Author |
Topic |
oliver
Member
714 Posts |
Posted - 2006/04/14 : 18:31:46
|
Läste som hastigast att nån exprimenterar och tydligen hade nån prototyp av trådlös överföring av musik som påstods vara outstanding. Teoretiskt borde det ju vara det optimala sättet ,inget motstånd och färgning av musiksignalen. Månne kan temperatur och luftfuktighet ställa till det ,antagligen får väl debatten om ljudfärgning o.s.v handla om det istället för hur kablar är tvinnade eller inte runt exotiska kärnor som gör underverk med ljudet. För att inte tala om olika skärmningars påverkan,om inte annat så lär det bli billigt för luften kring oss är ju gratis. Glad Påsk |
Skeptiker |
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2006/04/14 : 18:34:54
|
Räcker det inte med trådar om kablar snart |
"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer- controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout, |
|
|
sampix
100.000-klubben
1808 Posts |
Posted - 2006/04/14 : 19:11:19
|
quote: För att inte tala om olika skärmningars påverkan,om inte annat så lär det bli billigt för luften kring oss är ju gratis.
Dröjer nog inte länge innan det kommer esoteriska luft-renare |
kabelskitsnackare
|
|
|
oliver
Member
714 Posts |
Posted - 2006/04/14 : 19:13:44
|
quote: Räcker det inte med trådar om kablar snart
Jo för nu blir det luftdebatt istället |
Skeptiker |
|
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2006/04/14 : 19:17:53
|
quote: Jo för nu blir det luftdebatt istället
Det blir lättare att andas mellan meningarna då. Detta BTW kan ev bli intressant kom jag på. Jag är gammal radioamatör så allt luftburet är ju intressant.
|
"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer- controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout, |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/04/14 : 19:32:04
|
mig gör det inget.. Jag minns då man för länge sedan sa att "nu tar ice o swithade grejor över"...
Inte ens idag har detta skett. Man har svårt att ersätta dom feta tunga trafosarna helt enkelt då man vill uppnå mer tydligen...
Sladdlöst snack fanns för ännu längre sedan .. rätt bra att tänka på.. Så ingen fara grabbar.. Vi får nog "samtala" ostört ett bra tag till.. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2006/04/14 : 19:40:02
|
Inget nytt. Jag kör redan med trådlös överföring. Från datorn till stereon. Men inte fan låter det bättre för det. Men det är tufft. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2006/04/14 : 19:51:06
|
quote: Men inte fan låter det bättre för det.
|
|
|
guldfisk
Semesterfirare
899 Posts |
Posted - 2006/04/14 : 19:58:22
|
Mellan källa och förstärkare då, eftersom högtalarelementen fortfarande behöver elektrisk drivning. |
...perspektiv... . |
|
|
levande
200.000-klubben
2054 Posts |
Posted - 2006/04/14 : 20:25:06
|
Jag personligen tror inte på trådlöst pga ju mer kopmponenter man blandar in ju större är risken att man förstör det hela och framförallt när det kommer digitala saker med i "bilden" eftersom ljudet från början är analogt och den analoga kedjan skall förvanskas så lite som möjligt, Minimalistiskt tänkande i största möljliga grad är nog bäst om man söker den sanna vägen. En bra kabel är säkert bäst. De finns mycket som mäter bra män ändå låter dåligt och varför det är så kan nog de flesta lista ut för det handlar ju hela tiden om att vara rädd om den ursprungliga signalen.
|
Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668 |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7936 Posts |
Posted - 2006/04/14 : 23:14:10
|
quote: eftersom högtalarelementen fortfarande behöver elektrisk drivning
Hmm, vad tros om att överföra energin direkt till talsprolarna med hjälp av ett par rejäla Teslaspolar? Faradays bur och blysuspensoar rekommenderas |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2006/04/14 : 23:28:46
|
Frys ner mig och väck mig om hundra år och det kommer fortfarande stå folk på barrikaderna och svinga kabeltrådar!
M |
|
|
Dimitri
Member
1050 Posts |
Posted - 2006/04/15 : 11:15:26
|
Björn-Ola: "Jag kör redan med trådlös överföring. Från datorn till stereon. Men inte fan låter det bättre för det." Det hade varit (ännu mera) intressant om du skrev "Men inte fan låter det sämre för det." vh D |
|
|
Saro
Member
1721 Posts |
Posted - 2006/04/15 : 11:20:38
|
Om man ställer ett färgfilter mellan sändaren och högtalaren färgar man ljudet då? |
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2006/04/15 : 11:35:12
|
Inte fan låter det sämre för det.
Är du nöjd nu?
