Author |
Topic |
KennethS
Member
1178 Posts |
Posted - 2006/04/19 : 12:13:48
|
Halloj gott folk!
Har efter mycket strul med mitt rum osv osv så har jag tröttnat lite på hifi och sålt av min anläggning. Känner att mitt intresse helt enkelt gett vika för annat då jag aldrig blir riktigt nöjd med ljudet i mitt rum. Så jag har helt enkelt börjat med en kraftig nedgradering. Över då till frågan: Vad ska man satsa på för golvare för runt 5-6000kr begagnat? Var inne en stund på Dali Evidence 470, men hittade inget vettigt. Har även tittat på ett par lätt begagnade Qln Signature mk2+Sub82 som jag kunde få loss för 5700kr. Vad tror ni om dessa skapelser? Är det nåt att ha? Dom verkar ju ha en mycket fin finish och det verkar ju inte helt fel med aktiva subbasmoduler när man vill kunna kolla både på film och lyssna på musik. Men man blir ju lite misstänksam när det är samma firma som bygger JWS, Genexxa osv...
Mitt ljudideal är att ha ett fylligt ljud med bra botten och det får inte bli vasst. Hellre spelglädje än detaljmani om man säger så. lyssnar mycket på en del sämre inspelningar och en hel del live-musik. Kommer använda min trotjänare Denon DVD2900 som CD/DVD källa och en Denon PMA1500R Mk2 (Duktigt stark för sin klass, förmåga att driva tunga högtalare)som förstärkare + Audioquest Bedrock som hgt-kabel.
Kom med några vettiga förslag nu gott folk! |
Trött på folk utan vett |
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2006/04/19 : 13:12:29
|
Har du kvar samma rum, och därmed strul? Det var Audiovector Mi3 du hade innan om jag minns rätt? Vad var det för rumsproblem du hade, har för mig att det var ett ljust och kallt ljud, mycket tack vare otillräcklig dämpning, eller?
Monitor Audio RS6 är en mycket bra högtalare för de ca 10k de kostar nya. Har sett de begagnade tidigare. Dali Ikon 6 ska också vara mycket bra och Dalis generellt sett varma, fylliga ljud kanske passar hos dig. Har lyssnat på MA RS6, dock ej på Dali Ikon 6. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
The Leafs
Member
387 Posts |
Posted - 2006/04/19 : 14:00:33
|
Infinity Beta 40 |
|
|
KennethS
Member
1178 Posts |
Posted - 2006/04/19 : 14:04:40
|
Jo, jag hade Audiovector Mi3 innan, sen bytte jag till Infinity Kappa 90. Mitt rum är nog snarare för dämpat idag, då jag när jag sänkte taket passade på att trycka in 10cm ljudisolering i ena väggen och i taket. Det tvärsläckte basen i mina Audiovector Mi3. Beta 40 har jag ägt en gång i tiden. tyvärr känns dom inte så aktuella idag. Monitor Audio RS6 hade jag faktiskt glömt bort! Ska kolla in dom direkt!Dali ikon 6 ska däremot vad jag förstått inte vara lika varma i ljudet längre som gamla Evidence 470 var. Snarare mera "analytiska"? |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2006/04/19 : 14:20:48
|
Ok. Då bör du provlyssna MA RS6 snarast! Mycket bra högtalare som när de recenserades i Stereophile nyligen kallades "de mest prisvärda högtalare jag (recensenten..) någonsin recenserat under mina 15 år på tidningen". Fick 5/5 i What Hifi och otroliga rosor i H&M om man nu bryr sig om vad dessa tidningar skriver...jag gör det delvis. Stereophile har jag stor respekt för åtminstone.
Men MA är grymt prisvärda tycker även jag. Det finns ju dock alternativ som alltid, så kolla begagnatmarknaden och låna hem först om du kan.
Varför sålde du Kappa 90 förresten? De funkade inte heller i rummet, eller krävde de för mycket kraft från stärkaren? |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
Edited by - matte76 on 2006/04/19 14:24:53 |
|
|
Manga X
Donator: Bildserver
3083 Posts |
Posted - 2006/04/19 : 14:30:05
|
Jag sjulle valt Dali Ikon6 före MA RS6:orna alla dagar i veckan. MA RS6 spelar orent och med dist. Ikon6 spelar med renare klang och bra djup i basen. I övrigt spelar basen mycket likt dina gamla Mi3:or. D.v.s. mycket torrt och rappt med bra exakthet.
