HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Underlag till CD hårt eller mjukt ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

swingpjatt
Member

338 Posts

Posted - 2002/07/02 :  15:11:01  Show Profile Send swingpjatt a Private Message
Hejsan nu vill jag höra argument som talar för att man bör ha ett rack på spkikar kontra fjäder/ luftkudde, skikes under CD:n kontra spkikes osv. själv så läste jag ett inlägg där "Sladd" nämnde pumpa upp hyllan och då tänkte jag att jag gör en simpel prototyp och provar konceptet och resultatet var över förväntan så nu ska jag förfina konstruktionen, för mig så är iallafall luftbase den teori jag anammat. vänligen André.

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/07/02 :  15:26:02  Show Profile Send Timbre a Private Message


Det beror nog helt på vad man är ute efter.
Hos mig gav kuddar ett gosigare, lite varmare ljud.
BDR koner stramade upp ljudet och jag upplever det som renare.
Tycker man sig redan ha en analytisk ljudkaraktär, är det nog läge för att börja i mjukisänden.
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2002/07/02 :  15:55:30  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Det finns säkert många parametrar att ta hänsyn till i denna fråga. Både vad gäller att "tuna" in sitt ljudideal men säkert också att skydda mot den störande omgivningen. För egen del har jag cd spelaren i ett träskåp vilket inte är optimalt. Jag skulle gissa att skåpet spelar med rätt mycklet i musiken och jag använder därför kuddar under cd spelaren för att försöka ta bort en del av skåpets skakningar. En luftburen hylla hade säkert också varit bra.

Vad gäller BDR så tror jag Jorma sade att de inte rekomenderas på trähyllor, eller om det var glas/keramik..... Nåja, de skulle i alla fall påverkas av underlaget man använde dem mot. hmm, kanske inget sensationellt

Personligen så tycker jag dock mig höra indre skillnad på uinderlagen under elektroniken, än under högtalarna. Under högtalarna är det stor skillnad på vad de står på. Fast jag har å andra sidan hört "SKillfing demon" två gånger och kan där konstatera att det var en väldig skillnad i ljudet om hyllan svävade eller låg kloss mot stålramen.

*Inga klara svar finns på denna fråga tror jag, man f¨år testa sig fram. Timbres grundregel kan jag dock stämma in i, hårda linjen för klarhet, mjuka linjen för gosighet, kraftigt överdrivet.

Vänligen

Stefan B
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/07/02 :  16:44:37  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Glashyllor är bland det sämsta du kan använda i en anläggning.
Marmor lär inte vara mycket bättre , men den är oftast tjockare än en glasskiva, så det kanske kan bli hyfsat ändå.
Rena trähyllor är nog rätt OK, men det beror också på träslaget.
2 lika tjocka trä eller MDFskivor ihoplimmade med dämplim är kalas.
Det använder jag själv plus en uppsättning BDR under vardera apparat och även under spiksen som hyllbenen är försedda med.
Med BDR blev inte resultatet så bra, när jag använde det under endast en av apparaterna. Med hela anläggningen på BDR har det blivit kanonbra resultat. Och med hela anläggningen menar jag cdspelare, förstärkare, hyllben, och högtalarna både mot golv och mellan lådan och stativet. (nu får jag väl på skallen eftersom jag skulle ta semester, men kunde inte låta bli att svara här)

Jorm
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/07/02 :  17:11:26  Show Profile Send Timbre a Private Message


Se det som en semesterhälsning...!
Go to Top of Page

Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts

Posted - 2002/07/02 :  17:24:36  Show Profile Send Morgan a Private Message
quote:

Glashyllor är bland det sämsta du kan använda i en anläggning.
Marmor lär inte vara mycket bättre , men den är oftast tjockare än en glasskiva, så det kanske kan bli hyfsat ändå.
Rena trähyllor är nog rätt OK, men det beror också på träslaget.
2 lika tjocka trä eller MDFskivor ihoplimmade med dämplim är kalas.


Hej Jorma.
Det verkar nästan som om jag har gjort det till regel att protestera mot dina inlägg här på forumet, men så är det inte. Jag vill ändå invända mot det du säger om de olika materialen. Vad grundar du dina utsagor på för mätvärden/parametrar?

Jag vill gärna fästa uppmärksamheten på den så kallade P-faktorn, som består av de båda komponenterna Transmissionsförlust och Energi-avklingningsfaktor. Den senare komponenten består av produkten av materialets Qfaktor vid resonansfrekvensen, dess avklingningstid vid resonansen och resonansens amplitud relativt en referensnivå.

Pf = Tf / EAF
där EAF = Qr*Tr*A

Ju högre denna P-faktor är, desto mindre resonansbenäget är materialet, sett över ett bredbandigt spektrum. Det handlar om materialets benägenhet att lagra energi i tidsdomänen.

