HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 För- eller effektförstärkare, vilken betyder mest?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/04/22 :  00:45:14  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Det finns som vanligt förespråkare för bägge inriktningar, dvs, att förförstärkaren betyder mer än effekförsstärkaren och tvärt om. Jag har dock bara hört en förklaring till varför det skulle vara så från den första gruppen, och den löd typ så här: "Den skall förstärka en relativt klen signal ......... som sedan skall förmedlas av effekförstärkaren" eller något i den riktningen. På något sätt låter detta mest logiskt för hur jag tänker, dvs, det borde vara svårare att förstärka en svag signal så att den blir starkare utan att försämra den, än att förmedla densamma vilket är väl vad effektförstärkaren gör?

Nu finns det ju andra som hävdar tvärtom har jag förstått, så om någon kunde försöka reda ut begreppen för mig skall jag läsa med stort intresse, alltid intressant med olika åsikter, samtidigt som det gör allt så mkt svårare, fast roligare.

Förtydligade rubriken lite /Bernt

J. Ullberg

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2006/04/22 :  08:22:16  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Det finns två lägen som beror på om man har vinylspelare eller inte, om man har det så är det RIAA-steget som står för den största förstärkningen.

Har man det inte så är det faktiskt effektförstärkaren som står för största delen av förstärkningen. Det är till och med så att signalen vid normal lyssningsvolym är svagare mellan för- och effektförstärkare än mellan CD och förförstärkare. Detta beror på volymkontrollen.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2006/04/22 :  15:41:52  Show Profile Send Tomas a Private Message
Vad kom först!? Hönan eller ägget!?

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

Rega RB 1000
Member

55 Posts

Posted - 2006/04/22 :  21:28:50  Show Profile Send Rega RB 1000 a Private Message
Hej Thomas!

Först kom givetvis ägget, dvs redan dinosarierna kläcktes ur ägg!
Mvh
Rega

Krell vad är det?
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/04/22 :  22:39:11  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Svaret på detta har jag
Har man dåligt försteg så låter det inge vidare efter som det bra slutsteget förstärker en dålig signal.

Har man ett bra försteg så låter det heller inge vidare efter som de dåliga slutsteget inte kan förmedla det bra försteges fördelar.

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/04/22 :  23:21:48  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag får väl gå emot lite här

Det finns ju en uppsjö olika sorters försteg med olika kopplingar precis som det finns olika slutsteg.

Ett exempel på ett försteg som tog mig med storm är Accuphase c-290v som spelade med en nerv , intensitet o driv så jag var helt salig.
Slutsteget som användes kostade mindre en hälften av vad försteget kostade. Tillsammans bildade dom en helhet , precis som det ska vara.

Så att man måste ha ett dyrare(bättre?) slutsteg än försteg håller iaf inte jag med om.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/04/22 :  23:51:39  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
quote:
Det finns ju en uppsjö olika sorters försteg med olika kopplingar precis som det finns olika slutsteg
= bra eller dåliga som jag just tog upp

Att dyrare skulle vara bättre ljudmässigt stämmer inte så offta har jag fått erfara också

Jag har också bra ex på detta:(Sann historia) Det var en gång en hifikunnig som hade köpt ett försteg för 55,000kr och sedan hört ett NLE försteg, han kände sig lurad med milda ord sagt.
Jag nämner inga namn på det dyrare alternativet men NLE kostade tre fyra tysen kronor cirka för honom.
Visserligen fick man riaa med i det andra försteget samt en låda som det hela satt monterat i, men det var ju löjligt mycket för det tyckte han i gemförelse.

Min anläggning
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/04/23 :  00:03:24  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
johan_björklund det kanske inte var riktigt det här som vi kom in på Buggsson menade men har man bra gregor i båda fallen så skall det inte bli nått problem

Min anläggning
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2006/04/23 :  00:08:23  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
egentligen är hans fråga helt hypotetisk för allt handlar om helheten. Så ett svar från mig blir att båda är lika viktiga

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/04/23 :  00:12:27  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Hmmmmm vad skall jag nu säga

Min anläggning
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/04/23 :  02:32:05  Show Profile Send esl a Private Message
Vad är viktigast i en människokropp?
Hjärna eller Hjärta?
Kanske Njurarna?
Vad har svårast uppgift?

Förstår inte frågan riktigt. Försöker svara ändå...
Dyrast blir i princip alltid slutsteget då det rent fysiskt blir större pga den effekt det måste leverera.