Mina åsikter efter flertalet provlyssningar.
Annars gillar jag Dali Suite 2.8 skarpt. Dess kan man hitta för c:a 6000 SEK begagnade. De är dessutom snyggare än båda ovan nämnda högtalare IMHO.
Mvh Magnus Eriksson |
|
|
KennethS
Member
1178 Posts |
Posted - 2006/04/19 : 15:27:04
|
Matte76: Jag sålde dom för att jag helt enkelt tröttnat på hifi. Kappa 90 högtalarna hade jag aldrig sålt annars. Anledningen är omprioriteringar av hobby och mitt rum.
Mangax: Problemet jag har är att Audiovector Mi3 inte alls fungerade i mitt rum med sin bastyp, utan lät som ett par stativare basmässigt då dom inte fick nåt stöd alls. Så vad jag nog behöver är en lite mera "basrik" högtalare för att någorlunda kunna kompensera för mitt rum helt enkelt.
Ingen som har några åsikter om "nya" Qln Signature Mk2+ Sub82? Ser ju snygga ut på bild iaf..http://www.blocket.se/vi/7902717.htm?
Hur är det annars med Monitor Audio B4? Kostar 5.300kr. |
Edited by - KennethS on 2006/04/19 15:34:33 |
|
|
Baltazar
Member
887 Posts |
Posted - 2006/04/19 : 15:38:29
|
Jag har lite svårt att tro att det skulle vara så stora tonkurveavvikelser (vettiga) högtalare emellan att det skulle kunna kompensera för akustiken i ditt rum. Om nu inte nån form av aktiv EQ eller liknande används.
Säg att du har dalar och toppar i frekvensgången i ditt rum på ett antal dB, då är det ju lite småsvårt(orimligt) att leta efter en högtalare som lägger till dessa "avvikelser" med exakt "motsatta" dalar och toppar.
Jag tror det det bästa, om du nu undersökt de flesta placeringar av högtalare och lysnningsplats i ditt rum, är att ta hem en akustikkonsult som kan ge dig tips på hur du ska få ordning på ljudet.
Jag tror att, oavsett vilka högtalare du än släpar hem, kommer du inte bli kvitt de problem du har med akustiken, särksilt inte när det låter som rumsresonanser är det största prblemet.
Ang. högtalartips så har jag inte så stor erfarenhet av golvhögtalare i det prissegmentet s¨å jag kan nog inte ge så värst bra råd. Jag låter helt enkelt bli
Mvh |
|
Edited by - Baltazar on 2006/04/19 15:40:44 |
|
|
KennethS
Member
1178 Posts |
Posted - 2006/04/19 : 15:59:21
|
Tack för ditt råd Baltazar. vad jag menade är att hittils så hr dom högtalare jag haft hemma faktiskt reagerat ganska olika på mitt rum, en del har låtit vassare och en del med mindre bas osv osv. Vad jag är ute efter är ju iaf en högtalare som passar åtminstone så bra in så möjligt. För i och med att jag tappat intresset allmänt för hifi, så vill jag bara hitta nåt som är så vettigt som det kan bli under dom betingelser mitt rum har. |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2006/04/19 : 16:18:33
|
quote: Jag sjulle valt Dali Ikon6 före MA RS6:orna alla dagar i veckan. MA RS6 spelar orent och med dist. Ikon6 spelar med renare klang och bra djup i basen.
Detta håller jag inte alls med om. Dalin är säkert bra, har ej lyssnat på dem. Har fått fin kritik dock. Men att MA RS6 spelar orent och med dist tycker jag är helt fel. Inget som omnämnts varken i de många positiva recensionerna eller i det folk som lyssnat på dem skrivit på olika forum...se tex Minhembios forum http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=98915. Men som alltid bör KennethS lyssna själv för att avgöra vad han tycker.
