HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur blir det nu med kabeldebatten?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2006/04/16 :  19:56:46  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
En sak är jag iaf övertygad om... vi kommer alltid ha något att debattera

Ja, det kommer Ni nog, men inte på HiFiForum!

De medlemmarna som är här för den typen av tråkigt debattklimat kan lika gärna lämna oss här och nu. Debatterna skall bort från HiFiForum. Det är vänligare diskussionsklimat baserat på kunskap, "fika stämning" och allmänt gemyt som gäller hos oss.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/04/17 :  10:05:45  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Har det verkligen varit så farligt?
Jag skulle inte ha något emot att fika med dom jag debatterat.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2006/04/17 :  10:29:29  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Björn-Ola,
nej det har det inte varit så farligt i denna tråden än...

Den senaste månaden har diskussionsklimatet hårdnat betydligt hos oss och det är en utveckling som vi inte vill skall fortsätta.. Därav mitt inlägg.

ED: Uj vad jag krånglar till språket ibland...

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/04/17 :  11:16:34  Show Profile Send matte76 a Private Message
Inget fel med debatter tycker jag så länge det leder någonstans och alla sidor i debatten visar ödmjukhet och respekterar varandras åsikter. Det ska väl inte vara ett mål med att få bort debatterna från Hififorum?? Debatter ska vara tillåtet tycker jag, under vissa givna spelregler.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2006/04/17 :  11:41:47  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Matte,
en debatt leder inte någonstans...

Debatt handlar om argument och motargument och går ut på att två parter försöker övertyga en åhörarskara om att just de har "rätt".
Eller som det så tydligt uttryktes för något år sedan "ett par illustra individer som slår varandra i huvudet med fyndiga formuleringar". Roligt om man söker en dokusåpa men inte alls roligt om man söker information och kunskap.

Diskussionen är inget som är ämnat för en åhörarskara utan den deltar man själv i för att lära sig och lära ut. Den präglas av avsevärt mycket mer respekt för motparten än en debatt och handlar inte om att vinna. Alla går vinnande ur en bra diskussion.

Så du har fel när du säger att det är OK med en debatt på HiFiForum. En diskussion är däremot alltid välkommen.

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/04/17 :  13:32:02  Show Profile Send matte76 a Private Message
Pac: Ja, allt beror på hur man definierar det...för mig är en debatt det jag skrev, och att försöka övertyga andra om att man har rätt ser jag inget som helst fel i under förutsättning att det sker under en någorlunda vänlig diskussionsform med respekt för varandras argument och åsikter.

Dock är det lätt att en debatt spårar ur när bägge parter är övertygade om att de har rätt (vilket är olyckligt), vilket vi sett en del exempel på när kablar i allmänhet och nätkablar i synnerhet har diskuterats. Men debatten som fenomen tror jag inte man ska försöka stoppa, då är man fel ute. För mig innebär det censur av "obekväma" tillvägagångssätt när diskussioner ska hållas. Men du bestämmer ju hur det ska vara på detta forum!

Det "roliga" är att väldigt många av de som tidigare fört tuffa debatter på Hififorum och gått för långt i dessa (och som en följd uteslutits) numera gör samma sak men på Faktiskt.se.

- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2006/04/17 :  17:43:25  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Matte,
det är ingen skillnad på det vi eftersträvar här på HiFiForum och det som sker när man möts i verkliga livet. Det vi försöker göra är helt enkelt att människor skall bete sig som människor mot varandra och inte behandla varandra som anonyma nick på en chat. Det är ingen skillnad på det vi försöker åstadkomma och det du kallar "vänlig diskussionsform med respekt för varandras argument och åsikter".

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/04/17 :  18:16:25  Show Profile Send matte76 a Private Message
Pac: Som jag tolkar det du skriver så är vi överens.

Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/04/18 :  11:58:14  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Ja, i den här debatten var ni både sakliga, respektfulla och rörande överrens ;-)

Pac skriver: "vänlig diskussionsform med respekt för varandras argument och åsikter" är väl just vad vi alla förhoppningsvis strävar efter.
Det måste bara vara okej att framföra att någon missuppfattat något och ge förslag på förändringar utan att det anses elakt. Det är ju faktiskt
snällt...

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2006/04/19 :  16:26:50  Show Profile Send nin a Private Message
quote:
De medlemmarna som är här för den typen av tråkigt debattklimat kan lika gärna lämna oss här och nu. Debatterna skall bort från HiFiForum. Det är vänligare diskussionsklimat baserat på kunskap, "fika stämning" och allmänt gemyt som gäller hos oss

Så dom som inte håller med dig har inget här att hämta och kan lika gärna sluta skriva? Låter ju som en sund inställning för någon som påstår det är "mångfaldens" forum.