HiFi förstärkare är inget annat än elektronik.
Elektronik är komponenter.
Komponenter kostar.
Stora komponenter är alltid dyrare pga, materialkostnad (ökad vikt!), frakt kostnad och annan logistik kostnad.

Slutsteg blir dyrare generellt sett.
Komplexa försteg med många ingångar, riaa steg, exklusiva stegade potentiometrar, displayer, tonkontroller mm väger ju upp i antalet komponenter det också. så man kanske landar på 50/50.. tillslut.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/04/23 :  08:01:48  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Jo det var ju lite olika åsikter må jag säga. Det var inte så mkt en pengafråga från min sida som ett försökt till att få fler åsikter ang. vilken komponent som KAN vara viktigast av de två för slutresultatet.

Många har ju någon bestämd ide om vilka komponenter som är viktigast för slutresultatet, och frågan varför de tycker så är det som jag finner intressant.

Jag fungerar som så, att någon säger att det är 1 och en annan säger att det är 2 (som ett rent hypotetiskt exempel) vad skall då jag som inte mycket vet tro då? Då brukar jag försöka få reda på så många olika åsikter som möjligt och från dessa drar jag vad det lider min egen slutsats.

Jax, skall jag tolka dig som att RIAAt är viktigare än både pre- och effekt förstärkarna vad gäller analogt system?

J. Ullberg
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2006/04/23 :  08:32:08  Show Profile Send MatsT a Private Message
Skall man generalisera (och det är väl det du vill) så finns det 2 problem i förstärkare, dels förstärkning från låga nivåer (1) och dels drivning av besvärlig last (2).

Problemområde 1 hittar vi främst i RIAA-steget som skall detektera låga nivåer och dessutom förstärka rätt mycket, särskilt svårt är det om MC-PU skall användas och man får rejält stora skillnader mellan olika förstärkare.

Problemområde 2 hittar vi främst i slutstegen som skall driva högtalare med en besvärlig last, även här blir skillnaderna stora och kombinationen högtalare/förstärkare måste i regel bedömas.

Linjesteg är relativt enkelt att få till på ett hyfsat sätt och för en hundralapp kan man bygga ett rätt bra försteg.
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2006/04/23 :  08:44:28  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Man ska tolka mig som att förförstärkaren är lättast att få till av alla komponenter. Dvs ungefär vad MatsT sa.

Men till syvende och sist är det vad systemet i sin helhet presterar som avgör.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/04/23 :  08:55:00  Show Profile Send Buggsson a Private Message
quote:
Men till syvende och sist är det vad systemet i sin helhet presterar som avgör.

Jo, så långt är jag med, det är hur man kan tänkas komma dit, till en bra helhet, som jag försöker utröna. Och vilket år som helst hoppas jag komma i mål så man kan börja njuta av ens skivor igen.

J. Ullberg
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/04/23 :  10:32:29  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag tycker det är jättesvårt att plocka fram enskilda komponenters betydelse. Jag tycker dock att det är värt att
betona viktigheten av kombinationen slutsteg/högtalare. Dessa bildar en helhet som jag ser det, de MÅSTE
fungera bra tillsammans. MatsT var inne på detta med last också.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2006/04/23 :  12:46:36  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag har ändå en känsla av att det snålas ofta med försteget.
Man tar i ända från tårna när man väljer slutsteg kanske ofta lite väl mycket. I mitt exempel längre upp var precis tvärtom o resultatet var även det helt underbart.

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts

Posted - 2006/04/23 :  14:55:10  Show Profile Send Morgan a Private Message
"Ge mig 3.000 kronor att köpa komponenter för, och jag skall bygga ett fantastiskt försteg" - det är ingen helt orimlig kommentar från en duktig konstruktör. Vet man bara hur många signalkällor som skall anslutas (låt oss säga fyra stycken), vilka utgångsimpedanser dessa har, och vilken ingångsimpedans slutsteget har, och hur stor GAIN behöver vara (om den alls behöver vara högre än ett) och om det eventuellt skall ingå någon tonkontroll, tape-loop etc - så är det en ganska smal sak att ordna en förförstärkare som löser uppgiften med försvinnande liten färgning (dirstorsion av olika slag). En förförstärkare behöver bara bestå av en ingångsväljare, en volymkontroll och ett förstärkarsteg (som kan göras med trissor eller OP-förstärkare - väljer man det senare så kan man eventuellt behöva en utgångsbuffert) - komponenter som varken är dyra eller komplicerade att konstruera.

