HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hög - låg nivå till subben??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ronny
Member

112 Posts

Posted - 2006/04/27 :  22:48:22  Show Profile Send ronny a Private Message
Villket ger bäst "bett" i subben? Skall den drivas av hög eller lågnivå? Eller är det ingen större skillnad? Gäller 2-kanal musik.


//RR

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2006/04/27 :  23:26:53  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Beror väldigt mycket på vilken sub det är, sedan finns det ju sådana som REL som mår bra av att vara inkopplade på bägge.

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

ronny
Member

112 Posts

Posted - 2006/04/28 :  06:36:51  Show Profile Send ronny a Private Message
Hmmm... Jag har endast en lågnivå utgång per kanal från försteget. Vad anser ni om Y-koppling. Finns det några bra som inte i märkbar grad försämrar signalen till slutstegen

//RR
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2006/04/28 :  09:37:33  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Rent tekniskt är det inga konstigheter att designa en ingång för "lågnivå" respektive "högnivå". På högnivåingången sitter det bara några motstånd som fungerar som spänningsdelare. Bör inte innebära några som helst skillnader.

Å andra sidan vill jag propagera för något mycket viktigare:

Använd helst "subbwåffer" tillsammans med delningsfilter så att även sidosystemet filtreras (högpassfilter). Då uppnås följande fördelar:

1) Sidosystemen ger lägre distorsion i övre bas upp till mellanregister
2) Sidosystemen ges möjlighet att totalt sett med subben spela starkare (eftersom sidosystemen inte behöver göra stora konutslag)


Utan att skära bort basen från sidosystemen ("huvudhögtalarna") kan man inte spela starkare, blir även ofta konstiga interferenser där de överlappar varandra.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8491 Posts

Posted - 2006/04/28 :  10:14:34  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
På högnivåingången sitter det bara några motstånd som fungerar som spänningsdelare. Bör inte innebära några som helst skillnader.


Hur blir det med impedansen då,nog för att en t.e.x 8 ohm`s utgång orkar driva en linjeingång.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2006/04/28 :  10:20:24  Show Profile Send UrSv a Private Message
Ofta när man kopplar in subben via högnivå så är huvudhögtalarna också inkopplade så det blir samma last som annars fast med ett antal hundra, minst, Ohm parallellt vilket inte påverkar alls.
Go to Top of Page

DVDHUSET
Member

75 Posts

Posted - 2006/04/28 :  12:11:24  Show Profile  Visit DVDHUSET's Homepage Send DVDHUSET a Private Message
Högnivå ingången är att föredra...

Både i musik o film.

Ex Studiogubben som mixar en film/musik kanske missar en liten del i en scen dvs basspåret...dvs i 5.1 alt 6.1 å då menar jag subwoofers kanalen.

Men tar du signalen från dina frontar har du en garanterad jämnare basgång o garanterat bättre än lågnivån.

Ett märke som vi säljer har både hög o lågnivå in.
Högnivå ingången har märket löst med en Neutrik speakon kontakt...
En mycket smart lösning.

Jag har en filosofi om att subwoofer skall endast ta vid där repsektive högtalare inte långre orkar med.
Dvs subwoofern är endast ett hjälp organ o går i symbios med högtalaren..inget disco eller dunka dunka...

Att hitta balansen där högtalare o subwoofer möts....
Där o med föredrar jag högnivån och en bra frekvens inställning.

Sedan kör en del dubbelt dvs både låg o högnivå....
Men jag har inte hittat den stora "skillnaden än"....

En parasit överlever inte utan sin värd.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2006/04/28 :  13:16:26  Show Profile Send Knoppen a Private Message
DVDhuset, med ditt sätt att koppla så vinner man inte de stora fördelarna med aktivt delningsfilter.

Exempelvis med "din metod" (som i och för sig brukar förespråkas av andra också) så är det inte så lyckat om man råkar ha "stora" högtalare som från början går rätt djupt. Att då dela en subbwåffer vid exempelvis 35 Hz ger i stort sätt bara en släpig basåtergivning på grund av att delningsfrekvensen är så låg och som därmed ger fasvridning som gör att det ofta kan låta som om subben spelar i mottakt jämfört med musiken. Och inte heller vinner man ljudtryckskapaicitet eller möjlighet till lägre distorsion. Jag ser inga fördelar alls med sådan inkoppling. Jo kanske en enda; det är lätt att koppla in.


Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000