/Mattias
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/04/19 :  19:47:50  Show Profile Send ohmega a Private Message
Nin: Du är inte lite ihärdig i ditt sätt att förvränga det folk skriver - för att kunna rättfärdiga ett hårt debattklimat.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2006/04/19 :  23:14:04  Show Profile Send oliver a Private Message
Pac: Jag ber om ursäkt för mitt ordval kabeldiskussion ska det ju naturligtvis vara.
Det jag skrev om ansåg jag vara av stort intresse för hifi folket kanske var jag lite ironisk angående kabladebatter ber om ursäkt för det också
/Sven-Åke

Skeptiker
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2006/04/19 :  23:50:46  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Oliver, inga problem, ursäkter är onödigt, vi kör vidare.

Nin, det är lustigt att du har så svårt att se skillnad på sak och presentation. Vi har haft en del diskussioner om detta tidigare. Nu vet jag inte hur jag skall förklara det för dig längre så jag får väl börja upprepa mig själv.

quote:
Så dom som inte håller med dig har inget här att hämta och kan lika gärna sluta skriva? Låter ju som en sund inställning för någon som påstår det är "mångfaldens" forum.

Nej, en och samma åsikt vore väldigt tråkigt och oerhört likformigt. Det är inget att sträva efter över huvudtaget. Tvärt om skall det vara!
Ju fler åsikter och skilda erferenheter desto mer finns det att lära sig av andra och desto bättre/roligare/utbildande/... blir det.
Behöver man en "slägga" för att föra fram sin åsikt, klarar man det inte med vanlig samtalston och med respekt för de som man diskuterar med, så förtas det bra/roliga/utbildande/... Då är det stor risk att det börjar åsiktslikriktas eftersom fler och fler tystnar/blir tystade...
Söker man hårdföra/hårdhänta debatter så är inte HiFiForum den rätta platsen. Söker man däremot en plats där man kan föra en juste diskussion som präglas av öppenhet, kunskap, nyfikenhet, entusiasm, vänlighet och respekt så är detta platsen!

Jag vet inte hur många gånger jag har skrivit det nu, men det tål att upprepas så jag tar det en gång till... Diskussionsklimatet på HiFiForum skall vara som vid en trevlig kaffestund; gemytligt, vänligt och med respekt för individen.

Go to Top of Page

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2006/04/20 :  00:07:56  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message
Håller med dig helt Per! Tror de flesta här söker det,och det händer t.o.m. att jag stänger av datorn när jag läser massa "hårda/elaka" ord i de heta disskutioner som sker på forum,vilket är mycket konstigt då de flesta vill väl att vi skall ha det lika trevligt och dela med oss av "våra" erfarenheter av tex olika tweaks som kablar m.m. istället för att direkt börja i stil med typ "du kan bara inte höra skillnad" och "det är inte vetenskapligt bevisat" m.m. Vad trevligt det hade varit att slippa bli butter och stänga av datorn.

Nybliven husägare :O)

Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m.
http://www.minhembio.com/Karnaa

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/04/20 :  01:07:05  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Jag håller med Pac, men inte med Karnaa...iallafall inte till 100% ;-)

"Det är inte vetenkapligt beviat" kan absolut vara ett legitimt inlägg, det beror ju helt på vad som samtalas.

Däremot är "det kan du inte höra skillnad på" ett elakt och kanske respektlöst sätt att påtala att hörbarhetströskeln till någots påverkan på en applikation är ouppnårbar. Och elaka är väl just vad vi inte skall vara..

Sedan kan det uppfattas som elakt om man påpekar att andra saker kan ha påverkat resultatet, men det är verkligen inte säkert. Därför bör alla lägga extra mycket vikt vid att fösöka förstå hur den man pratar med kan uppfatta det man säger.

Edited by - kaffekoppen on 2006/04/20 01:09:24
Go to Top of Page

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2006/04/20 :  01:25:15  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message
kaffekoppen: Jag tänkte mer "du kan inte höra skillnad för skillnaden är inte vetenskapligt bevisad".
Det var vad jag menade.:O)

Nybliven husägare :O)

Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m.
http://www.minhembio.com/Karnaa

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/04/20 :  01:51:10  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Man:
Is this the right room for an argument?

Other Man:
I've told you once.

Man:
No you haven't!

Other Man:
Yes I have.

Man:
When?

Other Man:
Just now.

Man:
No you didn't!

Other Man: Yes I did!

Sorry,jag kunde inte låta bli

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/04/20 :  02:07:12  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Karnaa,

Klart man kan höra skillnad på massa saker fast det inte är vetenskapligt bevisat! :-)Finns massa saker som inte är bevisade vetenskaplig, saker som anses så självklara att ingen ifrågasätter dem ;-)

Men vad säger du om det här: "Du kan inte höra skillnad för det är inte vetenskapligt möjligt".

:-)

Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2006/04/20 :  06:25:37  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Om det inte tillåts den minsta lilla hetta i diskusionerna eller debatterna om man så vill vad har vi då kvar??