När det gäller effektförstärkare så är de betydligt mer ekonomiskt krävande, om man skall uppnå motsvarande låga färgning. De skall driva en avsevärt svårare reaktiv last, med besvärliga impedanser och fasvinklar, och med avsevärt större kraft. Då behövs feta nätdelar (klass-d är INTE kvalificerat att återge höga frekvenser väl ännu) och rejäla kylflänsar. Hela konstruktionen blir svårare, och kräver dyrare komponenter.

Därför är det självklart så att man behöver spendera mer pengar på en effektförstärkare, om man för minsta möjliga kostnad vill uppnå en given kvalitet. (jag tillägger det sista, för det finns ju inget givet förhållande mellan pris och kvalitet inom hifi-branchen. Man kan bränna hundratusentals kronor på en effektförstärkare och få en klart undermålig produkt, medan man kan spendera 25.000 på en effektförstärkare och få en produkt som är mer transparent och mer drivkapabel än de flesta dyrare effektförtärkare - kanske än dem alla!)

MVH
/Morgan

*Men kanske är det inte sällan snarare precis tvärtom!
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2006/04/23 :  16:08:38  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Det sättet du beskriver ett eventuellt bygge av försteg är bara ett sätt av alla som finns. Bygga enkelt eller bygga komplicerat är upp till konstruktören ifråga.

Att matrialet i ett slutsteg lätt springer iväg i kostnad kommer man däremot aldrig ifrån.

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts

Posted - 2006/04/23 :  22:58:33  Show Profile Send Morgan a Private Message
quote:
Det sättet du beskriver ett eventuellt bygge av försteg är bara ett sätt av alla som finns. Bygga enkelt eller bygga komplicerat är upp till konstruktören ifråga.

Jo, förvisso. Men om man bara har målet att hålla alla sorters färgning av signalen odetekterbar vid blind lyssning (=transparent återgivning) så finns rimligen ingen anledning att bygga särskilt annorlunda än det jag föreslog ovan. Man kan förstås inkludera en ingångsbuffert, och man kan ha allehande möjligheter till signalbehandling inbyggda (jag föredrar själv att ha (urkopplingsbara) tonkontroller för tillfällen då producenten skruvat sönder musiken), men i grunden är en förförstärkare en simpel sak att konstruera. Bygga komplicerat är verkligen inte synonymt med att bygga icke färgande.

MVH
/Morgan

*Men kanske är det inte sällan snarare precis tvärtom!
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2006/04/23 :  23:11:26  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Jo, förvisso. Men om man bara har målet att hålla alla sorters färgning av signalen odetekterbar vid blind lyssning (=transparent återgivning) så finns rimligen ingen anledning att bygga särskilt annorlunda än det jag föreslog ovan. Man kan förstås inkludera en ingångsbuffert, och man kan ha allehande möjligheter till signalbehandling inbyggda (jag föredrar själv att ha (urkopplingsbara) tonkontroller för tillfällen då producenten skruvat sönder musiken), men i grunden är en förförstärkare en simpel sak att konstruera. Bygga komplicerat är verkligen inte synonymt med att bygga icke färgande.

Ska vi se det så då borde ju single end slutsteg vara det bästa som fanns då dom är i stort sett tomma på på prylar. Att ta ett okomplicerat försteg som "bevis" för att det är bättre än ett komplicerat är inte min stil iaf.

Jag har en känsla av att vi står lite väl långt ifrån varandra i den här frågan Morgan

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/04/24 :  15:02:59  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
quote:
Vet man bara hur många signalkällor som skall anslutas (låt oss säga fyra stycken), vilka utgångsimpedanser dessa har, och vilken ingångsimpedans slutsteget har, och hur stor GAIN behöver vara (om den alls behöver vara högre än ett) och om det eventuellt skall ingå någon tonkontroll, tape-loop etc - så är det en ganska smal sak att ordna en förförstärkare som löser uppgiften med försvinnande liten färgning (dirstorsion av olika slag).

Hur mycket vinner man på att ha en integrerad förstärkare där för- och slutsteg är impedansmatchade? Är det extra bra med en cd-spelare av samma märke (här måste iofs förförstärkaren även klara andra källor)?

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2006/04/24 :  17:48:54  Show Profile Send Tomas a Private Message
Rega RB 1000:Okej! Vad kom först!? Dinosaurien eller ägget!?

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000