HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Transaktions företag vid köp på nätet
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/04/22 :  19:39:45  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Hejsan hoppsan

Då var det dax för frågor igen.

Det finns lite olika företag som tar hand om transaktioner över nätet vilket gör det säkert för både köpare o säljare. I Sverige kan man göra det via girot , Tyskland har www.iloxx.com

Nån som vet om Usa har nått liknande ? Jag har möjligtvis ett köp på G från Audiogon.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2006/04/22 19:46:54

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/04/22 :  19:42:06  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Har inte fedex något slags betalningsservice?

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2006/04/22 :  19:46:37  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Det vet jag banne mig inte men det får undersökas

Att endast kolla säljarens Feedback känns lite torftigt.

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/04/22 :  19:48:06  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
quote:
Att endast kolla säljarens Feedback känns lite torftigt.

Lita inte enbart på det nej!

controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2006/04/22 :  19:56:20  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
mail skickat till Fedex , nån annan som har nått ??

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2006/04/22 :  20:10:45  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Jag hade kontakt med en kille i Norrköping som via nätet köpte en plasmaTV av "Datorgallerian" här i Malmö. Han betalade via bankkort i förskott (34.000:-) i början av dec. Fick sedan aldrig någon TV och heller inte pengar tillbaka från firman. Firman ställde in sina betalningar och lade ner för någon månad sedan.... Dock kunde killen rädda sina 34.000:- genom att betalningen gick via Ideb (som är kopplat till VISA m fl på ngt sätt). Ideb (och bankerna) täckte upp så att köparen inte förlorade sina pengar när leveransen uteblev. De har sedan kravet på firman... Detta kanske bara fungerar om man handlar av ett företag som använder Ideb och kan kanske inte användas vid privatköp... men du kan ju kolla!

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/04/22 :  20:13:04  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Ett annat exempel är väl en överenskommelse med bank,som jag ofta gjorde med handel med Sverige när jag jobbade i mellanöstern.
Beror väl på lite vilka summor du ska handla med!

Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2006/04/22 :  20:22:38  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
gemensam bank är kanske inte det lättaste då han bor i Usa. Jag kollade vilken bank han har o dom har mest en massa filialer. Så jag skickade ett mail till dom ang mitt bekymmer , att bli lurad.

Det är inte så att mina alarmklocker ringer , vill bara vara säker.

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/04/22 :  20:32:25  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Gemensam bank är inte nödvändigt,eller kanske inte möjlig öht.
Men banker sammarbetar som du vet så det är inga problem.

För att förklara!

Du sätter in pengar på HANS bank som dom håller tills dom får klartecken från dig att du mottagit varan.
OBS att dom INTE kommer att godkänna att DU ev,inte godkänner varan,utan endast att du mottagit den.

Go to Top of Page

Stephan O
Member

94 Posts

Posted - 2006/04/22 :  23:37:38  Show Profile Send Stephan O a Private Message
I USA finns escrow.com som är en tredjepartsservice vid sådana här köp.
Har ingen egen erfarenhet av dem dock.
Mvh Stephan
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2006/04/22 :  23:48:03  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Stephan O
Den länken tackar jag verkligen för !

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2006/04/23 :  20:32:48  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message
Paypal är kanske något?

Nybliven husägare :O)

Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m.
http://www.minhembio.com/Karnaa

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa
Go to Top of Page

christopher
Member

561 Posts

Posted - 2006/04/23 :  20:59:41  Show Profile Send christopher a Private Message
Jag har köpt prylar via paypal, min bror har köpt optik från Hong-kong via esscrow, klar det bästa altrenativet, man får till och med några dagar på sig när man har fått hem prylarna innan pengarna blir överförda...dock inte så många som har det.

An idea which isn't considered to be dangerous is not worst being call an idea
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2006/04/25 :  01:04:36  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Paypal ger väl 0 i säkerhet ??

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000