Om jag ska vara lite allvarlig så använder jag ju faktiskt datorn som musikkälla och har trådlös överföring till förstärkaren. Allt fler hemmabioförstärkare har numera inbyggda nätverkskort som medger direktanslutning till datorn. För min egen del använder jag Airport Express för min hifianläggning och när jag har på musik i bakgrunden när jag går hemma och skrotar. Det är bekvämt och man kan sy ihop spännande spellistor med all möjlig musik. Via min mobiltelefon och blåtand kan jag styra iTunes och jag får upp låten som spelas med skivomslaget på displayen. Tufft! Som ett komplement är detta jättebra. I sovrummet har jag en Squeezebox som använder det trådlösa nätverket Airport Express etablerat. Med Squeezeboxen kan jag med fjärrkontrollen nå hela min musiksamling i datorn med några knapptryckningar. Jag behöver inte lämna sängen på hela dan. Lat? Javisst! Detta är latmans-hifi. |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/04/15 : 13:07:45
|
quote: Björn-Ola: "Jag kör redan med trådlös överföring. Från datorn till stereon. Men inte fan låter det bättre för det." Det hade varit (ännu mera) intressant om du skrev "Men inte fan låter det sämre för det." vh D
Ditt sätt att säga utgår ifrån att det inte blir sämmre..
Medans andra som söker BÄTTRE utgår från att det inte förbättrade sin upplevelse.. Där finns en mycket viktig skillnad som gör oss väldigt olika i hur vi aggerar med våra prylar... Kanske detta som är skillnaden mellan skeptikern o den mer possetiva ...kabelmannen.. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2006/04/15 : 20:30:13
|
Det var djupt! |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/04/15 : 20:52:19
|
Japp. Men läser du dimiti´s tolkning så är det ändå "sant" att det är helt olika sätt att närma sig "saken"... Och ditt "possetivare" sätt är för mig "gladare" o mer fyllt av "förbättrandekänsla"... oj vad djupt det kan bli |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Gebex
Member
884 Posts |
Posted - 2006/04/15 : 21:52:23
|
Trådlös överföring bör skapa liknande problem som ljudvågor gör i ett rum. DVS att ljudet studsar. Om man använder TCP eller annat kontrollerande kommunikationsprotokoll så bör man kunna hantera detta men då måste signalen överföras digitalt och omvandlig ske i förstärkardelen. |
|
|
levande
200.000-klubben
2054 Posts |
|
oliver
Member
714 Posts |
Posted - 2006/04/16 : 07:52:27
|
quote: Det är ju just omvandlingar hi och dit som förvanskar den sårbara signalen.
Fast det känns som att det borde vara enklare att få mer "äkta" signal än att den ska "bromsas" i en kabel med allt vad det innebär av negativ påverkan. Man borde ju kunna överföra signalen digitalt direkt och omvandla den först i mottagaren,inget konstigare än en vanlig cd spelare man flyttar bara omvandlingen och tillägger inget. Egentligen tar man ju bara bort "bromsen" det här är ju bara teori från min sida men nog borde det funka. / Sven-Åke |
Skeptiker |
|
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
Posted - 2006/04/16 : 08:39:58
|
quote: Fast det känns som att det borde vara enklare att få mer "äkta" signal än att den ska "bromsas" i en kabel med allt vad det innebär av negativ påverkan. Man borde ju kunna överföra signalen digitalt direkt och omvandla den först i mottagaren,inget konstigare än en vanlig cd spelare man flyttar bara omvandlingen och tillägger inget. Egentligen tar man ju bara bort "bromsen" det här är ju bara teori från min sida men nog borde det funka. / Sven-Åke
Men det är ju inget som är nytt direkt, aktiva högtalare har ju funnits i många år redan, dock är det ju lite förvånande att inte fler använder sig av konceptet... Meridian är ju ett intressant märke om man vill slippa högtalarkablar |
admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert |
Edited by - Martin.M on 2006/04/16 08:40:27 |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/04/16 : 10:54:32
|
Undrar vad grabbarna som sysslar med tuners skulle säga om trådlösa överföringar... Dom vet ju vilken skillnad det är mellan bra o dåliga sådana motagare / Tuners....
Men för dom flesta idag som köper en sk Stereo kan det väl fungera eftersom begreppet highend och ÄVEN vanlig hifi är devalverat .. samt inspelningar osv så idag kanske detta slår igenom iofs..
Knappt ingen vet ju ens att det KAN låta bra också.. Allt är ju rent skräp snudd på som säljs ändå..
Vikken pessemist man är.. tyvärr befogat |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2006/04/16 : 12:02:18
|
Har man aktiva högtalare typ Meridian med digitala delningsfilter så vore de klockrent med trådlös digital överföring. Bandbredden i ett Wi-fi-nät är tillräckligt stor för digital överföring av musik utan problem, och jitter som eventuellt kan uppkomma blir man allt duktigare på att hantera. Det borde vara framtiden. Högtalare som innehåller allt från processorer till förstärkare och som är direkt kopplad till en dator via trådlöst nätverk. Så har man en handterminal med display typ Sonos system som man styr datorn med, en dator som är placerad i ett helt annat rum. Inga dyra kabelinköp mer, inga roliga kabeldebatter. |
Edited by - Björn-Ola on 2006/04/16 12:04:24 |
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2006/04/16 : 12:06:30
|
Då återstår bara vilka koner eller kuddar högtalarna ska stå på och om dämpkuddar eventuellt kan göra nytta under en dator. Eh, någon som testat det förresten? Eller en hifi-mus på en dator? Hmm... |
|
|
Larsen
Member
833 Posts |
Posted - 2006/04/16 : 18:20:42
|
En sak är jag iaf övertygad om... vi kommer alltid ha något att debattera |
Har ingen koppling till varumärket Larsen |
|
|