Som alltid är det viktigt att lyssna på högtalare i ett hyfsat rum, med "rätt" kringutrustning. Har man en förstärkare som inte passar ljudmässigt eller kanske t.o.m är dålig kan det upplevas som att högtalaren är dålig, tex spelar orent, medan det med en annan förstärkare och/eller i ett annat rum kan upplevas helt och fullständigt annorlunda. Dvs man kan inte alltid skylla på högtalaren om ljudet inte blir bra. Ett av Monitor Audios kännetecken är att märkets högtalare generellt spelar mycket rent och klart, med fyllig bas. Audiovectors bas brukar anses vara snäppet rappare dock. Om man ska generalisera lite alltså. Jag tycker dock att RS6 har en rapp och ganska torr bas.
Jag rekommenderar högtalaren starkt i vilket fall som helst, en mycket roligare högtalare att lyssna på än Audiovector Mi3 som är alldeles för basfattig tycker jag. MA RS6 spelar IMHO rent och klart med rapp bas. |
|
Edited by - matte76 on 2006/04/19 16:33:43 |
|
|
Shullman
Member
162 Posts |
Posted - 2006/04/19 : 17:31:14
|
Jag tror qln högt skulle passa dig, hörde dom på Arken senast och dom lät fylligt och fint.
mvh
|
|
|
KennethS
Member
1178 Posts |
Posted - 2006/04/19 : 18:10:37
|
Var det QLN Signature Mk2+Sub82 du lysnnade på Shullman?
Kan du ge en mera detaljerad beskrivning av dom? Är annars på vippen att köpa ett par B&W DM309 annars.. |
|
|
Shullman
Member
162 Posts |
Posted - 2006/04/19 : 22:31:02
|
Kan tyvärr inte ge ngn detaljerad bild av dem, men jag tyckte dom lät fylligt som du beskriver att du är ute efter och med en bra bas tyngd, och dom stod i den stora "salen" så dom kan säkerligen fylla ett stort rum, spelade Tracy Chapman när jag hörde dem, du kan ju alltid åka och lyssna hos försäljaren av dem! Dm 309 står ju kvar på Hi-fi klubben om man säger så!
Lycka till!
|
|
|
MONTANA
Member
534 Posts |
|
alpha
Starting Member
19 Posts |
Posted - 2006/04/20 : 03:10:39
|
Om förstärkaren orkar driva ett par B&W DM309 ordentligt så är det helt klart en trevlig högtalare, annars är Acoustic Energy Evo 3 en av mina favoriter i den prisklassen.
Angående MA RS6 vs Audiovector Mi3 så är förvisso RS-serien lite tjockare i basen (eller fylligare om man gillar det ordet bättre), men när jag hade de något större RS8 hemma så klarade de inte av att leverera samma bastryck som Mi3 när man vred upp volymen. Annars håller jag med om att just grundmodellen i Mi3-serien inte är så "basig" av sig. RS8 är hur som helst en mycket trevlig högtalare i den prisklassen, däremot så imponerade inte RS6 lika mycket. |
Edited by - alpha on 2006/04/20 03:14:14 |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2006/04/20 : 07:49:38
|
quote: men när jag hade de något större RS8 hemma så klarade de inte av att leverera samma bastryck som Mi3 när man vred upp volymen. Annars håller jag med om att just grundmodellen i Mi3-serien inte är så "basig" av sig. RS8 är hur som helst en mycket trevlig högtalare i den prisklassen, däremot så imponerade inte RS6 lika mycket.
Angående att RS8 är en bättre högtalare än RS6, tja RS8 är ju också ett par tusen dyrare! Men i ett mindre rum tror jag att RS6 passar bättre ljudmässigt. I stora rum passar större högtalare ju oftast bättre. Stereophile tyckte tex att RS6 var bättre än RS8 i deras rum.
