HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Akustikfråga igen
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2006/04/17 :  19:17:34  Show Profile Send Hajfi a Private Message
Jag har efter att ha ställt högtalarna efter kortväggen i mitt långsmala rum upptäckt många fördelar men också några nackdelar.
När jag spelar efter kortväggen tycker jag att mycket av basen och attacken i ljudet har försvunnit och skulle vilja ha tillbaka lite av detta.
Då rummet är mycket långt (ca 10 m) och har en trappuppgång i ena änden funderar jag på att bygga en vägg så att rummet blir ca 4.5 x 7 m. Då skulle jag slippa den ev påverkan som trapphålet ger och då resten av väggarna är mycket mjuka skulle jag kunna bygga den nya väggen mycket fast och kanske därigenom få lite mer basstöd. Som det är nu står högtalarna ca 1.5 m ut från väggen och lyssningspositionen är nästan mitt i rummet. En ny vägg skulle hamna ca 1 m bakom lyssningsposition.
Är ute efter lite tips på vad man bör tänka på vid uppsättning av vägg och om ni tror detta skulle kunna fungera för att få tillbaka basen och attacken.

Stereotypen

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2006/04/17 :  20:21:04  Show Profile Send MatsT a Private Message
Börja med att flytta lyssningspositionen lite, du kan mycket väl sitta mitt i en nod (utsläckning av bas). Fortsätt sedan med lite små förflyttningar av högtalarna i rummets längsled. Det blir rätt stora skillnader när man håller på med sådana här förflyttningar och själv tycker jag att man lär sig en hel del på det också.
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2006/04/17 :  20:37:19  Show Profile Send Hajfi a Private Message
Tack för tipsen Mats T.
Jag har dock testat detta en hel del med viss framgång och visst skulle jag nog kunna hitta en uppställning som fungerar men jag har vissa ramar som jag måste rätta mig efter, såsom rent estetiska hänsyn.
Jag tror att det långa rummet medför fler stående vågor än ett lite kortare och en vägg skulle då kunna vara lösningen.
Sedan skulle ju rummet bli tystare iom att man inte hör ljuden från undervåningen.
Väggen bakom lyssningsplats är också olika långt bort pga ett förråd i rummet. Med en ny rak vägg slipper jag detta.

Stereotypen
Go to Top of Page

IHiFi.se
Member

190 Posts

Posted - 2006/04/17 :  21:10:38  Show Profile  Visit IHiFi.se's Homepage Send IHiFi.se a Private Message
Har du övervägt att anlita en professionell akustiker erfaren av ljudrum? Om inte så tror jag att det vore en god investering med tanke på att du rör dig med fina prylar i anläggningen.

Driver www.ihifi.se

Compact / Swans / G&W / Xindak / Original / E&T / Yarland
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2006/04/17 :  21:34:39  Show Profile Send Hajfi a Private Message
Har faktiskt funderat på detta.
Kanske skulle löna sig i längden
Någon som anlitat en akustikkonsult och har lust att delge synpunkter på om det har varit värt det eller ej?

Stereotypen
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/04/18 :  09:23:53  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Ett längre rum ger ju rent teoretiskt mer utsmetade resonanser.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2006/04/18 :  11:56:25  Show Profile Send Hajfi a Private Message
Ja jag hittade en intressant artikel om akustik när jag letade på nätet igår kväll. Enligt denna verkade det snarare vara en fördel med ett långt rum. Jag får testa lite annat istället.

Stereotypen
Go to Top of Page

Magic
Member

105 Posts

Posted - 2006/04/18 :  14:12:21  Show Profile  Visit Magic's Homepage Send Magic a Private Message
Jag skulle rekomendera alla som köper dyra anläggningar att ta hjälp av en akustikkonsult. Det finns flera stycken som ger en god fingervisning för ett väldigt humant pris så att man vet var man skall börja och vilka fallgopar man skall akta sig för. Då kan man ju även fråga hur man skall göra om man vill bygga en nyvägg. Men sen är det ju kul att labba själv också.

"Ljudrätts Aktivist Javisst"

Jobbar med snygga ljudabsorbenter åt Akustikmiljö i Falkenberg. www.akustikmiljo.se

Nu med Web-shop
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000