Author |
Topic |
|
kjellen
Member
161 Posts |
Posted - 2002/11/08 : 16:50:46
|
Hallå hej!
Jag hade en incident hemma nyligen, där min CD/DVD-spelare kraschade i trappen i en våldsam smäll. Vittnen fanns till händelsen så händelsens äkthet finns det inga tvivel om. Nu vill försäkringsbolaget "laga" spelaren till den grad att den fungerar igen. Jag känner då så här; En CD-spelare är inte endast beroende av en fungerande laser för att låta vackert. Om den blivit ordentligt skadad kanske dess egenskaper som CD-spelare är drastiskt försämrade, även om en verkstad lyckas få den att fungera... Vad tror Ni, utifrån era audiofilperspektiv; Ska jag försöka få ut en helt ny spelare eller räcker inte försäkringsreglerna till det?
MVH KJELL TG |
|
ekman
Member
270 Posts |
Posted - 2002/11/08 : 16:55:13
|
beror ju helt och hållet på vilken sorts försäkring du har om dom är skyldiga att reparera den eller byta hela enheten jag tror nog inte du får ut en ny dock... |
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2002/11/08 : 16:55:46
|
Kan du inte "tappa" den en gång till? |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
|
|
kjellen
Member
161 Posts |
Posted - 2002/11/08 : 16:57:14
|
Zombie>> Det där lät lite ironiskt. Jag gjorde mig faktiskt illa däran i fallet... |
Kom ihåg att det är du som avgör vad som är "bra". |
|
|
Hepcat
Member
1103 Posts |
Posted - 2002/11/08 : 17:24:24
|
Är det en bra verkstad så reparerar dom inte bara så att den fungerar. Dom justerar upp den och gör vad som behövs för att den skall fungera precis lika bra eller bättre än innan. det är det estetiska som kan vara illa däran då. och det är ju inte heller kul.
Mikael |
www.selleri.de
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2002/11/08 : 18:48:13
|
Ja du, svår fråga.
Det enkla svaret är ju att allt i maskinen har åkt på en chock. Du kan råka ut för alla möjliga problem som inte bara har med de mekaniska delarna att göra. Tex kan du ha fått sprickor i lödningar som efter x antal uppvärmningar/avsvalningar blir till intermittenta fel.
Men så enkelt är det inte. Om korten i din maskin är ytmonterade så har de med säkerhet klarat sig betydligt bättre än om det är hålmonterat. Så som vanligt är det en mångfacereda värld och inte svart eller vitt.
Om du får in den på en bra verkstad så kan de säkert se till att den blir lika bra som innan men är det "klåpare" så
Vänligen, P |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
Edited by - Pac on 2002/11/08 18:57:50 |
|
|
n/a
deleted
1846 Posts |
Posted - 2002/11/08 : 19:47:09
|
Mina egna erfarenheter är att du skall lämna in den till en auktoriserad verkstad för att dom skall lämna ett kostnadsförslag för lagningen inkl arbetskostnad, med en timdebitering runt500kr/timme så springer det iväg ganska fort. Sedan görs en kontantreglering och om du då väljer att laga den själv så är det din sak. Om den inte går att laga för mindre än vad den är värd så skall du få ersättning motsvarande värdet. Om den är ny (ett år)skall du få en ny. Om den är äldre räknas värdet ned med en viss %/år. Allternativt att verkstaden värderar den. Lycka till. |
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2002/11/09 : 12:05:59
|
Ledsen att du skadade dig, det var ingen ironi. Jag tänkte mer på att du skulle råka tappa den en gång till och göra maskinen "oreparerbar". |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
|
|
kjellen
Member
161 Posts |
Posted - 2002/11/09 : 20:49:01
|
Vägen till verkstaden är ju lång och farofylld... |
Kom ihåg att det är du som avgör vad som är "bra". |
|
|
Neon Park
Member
1013 Posts |
Posted - 2002/11/09 : 22:57:59
|
Försök att få försäkringsbolaget att ta sitt förnuft till fånga ur audiofil synpunkt och få det utbytt |
|
|
|
Topic |
|