HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Musik/hifiresa till Göteborg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2002/07/02 :  16:06:10  Show Profile Send Mattias a Private Message
Här kommer en berättelse om ett besök i Göteborg under helgen som var.
Huvudmålet med resan var med fokus på musik och för mig ingår hifi i detta.

På vägen ner till Gbg på torsdagsmorgonen. Humn varför inte ta en sväng förbi Alingsås till Hificonsult, sagt blev gjort. Klart imponerande, mycket fina grejer där och ett trevligt och bra bemötande av Olle. Här fanns många fina prylar att lyssna på. Då mycket prat varit om QRS Neptunus, var jag bara tvungen att provlyssna. Ja, intressant upplevelse. Men det blev för kort lyssning för att ge några utlåtanden här. Personligen är jag en sådan som behöver mycket tid för att utvärdera nya grejer.

Väl framme i Gbg var det bara att leta på vandrarhemmet, Slottsskogen där jag skulle bo. När jag skulle parkera fick jag en chock när jag skulle ställa bilen ett dygn, otroligt dyrt att parkera!


Under de dagar jag var där hann jag besöka några hifi- och musik-affärer, angivna i nedanstående text.

Tele-hå, kort besök inget speciellt som tilltalade mig personligen.

Ågrens Hifi, första besöket sedan de gjort om till "stor" butik. Rätt trevligt. Men jag gick bara runt och kikade. Pratade lite hörlursförstärkare och blev tipsad Musical F XCAN-V2 samt Clou cable Red jaspis men det blev ingen affär då jag fått bättre pris på annat håll.

Radiolagret, mitt första besök i denna affär. Lite kul då det var första gången jag sett Quad 989 uppställda i en affär (bara sett på mässor innan), prismässigt verkar den ligga rätt bra till. Snopen blev man dock när jag såg kablaget.... vanlig 2-4 mm2 kabel! Påtalade detta lite försynt, då jag tror man skulle vinna en del på ett bättre kablage till denna högtalare. Försäljaren tyckte då att javisst man kan gå upp ngn till kanske en tusenlapp på kabeln men det är så här kunden köper grejerna. Jahapp... !!!
Provlyssnade och som hastigast tyckte jag det lät rätt trevligt, men uttalar mig inget mer om detta, då det var för kort lyssningstid.

Hifistället, som vanligt vänligt och trevligt bemötande av Anders. hade tur då han har semester med början i måndags tom augusti ngngång. Kikade runt i denna mycket trevliga, stilrena och pedantiskt skötta butik. Ännu en gång blir man chockerad. Första gången jag sett Dynaudio Evidence i en butik! Sen har han mycket mycket andra fina saker. Speciellt för en annan som är "småkär" i Sonus faber . Pratade lite och kom överens om en lyssning dagen efter på SF - Amati homage.

Drog vidare mot Skivhugget för att leta skivor som jag "längtat" efter... några finns under Recensioner - > testmusik. Kom ut med 7 skivor bestående av: jazz, latin, klassiskt. Känner mig helnöjd! Skivorna finns listade längre ner.

Då var det dax för Hifistället och lyssning av Amati. Trevligt, men tyvärr var placeringen ej rättvisande för dessa högtalare. Blev sugen att uppbyte, men jag kunde hålla mig samt att förnuftet kom ikapp mig. Det handlar om en faslig massa pengar! Lyssnade länge och medans jag var där kom det in en kund som handlade en mindre stativare av SF, som lät jäkligt bra må jag säga. Vidare blev det kaffe och en massa prat.. om priser kringelektronik osv. Mycket trevligt! Efter ett tag, pratade vi musik och Anders öppnade cd-luckan till en annan spelare. Lyssna på det här... men ställ dig bakom soffan. Anders spelade då på Evidence.... jisses! ja, imponerad är det minsta jag kan säga... det var ej optimalt men stor stor och stor ljudbild!!!! konstigt vore ju annars. Enligt mitt tycke lät det bättre än på Arken där jag hört dem tidigare. Men så är det mässor är ju inte det mest optimala för koncentrerad musiklyssning. Gick ifrån Hifistället, som vanligt med ett stort leende på läpparna

Vidare idag igen till Skivhugget, fann 6 skivor med bra musik (jazz, klassiskt).
Dagen gick fort och den hade varit gynsam. Sov en stund för att hålla mig vaken på kvällen.

