HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Bygga rörsteg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

frez
Member

187 Posts

Posted - 2006/04/26 :  14:57:45  Show Profile Send frez a Private Message
Hej,

Har i många år gått och suktat efter ett vettigt litet rörsteg att ha puttrandes på jobbet. PÅ JOBBET!!!??? undrar nu alla. Ja på jobbet, det är här jag tillbringar större delen av mina dagar, och dessutom inom en area av ca 10kvm. Alltså ypperligt bra ställe för musiklyssning, om än kanske inte maximalt koncentrerad.

Hur som helst finns det nu ett par bra högtalare och till dess skulle jag nu vilja bygga en rörförstärkare. Av någon anledning har jag fastnat för SE-kopplade trioder, typ 2A3, 300B. Låter alldeles vansinnigt vackert. Till dessa skulle det vara roligt att använda 6C45pi eller ECC99. Vet inte varför jag snöat in på dessa, men jag har bara hört gott om dem.

Är detta görligt, eller krånglar jag till det? Även en mycket enkel förstärkare med 300B eller 2A3 skulle vara intresant. Någon som kan rita ihop något eller finns förslag färdiga?

Är det någon som kan tala om för mig en lämplig utgångstrafo till ett dylikt projekt. Lundahl verkar trevliga, om än lite dyra. Men om ni anser de är värda pengarna kan jag tänka mig dessa.

Tack på förhand
/Frez

"Det största som jag har sett på en Islandshäst är Sune Mangs."

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7819 Posts

Posted - 2006/04/26 :  16:57:06  Show Profile Send Fuling a Private Message
I ett utrymme på 10kvm blir det nog kämpigt att få till en bra lyssningsmiljö, så enligt min helt privata åsikt skulle det nog kännas lite överflödigt med såpass dyra rör.
Det finns pentoder och stråltetroder som beter sig bra i triodläge för 20:- styck och uppåt, nästan alla har dessutom egenheten att de kan glödmatas från en gemensam 6,3V lindning.
Nu ska jag förstås inte avråda någon från att bygga en fin förstärkare med bra komponenter, men just i sammanhanget att ha bakgrundsmusik i ett trångt utrymme kan man nog bygga något enkelt, billigt och ändå väldigt trevligt med t.ex. ett par EL90 och Hammond 125ESE.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

ockham
Member

395 Posts

Posted - 2006/04/26 :  19:46:53  Show Profile Send ockham a Private Message
Jag skulle också vilja ha ett förslag på ett bra schema med 2A3 trioder.
Jag har letat lite på nätet, men skulle egentligen vilja ha ett förslag på ett schema som någon provat och kan bedöma som god design, därtill att någon har goda erfarenheter av det.
Jag vet att Erik Andresson har ett väljudande 2A3 steg som känns lockande, men jag vet inte om han släpper schemat till det.

Jag använder lundhal i mitt första DIY projekt. Låter väldigt fint men jag har inga andra utgångstranformatorer att jämföra med så .....

Numquam ponendo est pluritas sine necessitate.

Mitt System
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7819 Posts

Posted - 2006/04/26 :  19:55:47  Show Profile Send Fuling a Private Message
6B4G (Alltså 2A3 med civiliserad sockel och glödspänning) och LL1664 utgångstrafo är en match made in heaven...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2006/04/26 :  21:37:48  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Kul att Lundahlarna har hittat in i ditt 6B4G-steg, Fuling. :)

Jag har letat utgångstransformatorer till 6 kanaler single end-förstärkare och fått det här prisförslaget från AE-Europe:

[15W] EI-version is Eur 72,- a pair
[15W] C-core is Eur 148,- a pair

De har supersnälla paketpriser:
http://www.ae-europe.nl/trafosets_engels.htm
Ta en titt på "Transformer and choke set for the “807SE”amplifier"! Kanske vore något att bygga ihop?

807 är ett billigt rör som lyser fint =)


/Ronnie

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7819 Posts

Posted - 2006/04/26 :  22:34:39  Show Profile Send Fuling a Private Message
Ronnie: Fint som snus!

Edcor säljer SE-trafos från 18 USD och uppåt, och den samlade kritikerkåren på diyaudio.com är eniga om att det är mycket prisvärda trafos som presterar långt över vad man kan förvänta sig med tanke på priset. De har en 5k/8ohm med UL-tapp som borde passa utmärkt till 807:or.
ETt gruppköp därifrån skulle smaka...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/04/27 :  19:02:36  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag ska bygga det här steget med 2A3 - alla komponenter hemma, men vill gärna ha rör i likriktaren (ny nättrafo):
http://www.pastisch.se/faktiskt/2A3.GIF
Rören har jag köpt billigt på www.tubesandmore.com
Transformatorer på http://www.livinginthepast.demon.co.uk/homepage.html
Lådor har jag som jag fått från Lasse Ohlsson, men annrs går ju Hammonds lådor jättebra.

Jag har en annan leverantör av trafos: http://www.roehrentechnik.de/html/ausgangstrafos.html
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7819 Posts

Posted - 2006/04/27 :  19:14:34  Show Profile Send Fuling a Private Message
quote:
http://www.livinginthepast.demon.co.uk/homepage.html



Den länken såg jag för ett tag sedan, klart intressant!
Hur gick det till att beställa därifrån, och vilka påslag blev det för frakt och liknande?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2006/04/27 :  21:00:55  Show Profile Send dahlfalk a Private Message
quote:
Fuling:
Edcor säljer SE-trafos från 18 USD och uppåt, och den samlade kritikerkåren på diyaudio.com är eniga om att det är mycket prisvärda trafos som presterar långt över vad man kan förvänta sig med tanke på priset. De har en 5k/8ohm med UL-tapp som borde passa utmärkt till 807:or.
ETt gruppköp därifrån skulle smaka...