De mätningar jag sett av denna P-faktor visar:
OM: 9,5
Glas: 6,9
MDF: 4,8 - 5,5
Marmor: 3,7
Stål: 0,2

(OM står för Opposite Moduli, och är ett kompositmaterial av bland annat epoxy, sand, granulerat gummi och ett mineral kallat Ilmenit) Snarlikt vad Wilson anvönder till lådmaterial i sina högtalare, och snarlikt även Jamo's NCC-material)

Stål ringer som en klocka när man exciterar dess resonans - och det fortsätter ringa en stund... Marmor ringer också, men inte som stål - däremot har det låga transmissionsförluster. Träfiberplatta har högre transmissionsförluster och mindre ringning. Glas, hör och häpna, är inte så ringningsbenäget, och det har höga transmissionsförluster. Det är i princip ett utmärkt material flr högtalarlådor, om det var enkelt att bearbeta och hållbart - vilket det inte är. Det är dock ett bra material till hifi-hyllor. Bättre än MDF - om vi nu inte tar hänsyn till vilka frekvensområden som exciterar dess resonanser.

Sedan finns kompositmaterialen och de där exotiska prylarna. Kolfiber är ett material med höga transmissionsförluster och med låg EAF - ett suveränt material både till högtalarlådor och allehanda resonansbekämpande applikationer. Likaså är OM.

Är glas dåligt? Man kan inte bara använda P-faktor förstås. Man måste kanske se till att dämpa dess tendens till ringning vid någon frekvens, genom att lägga på lite gummi på någon strategisk plats. Man kanske kunde lägga glasskiva på gummifötter, och ställa CD-spelaren därpå. Det blir garanterat ett bättre resultat än med någonting gjort med stålrör och träfiberplatta i stum koppling.

Helst bör applikationer av detta slag mätas upp med hjälp av Piezoelektriska mätsonder vars output kopplas till oscilloskop, för att kontrollera resultatet.

Nu ligger jag verkligen på gränsen att bli modererad, så jag tillägger en översättning för mindre tekniskt orienterade läsare:

Kolfiberplatta: suveränt för resonansbekämpning vid rätt användning
OM: Samma som för kolfiberplatta.
Glas: Inte alls så illa som man tror
Trä: Sämre än man tror
Stål: Sluta nu! Stål är helt fel, om man inte dämpar det enormt hårt. I en stel koppling så är det bland det mest ringande man kan hitta. Varför gjuter man kyrkklockor i Järn?


MVH
/Morga
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/07/02 :  17:26:52  Show Profile Send n/a a Private Message
tjenare

Använder själv Solid Tech - Feet of silence under allt. Mycket nöjd med resultatet. En fot under transformatorn och de andra två för att stödja upp apparaten. Detta borde man ju kunna prova med vanliga SD fötter oxo. 3 stycken, en under transformatorn som sagt.

//A pirate I was meant to be, trim the sails and roam the sea!
http://hem.passagen.se/magrutor/Monkey
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2002/07/02 :  17:41:01  Show Profile Send drgreen a Private Message
hm..säger bara base-technology.....
(gärna med bdr mellan till cd...)
Go to Top of Page

krelle
Member

378 Posts

Posted - 2002/07/02 :  17:48:00  Show Profile Send krelle a Private Message
tjena dgreen, jaså så du har base till cd:n vad blev bättre, kanske är lite svårt att förklara, jag ska nämligen ta hem en dylik nästa vecka för utproving skulle va kul att höra vad du tycker om den, tack på förhand Krelle.....
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/07/02 :  18:03:31  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
[Hej Jorma.
Det verkar nästan som om jag har gjort det till regel att protestera mot dina inlägg här på forumet, men så är det inte. Jag vill ändå invända mot det du säger om de olika materialen. Vad grundar du dina utsagor på för mätvärden/parametrar?


Hej Morgan!
Jag grundar inte mina utsagor på mätvärden, utan på lyssningintryck.
Och dessa är bekräftade av andra också.

DJ Casser som tillverkar Black Diamond Racing skriver följande om detta med glas:
Avoid glass shelving at all costs. Multiple layers of glass bonded whith visco-elastic polymers will sound somewhat better, but not much. The same is true of metal shelving, whether it is perforated or not.

Detta som han skriver gäller i samband med användande av BDR.
Han säger också att rack bör undvikas. Specellt under förstärkaren.
Om du måste använda rack, så se till att den är tung och gärna nedtyngd med tjocka granitplattor eller dylikt. Och ställ dom tyngsta prylarna längst ned.

Vad det gäller tyngd, så har jag av alla stenmaterial och annat som jag har provat funnit att tälgsten var ok.
Men 2 lager trä med dämplim emellan var ännu bättre.
Tälgstenen (15 kg) sitter idag under det nedersta hyllplanet för att få låg tyngdpungt på racket.

