HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Kopiera en vinyl....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

BengHa
Member

59 Posts

Posted - 2006/05/17 :  16:59:38  Show Profile Send BengHa a Private Message
Hittade följande länk på nätet.

http://gadgets.qj.net/How-to-Pirate-a-Vinyl-Record/pg/49/aid/39381

Mycket skall man höra innan öronen trillar av....

Ryssen
100.000-klubben

8500 Posts

Posted - 2006/05/17 :  17:44:11  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Har du provat,kanske funkar.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2006/05/17 :  19:04:09  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
Hahaha... Grymt, att ingen tänkte på det när alla höll på att banda!!

Stereo Audio
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2006/05/18 :  17:23:09  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Kanske en metod att "säkerhetskopiera" gamla stenkakesamlingen i alla fall..

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

BengHa
Member

59 Posts

Posted - 2006/05/18 :  20:15:52  Show Profile Send BengHa a Private Message
Man får nog se det som rent ploj. Man lär ju koppiera alla hack och repor.

Men att man bara kommer på det....
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/05/18 :  20:45:28  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det är inte direkt en ny metod även om jag aldrig sett det användas för en LP skiva förr. Som bekant kan samma metod användas för att lura fingeravtrycksläsare, istället för att gjuta av en LP-skiva så tar man ett tumavtryck.

OT: Med samma teknik man man faktiskt tillverka ganska små saker, gränsen för en "nanoimprinter" (som de kallas) är ca 10 nanometer. När man väl gjort en "avgjutning" så kan man sedan "stämpla" mönstret i resisten på ett lämpligt substrat.
Det borde gå att göra bra kopior av CD-skivor med en sådan (man måste dock först ta bort skyddet så att man kommer åt "groparna"), det skulle vara kul att se skivbolagen försöka skapa ett kopieringskydd som motstår det
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/05/18 :  22:32:20  Show Profile Send gcs a Private Message
Hahaha... Grymt, att ingen tänkte på det när alla höll på att banda!!
Jo jag höll faktiskt på och experimenterade med det här i mina tonår i slutet av 50-talet. Jag gjorde först gipsavgjutningar av 78 varvare men jag kunde snart konstatera att det behövdes något ännu finare. På den tiden kunde man köpa olika kemikalier coh bivax på vissa apotek så det gjorde jag. Men det blev bara försök, men tanken var att man skulle kunna kopiera skivor åt sig själv och kompisarna. Även om man skulle kunna göra en bra avgjutning av en skiva så går det ändå inte att spela avgjutningen med en vanlig pickup. På 50-talet var det ytterst ovanligt med bandspelare så tanken slog mig aldrig att man också kunde spela in skivor på magnetband.
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2006/05/19 :  08:32:47  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Avgjutningen är ju en helt fantastisk (läs "fantasiisk") metod att kopiera vinyler, men
kan man inte vara lika fiffig med magnetbanden? Nått med järnfilspån kanske?

Gcs påpekande om bandspelare fick mig att fundera: När slog egentligen bandspelaren igenom i Sverige? Jag har två professionella Lyrec från 1954 och de är onekligen
påkostade och mekaniskt avancerade. Definitivt inget produktionsvänligt. Har en Philips från 1955 som är klart konsumentinriktad och tillhör en radiogrammofon.
Mitt intryck är att bandspelarna slog igenom under 50-talets sena hälft samtidigt med FM-radion och televisionen.

Trådspelare fanns tidigare, men de kanske inte var så vanligt i hemmen utan en rejäl lyxvara. Har en magnifik Luxor radiogrammofon med trådverk. Inte direkt HiFi, men betydligt bättre ljud än från stenkakorna. Har bl.a. en live-inspelning med Josh White, troligen från FM-radions barndom, och ljudet imponerar stort.

Hur kopierar man då tråden utan att köra signalen mellan två verk?
Hmmm, Kanske låta tråden - eller bandet för den delen - löpa förbi en graverdosa med
en liten magnet på nålen så att man graverar en skiva. Sedan kan man ju kopiera skivan
på samma fina sätt som avhandlades här ovan. HÄPP!

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/05/19 :  09:45:46  Show Profile Send gcs a Private Message
Lyrec tillverkade proffsmaskiner för radiobruk och man tillverkade också en gravermaskin. I slutet av 60-talet konstruerade Lyrec en mycket avancerad proffsmaskin med germaniumtransistorer och tachostyrning av motorn. Jag minns dom där maskinerna som senare kom i en mångkanalsversion. Tyvärr fick man problem med tekniken och jag tror att det var det som fick företaget Lyrec att upphöra. Som tidigare sagt så var bandspelare ytterst ovanligt under 50-talet. Man ska inte heller glömma att löneläget var mycket annorlunda på den tiden, folk prioriterade andra saker som t.ex. en FM radio med en modern grammofon och bilen. Jag kommer ihåg att jag drömde själv om en bandspelare från Grundig med tre hastigheter (TK 35) och var stereoförberedd... alltså avspelning med hjälp av en radiohögtalare. Den dyraste bandspelaren från Grundig då i slutet av 50-talet kostade 1500:- vilket var hemska pengar på den tiden. Dessutom var den bandspelaren i halvspår mono. Jag har en digital kopia av SR´s FM-radio premiären hösten 1955. Jag har gjort frekvensgångsmätning och högsta frekvensen var med tvekan 10KHz.
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2006/05/19 :  21:33:27  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Driver off-topic nu, men jag är mycket intresserad av den där inspelningen från FM-premiären.
-Något man kan få ta del av som MP3 t.ex.?
I Radio & Television skrevs en hel del om ljudet från de första FM-sändningarna. Folk klagade på vasst ljud
och skrälligt S-ljud från radiopratare och vokalister. Svaret var att det berodde på övermodulation och andra
tekniska problem, men också att folk helt enkelt var ovana vid att höra de högre frekvenserna i apparaten.

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000