/28 13:22:20
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2006/04/28 :  10:31:22  Show Profile Send n0p a Private Message
Ska bli intressant med bärbara mp3-generationen hur deras hörsel kommer se ut, kan inte riktigt vara sunt att gå rund med hörlurar hela dagarna, särskilt som när man försöker överrösta omgivningen bestående av trafik och annat buller.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2006/04/28 :  11:11:33  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej!
Knoppen, det är nog omöjligt att hitta en person med "perfekt hörsel" ;-)
Jag tycker snarare att det är så att vi hör ganska olika - gällande nivåer och frekvensgång. Sen är det väl också så att vi alla har en referens i "verkligheten". Fast jag har på känn att lyssningssituationen fungerar lite annorlunda när man sitter vid en anläggning. Ljudet är så långt ifrån verkligheten ändå på något vis så att man lättare blir kinkig (känslig) för ljust ljud, bumligare bas etc etc.
Ang mp3-genereationen så tycker jag att man skall förespråka "in-earlösningar" som stänger ute ljud bättre än de lurar som följer med iPods etc. Alla trivs inte med dem dock.
Shaft
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000