Med trä eller MDF med dämplim, så är det viktigt att dessa är lika tjocka, då resonanserna hamnar i mitten, alltså i limskiktet.

Och till sist vill jag avsluta med några ord som jag läste i Stereophile igårkväll och som Sam Tellig skrev i samband med lite om Cduppsamplin och lite av tekniker oförklarliga förbättringar som han hörde när han provade Musical Fidelity prylar.

"I love it when tech guys can't
explain what the ear hears.
Or why their measurements
dont rule"


Och det är väl det som hifi handlar om. Annars hade allt varit mycket enklare. Det som mäter bäst köper jag, och därmed är allt frid och fröjd.

Det finns fortfarande parametrar som har stor inverkan, som man inte lyckas mäta på rätt sätt, och tom. parametrar som man inte vet om idag, eller inte vet riktigt vad dom gör. Och ställ detta i en mix med alla parametrar, så hur ska man mixa för bästa resultat.
Om man hade känt till allt som existerar, och som påverkar vår vardag inkl. hörseln, så hade vi kunnat lägga ned all grundforskning.
Om hifi och ljud hade varit lika prioriterat som medicin eller rymdforskning, sån hade vi förmodligen vetat mycket mer.
Men så är det inte idag.


Jorm
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2002/07/02 :  18:17:33  Show Profile Send drgreen a Private Message
Hej igen..svar på base-tech undran...
Jag har en sån under min advantage s1 och ärligt talat har jag inte försökt att analysera precis vad som händer men....
med base´n under känns det bara mkt mera "rätt", roligare att lyssna alltså. Jag har provat att ta bort den nåra ggr men satte snabbt som ögat tbx den igen! Funderar på att "basa" resten av anläggningen oxå men ska satsa på att få till lyssningsrummet optimalt först...
Har hört dom demas under högtalare oxå med mkt god effekt.
Go to Top of Page

Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts

Posted - 2002/07/02 :  18:20:09  Show Profile Send Morgan a Private Message
Jorma: Jag vill inte beskriva mig som varken "tekniker" eller "magiker" i hifi-sammanhang, och jag vill inte bli inmålad i något sådant fack av någon annan heller.

Självklart skall man lyssna sig till vad som låter bra - men lika självklart skall man mäta sig fram för att förstå hur det bakomliggande verkligheten fungerar. Man måste, om man vill kunna nå en form av utveckling, förstå att verkligheten inte så mycket handlar om vad som är bra eller dåligt i form utav materialval, utan om vad som är bra eller dåligt till en given applikation.

Glas är säkert ett dåligt materialval till en stel applikation som med BDR - det kanske har en smalbandig resonans med lågt Q men lång avklingningstid. P-faktorn säger inte hela sanningen som jag påpekade. Glas kan däremot vara ett ypperligt val i en mjuk applikation, där man har en dämpning som förkortar dess resonanstid. Huruvida material är bra eller dåliga handlar om deras egenskaper relativt applikationen.

"parametrar vi inte känner till" ger jag mig inte in och diskuterar. Man kan aldrig bevisa "frånvaron av", så ditt påstående är inte falsifierbart. Jag upprepar att jag motsätter mig försök att måla in mig i tekniker-hörnet. Jag har även öron att lyssna med, och när man har tränat dessa så är de känsligare än de flesta mätinstrument en tekniker kan komma med. Inte minst "i det långa loppet" är det öronen som måste få bestämma :)

MVH
/Morga
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/07/02 :  18:41:17  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Nejdå, Morgan. Jag målar inte in dig i något hörn.
Jag vet att du använder öronen, men det finns en del som inte gör det, så jag borde kanske ha klargjort detta i mitt tidigare inlägg.
Det finns tom. exempel på tekniker som säger att det jag inte kan mäta det hör jag inte heller. Och om jag hör det, så existerar det inte därför att jag inte kan mäta det.
Och jag vet att du definitivt inte hör till dom.

Jorm
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/02 :  19:07:42  Show Profile Send Morello a Private Message
Hej Jorma!

"Det finns tom. exempel på tekniker som säger att det jag inte kan mäta det hör jag inte heller"

Vem har sagt detta?

mvh

PS. Det var ta mig jäsiken en väldans kort semester från forumet DS.

Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page

Miles
Nordic Sound Design & Base Technology

95 Posts

Posted - 2002/07/02 :  19:43:09  Show Profile  Visit Miles's Homepage Send Miles a Private Message
Drgreen : Fint å se att flere har oppdaget fordelene med Base Technology plattformene. Pass på att vekt massen er riktig i forhold til den type plattform som blir brukt. Advantage S1 passer bra til Base model 3.

Jeg har selv Base Technology plattformer under alt i anlegget.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/07/02 :  20:27:28  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:

Hej Jorma!