Märkligt att Mi3 skulle klara mer bastryck än RS8 med tanke på att sistnämnda har två baselement mot Mi3:ans ett. Men jag har inte jämfört de två själv så jag vet ju inte. Vid jämförelse RS6 mot Mi3 tyckte jag att Mi3 lät för tunn i basen, RS6 lät mer "rätt" i basen vad gäller fyllighet. |
|
|
|
Manga X
3083 Posts |
Posted - 2006/04/20 : 13:57:09
|
Matte76:
Du behöver inte hålla med mig. Jag delade med mig av mina insikter och intryck. De är i mitt tycke ena riktigt dåliga högtalare för mig och mina preferenser. Jag vill ha renare ljud för de pengarna! Att fler än du gillar dem har inget med saken att göra. De låter fortfarande "inte bra nog" tycker jag. Sida vid sida med spelade Elac 207.2 bort MA RS6:orna totalt! Sen var faktiskt RS6:orna bättre än 207.2:orna på vissa inspelningar. Detta då Elac's väl tydliga diskant blev för mycket!
Sen tycker jag precis som många andra att han ska provlyssna dem själv om han vill/har möjlighet.
piP kanske vore något för dig att provlyssna?
Mvh Magnus Eriksson |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2006/04/20 : 14:41:02
|
Manga X: Ok, smaken är ju som baken. Vad gäller ljudets renhet tycker jag att RS6 är mycket bra för de pengar man betalar för. Har ej hört Elac 207.2, vet inte mer än att de fick 3/5 i ljudbetyg i What Hifi, samma tidning som gav RS6 5/5. Behöver inte betyda något iofs. Men att RS6 "inte låter bra nog", man kan ju inte begära hur bra ljud som helst för de knappa 10k de kostar. H&M tex tyckte ju att de kan konkurrera en bit upp på prisstegen, och såg dem som mycket prisvärda.
Stereophile är lyriska i sin recension http://stereophile.com/floorloudspeakers/306monitor/ Robert Reina skriver: "In my more than 20 years of reviewing, I have not reviewed an audio component that produced greater sound quality per dollar than Monitor Audio's Silver RS6."
Hade varit intressant att veta med vilken kringutrustning och i vilket rum du lyssnade på dem. Som jag skrev innan, de låter knappast bra med alla förstärkare eller i alla rum. Säger inte att du har "fel", smaken är ju som baken som sagt. Men att säga att ljudet är orent och distat, det förstår jag inte. Men det är ok att du tycker så och jag respekterar din åsikt. |
|
Edited by - matte76 on 2006/04/20 14:50:53 |
|
|
Manga X
3083 Posts |
Posted - 2006/04/20 : 16:36:10
|
Matte76:
Ja vad ska man säga... smaken ÄR som baken. Jag tycker inte heller att vi ska ta upp en diskussion i den här tråden men jag måste kommentera dig Matte76 på en sak. Jag förstår inte att priset har någon som helst relevans om en högtalare är bra eller inte. Varför ska jag ta hänsyn till det? För att du gör det? De var "inte bra nog" för att passera som en högtalare som kan återge njutning musikalisk njutning tycker jag. End of story liksom...
Satsa på begagnade Dali Evidence 470 eller kanske någon ur "Blue serien" kanske ett par 5005:or. De är prisvärda de spelar dock inte så rent som jag skulle vilja...
Mvh Magnus Eriksson |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2006/04/20 : 16:59:53
|
Dali concept 6 är en rätt ok högtalare som gör det mesta bra. Den sopade mattan med 5005:orna på alla punkter då jag jämförde dessa bredvid varandra (5005:orna låter dovt, otydligt och färgat i jämförelse). Concept 6 har ett mer öppet och ärligt ljud med bra fokus i stereoperspektivet bland annat men visst finns det bättre högtalare. Personligen gillar jag B&W 602, förutom att de kräver stativ och är fula. |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2006/04/20 : 18:06:54
|
quote: Jag förstår inte att priset har någon som helst relevans om en högtalare är bra eller inte. Varför ska jag ta hänsyn till det? För att du gör det? De var "inte bra nog" för att passera som en högtalare som kan återge njutning musikalisk njutning tycker jag. End of story liksom...
