Author |
Topic |
|
Burmäster
Fd. Dan
2853 Posts |
Posted - 2006/04/19 : 08:51:44
|
Äldre hus, 6x4.5 meter och 3 meter till tak. Anläggningen står på kortsidan i ett burspråk. Tjooocka ytterväggar i sten, fiskbensparkett (fast med stor persisk matta i mitten). Största problemet här är träbjälklag så tyvärr sjunger hela golvet med. Olösligt akustikproblem? Jag spelar på en Krell 400Xi och Cairn Fog2 (Fog2:an är dock till försäljning för att prova något nytt) + Totem Model 1 Signature. De som lyssnat på Model 1 kan nog i de flesta fall intyga till att det är en riktigt trevlig hötalare med många bra egenskaper, MEN bas återgivningen är dock inte i närheten av vad jag vill ha i mitt rum. Jag står alltså inför ett val just nu.
1. ska jag integrera en Velodyne DD10 eller DD12? 2. ska jag byta hötalare till, typ, Amphion Xenon eller Dynaudio S3.4 eller Usher i samma klass?
Tänk nu på mitt golv som sjunger med.....vad är troligt att bästa lösningen är? |
Artphotography |
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2006/04/19 : 09:19:44
|
Har du möjlighet att låna hem ett par bra golvare som tex de Amphion, Usher eller Dynaudio som du nämner? Jag kan även rekommendera Monitor Audios nya Gold Signature 20 (som jag själv äger) som har en djup (ner till 32 Hz) och fyllig bas men ändå med bra rapphet. Se min recension http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=49582. Annars kan du ju provlyssna Sonus Fabers nya Domus-golvare. SF ska ju låta väldigt bra ihop med just den Krell du har. Tror golvare blir bättre än att försöka integrera en sub med de rumsproblem du verkar ha.
Ett så stort rum du har bör en golvare fylla upp bättre än en så liten stativare som Totem Model One. Samtidigt går en sub djupare i basen än de flesta golvare, men integrationsproblematiken med stativarna finns ju. Dessutom: Desto djupare i lågfrekvens, desto större rumsproblem (oftast).
Som sagt, låna hem olika alternativ om du kan! Både golvare och någon bra sub om möjligt. Lycka till! |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
Edited by - matte76 on 2006/04/19 09:29:57 |
|
|
Baltazar
Member
887 Posts |
Posted - 2006/04/19 : 09:54:23
|
Hur står högtalarna mot golvet? Står de på spikes eller direkt på golvet kanske du borde testa mjuka fötter. T.ex Sd-foten från sonic design kanske kan avhjälpa problemen.
Ang brist på bas så kanske du borde prova några fler placeringar av lyssningsplats och högtalarplacering om du inte redan gjort det.
Mvh
Christian |
|
|
|
Burmäster
Fd. Dan
2853 Posts |
Posted - 2006/04/19 : 10:03:12
|
Jag tror instinktivt själv att byte till bra golvare är den bättre vägen att gå, precis som du också tror. Nej tyvärr har jag ingen möjlighet (vad jag vet iallafall) att låna hem talare för test. Måste säga att dina Monitor Audio GS20 ser verkligen trevliga ut, kanske om det skulle finnas tillfälle att man får ta en snabblyssning hos dig..? |
Artphotography |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2006/04/19 : 10:05:19
|
Dan: Du har PM |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
Burmäster
Fd. Dan
2853 Posts |
Posted - 2006/04/19 : 10:05:22
|
baltazar: stativen har just SD fötter. Jag ska faktiskt testa fler uppställningar, det är givetvis nyttigt att "lära sig" sina egna förutsättningar innan man bytar grejer bara för bytandets skull... |
Artphotography |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2006/04/19 : 10:05:24
|
Du har ett ganska stort rum och ett mycket litet baselement vilket ofta resulterar i lite bas. Gillar du Model 1 i övrigt så skulle jag satsa på en (eller helst 2) sub. Det finns ju ganska många begagnade så det går ju att göra fina affärer där.
Finns det delar av ljudet i Model1 som du inte är nöjd med så finns det ett oändligt antal golvare som kan göra ett bra jobb hemma hos. Återigen finns det mycket begagnat att välja på.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/04/19 : 12:05:12
|
Golvare.. blir mitt tips.. Sedan kraftig tjock massiv skiva under varje högtalare.. Samt spikes på burkarna.. Så minskar problemen med golvet.... Jag har provat här med kuddar.. Och det hjälper föga tyvärr.. Men massiva skivor under o spikes gör bättre ifrån sig..
MVH Tobbe |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Burmäster
Fd. Dan
2853 Posts |
Posted - 2006/04/19 : 13:04:06
|
micke y: ljudet från Totem är riktigt bra på de mesta förrutom bas fundamentet. Jag hade tveklöst kunna leva med dem ifall jag hade fått till det bra med sub, men jag tror att det blir enklare att lyckas bli nöjd med golvare. På köpet slipper man fler kablar och ytterliggare en placering.... mayro: det var bra tips med någon massiv skiva under varje högtalare! Det kommer jag att prova. |
Artphotography |
|
|
tobiasl
Member
95 Posts |
Posted - 2006/04/19 : 13:09:11
|
Min erfarenhet är att stativare+subwoofer är roligare än golvare och har alltid i min anläggning fungerat bättre. Jag tycker du skall köpa t ex en REL Stadium III eller liknande om det skall funka. Det positiva med REL är att de är konstruerade att spela med rummet (huset ;)).