"Det finns tom. exempel på tekniker som säger att det jag inte kan mäta det hör jag inte heller"

Vem har sagt detta?

mvh

PS. Det var ta mig jäsiken en väldans kort semester från forumet DS.

Joe Morello

-Time Further Out-





Tror du att allt jag skriver är riktat mot dig ?


Och som jag sa när jag kom in i denna tråd:
(nu får jag väl på skallen eftersom jag skulle ta semester, men kunde inte låta bli att svara här)

Jorm
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2002/07/02 :  20:44:23  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
quote:

Drgreen : Fint å se att flere har oppdaget fordelene med Base Technology plattformene. Pass på att vekt massen er riktig i forhold til den type plattform som blir brukt. Advantage S1 passer bra til Base model 3.

Jeg har selv Base Technology plattformer under alt i anlegget.



Jeg anvender SD Audiophil kvalitet (utmåtat vægt) under min EMC-1. Vil der mon være nogen forbedring med Base Technology?


Mvh. Jan Nielsen
Editor HIGHfidelity
"Don't worry. Everything is getting nicely out of control....
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2002/07/02 :  20:58:22  Show Profile Send drgreen a Private Message
Yepp!
Jag tror att base klår sd foten i sömnen.....
#3 plattformen har ju en optimal vikt på 12.5 kg och s1 väger 12..så jag la på ett halvt kilo bly....tror att en #4 ska passa fint till min s-150...
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/07/02 :  21:02:09  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:

Yepp!
Jag tror att base klår sd foten i sömnen.....
#3 plattformen har ju en optimal vikt på 12.5 kg och s1 väger 12..så jag la på ett halvt kilo bly....tror att en #4 ska passa fint till min s-150...





Hej!

Bor du i Göteborg?

----------------------------------

"Man blir aldrig fattig på att ta hem en vinst
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2002/07/02 :  21:16:08  Show Profile Send drgreen a Private Message
Hej Timbre!
Näe jag bor i Eskilstuna. Dock född i Annedal,Gbg....
Hade inte du en s1'a? Du skulle prova med en base under den....:-)

Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/02 :  21:20:18  Show Profile Send Morello a Private Message
quote:

quote:

Hej Jorma!

"Det finns tom. exempel på tekniker som säger att det jag inte kan mäta det hör jag inte heller"

Vem har sagt detta?

mvh

PS. Det var ta mig jäsiken en väldans kort semester från forumet DS.

Joe Morello

-Time Further Out-





Tror du att allt jag skriver är riktat mot dig ?


Och som jag sa när jag kom in i denna tråd:
(nu får jag väl på skallen eftersom jag skulle ta semester, men kunde inte låta bli att svara här)

Jorma



Hej Jorma!

Nej, jag tror inte att du riktade det till mig.
Undrade bara vem som sagt det. Om det tex är någon kändis i branchen eller så.
Inte ska du få på skallen bara för att semestern blev kortvarig från forumet.

mvh

Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2002/07/02 :  21:21:52  Show Profile Send drgreen a Private Message
f´låt...pjotre ska det va...låter ju lite likt så jag förvirrade mej lite....
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/07/02 :  21:23:00  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:

Hej Timbre!
Näe jag bor i Eskilstuna. Dock född i Annedal,Gbg....
Hade inte du en s1'a? Du skulle prova med en base under den....:-)




Timbre???

Jo, jag (om du menar mig) har en S1:a och är väldigt intresserad av Base...Fundarar bara på hur jag lättast ska få hem en och testa med S1:an... Därav min fråga...

----------------------------------

"Man blir aldrig fattig på att ta hem en vinst
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2002/07/02 :  21:34:30  Show Profile Send drgreen a Private Message
hm..jag tänkte nästan det..kunde ju varit kul med ett litet test....
Synd att vi inte snackade tidigare eftersom jag var en vecka i falkenberg för någon vecka sen....Kanske ngn annan på forumet har en?
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/07/02 :  21:47:40  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:

hm..jag tänkte nästan det..kunde ju varit kul med ett litet test....
Synd att vi inte snackade tidigare eftersom jag var en vecka i falkenberg för någon vecka sen....Kanske ngn annan på forumet har en?





Ja det var ju synd!! Ja ja, jag får väl helt enkelt jaga vidare får vi se om jag hittar någon. Jag ska iofs upp till Hifi Consult i morgon, jag tror dom har någon hemma... Vet dock inte om den är viktanpassad för S1:an just.... Återkommer...

----------------------------------

"Man blir aldrig fattig på att ta hem en vinst
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/07/02 :  21:51:07  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Föresten står det på vilken sort det är, typ modell 3.0 eller 4.0??

----------------------------------

"Man blir aldrig fattig på att ta hem en vinst
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000