Author |
Topic |
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2006/04/24 : 19:17:18
|
http://www.regonaudio.com/HighRomanticism.html
Reg skriver kunnigt om musik och hur kompositören ville att den skulle låta kontra hur HIFI reproducerar den. Läsvärt och man kan få både en och två tankeställare kring vår hobby.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
Labbe
Medlem, HiFi Norr
2052 Posts |
Posted - 2006/04/24 : 19:58:01
|
Mycket läsvärd artikel det där. tackar för tipset, skall leta runt lite mer på den sidan. |
In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.
Ansvarig för EleganZe Project
|
|
|
levande
200.000-klubben
2054 Posts |
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2006/04/24 : 21:01:47
|
Jag skummade igenom artikeln och det mesta är i och för sig korrekt men slutsatsen att en DSP skulle vara lösningen på rumsproblemet får nog tillskrivas tidpunkten för artikelns tillblivelse. Jag hade också en stark tro på den här typen av korrigeringar och vad man skulle kunna göra vid samma tidpunkt. Numera är jag mycket skeptiskt till den typen av ingrepp.
Akustikförbättrande åtgärder i rummet är fortfarande det överlägset bästa sättet att angripa problemen men tyvärr är det ofta lite svårt att göra det i praktiken och kanske det värsta är att det krävs kunskaper också?!
Man behöver inte dämpa rummet riktigt så mycket som man skulle kunna tro för att det inte skall "spela med", i praktiken räcker det att det spelar med mindre än det inspelade rummet. Svårast är det förstås i basen och där kan man i nödfall ta till DSP men idealiskt är det inte. |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2006/04/24 : 21:15:06
|
Mats
Jag håller inte alls med dig om din tolkning om vad slusatsen i artikeln var. Han tar upp ett flertal saker där digital korrigering bara är en mindre detalj av artikelns innehåll i mitt tycke. Långt viktigare tycker jag är hur inspelningar görs och hur de system bör låta för att kunna göra musiken rättvisa. Hur viktig en korrekt klangbalans är och hur få sysstem som mäktar återge en sådan.
Micle
|
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2006/04/24 : 21:22:03
|
Jag skummade som sagt bara igenom texten och kanske drog jag fel slutsats om vad slutsatsen var. Att korrekt klangbalans är viktig och att det även innefattar efterklangen i viss mån är något som jag också tror på.
Det fanns en hel del information om betydelsen av tidiga och sena reflexer och annat intressant så artikeln är väl värd att läsa.
|
|
|
|
Topic |
|