Huset är från tidigt 1900-tal och rummet är ca 35 kvm och det funkar kanon med följande anläggning: - Krell 300il - REL Storm III (Kopplad på högnivå) - Carlsson OA 52.3 - Linn Karik |
Tobiasl Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34036 |
Edited by - tobiasl on 2006/04/19 13:10:44 |
|
|
Baltazar
Member
887 Posts |
Posted - 2006/04/19 : 13:10:57
|
Spikes kommer enbart förvärra dit problem med det "sjungande" golvet då vibrationerna kommer ledas ner i golvet istället för att motverka kopplingen mellan golv och högtalare som borde vara det intressanta i sammanhanget.
Varför har du förresten satt dämpfötterna under stativen och inte under högtalarna? Borde det inte bli lite väl svajigt? Jag antar att de är viktanpassade för vikten högtalare + stativ utgör?
Mvh |
|
|
|
UFFE T
Member
316 Posts |
Posted - 2006/04/19 : 13:30:47
|
Om du nu är nöjd med dina Totem, förutom basen, så skulle jag rekommendera en sub. Och framförallt de två Velodyne du själv föreslagit.
Jag har, sedan en vecka, en Velodyne DD10:a spelandes hemmavid. Den är helt fantastisk. Och den borde gå att få till bra, med alla dess inställningsmöjligheter.
|
Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature. |
|
|
Burmäster
Fd. Dan
2853 Posts |
Posted - 2006/04/19 : 15:04:24
|
va jobbigt det blev
olika argument som jag tycker låter vettiga, var och ett för sig! Det är väl som vanligt, man får försöka prova så mycket alternativ och varianter som möjligt. Desstu mer man läser på forum och lyssnar i verkliga livet, desstu mer inser man hur komplext ljudåtergivning är. Jaja, tack för alla tips oavsätt |
Artphotography |
|
|
Burmäster
Fd. Dan
2853 Posts |
Posted - 2006/04/20 : 09:46:44
|
Tänk! jag flyttade hela anläggningen till ett annat rum igårkväll. Jag vill egentligen inte ha den där, men eftersom jag inte får till det riktigt där jag vill ha den så tänkte jag att jag måste bara testa! Jag menar, man går och köper dyra komponenter och tycker att sin gamla bergsprängare från 80talet låter bättre ståendes direkt på golvet
Vad hände? Jo, ett helt annat ljud. Makalös skillnad i det nya rummet. Allt blev bättre, med mariginal! Missförstå inte, det blev inte nirvana, men i jämförelse med mina tappra försök i vardagsrummet så är det absolut, utan tvekan, i rätt riktning. Jag gick igenom flera musikstilar från jazz med Nisse Landgren till tunggung med Dream Theater. Nu hängde musiken ihop, högtalarna försvann i ljudbilden och där fanns kropp och fundament trots det lilla formatet till högtalare. På sätt och vis gäller fortfarande mina önskemål med mer "umpfh" i upplevelsen men jag tror banne mig att akustiken och placering spelar större roll än vad de flesta tror trots allt. Mina komponenter är ju identiska som innan men levererar först nu ett ljud som jag inte skäms över
Alltså, lite gladare idag.... |
Artphotography |
|
|
Stickan
Member
1725 Posts |
Posted - 2006/04/21 : 18:54:24
|
Rummet är ofta en bov i de här dramerna, mitt vardagsrum t,ex, helt värdelöst. Provat olika högtalare genom åren, aldrig blivit bra. Tröttnade till slut o byggde ett par själv(tro mig, är ingen mästare på detta) o blev mycke nöjd. Ett par stora "stativare" med 10" bas, 5 1/4" mellan 1" diskant, sluten låda. SEASelement rakt igenom. Annars när det gäller golvhögtalare, en granitplatta 30,5x30,5cm 1cm tjock, finns på Bauhaus dödar kopplingen till golvet, funkar skitbra.
|
Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö. |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2006/04/21 : 20:53:07
|
quote: Största problemet här är träbjälklag så tyvärr sjunger hela golvet med. Olösligt akustikproblem?
En kompis jag har samma problem som du. mayros tipps är det som har hjälpt mig bäst än så länge. Men tyvärr är det inte 100 %
Tänk bara på en sak: Även med korrigering i basen typ DD eller annat så startar golvet o sjunga så pass tidigt att det går helt enkelt inte att sänka så pass mycket. Så är det här hemma iaf
bara en så här simpel sak hjälpte
Spikes , kuddar eller annat hjälper inte för golvet är helt enkelt förlöst. |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
|
Topic |
|