OT
Jomenvisst!
Ett gruppköp därifrån vore väl trevligt!
Mycket förstående prislappar :P
/OT
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7819 Posts

Posted - 2006/04/27 :  21:26:16  Show Profile Send Fuling a Private Message
Gruppköp, ja.
Det har dykt upp länkar till några firmor som säljer billiga och bra(?) utgångstrafos så det finns ju några att välja på.
Jag kan fylla på med en till: www.askjanfirst.de

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8500 Posts

Posted - 2006/04/27 :  22:28:59  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Edcor säljer SE-trafos från 18 USD och uppåt

Låter som den passar min ekonomi lite framöver här..
Tänkte ev göra en experimentbräda,så den prisklassen,kanske lite mer skulle passa mig.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7819 Posts

Posted - 2006/04/27 :  22:55:02  Show Profile Send Fuling a Private Message
Ja, det vore guld om någon person med tid och organisationsförmåga kunde styra upp ett gruppköp
Undertecknad har varken eller...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7819 Posts

Posted - 2006/04/27 :  22:57:27  Show Profile Send Fuling a Private Message
Lite info om Edcortrafona:

http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=fce9675e1dde4ba1144afed2850d0041&threadid=72654

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

ockham
Member

395 Posts

Posted - 2006/04/28 :  08:23:27  Show Profile Send ockham a Private Message
soundbrigade, vet du om någon som hört "din 2A3" förstärkare? Det ska bli spännande att ta del av dina erfarenheter.

Numquam ponendo est pluritas sine necessitate.

Mitt System
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8500 Posts

Posted - 2006/04/28 :  10:24:40  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Ja,organiserad kan jag ej kalla migSkrev dock ett mail och fråga om
grupprabatt..
Jag tänkte,den här primary screen voltage lindningen på 40% kan man använda den för att få annan impenans?Jag har ingen direkt brådska att få desssa trafosar,ja utifall fler skulle bli inresserade.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7819 Posts

Posted - 2006/04/28 :  10:41:59  Show Profile Send Fuling a Private Message
quote:
den här primary screen voltage lindningen på 40% kan man använda den för att få annan impenans?


Teoretiskt sett: Ja, men det skulle påverka trafons prestanda markant till det sämre.
Lägg märke till att trafona finns med tre olika sekundärlindningar (4, 8 och 16 ohm) så det är nog bättre att köpa en med "fel" sekundärimpedans och anpassa på den viset.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2006/04/28 :  11:20:44  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Det är precis vad jag gör i HFTA-prototypen. Transformatorerna har 3.5k primär så jag lastar dem 8 ohm på 4-ohmstappen för att få 7k primär.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8500 Posts

Posted - 2006/04/28 :  11:34:54  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Tänkte ev göra en experimentbräda


Tänkte mest på om jag skulle ha dem till att experimentera med,kolla olika rör t.e.x och hitta någon mellan impedans som passar flera rör.Jag har annars Lundahls 9202 som sitter i ett chassie,men vill ej skruva loss dem för detta.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/04/28 :  17:41:51  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Minns inte hur mycket fraktkostnaden blev men det gick mycket lätt att beställa. Kanske lite lång leveranstid, ca 3 veckor, men fabriker skickar bara en dag i veckan.
För två 8-10W SE-trafos och 2 5W SE-trafos med frakt betalade jag 1500-1600kr - allt inkl.
PayPal gäller.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8500 Posts

Posted - 2006/04/28 :  20:36:23  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Skrev dock ett mail och fråga om
grupprabatt..

De ville veta kvantitet innan de kunde säga pris.

http://www.livinginthepast.demon.co.uk/homepage.html verkar ju ha ett bättre sortiment,kanske bättre att handla därifrån?Inte så farligt dyra heller.Dock hade de IT trafos på första stället.

Någon som kollat priserna på den Polska saiten?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2006/04/28 22:26:37
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8500 Posts

Posted - 2006/04/28 :  21:41:16  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Kollat lite på polska saiten,finns ju lite att välja på,inte så farligt dyrt,någon som kan säga något om kvaliteten?Hur blir det med moms/tull?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7819 Posts

Posted - 2006/04/28 :  22:10:16  Show Profile Send Fuling a Private Message
Vilken polska sajt??

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8500 Posts

Posted - 2006/04/28 :  22:25:42  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
http://mkpt.pl/index.php/cPath/9_102

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7819 Posts

Posted - 2006/04/28 :  22:35:23  Show Profile Send Fuling a Private Message
Se där, den hade jag missat!
Hmm, de minsta trafona där verkar bara gå upp till 12kHz.
Men klart intressant, ja...!

Oj, de har ringkärnetrafos till matningen också med glödlindning och allt! Synd att man inte begriper många ord av vad som står där...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2006/04/28 22:39:22
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8500 Posts

Posted - 2006/04/28 :  23:26:46  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Jag tror nästan pris/prestanda är bättre på http://www.livinginthepast.demon.co.uk/xformer.html
Sen är det pris/prestanda http://www.edcorusa.com/classx/tube_output/xse/xse15-8-5K.htm
svårt det här..om man hade pengar..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7819 Posts

Posted - 2006/04/29 :  09:28:30  Show Profile Send Fuling a Private Message
Edcortrafona har som jag ser det två fördelar: Priset, samt att det finns dokumenterade tester gjorda av utomstående.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000