Ett dött och trist forum som knappt ens lever

Jag menar inte att vi skall tillåta samma låga nivå som man kan hitta på vissa andra internetforum (bilforum, MCforum, studioforum mm) men det får ju inte bli helt stelt heller.

Tyvärr måste jag anse att trots att det finns många som säkert förtjänat avstängning mm så har nog det bla inneburit att många intressanta skribenter inte längre kan eller vill skriva här och vi andra kan inte längre ta del av deras åsikter stötta och blötta mot olika kombatanter med en annan uppfattning. Även om det gått för långt ibland och det har det så tycker jag tyvärr att HF inte längre är lika intressant och skoj att vistas i.

Själv blir jag faktiskt lite bekymrad över Pacs attityd och tyvärr tror jag att den attityden riskerar att lägga en våt filt över detta forum och till slut så kommer nog inte jag att besöka det något mer.

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/04/20 :  06:40:14  Show Profile Send ohmega a Private Message
Dan Brickman: Det är ju inget som säger att man inte kan få skriva sina åsikter - i sakfrågor. Men inte sällan har ju vissa diskusioner spårat ut - t ex när man börjar lägga in värderingar om personer - för deras åsikter. Man bör också visa respekt för andras åsikter.
Det är min syn på det hela.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2006/04/20 :  08:44:16  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Problemet Ohmega är att admin ju underförstått menar att vi inte ens skall ha ett åsiktsutbyte i sakfrågor för vi får inte ha "debatt".

Är det den linjen som skall gälla kan detta forum lika gärna läggas ner och vi kan istället ha ett köp och säljtorg samt nyhetsnotiser enbart.

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2006/04/20 :  08:45:40  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

quote:
Om det inte tillåts den minsta lilla hetta i diskusionerna eller debatterna om man så vill vad har vi då kvar??

Jag har suttit vid åtskilliga fikabord som det varit livliga diskussioner vid så det är inte total avsaknad av engagemang som jag efterlyser. Vi är ju trots allt entusiaster så det är klart vi skall behålla vår entusiasm.

quote:
Själv blir jag faktiskt lite bekymrad över Pacs attityd...
Synd att du känner så Dan, men jag tror att du kanske hårddrar mina intentioner en aning för att det skall bli lite mer liv.

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/04/20 :  08:49:57  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Nej, en och samma åsikt vore väldigt tråkigt och oerhört likformigt. Det är inget att sträva efter över huvudtaget. Tvärt om skall det vara!
Ju fler åsikter och skilda erferenheter desto mer finns det att lära sig av andra och desto bättre/roligare/utbildande/... blir det.
Behöver man en "slägga" för att föra fram sin åsikt, klarar man det inte med vanlig samtalston och med respekt för de som man diskuterar med, så förtas det bra/roliga/utbildande/... Då är det stor risk att det börjar åsiktslikriktas eftersom fler och fler tystnar/blir tystade...
Söker man hårdföra/hårdhänta debatter så är inte HiFiForum den rätta platsen. Söker man däremot en plats där man kan föra en juste diskussion som präglas av öppenhet, kunskap, nyfikenhet, entusiasm, vänlighet och respekt så är detta platsen!

Dan Brickman: Så här skrev ju Pac ovan. Som jag tolkar detta är det fritt fram för ett åsiktsutbyte i sakfrågor, under förutsättning att det sker med respekt för varandras åsikter och argument och utan de "förlöjligande" antydningar av andras åsikter/argument och utan den aggressiva ton som i hög grad sker på vissa andra forum (tänker särskilt på ett).

Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2006/04/20 :  19:19:10  Show Profile Send Larsen a Private Message
quote:

quote:
En sak är jag iaf övertygad om... vi kommer alltid ha något att debattera

Ja, det kommer Ni nog, men inte på HiFiForum!

Pac, jag ber så mycket om ursäkt för att jag i all hast blandade ihop debattera och diskutera. Menade såklart att alltid främja ett trevligt klimat och tror inte jag gjort annat heller. Om detta är orsak till att "lämna in", så är det bara att PM:a

(och hoppas smileys tolkas rätt som jag menar...)

Jag anser fortfarande, och har alltid gjort, att jag är gäst här och försöker bete mig som sådan. Jag kan säga vad jag personligen anser om jag har erfarenhet av det, men är det sk "erfarenhet" baserad på hörsägen odl föredrar jag att inte uttala mig eller ev tydliggöra att så är fallet. Att håna eller förlöjliga andras åsikter hör inte hemma någonstans tycker jag.

Har ingen koppling till varumärket Larsen

Edited by - Larsen on 2006/04/20 19:30:14
Go to Top of Page

n1o_0
Member

200 Posts

Posted - 2006/04/21 :  13:11:31  Show Profile Send n1o_0 a Private Message
Ska vi försöka att komma tillbaka till topicen kanske?
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000