HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Erfarenheter av Mirage och rum?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/07/03 :  22:44:14  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Någon som har åsikter om placering av Mirage högtalare?
Jag har själv OM-10 som front (och för stereo) samt OM-14 som rear (vid bio). Nu har jag funderat lite över placeringar och rumsverkan (tack Morgan för att du har krånglat till det för mig ).

Jag vet att inte alla gillar di/bi-poler, så dessa behöver ju inte svara här!

Morgan gillar inte heller bipoler men han får gärna ha åsikter, eftersom han är forumets egen "rums-nisse". Detta är positivt menat!

//StefanZ
"Art is just short for Arthur"

Edited by - SZR on 2002/07/03 23:10:5

Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts

Posted - 2002/07/03 :  23:26:36  Show Profile Send Morgan a Private Message
quote:

Morgan gillar inte heller bipoler men han får gärna ha åsikter, eftersom han är forumets egen "rums-nisse". Detta är positivt menat!



Tack för det spännande epitetet. Jag tar det som en komplimang ;)

Ett tips i all välmening: Tejpa fast en tjock dunkudde för de bakåtspridande elementen. Det borde fixa de största problemen på edtt kick!

Nej, skämt åsido. Poängen med bakåtriktat ljud är ju att åstadkomma en diffusfältsklang (efterklang) som är frekvenslinjär. Samtidigt så kan man inte komma ifrån att reflexer från väggen bakom högtalarna är dåliga för överföringsfunktionen. Och det ligger en viktig påäng i ordet "diffusfältsklang"- nämligen att det skall vara just diffust!

En lämplig placering med bara denna parameter i åtanke, är att placera högtalarna minst tre meter från bakväggen, och att se till att denna är kraftigt diffuserande. Då får man ett Haas-fönster om 20 ms till bakväggens reflex, och denna anländer i en inkoherent form.

Sedan kan man tänka sig att man accepterar ett Haas-fönster på bara 10 ms - 150 cm från bakvägg. Men då bör man vara medveten om att överföringsfunktionen blir psypoakustiskt sämre. Detta lägger till "presence-effekt" en klangfärgning och "mättnad" i ljudet som strikt talat är oönskad.

Sidoväggarna bör du förstås dämpa stenhårt, eftersom dessa reflexer har en sådan vinkel in mot ytterörat att de ger en kraftig klangfärgning - förutom den ambiguitet de åstadkommer.

Nu har jag som sagt bara utgått ifrån spridning och tidiga reflexer. Till detta kommer önskemålet om en basåtergivning med både bra frekvenslinjäritet och bra impulsåtergivning. Det är i princip omöjligt att optimera dem båda i ett akustiskt obehandlat rum, eftersom optimering på den ena parametern är det samma som en anti-optimering på den andra... Du bör därför använda dig av tubetraps i rummets alla hörn och på mittpunkterna på alla fyra väggar, och gärna i skarven mellan vägg och tak eller vägg och golv. Detta tillsammans med en fristående placering ger en god möjlighet att få till det bra på båda parametrar.

"pust"

Frågor?

MVH
Morgan
*rums-nisse*
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/07/04 :  00:03:21  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Morgan!
Jag visste att du skulle nappa när jag lade till "rum"

Frågor?
Ja, hur bor man?
Alvarligt, jag inser begränsningarna i att försöka använda ett normalt vardagsrum till att också vara lyssningsrum. Tyvärr lider jag väl av samma problem som de flesta(?) andra. Allt måste då bli någon typ av kompromiss. Det är mao omöjligt att ställa ht ens 150cm från vägg i normala fall (vid "finlyssning" möblerar jag om ibland och byter förstärkare, min sambo tror därför....), men jag tycker faktiskt det funkar rätt bra ändå! Men allt kan bli bättre, så tips motages tacksamt men bestämt. Men 8-16 Tubetraps är inte att tänka på, finns det andra åtgärder som skulle ha högre WAF?
Skulle vara mycket intressant att se ditt rum.

//StefanZ
"Art is just short for Arthur
Go to Top of Page

Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts

Posted - 2002/07/04 :  00:33:31  Show Profile Send Morgan a Private Message
quote:

Jag visste att du skulle nappa när jag lade till "rum"

Skulle vara mycket intressant att se ditt rum.



Jag hamnade på kroken, den saken är säker
Mitt eget lyssningsrum är faktiskt helt obehandlat, hör och häpna! Ibland så blir det lyssning med överhörningsbarriär och en massa madrasser överallt, men så snart jag verkligen vill njuta av musik så åker hörlurarna och den hemmabyggda hörlursförstärkaren fram. Högre upplösning än så har jag aldrig hört i någon högtalarbaserad anläggning ;)

Tubetraps är på gång för min del. Ett dussin, ungefär. Men de kanske hamnar i garderoben till dess vi flyttat till villa... Jag får nämligen lekrum i källaren då.
DÅ kan du få se på lyssningrum!!!

Åtgärder med högre WAF än tubetraps? Ja, diffusorer kan du köpa från Svanå - de trevliga QRD i stående träpanel. Fungerar fint, kan jag intyga som har hört dem "in action". Blir snyggt också.


I övrigt kan man ju bara beklaga sorgen - utan rumsakustiska åtgärder blir det aldrig bra. *snyft* Aldrig RIKTIGT bra i alla fall :)

Enklaste tipset är väl wilson-metoden, att gå runt och snacka och sätta tejpbitar där det låter ofärgat i mellanregistret. Bumlig och dynamikfattig bas får man leva med utan rumsbehandling.

En trevlig artikel om högtalarplacering är http://www.chesky.com/Articles/body_library.cfm?article=audiophilearticles5

Den är dock inte så insatt i problemet impulsrespons/frekvensrespons. Men det har jag ju förklarat på annat ställe i detta forum ;)


MVH
/Morgan

*To boldly go where no-one has gone before?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000