HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Är brytfrekv. 150Hz för högt för ESL-57?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Big Pete
Member

224 Posts

Posted - 2006/04/21 :  17:16:56  Show Profile Send Big Pete a Private Message
Har fram till nu spelat på Lowther PM2a i klassiska exponentialhorn begränsade i rörmonoblocken till 150Hz. Bashornen 10m vikta två gånger med Audax 15" har matats med ett Sony TA-N55ES som tagit vid vid samma frekvens och 6dB filter. Nu är frågan om jag kan använda samma uppställning med ett par ESL-57or i stället för mina Lowther. Försteg: Electrocompaniet EC1 MM/MC med mastervolym, Audion Silver Night PSET med egna volymkontroller och till sist Sony steget med en ny modifierad 24 läges volymratt. I dag går det utmärkt att balansera de olika delarna med i stort sätt samma känslighet, runt 97-102 dB, men in på banan kommer en elektrostat på endast 82dB. Basen är mycket rask och med fin detaljering och borde passa ett par ESL-57or. Kommer detta att fungera eller ber jag om huvudvärk?

PSET-High Smile Value Per Watt!

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/04/21 :  18:18:54  Show Profile Send esl a Private Message
150 Hz fungerar.
Du bör ha brantare filter.
Behöver veta avståndet från esl57 till lyssningsposition samt avståndet från högtalarelement till lyssningsposition.
Bashornen är 10 meter långa säger du... det innebär att det är omöjligt att få högtalarna att ligga i fas vid delningsfrekvensen.
Du bör bygga en fasjustering så att du kan fasa in bas/quad vid delningsfrekvensen.

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Big Pete
Member

224 Posts

Posted - 2006/04/21 :  21:08:33  Show Profile Send Big Pete a Private Message
esl: Avståndet till 57 orna beräknas till 230cm från lyssningspositionen. Samma avstånd till basarna placerade utanför dessa. Brantare filter, ja har förstått att ett 6dB filter stjäl minst med dynamik. Bygga fasomvandlare, klar överkurs för mej som bara betalar och spelar.

Go to Top of Page

Big Pete
Member

224 Posts

Posted - 2006/04/24 :  16:30:37  Show Profile Send Big Pete a Private Message
esl: Kan du beskriva hur en fasjustering ska se ut. I Försteget har jag kopplat bassteget omvänt, jämfört med de två rörmonoblocken som i dag driver Lowther PM2 orna då Electrocompaniet EC3 tillåter detta och bytt plus till minus på högtalarsidan. Eller krävs det mer avancerade lösningar. Elektrostaterna på väg och jag vill förbereda så mycket det går.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000