HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 CD-spelare läser inte ordentligt
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fractured Lark
Starting Member

21 Posts

Posted - 2006/04/02 :  15:03:53  Show Profile Send Fractured Lark a Private Message
... eller något ditåt.

Mitt måndagsexemplar av till CD-spelare (har haft oregelbundna, men ej fatala, mekaniska småproblem sedan begynnelsen) Nad C-541 har börjat "klicka" på i princip samtliga tryckta cd-skivor, dvs. under spelning så hackar/upprepar den sig på det där karaktäristiska sättet som när man t.ex. spelar dåliga CD-R. Men nu gör den detta på perfekta tryckta CD. Vad kan det vara? Den är väl en 5-6 år gammal. Rengöring?

Tack på förhand!


Håkan

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/04/02 :  16:45:46  Show Profile Send Vox a Private Message
Kan det vara så att det det är dags att fylla på laser?

Skämt o sido, men troligen börjar lasern bli slut.



"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Lennart
Member

322 Posts

Posted - 2006/04/02 :  18:00:27  Show Profile Send Lennart a Private Message
Eller så är linsen smutsig/dammig.

Om felet yttar sig när den varit påslagen en stund så kan det bero på att den blir för varm av någon anledning. Eller om den står ovanpå någon annan apparat som blr varm så kan det bero på det. CD-spelare kan vara väldigt känsliga för värme.

===================
Ju mer skrot det finns på ett järnspett...
Go to Top of Page

Fractured Lark
Starting Member

21 Posts

Posted - 2006/04/02 :  22:20:34  Show Profile Send Fractured Lark a Private Message
Smutsig / dammig laser: Är de där rengöringsskivorna som går att köpa någonting att ha? Eller är tryckluft bättre?

Värme: Hade ingen aning om detta. Ja, den står ovanpå försteget och blir lite varm om magen. Skall prova att ställa den direkt på fast underlag.

Att den skulle vara utsliten redan skulle vara alldeles för deprimierande. Min gamla Philips från 1987 höll i femton år.

Tack så mycket. Andra ledtrådar är också välkomna.

Håkan

Edited by - Fractured Lark on 2006/04/02 22:21:43
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2006/04/03 :  11:09:51  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej!
På min pappas CD fick det bytas motor. Han hade ungefär samma problem som du fast främst i början på CD-skivor om jag inte minns fel. Rengöra laseroptiken är väl aldrig fel, fast annar sär den väl på eller av (fungerar eller ej)??
/Shaft
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2006/04/03 :  11:24:02  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Jag tror att det är omöjligt att säga något om felet. Troligen här det ett problem inom avläsningen antingen med transportens mekaniska delar eller med optiken. Det kan väl vara så enkelt som att rengöra lasern eller smörja lite på rätt ställe och på rätt sätt (så att avläsningen kan röra sig fint utan att kärva), eller så mycket som att byta motor, laser etc. Jag tror nog du måste bita i det sura äpplet och lämna in spelaren!

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2006/04/03 :  12:05:31  Show Profile Send crion a Private Message
Hos service centret för din spelare kan dem kalibrera din laser. Lämna in den direkt istället.
Go to Top of Page

dL
Starting Member

21 Posts

Posted - 2006/04/03 :  13:21:30  Show Profile Send dL a Private Message
Om man inte är så rädd om spelaren kan man prova att öppna och justera potentiometrarna lite. Om det är lasern som börjar bli trött kan man förlänga dess livslängd lite genom att "skruva upp den lite". Det kommer dock leda till att den brinner ut permanent ännu fortare...

Räddade många timmar med min NAD502 med denna åtgärd.

OBS notera startinställningarna innan du börjar skruva. ;-)

////
dL
Go to Top of Page

Fractured Lark
Starting Member

21 Posts

Posted - 2006/04/03 :  17:32:23  Show Profile Send Fractured Lark a Private Message
Tack för alla svar!

Vad talar vi om i pengar i fall något behöver bytas ut?

EDIT:

Kom att tänka på en annan sak... jag har vid ett par tre tillfällen glömt den på pause i fem-sex timmar så där... inte bra kanske. Ni vet när det ringer och man är mitt inne i 'Close To The Edge' eller 'Tubular Bells'. (När kommer CD-spelaren med bookmarks?)

Håkan

Edited by - Fractured Lark on 2006/04/03 19:22:56
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2006/04/03 :  21:57:49  Show Profile Send crion a Private Message
Be om ett prisförslag men det bör inte vara mer än 900kr om jag inte är helt ute och cyklar. Ingen garanti kvar alls?
Go to Top of Page

kebarb
Member

240 Posts

Posted - 2006/04/05 :  14:22:59  Show Profile Send kebarb a Private Message
Trevlig tråd!

Jag har en H/K DVD 30 som inte läser CD skivor längre
men den läser DVD perfekt, kan det vara dubbla lasers
i denna enhet?

kan jag då justera någonstans i min spelare för att
trimma igång CD lasern igen?

Detta verkar vara ett standardfel på just deras spelare.

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2006/04/05 :  15:50:03  Show Profile Send Flint a Private Message
Tvätta av linsen med topz och T-sprit.

Edited by - Flint on 2006/04/05 16:05:31
Go to Top of Page

Fractured Lark
Starting Member

21 Posts

Posted - 2006/04/18 :  15:58:40  Show Profile Send Fractured Lark a Private Message
Facit: Byte av laserpaket genom Hifi-klubben/Göteborg. Kostnad 1102:50 kr. Det gick på en arbetsvecka.

Nu strömmar symfonirocken ur högtalarna utan hack igen!

Håkan
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000