Manga X: Visst, högtalare kan vara bra oavsett om de kostar 10k eller 100k. Men är dessa två lika bra, är den för 10k nog oerhört prisvärd medan den för 100k troligen inte är det. Och för 10k tycker jag att Monitor Audio RS6 ger väldigt mycket musikalisk njutning...jag tycker att den hade kunnat kosta det dubbla och ändå kännas ganska prisvärd. Och de flesta inkl. recensenter håller med mig. Du är faktiskt den första jag läst som inte har gillat den, vilket är helt ok för min del. Alla kan ju inte tycka om en produkt, eftersom smaken är olika. Men en intressant högtalare för de som ska köpa en högtalare för runt 10k är det, det kan vi väl vara överens om? Med tanke på att 99 % av de som lyssnat på den, konsumenter respektive recensenter, gillar den skarpt menar jag...
PS: Fortfarande har du inte angett med vilken kringutrustning du lyssnade, samt om det var i butik, på mässa eller i ett privat hem du lyssnade. Det är ju högst väsentlig information att delge om man sågar en produkt tycker jag. |
|
Edited by - matte76 on 2006/04/20 18:11:14 |
|
|
Vee-Eight
Member
1015 Posts |
Posted - 2006/04/20 : 18:43:04
|
Eftersom ingen sagt det innan så säger jag det nu: Carlsson oa58. Speciellt bra till live-inspelningar, men växer med det material och materiel de spelas med. |
- Carlsson Illuminati - "Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet Admin www.Faktiskt.se |
|
|
KennethS
Member
1178 Posts |
Posted - 2006/04/20 : 18:49:56
|
Tackar för alla era synpunkter och råd! även fast vissa var nog riktade mot varandra än mot mej...
Nu blir det så att jag kanske faktiskt gör en massiv uppgradering istället!Fick nämligen ett väldigt bra pris på ett par B&W 704 hos Hifiklubben här i Linköping. Fick även chansen att få låna hem dom och testa dom hemma och jag måste säga att det är en division på högtalare jag aldrig har haft hemma förut. Ljudet är kristallklart och jag hör saker som jag aldrig har hört förut på skivor jag ändå haft i en sisådär 10år!Basen spelar ett par klasser över Audiovector Mi3 som jag ägt innan. Och då har vi inte nämnt mellanregister och diskant som jag tycker är bättre än nästan allt vad jag har hört hos Audiovector, undantaget S6 modellerna. Makalöst är bara förnamnet! Smolket i bägaren är dock som förut, mitt rum ställer till det hela och gör att man blir lyssningstrött efter en 2timmar. Rummet verkar hissa mellanregister och diskant en del. Dock är det hela ganska klart mycket bättre än med Mi3:orna som jag ganska omgående blev trött i öronen av...Men ändå lite trist när man förstår potentialerna som finns i dessa skapelser. Länk till B&W 704:http://www.hifiklubben.com/SE/Produkter/Hoegtalare/Golvhoegtalare/B-W_704_Hoegtalare_Svart.htm |
Edited by - KennethS on 2006/04/20 18:53:45 |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2006/04/20 : 18:55:45
|
Grattis till bra högtalare Kenneth! Jag tycker B&W gör mycket fina högtalare och dessutom är de riktigt snygga! Har ej hört 704:an, men du blir säkert nöjd. Lycka till! |
|
|
|
KennethS
Member
1178 Posts |
Posted - 2006/04/20 : 19:02:17
|
Hehe jo, ska verkligen ta mej en allvarlig funderare när det gäller dessa. ruggigt bra pris dessutom. |
|
|
Manga X
3083 Posts |
Posted - 2006/04/20 : 19:13:28
|
Grattis!!!
Jag har inte hört dem men de ser mycket fina ut. Du fick nog ett riktigt bra pris om du höll dig inom 5 - 6000 SEK.
PS Tre gånger i två olika butiker med Rotel (enklaste samt lite dyrare) samt Primare (enklaste samt lite dyrare) samt någon Onkyo receiver + CD/DVD. I den ena butiken lät det riktigt bra innan vi och personalen upptäckte att det spelades på ett par JMLab golvare (Felkoppling).
Att du gör en sån stor affär av det hela! Alla gillar inte samma saker det är väl inget konstigt med det Matte76! Jag råkar bara gilla bra ljud... DS
Mvh Magnus Eriksson |
Edited by - Manga X on 2006/04/20 19:24:20 |
|
|
Topic |
|