Då var det dax för den egentliga orsaken till Gbg besöket, nämligen Victoria Tolstoys spelning på Nef. Kom i tid och tur var väl det. Mycket folk. Fick tag på sittplats med trevligt sällskap. Kvällen var uppdelade i två delar, en med Victoria och en med Lisen Rylander kvartett. Redan sedan innan var jag lite skeptisk mot den lokala förmågan Lisen & hennes band. Victoria brillierade i vanlig ordning med hennes vackra röst, accompinerad av piano. Det var bra, i vanlig ordning som det brukar på Nef. Men, klockrent tycker jag inte det var. Lisen gjorde entre med hennes band och hallå vilket driv och ös det blev!!! Det var skitkul... och riktigt häpen av både basisten och Lisens eget sax-spel samt att gänget var samspelta. En klar hit! Somnade denna kväll med ett stor tillfredsställelse. Bättre kunde inte denna Göteborgsresa avsluta.

Väl hemma, tog fram skivorna och lyssnade. Fortsatte även på den omjustering/omflyttning av högtalerit som påbörjades innan Göteborgsresan. Spontant känns det som om jag fått en helt ny skivsamling! Tack Jorma för tipsen angående placering av högtalarna. Kanske kommer det en separat tråd om hur detta gått och vägen dit.

Vill även utdela ett stort tack för skivtips till Timbre, Sladd och övriga som gett tips till nedanstående. Varenda tips, cd jag fått tag i har varit super skivor!
Några av nedanstående har ett mervärde i själva musiken, det hifimässiga kanske inte är lika kul.

Klipper även in skivorna, ifall ngn skulle vara intresserad:
Charlie Haden Quartet West with Chamber Orchestra - The Art of the Song.
Diana Krall - All for you.
Acoustic Alchemy - Positive thinking.
Jacintha - Autumn leaves. Groove Note.
Claudia Gomez - Salamandra. Clarity recordings, first generation direct master cd.
Vincente Amigo - Ciudad de las ideas.
Putte Wickman - Wickman in wounderland.
Herbie Hancock - The new standard.
Oscars Motettkör - Cantate Domino. Proprius PRCD7762.
Rachmaninov av V. Ashkenazy - Preludes 10 st op 23, 13 st op 32 inkl C sharp minor op3, no 2.
Beethoven med Winer Philharm. av C. Kleiber - Symfoni nr 5 och 7.
Rachmaninov med Martha Argerich och RSO Berlin av R. Chailly / Tchaikovsky K. Kondrashin - Rach/symfoni 3 / Symfoni nr 1.
Dvorak med Wiener philharmoniker av K Kondrashin - Symfoni no 9, American svit.

Nu måste jag sätta mig och njuta av ljuv musik. Spela på!



Vänligen Mattia

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2002/07/03 :  12:13:19  Show Profile Send n/a a Private Message
Kul rapport... Dynaaudio Evidence är nog jävligt balla... Jag hörde den mindre, nya, Confidence på Reference Audio och blev inte alls imponerad.. Så visst skulle det va kul att höra Evidence! Vad körde han mad för elektronik?

//X-ra
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2002/07/03 :  12:30:03  Show Profile Send Mattias a Private Message
För drivningen stod Plinius, största stereoslutsteg SA-250 MKIV samt det lilla försteget CD-LAD. CD var en från Vincent.

Här kan man säkert vinna mer på det stora försteget M16 samt en bättre cd-spårare. Sedan är placeringen definitivt ej ompimal, ej heller rummet. Alltså det finns en rätt stor förbätringspotential, skulle jag tro.

Mvh Mattias


Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/07/03 :  12:56:08  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Det skulle förvånat mig mycket ifall Anders på Hifistället i Göteborg hade använt något annat än Vincent som cdspelareeftersom han anser att Vincent spelar som Mark Levinson och Krell.MvhKristofer
Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2002/07/03 :  13:24:30  Show Profile Send n/a a Private Message
Hmmm.. Låter säkert okej :-)

Ja, rummet kan ju helt enkelt inte vara lätt till dom högtalarna... Såg bilder från nån mässa i USA där Dynaaudio körde Evidence i hembio.. men en Evidence liggande som center... klart ballt!

//X-ra
Go to Top of Page

MaS
Member

423 Posts

Posted - 2002/07/03 :  21:25:49  Show Profile Send MaS a Private Message
Hej på er

Har Hifistället någon hemsida?

Mvh ´MaS
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2002/07/03 :  21:37:26  Show Profile Send Mattias a Private Message
Hifistället har ingen sida, som jag vet om iaf.
Tyvärr....

/Mattias
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000